Høytallelementer? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 161
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    +1

Men jeg syns du skal begynne her: http://www.mamut.net/dynabel/HT_BOK_3.PDF denne er på norsk.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LMH1: som sagt, du er laaaangt ute på hardangervidda med dine meninger.
    Du må lytte din de svar du får altså!
    Horn er ikke bare horn, det kan være laget på forskjellige måter, avhengig av driver.
    The Horn Speaker Home Page
    Horn loudspeaker - Wikipedia, the free encyclopedia
    THE BIGGEST HORN SUB OF THE WORLD by Roberto Delle Curti ITALY

Et diskantelements belastning er avhenger av hvor i frekvensområdet den deles, noen ganger tåler et diskantelement bare 5 watt før den brenner av, men da det jobber langt oppe i frekvens spiller det overhodet ingen rolle for belastbarhet er systembetinget i en høyttaler, bl.a. av delefiltret.

Er horn ikke brukt innen high end?

Stereophile: Avantgarde Acoustic Uno Series Two loudspeaker
    JBL Project Array 1400 Array Loudspeaker
    Stereophile: JBL Synthesis 1400 Array BG loudspeaker

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som skrev fornuftige svar, skal ha takk for hjelpen.

Så kan de som skrev med mye kritikk, bør heller bli flinkere å skrive fornuftige svar neste gang.

Forstår at jeg ikke kan bli lydentualist på 1-4 dager, men har i vertfall kommet et stykke på veien, og vet litt mere hva som går under "High end" og hva som går under "DIY/PA".

Tror ikke jeg hadde lært så mye ved å surfe på internett, siden mange nybegynner legger ut billige MGR elementer som "High end" som heller går under kategorien hifi.

Foresten klarer jeg å stille spørsmål på en orntlig måte.
    Mange her bør også lære seg vanlig folkeskikk.

Regner med at de fleste nybegynner vil syns dette er mye å sette seg inn i, med en gang.

Intermediate JosRuu sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Sted
    Østre Toten
    Poster
    1,283
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett i at du ikke kan kunne alt på 1-4 dager men du må jo for det første høre på hva folk sier til deg og ikke bare klaske i vei med nye ulogiske spørsmål-
    Svar på hva folk spør deg om,fesk når du har blitt spurt om hva slags utstyr du har så har du svart med flere spørsmål og slik har du gjort hver gang noen har spurt om noe så det er jo ikke rart forlk blir oppgitte.

Du skriver også usammenhengene og til tider veldig uforståelig syns jeg så det blir ganske kaotisk når du har lange innlegg.

Bruk noen av linkene som du har fått med det gunnleggende om høyttalere så du har litt mer bakgrunn når du begynner og spørre i vei.

Første gangen jeg var innom dette forumet og lurte på noe angående mitt første hifi kjøp så spurte jeg på en vanlig måte og jeg fikk bare gode svar som har gjort at jeg har blitt her.Har vært her i noen år nå men kan alikevel ikke halvparten som er å kunne om denne hobbyen så du burde ta det mer med ro og lese det du kan om ting.Og glem og lese deg til hva som er High End, det må du selv høre.Løsningen på hva du syns er god lyd finnes ikke på ett forum, der får du bare hjelp til og kunne nærme deg den gode lyden,resten må du stå for selv.
    Pioneer SC-LX86 - Midgard Oberon 6.1 x2, Midgard Oberon 4.1 - PS3 - HTPC - B&W DM 683 - B&W DM 685 - Dali Consept 6 - B&W HTM 61 - SVS pc12 sylindersub
    Stuelyd: B&W DM 601 S1 koblet til sone 2 på LX 86 med AirPlay

http://avforum.no/myhometheater/JosRuu

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    Dere som skrev fornuftige svar, skal ha takk for hjelpen.

Så kan de som skrev med mye kritikk, bør heller bli flinkere å skrive fornuftige svar neste gang.

Forstår at jeg ikke kan bli lydentualist på 1-4 dager, men har i vertfall kommet et stykke på veien, og vet litt mere hva som går under "High end" og hva som går under "DIY/PA".

Tror ikke jeg hadde lært så mye ved å surfe på internett, siden mange nybegynner legger ut billige MGR elementer som "High end" som heller går under kategorien hifi.

Foresten klarer jeg å stille spørsmål på en orntlig måte.
    Mange her bør også lære seg vanlig folkeskikk.

Regner med at de fleste nybegynner vil syns dette er mye å sette seg inn i, med en gang.
    Det går bra. Bare ikke tenk bilig-billig-billig, der er ikke mange snarveier til god lyd, og det koster penge som alt annet her i verden.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må få orden på definisjonene dine trådstarter. Om du med "skarpe, høye pip og toner" mener diskant, så kall det diskant.

Et fiktivt 3" element som tåler 800 w vil ikke kunne spille diskant. Grunnen til dette er at en talspole som skal kunne tåle 800 w vil være alt for stor og tung til å være i stand til å gjengi høye frekvenser (diskant).

Et element med en følsomhet på 110 db per watt vil kun trenge rundt 10 watt for å gi samme output som et element med en følsomhet på 90 db/w og som tåler 800 w.

Et horn gjør ikke at elementet tåler mer watt, men heller at det øker følsomheten på elementet. Dvs. gir høyere output per watt inn. Dette er meget forenklet!

Horn diskanter i 100-300 kr klassen låter som regel jævlig. Forvrengning og frekvensgang ofte helt på vidda. Membran materiale har også en del å si, hvorav titanium ofte er værst. Vanlige dome diskanter i titanium kan derimot låte nydelig. Horn diskanter i god kvalitet med polyester, mylar ol. membraner kan også låte nydelig, samt ha høyere dynamisk realisme enn dome diskanter med lav følsomhet.

Bra:
    B&C DE10-8 1" Mylar Horn Driver 8 Ohm 2-Bolt | Parts-Express.com

Dårlig:
    Pyle Pro PDS221" Titanium Horn Driver 1-3/8"-18 TPI | Parts-Express.com

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn sett er jeg enig at watt sier ikke konkret hvor mye lyd går ut, men hvis vi ikke tar hensyn til høytallerene er det nok mere riktig.

Horn effekt gjør nok lyden skarpere:

F.eks:
    en ca 16cm: 8 cm stor, i plast.

Hvis vi setter på en 1" diskant som tåler bare en 50 watt, blir nok lyden som kanskje 100 watt, bare på grunn av at lyden blir retningsbestemt i ca 90 grader, isteden for 180 grader.

Bare tenk hvor bra det låter hvis diskant elementet er på 3" og tåler en 800 watt, horn har vel normaltsett ingen motstand? På grunn av liten magnetspole gir den ingen lyder annet at skarpe, høye pip og toner.

Når det gjelder bass, får man en del dypere/høyere lyd på horn på grunn av samme effekten bare går en vei, gjennom et rom på 5cm x 30 cm så blir det mye lyd som passer der.

Hvorfor er ikke "Horn" brukt innen high end?

Selv liker jeg horn effekten som krever nesten ingen forsterkerkraft og spiller veldig høyt før elementet ryker, i tilegg er slike diskanter så billige en 100-300 kr får man noe virkelig bra.

Men hvorfor kan man ikke bruke delefilter på slike? bare direkte tilkobling?
    50 watts diskant såm låter som en 100 watt?? hva f*** watt har jo ikke noe og si på lyden!! hold opp med denne watten! * dette med det elementet tåler 100 watt og det andre tåler 300 bla bla! les bak på høytaleren så står det hvor mye watt den er på... uansett hvor mange elementer det er i kassa..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde egentlig tenkt å avslutte tråden men, siden jeg får svar

50 watts diskant såm låter som en 100 watt??

Kanskje det ikke blir riktig måte å si det på, men på grunn av at røret i diskanten buler som et horn så blir effekten høyere. En elementet hadde vært uten hornet.
    Bare se f.eks tuba, saksofon som er noe ligdene som luften/lyden blir presset i tynne rør, som lager lyden.

Angående det med 800 watt, var noe jeg fant på, siden jeg har sett, QLM-1005 tåle en 300 watt, men vet ikke jeg, hva virkeligheten er, siden jeg har aldri klart i sprenge det elementet, om man har elementer nærme ørene så er det ikke godt for ørene for å si det slik.

Er klar over hva dere mener om watt, og hva jeg mener om watt.
    På mine bygde høytaller står det ikke noe informasjon om watt selvfølgelig, det er bare noe jeg vet. Om man har delefilter så har også det en begrensing.

Hvis vi prøver å sammenlignde 3 forskjellige diskanter:

ScanSpeak 9500

Hvordan lyder denne? (sammenlignet med QLM-1005) ville jeg tippe denne lyder som mellomtone, eller dempet diskant.

VS: QLM-1005

Kan vi være enige om 4 ting:
    1. Scanspeak gir lavest lyd ut av elementet ved samme forsterker
    2. Scanspeak gir best fyldig lav lyd.
    3. Ved en motstand på 8 ohm gir fremdeles QLM-1005 mest lyd?
    4. ScanSpeak 9500 er mest vanlig å bruke sammen med 6,5" element
    5. QLM-1005 er beregnet sammen med flere 8" elementer eller et 12" element.

Hva gjør QLM-1005 dårligst på? 40 000 hz er nok over 20k som er det mensket kan høre?
    Er det på grunn av at diskanten er for skarp, slik at det vil høres for noen at det skriker i ørene? Og at ørene ikke tåler det de kan bli utsatt for?
    88 db på et lite rom, er nok for mye?

Har vist klart å funne ut en ting, det mere dere går i dybden des mere interisert blir jeg, så da beklager jeg for å stille for mye spørsmål om gangen, men flere kan vel svare også.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten ting

Skalaen for lydstyrke er Decibel, ikke watt.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

E

Hvordan lyder denne? (sammenlignet med QLM-1005) ville jeg tippe denne lyder som mellomtone, eller dempet diskant.

3. Ved en motstand på 8 ohm gir fremdeles QLM-1005 mest lyd?
    Scanspeak saken her, er en diskant, den høres ut som en diskant.
    Dette har ingenting med watt eller db å gjøre.
    Det er frekvensgangen til elementet som bestemmer, om det er diskant, mellomtone, mellombass, bass eller sub-bass.

Svar til spørsmål 3:

Elementets motstand er ferdig bestemt.
    Du kan ikke si at det vil gi mer lyd ved motstand sånn eller sånn.
    Det er følsomheten til elementet som bestemmer hvor høyt ( i decibel ) den spiller v/ x-antall watt inn. Dette har ingenting med ohm å gjøre.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et element kan ikke spilles på 4ohm eller 8ohm etter dine ønsker.

Elementet har som nevnt mange ganger tidligere sine verdier og de er faste uansett.

Du kan endre den totale lasten i en høyttaler via måten elementene er koblet sammen men du kan aldri endre selve elementet.

Kobler du 2 diskanter som er 8ohm sammen i paralell vil de tilsammen bli 4ohm.

2+2 i hifi verdenen blir ikke 4 men 1.

4+4=2
    8+8=4
    etc

Seriekobling tar vi neste gang.

En diskant er også en diskant uansett hvordan den ser ut. Om den har membran eller er en dome eller om det er montert et horn på den vil den fremdeles spille i diskantområde.

Du vil ikke kunne øke den effektive lyden en diskant sender ut ved å montere den i et horn. Du kan retningsbestemme lyden med et horn ja, men dette må gjøres nøye da det fort kan skade lydbilde mer enn det hjelper.

Husk at et horn er i prinsippet konstruert for å kaste lyden lengre i en bestemt retning. Er derfor mesteparten av PA høyttalere bruker dette. Ikke fordi det øker lydvolumet.

Basselementer kan også komme med horn.

De spiller ikke høyere av den grunn men de klarer å kaste lyden lenger i en ønsket retning. Noe som er positivt i store haller eller en konsert arena.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den første diskant du har på bilde minder om Peerless 62CT13....
    CarlssonPlanet.com • Sonab OA-14
    Jeg renoverte et sett OA12 med 4 nye per høyttaler.

Alle diskanter har forskjellig lyd, ditt argument med "mest lyd" har overhodet INTET med lydkvalitet å gjøre. Et veldig effektivt diskantelement spiller høyere ja, men hva betyr det når du dempe det med 10 db motstande for å matche nivået til resten av høyttaleren sine elementer? Ingenting....
    Om du ikke demper diskanten vil denne spille 10 db høyere enn resten av høyttaleren og det blir ikke til å holde ut å høre på.
    Om du liker diskanter må du kanskje se på bånddiskanter også.....

Frekvensområdet for en diskant er typisk fra 3500 hz til 20.000hz, vet ikke helt hva du mener med at den da lyder som en mellomtone da dennes frekvenser ligger mye lavere i frekvens.
    ScanSpeak 9500 er en vanvittig bra diskant, veldig behagelig og naturlig lyd, og ScanSpeak sine diskanter brukes i massevis av high end høyttalere til flere hundrede tusinde kroner.
    LDSG - Scan-Speak recommendations
    I en ferdig høyttaler er alle elementer tilpasset hverandre via delefiltret, derfor kan du vanskeligt beregne det ferdige reultat om du bygger selv, og ikke har noen måleinstrumenter du kan stole på og vet hvordan man bruker. Se på nettsiden tl Troels Gravesen hvor mye han jobber med dette.
    Vil du slippe all denne tvivl, og har vanskeligt ved å lese tekniske data osv., da kan du kjøpe fulltoneelementer, kanskje med hornlading som du liker, da slipper du delefilter også.
    mteinum her på forum kan hjelpe deg med valg av høyttalere, han er ekspert på dette...
    Single Driver Website
    Omega Speaker Systems - Products

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    ... fulltoneelementer, ... mteinum ..., han er ekspert på dette...
    Dagens

Nuvel...

Ja, jeg har bygget et par, men da etter ferdige tegninger, jeg har oversikt over hvor en kan finne en god del litteratur på området, men ekspert....

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Du vil ikke kunne øke den effektive lyden en diskant sender ut ved å montere den i et horn.
    Feil. Hvis du monterer et horn på en fulltone med stigende frekvensrespons (Seas Exotic f.eks) så øker du totalfølsomheten, og dermed den "effektive lyden elementet sender ut". Om du monterer et horn på et element med flat frekvensrespons så øker du følsomheten i det området hornet jobber. Hvor lavt hornet lader kommer ann på bredde og dybde, og hvor høyt det jobber har direkte sammenheng med diameter på throat. Som oftest må en kompensere i delefilteret for den økte effektiviteten grunnet hornladningen, og dermed er man tilbake på elementets opprinnelige følsomhet.

MEN.... membranvandringen blir drastisk lavere for gitt lydstyrke, og dermed lavere forvrengning i det området hornet lader elementet, og høyere dynamisk realisme. Dette er fordelene ved å hornlade elementer.

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    ...Ingenting....
    Feil. Membranvandringen blir drastisk lavere for gitt lydstyrke, og dermed lavere forvrengning og høyere dynamisk realisme. Derfor skyr jeg laveffektive diskanter som er like spennende å høre på som bestemor.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I stand corrected

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Me too...Tannoy sine Dual Concentric, er det hornladet?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defo
    Feil. Membranvandringen blir drastisk lavere for gitt lydstyrke, og dermed lavere forvrengning og høyere dynamisk realisme. Derfor skyr jeg laveffektive diskanter som er like spennende å høre på som bestemor.
    Du kan ikke høre membranvandringen på et diskantelement. Om du ikke liker lyden er det andre faktorer som ligger til grunn. Forøvrig er membranvandringen avhengig av faktisk SPL, ikke av følsomhet.

Niels, Tannoyene har kompresjonsdrivere, men om de er horn er et definisjonsspørsmål. Det finnes egentlig ingen klar definisjon på horn, kun en rekke undergrupper av horn har klare definisjoner.

Active defo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    372
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Du kan ikke høre membranvandringen på et diskantelement. Om du ikke liker lyden er det andre faktorer som ligger til grunn. Forøvrig er membranvandringen avhengig av faktisk SPL, ikke av følsomhet.
    Vil ikke påstå at jeg kan mer enn deg, men vet ikke helt hva du mener med at man ikke kan "høre" membranvandringen. Du kan "høre" den i den grad at et stort element trenger ikke bevege seg så mye som et mindre et, og har dermed kortere membranvandring for gitt lydstyrke, som igjen minsker tiden elementet bruker tilbake til nullpunkt etter et membran utslag, og forbedrer transientrespons eller hurtighet.

Riktig forøvrig at et 90 db/w og et 100 db/w element i seg selv har lik membranvandring for gitt lydstyrke. Ganske logisk i grunn når jeg tenker over det... I stand corrected.

MEN... om man øker følsomheten akustisk f.eks ved hjelp av et horn, så senker man i praksis membranvandringen i det frekvensområdet hornet lader da en ikke trenger å skru like høyt på volum kontrollen for samme lydstyrke.

Om en kompenserer for hornladingen og følsomheten over hele frekvensområdet tilbake til utgangspunket, så får vi ikke lavere membranvandring. MEN... elementet jobber fortsatt mye lettere i det området hornet lader, og vi får lavere forvrengning, samt høyere dynamisk headroom grunnet lavere termisk kompressjon.

Et eksempel på forvrengning, i dette tilfellet en Seas 27TDFC dome diskant i waveguide.

UTEN horn:

MED horn:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke påstå at jeg kan mer enn deg, men vet ikke helt hva du mener med at man ikke kan "høre" membranvandringen. Du kan "høre" den i den grad at et stort element trenger ikke bevege seg så mye som et mindre et, og har dermed kortere membranvandring for gitt lydstyrke, som igjen minsker tiden elementet bruker tilbake til nullpunkt etter et membran utslag, og forbedrer transientrespons eller hurtighet.
    Det er heller ikke helt korrekt. Transientens hurtighet har ingen direkte sammenheng med slaglengden. Et element som spiller 1000Hz ved 100dB, og så 40Hz ved 100dB beveger seg langt kortere men allikevel langt hurtigere ved 1000Hz en ved 40Hz. Elementets evne til å respondere raskt nok henger sammen med dets båndbredde. Om elementet er egnet til å spille alt opp til 1000Hz vil det normalt være andre elementer som spiller over 1000Hz og således tar seg av resten av impulsresponsen.

Jeg forstår det du skriver kan virke intuitivt riktig, men i virkeligheten er det forhold mellom demping og reaktivitet som bestemmer impulsresponsen, ikke slaglengden.

MEN... om man øker følsomheten akustisk f.eks ved hjelp av et horn, så senker man i praksis membranvandringen i det frekvensområdet hornet lader da en ikke trenger å skru like høyt på volum kontrollen for samme lydstyrke.
    Det er sant, det man i realiteten gjør er ikke å øke virkningsgraden, men å retningsbestemme lyden slik at totalt output i samme retning som der vi måler og lytter øker mens output i andre retninger minker.

En del horntyper introduserer ulike grader av resonanser for å bidra til økt følsomhet. Disse bidrar i stor grad også til å gjøre impulsresponsen dårligere.

Om en kompenserer for hornladingen og følsomheten over hele frekvensområdet tilbake til utgangspunket, så får vi ikke lavere membranvandring. MEN... elementet jobber fortsatt mye lettere i det området hornet lader, og vi får lavere forvrengning, samt høyere dynamisk headroom grunnet lavere termisk kompressjon.
    Kompensere? På hvilken måte? Om man kompenserer for økt følsomhet ved å redusere nivået elektrisk vil slaglengden reduseres tilsvarende.

Om man kompenserer for den økte følsomheten ved å på en eller annen måte bringe spredningen tilbake til det opprinnelige og fjerne resonansene vil man stå igjen med samme følsomhet og slaglengde som opprinnelig.

Et eksempel på forvrengning, i dette tilfellet en Seas 27TDFC dome diskant i waveguide.
    UTEN horn:
    MED horn:
    Her har man altså "tuklet" med spredningen. Dette er en rimelig resonansfri løsning.

Det du IKKE nevner, men som underbygger de opplevelsene du viser til, er hvor fort en domediskant mister pusten om den brukes feil. Ta en 1" dome for eksempel, med 88dB/1W/1m. Ved 1kHz mister den pusten ved noe sånn som 10W (0,5mm) og da er den ikke nådd 100dB en gang. Ved 4kHz klarer den imidlertid ytterligere 12dB. Om delefrekvensen legges til 4kHz og har en summering på -6dB (typisk par-ordens filter) vil man kunne klare teoretisk 116dB. Dette står i grell kontrast til 98dB, ikke bare ift SPL og transienter, men også mtp harmonisk forvrengning.

En annen og enda mer vesentlig faktor er at domediskanters spredning ved 2-3kHz er ekstremt bred, mens den ved høyere frekvenser kan bli ekstremt smal. En waveguide jevner ut dette og gjør høyttaleren langt lettere å integrere akustisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen av de flinkeste gutta på forumet diskuterer.Ikke rart at den stakkars trådstarteren ikke henger med i svingene :-)
    Snickers-is..hvor finner jeg den Advarsel-effekt tråden din igjen?

Side 8 av 9 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •