Høytallelementer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 161
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er best. Bil eller traktor?....

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du bør ha disse:
    Creative Sound - Product Details

Eller disse:
    Alpair 12 Driver | Markaudio

Eller disse:
    DIYCable.com : Intro » Home » Exodus Subwoofers »

...fordi, om du har plass til 7" og vil ha mest mulig trøkk, ikke gå for noe mindre. Disse, spesielt den første og den siste, har også særdeles lang slaglengde. Den siste har nok også det chassiset som håndterer slaglengden best.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Hadde det ikke vært bedre å starte en egen tråd om det? 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Nå blir det litt anderledes, siden jeg er mest opptatt av mye lyd i en liten høytaller.

F.eks kan det finnes jo en 4" element som tåler bare 20 watt RMS som koster 10 000 kr, som ser slik ut:

(8 ohm, watt?)

Eller

4 ohm (30 watt RMS eller 100 watt maks) 2 veis (Diskant, bass).

Hva mener dere gir best lyd, tåler mest, som høres mest ut som "High end".

Tror neppe det er få høytallere, som klarer å gi både "Diskant, bass, mellomtone" fra en høytallere samtid uten om bilhøytallere, som gir god lyd.

Men spørsmålet at de er så mye bedre, en bilhøytaller.

Nå har jeg tenkt å bygge pc høytallere, helst uten sub, bestående av 4" bass/mellomtone + diskant.

Hvis man har 1 stk (4" bass/2 veis bilhøytaller) + 1 diskant begge er 4 ohm, så blir det 2 ohm om man paraellkobler det.

Hvis man seriekobler, blir lyden mindre per watt, man spiller, håper på best mulig lyd ut av en 50 watt forsterker. Bilhøytallere er gode der.

Tror jeg bygger en 8" element som bass, men det er viktig at også høytallerene (på toppen) også klarer å gi mellomtone,bass og diskant greit nok.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du definerer "bra lyd" som høy effekttålighet (watt) her trådstarter... De to begrepene har absolutt ingen sammenheng med hverandre.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    F.eks kan det finnes jo en 4" element som tåler bare 20 watt RMS som koster 10 000 kr, som ser slik ut:

Tang Band W4-1617 til 10.000,- ??

5-600,- er vel mer riktig pris. hvor i alle dager har du funnet den prisen?

---

At the time of this review there is no North American distributor for the Tang Band speaker kits. For those interested in the kit, the price is $380US + shipping (from California). To order the kit contact Tang Band by email: info@tb-speaker.com. Tang Band also has a smaller kit with a 3" driver, the D3-1 back horn kit for $330US + shipping.
    Tang Band D4-1 DIY Back Horn Speaker Kit

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg tenkt å bygge pc høytallere, helst uten sub, bestående av 4" bass/mellomtone + diskant.

Hvis man har 1 stk (4" bass/2 veis bilhøytaller) + 1 diskant begge er 4 ohm, så blir det 2 ohm om man paraellkobler det.

Hvis man seriekobler, blir lyden mindre per watt, man spiller, håper på best mulig lyd ut av en 50 watt forsterker. Bilhøytallere er gode der.
    Men man kan jo ikke drive å seriekoble bass og diskant sånn uten videre. Det er der delefilteret kommer inn. Selv den bilhøyttaleren du refererer til har et delefilter.

For øvrig så virker det egentlig som du egentlig er litt usikker på hva du skal bygge, 4", 8" High-end, PC-høyttaler...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Du definerer "bra lyd" som høy effekttålighet (watt) her trådstarter... De to begrepene har absolutt ingen sammenheng med hverandre.
    Watt, har vel mest å si.

Nå er jeg ikke noe ekspert, men for at en høytaller skal tåle en, 100 watt FTC så bør det vel holde god lyd?

Nå vet ikke jeg konkrete forslag, til hva man kan forvente av "High end" høytaller men vil anta noe som:

• 4 ohm eller mindre
    • Gir 0.80 watt lyd ut av 1 watt forsterker
    • Tåler minst en 100 watt FTC
    • Klarer å gi flere toner, perfekt, uten at høytalleren gir dårlig lyd.

Men hva er det laveste en forsterker klarer? Går det ann å gi "1 Ohm" på de fleste forsterkere?

Hvis man paraelkobler 4 stk 4 ohm høytalle elementer?

Finnes det noe målinger, der man måler lydtrykk?

F.eks slaglenge, hvis en høytallerelement har en slaglengde på f.eks 6 cm, som er nok ganske så bra på under 8" elementer.

For demping, funger det med en motstand på f.eks 4 Ohm på + lederen? om man paraelkobler flere 4 Ohm?

Eller kan man bare dempe "Piezo diskanter"?

Hva mener dere om følgende sub:

Nå tror jeg neppe det blir aktuelt, men skulle man ha en "Monster bass" så er nok kanskje P.audio PRO TM-15 hva gjør at disse elementene ikke kan regnes som "high end" isteden for "PA/ disko høytaller?"

Kan noen forklare meg, hva som gjør en "High end" så mye bedre, en diskohøytaller, eller konserthøytaller, kan ikke si at konserter gir dårlig lyd men kanskje ikke den mest optimale lyden. Blir kanskje for høyt for noen, som kan høres som dårlig lyd.

Jeg har hørt "High end" høytaller, men har aldri blitt så veldig imponert, riktig nok er det bedre en "Billige bilhøytallere" og billigere Logitech høytallere, men hvis vi sammenligner pris differransen (4 ganger høyere pris, for tilsvarende samme lyd). Tror jeg heller velger et sted midt i mellom, som ikke koster for mye men som gir veldig mye lyd, i alle tonefall, fra bass, mellomtone og diskant.

Har noen noe tips, på god bygging?

Hva er best materialer å bygge i, MDF plate? Eller finnes det Eikfiner, og bøk som gir dobbelt så god bassgivelse, på grunn av hardere treverk?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Watt, har vel mest å si.

Nå er jeg ikke noe ekspert, men for at en høytaller skal tåle en, 100 watt FTC så bør det vel holde god lyd?

Nå vet ikke jeg konkrete forslag, til hva man kan forvente av "High end" høytaller men vil anta noe som:

• 4 ohm eller mindre
    • Gir 0.80 watt lyd ut av 1 watt forsterker
    • Tåler minst en 100 watt FTC
    • Klarer å gi flere toner, perfekt, uten at høytalleren gir dårlig lyd.

Men hva er det laveste en forsterker klarer? Går det ann å gi "1 Ohm" på de fleste forsterkere?

Hvis man paraelkobler 4 stk 4 ohm høytalle elementer?

Finnes det noe målinger, der man måler lydtrykk?

F.eks slaglenge, hvis en høytallerelement har en slaglengde på f.eks 6 cm, som er nok ganske så bra på under 8" elementer.

For demping, funger det med en motstand på f.eks 4 Ohm på + lederen? om man paraelkobler flere 4 Ohm?

Eller kan man bare dempe "Piezo diskanter"?

Hva mener dere om følgende sub:

Nå tror jeg neppe det blir aktuelt, men skulle man ha en "Monster bass" så er nok kanskje P.audio PRO TM-15 hva gjør at disse elementene ikke kan regnes som "high end" isteden for "PA/ disko høytaller?"

Kan noen forklare meg, hva som gjør en "High end" så mye bedre, en diskohøytaller, eller konserthøytaller, kan ikke si at konserter gir dårlig lyd men kanskje ikke den mest optimale lyden. Blir kanskje for høyt for noen, som kan høres som dårlig lyd.

Jeg har hørt "High end" høytaller, men har aldri blitt så veldig imponert, riktig nok er det bedre en "Billige bilhøytallere" og billigere Logitech høytallere, men hvis vi sammenligner pris differransen (4 ganger høyere pris, for tilsvarende samme lyd). Tror jeg heller velger et sted midt i mellom, som ikke koster for mye men som gir veldig mye lyd, i alle tonefall, fra bass, mellomtone og diskant.

Har noen noe tips, på god bygging?

Hva er best materialer å bygge i, MDF plate? Eller finnes det Eikfiner, og bøk som gir dobbelt så god bassgivelse, på grunn av hardere treverk?

Er det noen grunn for denne har "Gull krone"? er det bare for at elementet skal se "High end ut"? eller gir det alene 4 ganger bedre lyd, en tilsvarende høytaller uten?

Er det riktig at en slik på bilde over, kan brukes, i kassen for å få mere vibrasjoner, slik at elementet høres større ut? Og at kassen flytter på seg mere?

Hvis vi sammenligner:

med

med

Er det bare utstendet som er forskjellig, eller er det forskjellig lyd nivåer?

Er det slik at hvis det ikke er noe gummikant, så gir elementet enten bare mellomtone (Minst 1000 hz mot 20 000 hz)

Men hvis det er det, kan elementet klare å gi fra 20 hz og oppover?
    F.eks

Er det også riktig, at des skarpere spissen er, des skarpere blir lyden? Eller fanger spissen bare lyden? Selv forstår jeg ikke hvorfor elementene ser ut slik de gjør.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du sier:

Er det riktig at en slik på bilde over, kan brukes, i kassen for å få mere vibrasjoner, slik at elementet høres større ut? Og at kassen flytter på seg mere?

er du særiøs? at kassen flytter på seg er jo ikke noe vits, jeg klarer ikke å skjønne hva du vil frem til?

mvh
    stian

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    +/- 10 db... sweet

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette blir bare for dumt ass... gå på elkjøp og kjøp deg high end anlegg til 2000kr

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F.eks

Er det også riktig, at des skarpere spissen er, des skarpere blir lyden? Eller fanger spissen bare lyden? Selv forstår jeg ikke hvorfor elementene ser ut slik de gjør.
    Ja og er man ikke forsiktig når man lytter så kan man risikere at de stikker hull på trommehinnene

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ja og er man ikke forsiktig når man lytter så kan man risikere at de stikker hull på trommehinnene
    hahahha:-D veldig skumelt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    dette blir bare for dumt ass... gå på elkjøp og kjøp deg high end anlegg til 2000kr
    +1 og samtidig en ordbok så slår du opp på utseendet, subwoofer og høyttaler og ser litt på det i samme slengen mens du koser deg med high end lyd fra mp3 filene dine på det nyinnkjøpte high end anlegget fra elkjip

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ojooj, før man tar sæ tid å svare for seriøst så må man tenke litt å skjønne spøken, mange innlegg er nesten like ille, men dette var for godt til å være sant

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle dere som kommer med missvisende svar å krenkende uttalelser om trådstarter, er enten dum i hodet eller har rett å slett ikke helt forstått hva det å være medlem i et forum egentlig handler om...

Denne personen har tydeligvis veldig liten kunskap innen Hi-Fi å prøver så godt han kan å tilegne seg kunskap gjennom å spørre et forum som sitter på medlemmer med bred kunskap innen feltet. han kommer gjerne med mye forskjellige spørsmål på en gang å mangen av spørsmålene har ofte ikke noe sammenheng. kan alle dere som ikke er interessert i å besvare spørsmålene hans med lærerikt innhold heller la være å skrive noe som helst? da er det kanskje muligheter for at trådstarter kan lettere finne de svarene han søker, kanskje til og med skaffe seg litt mer kunskap...

Til trådstarter, jeg ser du spør om hva som er best/dårligst av en mengde artikler som er veldig ulik hverandre. prøv heller å google de forskjellige artiklene etter div tester ol, du kan finne mye lærerik informasjon via google vist du har planer om å bygge deg høyttalere selv er det noe som kommer til å ende med dårlig resultat de første gangene uansett hva du putter i dem, jeg vil anbefale deg å prøve deg litt frem, ta deg en tur innom din lokale hifisjappe å hør på litt forskjellig, se hvordan ting er bygget opp i forhold til størrelse på kasse/elementer/bassport osv for så å skape deg et bilde av hva du er ute etter. google gjerne etter bilder av forskjellige interne løsninger som er blitt brukt å les deg litt frem til hvordan å hvorfor de forskjellige løsningene vil forbedre lyden.

Helt basic så gir store elementer 8"+ gode bass egenskaper, mindre elementer 3-7" gir gode mellomtone egenskaper mens små 1-2" elementer gir gode diskant egenskaper, skal du ha mye å høy bass er stort gummi oppheng, lang slaglengde på basselementet å portet kasse nøkkelegenskaper, skal du ha stram å presis bass trenger du stivere/lettere membran å ikke nødvendigvis så stor slaglengde.
    Lurt å ikke legge så altfor mye penger i det første prosjektet da dette vil bli stort tap å skuffelsen enda større, kjøp heller rimelige komponenter å prøv deg frem med litt forskjellige kasseløsninger.

Sitat: Er det også riktig, at des skarpere spissen er, des skarpere blir lyden? Eller fanger spissen bare lyden? Selv forstår jeg ikke hvorfor elementene ser ut slik de gjør.

Svar: Det ser mest sansynlig slik ut for design sin del, mulig det har noe for seg med tanke på å spre lyden mer ut av elementet men tror det helst er der for å se unikt ut.

Lykke til med din søken om lærdom... ikke gi opp om du får mye teite svar... alle her på forumet er ikke like trangsynt prøv å sikte spørsmålene dine litt mer mot hver enkel artikkel så vil det nok bli letter for folk å svare deg

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pirmin
    ojooj, før man tar sæ tid å svare for seriøst så må man tenke litt å skjønne spøken, mange innlegg er nesten like ille, men dette var for godt til å være sant
    Ja det er ett eller annet med innleggene som får meg til å tro at de bare er lagt ut på spøk

Kanakas: Hvis du ser på måten de er lagt ut og tilfeldigvis prsterer vedkommende å legge ut tilsvarende.
    Hadde det vært en uforstående person og ikke minst idiot, så tror jeg ikke vedkommende hadde vært i stand til å legge ut bilder.
    Mest interessant er at han har klart å lete opp en masse bassmelomtoner med faseplugg.
    Lite skrivefeil og nesten på grensen til infantil spørsmålsbruk får det hele til å virke som en eneste stor spøk

Oddo i 2.?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis trådstarter er fullt og helt alvorlig med de 3 tråde
    ne han har opprettet her inne på kort tid så ber jeg om unnskyldning for litt sarkastisk kommentar om skrive leif, men det er tross alt ganske mange rare og useriøse spørsmål i disse trådene og til tider så kaotiske innlegg at det lett kan tolkes som tull.
    tror det beste for trådstarter hadde vært og tatt seg en tur rundt og hørt på litt diverse for i det hele tatt og kunne ha ett snev av basis kunnskaper om disse emnene han er inne på.for og si at han har hørt veldig mye annet enn elkjip high end har jeg vondt for og tro dessverre.men, all lykke til ham i sin søken etter high end....

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •