Hvilken (sono) sub bør jeg bygge?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken (sono) sub bør jeg bygge?

I dag har jeg selvbygde subber bygget på tegninger fra Eltek. En sub med coupled cavity prinsippet. (Det er ikke CC-sub, men en sub som opprinnelig var tegnet av et dansk hifi blad mener jeg. Med 8" og dersom jeg ikke husker feil bassrefleks på 75 mm * ca 17-23 cm)

Nå ønsker jeg å bytte ut subbene med noe som gir mer trøkk, tåler mer volum og spiller mer jevnt oppover. (De jeg har i dag spiller ujevnt oppover. Har ikke målt dem, men det er ikke vanskelig å høre...)

I mine søk etter en lettbygget sub, har jeg funnet interesse for sonosub-byggemåten. I mangel av gode verktøy, virker sono sub som et godt alternativ.

Jeg har søkt, lest, og funnet at det er mange meninger og mye forskjellig om sono subbene.

Mitt ønske er en "slank" sub på ca 70-110 cm som jeg helst kan sette en stativhøyttaler oppå.

Spørsmålet er da om det vil fungere bra å lage tilsvarende "kosteskaftbein" oppå subben, som stativhøyttalerne settes på?

Dersom det ikke fungerer, vil jeg heller bygge en sonosub som settes et annet sted i rommet. Kanskje i et hjørne, dersom det ikke blir for mye forsterking i feil frekvenser.

Noen som har erfaring å dele, linker til gode sider om sonosub, sonosub prosjekter, og som evt kan hjelpe meg å beregne størrelser?

Til opplysning:
    Primær bruk er musikk, sekundær er film-lyd. Det eneste jeg har i dag er en aktiv sub forsterker på 200 W RMS MOSFET, med trinnløs lavpassfilter og fasevending.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke krav har du til størrelse? Kun sonosubb? hvilke krav har du til frekvensgang?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedr. størrelse så spiller WAF (Wife Acceptance Factor) inn en del. Skal stå i stua, men det viktigste er dog at ikke elementet står plassert sik at ugene kan trøkke inn elementet.

I dag har jeg 2 stk subber på ca 70 cm høyde, og ca 30 x 30. Disse står som stativer for fronthøyttalerne.

Frekvensgang:
    Jeg vil gjerne at de spiller dypt. Liker voksen lyd. Dersom de innenfor +/- 3 dB spiller ned til ca 30 Hz hadde det vært å foretrekke. Normalt kutter jeg mellom 70 og 110 Hz oppover. De jeg har nå kutter jeg på ca 70 fordi de spiller så ujevnt.

Fordelen, slik jeg ser det, med sonosubben er at den sannsynligvis krever mindre snekkerferdigheter, og ser litt smekrere ut enn en 4-kantet sak.

Dersom subben er plasseringsvennlig er jo det et pluss.

Takk for svar :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! eg har laget to sonosubber, tror faktisk det er mindre arbeid å lage vanlig kasse. spørst jo selvsagt hvor mye arbeid du legger i det.

Her er et program du kan leke deg litt med:
    Sonosub - Free Speaker Design Software

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •