High end, bare for utstendet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

High end, bare for utstendet?

Jeg lurer litt på, hva er så spesielt med f.eks:

B&W 802 Diamond

Til ca 190 000 kr

Har noen erfaringer også med:

DALI MegaLine
    http://www.soundstagenetwork.com/ult..._research2.jpg

Til ca 330 000 kr

Er prisen virkelig verdt det?
    Sammenlignet med hva man kunne kjøpt for den prisen?

Nærmere en konserthall hvis man hadde bygget høytalleren selv, og det godt under 30 000 kr hos f.eks lydia. Har også lagt til kasse. De høytallerene trenger ikke være så mye dårlige.

Noen som vet hva B&W bruker som mellomtone i bw-diamond-series?

Forstår at KOSS hodetelefoner er langt bedre en mange av konkurentene, men alike vel koster de ikke så mye, der får man med livsgaranti, som få andre gir. Men vet ikke om lyden der kan måle seg med "High end".

Er det slik at man må ha spessiel hørsel for å høre forskjellen? På High end eller ikke, eller har jeg bare møtt på dårlige selger som ikke kan forklare og vise hva "High end" virkelig er.

Selv har jeg hørt på "High end" CD spiller og High end (DALI Concept 8, B&W CM9) men syns ikke prisen er verdt det, siden lyden ikke er så veldig mye bedre en selvbygget høytaller, med riktig forsterker.

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror egentlig så godt som alle her inne vet hva B&W bruker som mellomtone...

Jeg skjønner egentlig ikke heller at du gidder. Som med omtrent alle ting i verden gjelder prinsippet om Diminishing Returns. Dersom man er veldig opptatt av bil vil man være villig til å betale mye for en bil som hovedsakelig gjør det samme som en mye billigere bil. Dersom man er opptatt av klokker kan man finne på å kjøpe et armbåndsur til flere hundre tusen, som neppe er veldig veldig mye mer nøyaktig enn mitt Lacoste-ur til tre tusen.

Nå er vi engang på et entusiastforum, så dersom du ikke ser verdien i å kjøpe high end, så kan du vel egentlig

1. La være å kjøpe high-end.
    og
    2. Surfe et annet nettsted.

Newcomer Michael_Bergen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har det seg sånn at interessen for AV faller innunder kategorien hobby/lidenskap/galskap. Om et produkt i denne prisklassen er verdt det, er en rent subjektiv opplevelse. Har man tilstrekkelig med følelser for produktet til at man kjøper det, så er det verdt det, uavhengig av prisklasse. Det som er dyrt for meg, trenger ikke være dyrt for deg, og motsatt. Produkter i denne prisklassen koster ikke bare penger å lage rent fysisk, men det ligger også mye utvikling bak, som gjerne er det som koster mest, uten at andre enn de som gjør det, kan sette en prislapp på det.

Med tanke på alle de trådene du har startet på forumet her, så har jeg store problemer med å ta deg seriøst. Så uten å selv kommentere det videre, så siterer jeg heller Alinoe;
    Sitat Opprinnelig postet av Alinoe

Nå er vi engang på et entusiastforum, så dersom du ikke ser verdien i å kjøpe high end, så kan du vel egentlig

og

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mistenker Troll

Har du en trang å vite hva hi-end er? Siden du har spurt om det i omtrent alle innleggene dine?

Hva er spesielt med Lamborgini?
    Hva skal man med så mye hestekrefter?
    Hva er spesielt med Norge?
    Hva skal man med hd tv til 10k?
    Hvorfor kjøper folk merkeklær?

Er prisen virkelig verdt det?
    Sammenlignet med hva man kunne kjøpt for den samme prisen?

Alt er relativt! Det er f.eks dyrt å bo i Norge, man kan flytte til USA og bo/leve for halve prisen. Man trenger ikke bruke mange penger på en lamborgini, siden veiene ikke tillater mer enn 100. Da holder det med en caravelle. Alle kunne også kjøpt et billig tv til 400, i stedet for det til 10k.

DALI Concept 8, B&W CM9 er IKKE hi-end. Hi-end omhandler de beste produktene. Concept serien er langt fra hi-end. Se heller på Euphonia/megaline serien. Alt i høyttaleren er gjort bedre. Håper virkelig du hører det selv. Det er en grunn til at elkjip og slike butikker ikke blir tatt så veldig seriøst (de sier jo hi-end om logitech pc anlegg også)

Det vil finnes høyttalere i alle prisklasser så lenge det er marked/interesse for det. Har du 100 milliarder på bok så er det større sjanse for at du kjører en dyr bil, har stort hus etc, enn at du har lite hus, dårlig bil. Du kjøper ofte varer etter den standarden du lever i. (Hvis det går ann å si det slik). Bryr du deg om godt bilde, kjøper du deg en god tv. Bryr du deg om god lyd, kjøper du deg gode høyttalere. Liker du gode veier, flytter du fra Norge. Så enkelt er det. Er du fornøyd med tivoliradioen så holder du deg til den.

Koss porta pro er et headsett som går i stykker på 0,0. Hadde Koss ikke hatt livstidsgaranti så hadde de fått ca 389430294823 klager pga. produktene deres ikke holdt mål. Derfor har de livsgaranti. Ikke pga det er bra, men for å unngå mye dårlige tilbakemeldinger. Selve headsettet er helt ok. Ikke noe "hi-end" etc. Du får akkurat hva du betaler for. Denon sine plugger til samme prisen er mye bedre lyd i.

Her det som er i Mellomtonen:
    Sitat Opprinnelig postet av Hifiklubben
    800-seriens karakteristiske gule FST-mellomtone har vevd kevlarmembran og et såkalt "kantløst" skumoppheng. I denne konstruksjonen vil en stadig mindre del av membranet gjengi lyden etterhvert som frekvensen stiger. Det betyr i praksis at lyden spres like godt i hele mellomtoneområdet, og du er ikke tvunget til å sitte i én bestemt posisjon for å få fullt utbytte av musikken.
    Kan du finne komponenter fra f.eks ljudia som er tilsvarende det som står i B&W 80x serien? Husk at det koster litt å designe, lage, arbeidstimer. Sikkert noe som er håndlaget i de høyttalerne også. Så skal jo butikkene ha litt fortjeneste også. Jeg vil se at du starter å lage en replica til 800 serien, med samme materialer. Hvis du da regner med 10kr timen, så kan vi se på regnestykket ditt når du nærmer deg ferdig. Husk finish!

Nevnte jeg at du er på Avforum?
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alinoe

og
    Nå finnes det forskjellige meninger på hva god lyd er.

Noen liker best "Mye trøkk" og kraftig diskant.

Er enig der, nå vi kommer til lefdal og elkjøp, i tilegg Logitech, når høytallerene ofte består av enten maks 3" mellomtone/diskant av billig kvalitet, og en subwoolfer med bassrør i papp, er ganske så billig løsning.

Ofte er subwolferen bare 3 eller 4" element som blir brukt som trykkammer, men fysisk blir elementet belastet på maks ofte.

Ofte klarer ikke elementene over 40 watt RMS, som betyr ikke kraftigere en musikk på soverommet, snakker da om 2.1 pc høytallere til rundt 700 kr.

Er det ikke flere en meg, som heller hadde bygget en god høytaller, og vært fornøyd med det, en å kjøpe noe til 50 000 eller over 10 000 kr, som man kanskje må bytte ut om 2-3 år siden det har kommet noe nytt.

Selve kassen, kan fint brukes i 5-10 år før de trengs å byttes ut.

Hvorfor har ikke de fleste høytallere av litt dyrere valuta forsterkere innebygd? Slik at man kan koble direkte til CD spiller eller mp3 spiller.

Nå mener jeg ikke å kritisere musikkere, og entulaister, men jeg spørs om prisene speiler heller utsendet og merket mere en prisen.

Vil dere mene at det er helt umulig å bygge en høytaller lik lyd som B&W, hvis man bruker noe tilsvarende elementer? Og et billig delefilter fra kina?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    Hvorfor har ikke de fleste høytallere av litt dyrere valuta forsterkere innebygd? Slik at man kan koble direkte til CD spiller eller mp3 spiller..........Og et billig delefilter fra kina?
    Ordene "mp3" og "billig delefilter fra kina" har vel ikke noe med high end å gjøre....?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nærmere en konserthall hvis man hadde bygget høytalleren selv, og det godt under 30 000 kr hos f.eks lydia. Har også lagt til kasse. De høytallerene trenger ikke være så mye dårlige.
    Bygger man alt selv fra bunnen av inkl. delefilter ender man selvfølgelig mye lavere i komponentpris enn om man kjøper en ferdig highend løsning. Likevel, om du regner arbeidstimer er det ikke sikkert at det blir billigere lengre. Personlig ville jeg aldri ha kunnet bygge meg høyttalere i samme klasse og finish som 802 Dimond. Derfor kjøper jeg heller en ferdig løsning.

Forstår at KOSS hodetelefoner er langt bedre en mange av konkurentene, men alike vel koster de ikke så mye, der får man med livsgaranti, som få andre gir. Men vet ikke om lyden der kan måle seg med "High end".
    Hvilke konkurrenter og hva baserer du dette på???

Selv har jeg hørt på "High end" CD spiller og High end (DALI Concept 8, B&W CM9) men syns ikke prisen er verdt det, siden lyden ikke er så veldig mye bedre en selvbygget høytaller, med riktig forsterker.
    Høyttalere som du nevner her er langfra i highend skiktet fra de nevnte produsenter.

Når det gjelder aktivt drevne høyttalere tror jeg vi får se mer av det i highend markedet i årene som kommer. Er det et marked kommer produktene etterhvert også.

Skjønner egentlig ikke poenget med denne tråden?????
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen "high end" produkter betaler man bare for utseende. Et meget kjent eksempel er Lexicon sin Bluray spiller som egentlig er en oppo 83 med fancy kasse.

Lexicon - Product Details

Så har du Theta sin utgave av oppo 83 med oppgradert strømforsyning og litt forandring på drivverket (snudd opp ned).

Theta Digital - Compli Blu Blu-ray Disc Player with SACD and DVD-Audio Support

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men å bygge høyttalere selv, vel da skal man ha peiling på hva man gjør. Har selv vært borti hjemmelaget subwooferkasse til jbl element. Selv om man fikk greie på litervolumet og størrelsen på bassporten så ble det helt feil. Når man kjøpte original kasse til elementet så ble det noe helt annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns jeg ser meg selv prøve og kopiere 683`ene som står i stua mi...
    Det hadde antageligvis tatt meg resten av livet og ett ukjent antall hjerteinfarkt i det hele tatt og begynne og nærme meg kvalitet på lyd og finish selv om 683 er langt ifra noe high end høyttaler.
    Skjønt, det sier kanjse litt om meg som snekker...
    Men når du prater om selvbygg, hadde du kjøpt en lambo replica i glassfiber du kunne ha montert selv i garasjen?
    Jeg hadde uten tvil handlet meg 802D hadde jeg hatt økonomi til det.Ikke for at det er verdens beste høyttaler(men i nærheten i mine ører) men for at jeg da hadde hatt noe spesielt.Noe det er lagt mye jobb bak for å perfeksjonere å få til og gjengi musikk så virkelighetstro som mulig.
    Og ikke noe laget av 18mm spon fra det lokale byggeriet med trelim rennende ut fra skjøter og egen resonans fra en annen verden og noen elementer kjøpt under tvil på nett...
    Sier ikke at all DIY er søppel, men all DIY jeg hadde begynt med hadde endt som det..Takke meg til ekte vare!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du milde...
    Ja jeg kan saktens gå med på at de gir grei lyd for pengene, men å påstå at Porta pro er bedre.. rettelse langt bedre.. Ja jeg er i likhet med Devilej veldig nysgjerrig på hva du mener her?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke du vet hva high end er for noe, gå og hør/rør ved noe high end og du får kanskje lyst på eierskap.
    Å kalde Concept 8 for high end er noe feil, da er det meste jo high end.
    Har litt på fornemmelsen du bare tror det er å hive noen elementer i en kasse med et kjøpt delefilter og da får man god lyd, og vil man ha en annen lyd setter man bare nye elementer i. Det blir omtrent som å kjøpe en Golf og så bytte motor når man ikke liker bilen mer.
    At bygge høyttalere er en meget meget komplisert jobb, delefiltret alene kan få selv svært oppegående folk til å rive seg i håret, denne jobb er best overlatt til virkelige eksperter, som f.eks. Øyvind ved Eltek eller Troels Gravesen fra Danmark.
    Delefiltret er bygget spesifikt til enhetene der er brukt, de avspeiler kabinettets utforming og er tunet til en lyd bestemt av utvikleren. Hvor lenge er du forberedt på å eksperimentere med om du skal ha første, andre, tredje eller fjerde ordens filtre og verdien på motstande og spoler? Hvordan vil du måle disse høyttalerne så du har kontroll på frekvens, fase, spredning osv?
    Eller, spiller det ingen rolle når du bare skal spille mp3?
    Vil du selv bygge high end høyttalere anbefaler jeg sterkt du velger et ferdigt kit fra Troels Gravesen, han lager fantastisk flotte systemer der stiller mye dyrere ferdige høyttalere i skyggen.
    Se f.eks. hans Sonus Faber og ProAc kopier.
    DIY Loudspeaker Projects
    Har du tenkt på hvilken forsterker der skal drive disse high end høyttalere? Eller spiller det ingen rolle?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kjøpe dette

når du kan lage dette?
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    #1- 802 koster ikke 190.000.- men 120.000.-

#2- Consept 8 og CM9 er ikke High end

#3- Hadde garasje prosjekter i ukepenge klassen kunne konkurere med høyttalere i 100k+ kassen så tviler jeg på at produsentene hadde gidda å satse slik de gjør.(Dali bruker nå millioner på nano teknologi på Euphonia mk2)

4#- Spiller du kun mp3 synes jeg ikke du skal bekymre deg om dette.Hold stødig blikk rett frem når du går mot Cerwin Vega avdelingen nestegang du er på HK.

5#- Selv om Koss er grei lyd for en liten penge, vil ikke det si det er best. Det finnes produkter som er bedre enn dette og koster ofte mer.

6#-Dann deg et eget bilde over hva High end er. Lytt og lær.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet ikke om trådstarter har misforstått Hi-end, eller mangler erfaring. Jeg har hørt en del gode anlegg, men tror faktisk ENESTE Hi-end anlegg jeg har hørt, har vært på AVtreff når vi var på Hifiklubben i Marcus Thranes gate hvor det ble spilt på B&W 801 (tror det var denne, eller så var det 800), og Classé-elektronik i surround. Det var rett og slett himmelsk bra, og jeg tror faktisk man skal slite hardt, ha ekstremt mye kunnskap og ikke minst tid for å komme i nærheten et lignende anlegg.

Og at trådstarter mener følgende:
    Ofte klarer ikke elementene over 40 watt RMS, som betyr ikke kraftigere en musikk på soverommet, snakker da om 2.1 pc høytallere til rundt 700 kr.
    Finnes mange elementer som er fulltone, eller mellomtone/bass som ikke tåler mer enn ca. 30 watt RMS, men de låter LANGT bedre enn elementer som f. eks mellomtone i Cerwin Vega. Watt sier absolutt ingenting om lydkvalitet eller kvalitet rundt oppbyggning av et element. Et eksempel kan jo være disse fra Seas: Seas Exotic F8 X1-08 - dynaBel AS Tåler 35 watt RMS, men jeg tør å påstå at disse låter bedre enn mye av det man finner på f. eks elkjip til samme pris. Grunnen vil jo være valg av materiale, byggekvalitet, konstruksjon med mer.

Det skal også nevnes at man bruker sjelden mer enn 2-3 watt når man LYTTER til musikk. Ofte har en høyttaler følsomhet 89-90 db med 2,83 volt tilført i 8 ohm. (2,83 volt tilsvarer 1 watt ved 8 ohms last)
    40 Watt ville derfor vært tilstrekkelig til fest? Vorspiel?

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Hvorfor kjøpe dette

når du kan lage dette?

Ørten poeng til deg :-D

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvsagt bygger man lett høytalere som matcher 802D med komponenter fra Ljudia. Skulle bare mangle. JMlab Grande Utopia bygger jeg selv på noen korte timer, selv om jeg er fyllesjuk. Men da bruker jeg komponenter fra Elfa, og ikke Ljudia.

KOSS headset ja... overlegne. Selv Stax må vike der. Jeg har bygget et par sett med Stax selv. Tok meg 10min med skrap jeg fant på Clasern.

Sarkasme til side... Du kunne funnet et litt bedre eksempel en 802D. Selv en totalt uinteressert tonedøv tosk ser at disse høytalerne er noe litt utenom det vanlige. (Hint: se på mellomtonen... den gule runde saken i ørvre del av kassen)
    Du spør selv om hva den er laget av.. så du får bare beklage sarkasmen. Du kunne jo bare spurt gutta på Elkjøp eller Ljudia.

Som med alt annet er det helheten som gjør seg gjeldende. En saftig Copland CDA gir ingen gåsehud når resten av anlegget er kjøpt hos din kjære Ljudia.
    Plassering og rom er alene nok til å totalvrake opplevelsen av lyd. Selv anlegg til 5-10k lider umåtelig av dårlig plassering og rommet de lever i.

At 40w er maks... tja. Jeg har et par relativt pysete Eclipse B/P som er ganske beskjedent bestykket; 2stk 8" bass + 2stk 1" diskant per kasse.
    La oss bare si at en Embla på 2x250w gjorde en god jobb, men herregud så mye bedre kontroll og trøkk det ble med en Parasound Halo A21.
    Det burde ikke ta deg lange tiden å finne ut at både Embla og Halo´en leverer betraktlig mer en 40w.

Det er aldri noe problem å fyre opp folk på entusiastforum. Trolling er som regel lekende lett... glem bare ikke at du må være smartere og ha mer erfaring for å vinne leken.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lest alle innleggene her med god latter..
    Skal få min frue å lese dette.. Så kanskje hun kan få litt forståelse for min lidenskap.

Folk som starter slike tråder er vel som regel som ikke har økonomi til high end klassen, og er vel mer enn fornøyd med med sitt rack system og tror de er i nirvana lydhimmelen. :-D

Er enig med alle svar her og har ikke trådstarter enda forstått det enda så vet ikke jeg..

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil dere mene at det er helt umulig å bygge en høytaller lik lyd som B&W, hvis man bruker noe tilsvarende elementer? Og et billig delefilter fra kina?[/QUOTE]

ingen ting som er umulig nei, men med ett billig delefilter fra kina så går det nok ikke! også koster det nok mer enn det du må gi for den i butikken med tanke på arbeids timer..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tror mere på at utsende er veldig viktig for mange, lyden er nok bedre, kanskje, men om noen "High end kasser" klarer å få 4" element å spille som et 8" tommer som høres ut som horn, selv om kassen ser ut som:

Å bygge høytallere av enten papp eller furu er noe av det dårligste man kan gjøre.

Bruk heller Sponplate eller MDF plate, noen bruker vist furu finer, som er veldig hardt, men det er vel nesten ingen andre som går for 100% Eik? Det er vel sponplate som lag nr 2?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •