High end, bare for utstendet? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 37 av 37
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er mange folk i norges land som ikke er så lyd-freaker som oss.For mange av de har de større eierglede av Cerwin Vega 1515 som trykker mye og spiller noenlunde rent enn f.eks B&W CM7.Musikksmak,økonomi og naboer er selvfølgelig en faktor.
    Jeg mener ikke å provosere noen,men sleng på Metallica høyt 1 times tid på B&W-ene deres og hør deretter hos kompisen som har noen svære Cerwin Vega så skjønner dere hva jeg mener.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    Jeg lurer litt på, hva er så spesielt med f.eks:

B&W 802 Diamond

Til ca 190 000 kr

Har noen erfaringer også med:

DALI MegaLine
    http://www.soundstagenetwork.com/ult..._research2.jpg

Til ca 330 000 kr

Er prisen virkelig verdt det?
    Sammenlignet med hva man kunne kjøpt for den prisen?

Nærmere en konserthall hvis man hadde bygget høytalleren selv, og det godt under 30 000 kr hos f.eks lydia. Har også lagt til kasse. De høytallerene trenger ikke være så mye dårlige.

Noen som vet hva B&W bruker som mellomtone i bw-diamond-series?

Forstår at KOSS hodetelefoner er langt bedre en mange av konkurentene, men alike vel koster de ikke så mye, der får man med livsgaranti, som få andre gir. Men vet ikke om lyden der kan måle seg med "High end".

Er det slik at man må ha spessiel hørsel for å høre forskjellen? På High end eller ikke, eller har jeg bare møtt på dårlige selger som ikke kan forklare og vise hva "High end" virkelig er.

Selv har jeg hørt på "High end" CD spiller og High end (DALI Concept 8, B&W CM9) men syns ikke prisen er verdt det, siden lyden ikke er så veldig mye bedre en selvbygget høytaller, med riktig forsterker.
    Hva som er spesielt med denne?
    I hvertfall noe jeg drømmer om i framtiden:-D

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet ikke om denne tråden er startet på seriøst grunnlag eller ikke, men jeg skriver nå det jeg mener.

Det finnes absolutt mye utstyr der ute som handler mer om prislapp og utseendet. En del dyr elektronikk av litt mindre firmaer kan være regel dårlig til tross for skyhøye priser. Man finner nok også eksempler på det med høyttalere, men mye sjeldnere. Det blir fortere oppdaget.

Klart man får mer for pengene ved å bygge selv, men skal man også ha kunnskapen. Mest sansynlig må du bygge flere høyttalere før du får det til å klaffe. Høyttalere som du kjøper i butikken går igjennom flere ledd og det trekker prisen opp. Slik er det bare. Kan du bygge like bra selv, så er du heldig.

Hva som er virkelig high-end kommer vel helt ann på referanse grunnlaget. De som ha jobbet seriøst med lyd lenge, bygget state of the art lytterom osv. vil nok neppe bli spesielt imponert av å lytte til toppmodellene til B&W i en butikk. Mens for andre kan det være en stor lytteopplevelse. Kommer helt ann på hva man har erfart.

Når det gjelder B&W synes jeg de lager gode høyttalere, men jeg mener man finner høyttalere som er både billigere og bedre til bruk i et rom som er lite akustisk behandlet. Det finnes alltid unntak i forhold til pris. Alltid noe som låter svært bra i forhold til prisen og noe det motsatte. Men generelt sett er det god sammenheng mellom pris og kvalitet når det gjelder høyttalere. God innmat, dypbass og solide kabinetter koster å lage.

Man får ikke autamatisk topplyd ved å kjøpe dyre høyttalere og dyr elektronikk. Man må tenke helhetlig. Har hørt flere virkelig kostbare anlegg som spilte middels eller direkte dårlig. Det trengs litt kunnskap til å sette opp et godt anlegg, og for de fleste er det slik at det kommer etter prøving og feiling.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    919
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er nok tull, tror ikke på det. Men tror mere på at utsende er veldig viktig for mange, lyden er nok bedre, kanskje, men om noen "High end kasser" klarer å få 4" element å spille som et 8" tommer som høres ut som horn, selv om kassen ser ut som:

Å bygge høytallere av enten papp eller furu er noe av det dårligste man kan gjøre.

Bruk heller Sponplate eller MDF plate, noen bruker vist furu finer, som er veldig hardt, men det er vel nesten ingen andre som går for 100% Eik? Det er vel sponplate som lag nr 2?
    Hva iallverden prater du egentlig om?
    Hvor er det påstått att piega høyttalerne du linker til spiller som en stor høyttalere med mye større elementer?
    Å sette likhetstegn mellom masse bass og høy kvalitet er jo helt på trynet.

var igrunn bare masse rart her, ingen sammenheng i det hele tatt jo.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Nå vet ikke om denne tråden er startet på seriøst grunnlag eller ikke, men jeg skriver nå det jeg mener.

Det finnes absolutt mye utstyr .......
    +1 og vel så det

btw: det heter utseendet, ikke utstendet....

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig tidenes off topic :P

Sorry!

Men rett til revolver her!

Trådstarter. Jeg tror nok du har en del å lære i årene fremover angående lyd og bilde. Det virker som om du slenger ut noen relativt drøye og idiotiske/ensporede (?) meninger basert på egne (manglende?) erfaringer som sier at det er _Vi_ som er villige til å bruke blod, tid og penger på å jage drømmene våre som er de teite?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om folk er villige til å bruke tid, blod og penger på å gjøre noe de tror på, så betyr ikke det at de har rett.

Men da handler det brått om relgion istedenfor facts, og det var vel facts trådstarter var ute etter.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En rekke innlegg er slettet. Forsøk å holde diskusjonen saklig/teknisk.

LMH1: Selv om flere av spørsmålene dine er legitime nok, så blir det voldsomt mange av de på kort tid. Nå har du også åpnet en rekke lignende tråder de siste dagene, så jeg foreslår at du nå fokuserer på å få svar på det du allerede har spurt om. Husk også at Google vil kunne gi raskt svar på mye av det du undrer på. Prøv gjerne søkefunksjonaliteten på forumet, en del av det du har spurt om er faktisk diskutert tidligere.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å bygge høytallere av enten papp eller furu er noe av det dårligste man kan gjøre.
    Sjekk ut de fresje sonosubbene som er her på forumet Disse kan være laget av papp og er griiiiseråe!

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor går egentlig grensen for hva som er high-end å hva som ikke er high-end? Hva må et musikkanlegg egentlig ha for å kunne smykke seg med high-end tittelen?

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tror mere på at utsende er veldig viktig for mange, lyden er nok bedre, kanskje, men om noen "High end kasser" klarer å få 4" element å spille som et 8" tommer som høres ut som horn, selv om kassen ser ut som:

Bruk heller Sponplate eller MDF plate, noen bruker vist furu finer, som er veldig hardt, men det er vel nesten ingen andre som går for 100% Eik? Det er vel sponplate som lag nr 2?

MDF er laget av kunn papp og lim som er klemt sammen.

Produsentrepresentant
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Noen "high end" produkter betaler man bare for utseende. Et meget kjent eksempel er Lexicon sin Bluray spiller som egentlig er en oppo 83 med fancy kasse.

Lexicon - Product Details

Så har du Theta sin utgave av oppo 83 med oppgradert strømforsyning og litt forandring på drivverket (snudd opp ned).

Theta Digital - Compli Blu Blu-ray Disc Player with SACD and DVD-Audio Support
    Dette er hva Theta har gjort med sin Compli Blu utover "standard" Oppo:

1.Heavy 16 gauge steel chassis for rigidity.
    2.Positions of transport mechanism and display have been swapped. Lowering the mechanism allows for elimination an intermediary mounting bracket and long standoffs, resulting in greater rigidity.
    3.Completely rigid mounted mechanism replaces the original spring mounted system.
    4.Special 3M adhesive damping material used on drawer assembly, further reducing vibration energy.
    5.RS-232 control is included as a standard.
    6.Custom designed front panel PCB.
    7.Custom designed analog power supply, which includes the following:
    A. An 80 Watt ultra-quiet toroidal transformer.
    B. Additional, independent 10 Watt transformer for Standby circuit.
    C. A total of 7 Amps of power available to supply the unit.
    D. Four independently rectified and regulated power supplies.
    E. Over 40,000 uF filter capacitance, in small, low ESR multiples.
    F. 2 oz. gold plated copper used throughout.
    8.Proprietary Theta Digital customized software for superior performance, and that can be easily updated through USB port on the rear panel, or via Ethernet connection to Theta Digital's website.
    9.Standard thick, brushed aluminum alloy cover provides better sonics and aesthetics as it reduces vibration energy further.
    10.1/2" thick Tower and Faceplate matches other Theta Digital products.

Jeg har A/B sammenlignet spilleren med en Oppo 83-SE og Compli´en vant med klar margin både på lyd og bilde. Så det er ikke bare utseende selv om det er en bonus.

Da Oppo har fått med seg alle disse oppgraderingene som diverse gjør med spillerne sine, og vel ser at det er et visst marked for slikt, så planlegger de med at 93 modellen som kommer snart skal få en SE etterfølger som er atskillig råere enn standard modellen enn hva som har vært tilfelle for nåværende generasjon (BDP-83).

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt overraskende at de har gjort alt det som DIY-ere kan gjøre, men som digital-eksperter har de ikke gjort noe med de digitale kretsene.

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar at trådstarter kun slenger ut en masse påstander og tull kun for å ha det morro.
    Tviler på at slike idiotinnlegg er seriøst ment

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm du kan være inne på noe.

Selv har jeg kommet frem til at julenissen ikke finnes. Noen andre som har tenkt på det?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes han ikke? Seriøst?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Hmm du kan være inne på noe.

Selv har jeg kommet frem til at julenissen ikke finnes. Noen andre som har tenkt på det?
    Det er iallefall bare tull, både han og kjærringa sto på Obs Bygg i Trondheim i dag

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •