Plassering av 3 par høytalere i tak i stue/kjøkken

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av 3 par høytalere i tak i stue/kjøkken

Vi skal inn i nytt hus neste vår, og planleggingen av skjulte kabler, innfelte høytalere osv er startet!

Hovedanlegget står i loftsstuen, og jeg tenkte å kjøre kun takhøytalere i stue og kjøkken (se vedlagte planskisse). Stue/kjøkken er 48m2, og jeg har lagt opp til 3 par høytalere, pluss to sub'er.

Jeg har aldri brukt innfelte høytalere i tak før, så jeg er litt grønn på dette området.

Er plasseringen av høytalere, avstand til vegger, og plassering av sub'er fornuftig? Er det spesielle ting å tenke på / ta hensyn til når jeg skal felle inn høytalere i tak?

Takker for eventuelle innspill/kommentarer.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker du å kjøre dette som èn sone eller to soner?

Det blir alltid vanskelig med stereo med mange høyttalere på et så stort areal. Det blir omtrent umulig å få perfekt stereosignal alle plasser. Du kan være skikkelig uheldig å få utfasninger enkelte plasser.

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Tenker du å kjøre dette som èn sone eller to soner?
    To eller tre. Bruker Sonos og tenkte i utgangspunktet tre soner. Det kan imidlertid være at jeg setter inn en seperat effektforsterker som leverer til de fire høytalerne på kjøkkenet slik at jeg får to soner - kjøkken og stue.

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Det blir alltid vanskelig med stereo med mange høyttalere på et så stort areal. Det blir omtrent umulig å få perfekt stereosignal alle plasser. Du kan være skikkelig uheldig å få utfasninger enkelte plasser.
    Hm.. det var bekymringsverdig. Det er vel ikke så lett å teste ut eller beregne heller, må vel bare settes opp og håpe på det beste.

Jeg har naturligvis også muligheten til integrere høytalere i veggene i stedet for taket. Vil det redusere risikoen for utfasing ved å kjøre to av de på kjøkkenet i vegg i stedet for tak, som vist på vedlagte illustrasjon?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke mitt ekspertområde akkurat, det var bare tanken som slo meg. Noe å være obs på. Forhåpentligvis er det andre med mere peil på dette som ser tråden!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •