Høytallelementer? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 161
    Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    jozho: Handler ikke helle tråden om "High end" er det verdt pengene? Svaret ja for noen... Men ikke for alle.
    Hva mener du? Tråden heter "høyttalerelement?" og omhandler for det meste bisarre samenlikninger av element og noen få kurrant spørsmål...

Resten handler om deg og din måte å legge frem spørsmål , og hvordan du svarer på kritikk. Forøvrig så treffer du spikeren på hodet for en gangs skyld.. High end er verdt pengene for noen...

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenk dere hvis dere var nybegynner, også hadde lest alt negative dere har skrevet, hadde dere lyst på å kjøpe "High end" høytaller da? Eller hadde dere heller brukt pengene på noe annet?
    Jeg skjønner ikke hvorfor du tenker på å kjøpe "hi-end" utstyr, du sier jo selv at du ikke hører forskjell på dyrt og billig utstyr. Det er jo bare idiotisk å legge mye penger i noe du ikke hører/synes er bra.

Istedet for å syte over at du får kritikk, vil jeg anbefale deg å tenke litt over hvorfor så mange kritiserer deg. Når du la ut bilde av et tang-band element og skrev at det koster 10.000, fikk du spørsmål om hvor i all verden du hadde den prisen fra.
    Istedet for å svare, spør du hvorfor tang-band elementet har faseplugg.
    Det er greitt nok å lure på hvorfor, og hva en faseplugg er, men når du spør på denne måten: "Er det noen grunn for denne har "Gull krone"? er det bare for at elementet skal se "High end ut"? eller gir det alene 4 ganger bedre lyd?"
    "Er det også riktig, at des skarpere spissen er, des skarpere blir lyden?"

er det ikke rart at folk ikke tar deg seriøst.

Når du i tillegg kommer med utsagn som at "det eneste som gjør at logitech Z2300 ikke kan defineres som hi-end, er ujevn effektfordeling, 40 watt på mellomtone og 160 watt på bass", og "Jeg klarer ikke ved en 20/40 watt (teroretisk ut fra forsterkeren) klare å merke forskjellen på Logitech Z2300 sammenlignet med B&W høytaller når vet jeg lite annet at forsterkeren er NAD hos hifiklubben der jeg hørte B&W, ved ca like lav effekt. Så sant man ikke setter bassen opp for høyt, slik at bassen høres mere som et 5" element (ca 20% volum effekt av forsterkerens verdi)." er det ikke rart at folk gir opp. Flere av de som faktisk forsvarte deg i starten av tråden, har gitt deg opp pga utsagnene dine og måten du pøser på med usammenhengende svada.

Om du virkelig ER seriøs, prøv å tenk over hvordan innleggene dine fremstår for andre. Still et eller to spørsmål av gangen, og les og tenk over svaret du får. Om noen stiller et spørsmål tilbake, svar på det de spør om. Skal du legge inn bilder eller videoer i innleggene, legg inn en av gangen, ikke 17 youtubevideoer med forskjellige spørsmål til alle sammen, da er det ingen som gidder å se på videoene, og langt mindre svare på alt du spør om.
    Til slutt; bruk søkefunksjonen her på forumet, det aller meste er skrevet om fra før. Når du har fått litt basic kunnskap, kan du starte egne tråder og spørre videre om det du vil lære mer om.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er det så viktigt hva en høyttaler kan tåle? Vi spiller ikke rene sinustoner, men dynamisk musikk....
    En høyttalers lyd avhenger av kvaliteten på kilden, forsterkeren og plaseringen i rommet, samt selve rommets utformning.
    Kobler du en liten dritthøyttaler på en meget god forsterker, med samme kilde, da får du mye bedre lyd enn med en dårlig forsterker. Forsterker og høyttaler må passe sammen, det glemmer bl.a. den mange der kjøper en billig surround receiver og kjøper svære billige høyttalere....
    Med hensyn til dine kategorier er du litt ute på Hardangervidda.
    Det er helt noemalt at en aktiv høyttaler har f.eks. 250 watt til bassen, 30 watt til mellomtone og 5 watt forsterker til diskanten, se på B&O sine modeller f.eks. Det er jo logisk at bassen krever mye effekt, se på elementets størrelse, denne skal frembringe mesteparten av lyden. Mellomtonen er mye mindre da den bare spiller imellom ca. 300 hz og 3000 hz, og diskanten frembringer jo nesten ikke energi i det hele tatt. "Ujevn effektfordeling" som du kalder det er jo en nødvendighet bestemt av naturloven. Desuen, watt har absolutt INGEN som helst betydning for selve lydkvaliteten.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Hva mener du? Tråden heter "høyttalerelement?" og omhandler for det meste bisarre samenlikninger av element og noen få kurrant spørsmål...

Resten handler om deg og din måte å legge frem spørsmål , og hvordan du svarer på kritikk. Forøvrig så treffer du spikeren på hodet for en gangs skyld.. High end er verdt pengene for noen...
    Som jeg skulle sagt det selv.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Til slutt; bruk søkefunksjonen her på forumet, det aller meste er skrevet om fra før. Når du har fått litt basic kunnskap, kan du starte egne tråder og spørre videre om det du vil lære mer om.
    Få for guds skyld ikke hander til å skrive i andres tråder :S

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan garantere dere, det er mange nybegynnere der, som stillter mange spørsmål, men de har fått langt færre negative tilbakemeldingener.

Nå er vi på et entualistforum så man kan vel ikke regne med at alle liker dårlige spørsmål.
    Hvis du søker på nybegynner i søkefunksjonen og går inn i de 100 første forskjellige trådene, så skal du se at trådstarter ofte har et saklig spm. og får dermed gode og konkrete svar. Og kommer de med 5-10 nye spørsmål så blir de som regel også svart på. I denne tråden har du vel omtrent 20 spm. i første post. Og like mange i postene som kommer. We are not Machines

Jeg siterer gjerne meg selv.

Du sier selv du burde kalt den
    Jeg skulle nok ha endret emne tidlige til: "Generiell diskusjon om høytallere og elementer".
    Derfor finnes det på en måte ikke noe konkret svar på hele tråden.

Har vert på hifi klubben ja, men vet ikke om hifiklubben har klart å vise hva "High end er".
    Du svarte ikke på spørsmålet mitt: Har du hørt noen høyttalere som koster mer enn f.eks 20k, på hifi-klubben? IKKE Concept eller 6 serien til B&W!
    Vet du har vært på hifi-klubben. Det nevnte du tidligere i tråden.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hvorfor er det så viktigt hva en høyttaler kan tåle?
    Sikkert ikke noe vits, for de som bare vil høre på musikk, i passe volum, da holder en ca 50 watt greit.

Men hva om du vil ha en utefest eller diskotek hjemme?

Da er det plutslig viktig med effekt, men ja alt ha sin pris.

Angående Ostemannen?

hva mener du om DALI MENTOR 8 Høyttalere til 35k?
    Bør de kvalifiseres som det som er verdt å høre på?

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effekt maks:

xx RMS max (dette skal være minimum elementet skal tåle ved bruk av 4 ohm, ved andre målinger skal også 4 ohm bli oppgitt), forsterkeren må ta med i beregningen. (det laveste leddet skal måles som minimum)

Hvis et element tåler en 40 watt i klasse A skal det klare å spille minimun 40 watt med perfekt lyd, uavhenging forsterker.

Her må det litt forklaring til.

OHM
    Dette er motstanden til høyttaleren, også kaldt impedanse.
    Noen høyttalere er 4ohm, andre er 8 ohm.
    Dette er ikke et fast tall, men et ca gjennomsnitt for en høyttaler.
    Motstanden varierer med frekvens (hz), og kan på noen høyttalere være helt nede i 2 ohm.

Høyttalere som har lav motstand, kan være vanskeligere å drive enn høyttalere med høyere motstand. ( 4ohm vs. 8ohm )

Man kan ikke oppgi hva elementet tåler i 4 ohm, dette har ingen sammenheng.

Klasse A
    Det finnes flere klassifiseringer til hvor mye effekt en forsterker kan gi.
    En forsterker yter ofte mindre effekt, om den måles i klasse A, enn om den måles i klasse B.

Hvor mye effekt et element tåler, har ingenting med hvilken klasse ( eks. A eller B, eller noe annet ) forsterkerens effekt er oppgitt i.

Watt og følsomhet

Et element "spiller ikke med"" et antall watt.
    Det er følsomheeten til elementet som bestemmer hvor høyt det spiller, i forhold til effekten ( watt ) som blir tilført fra forsterkeren.
    Følsomheten måles i decibel (db ), på 1 meters avstand med 1 watt inn.
    Noen elementer har høy følsomhet, andre har lav. eks 85-86 er lavt, 93-94 er høyt.

På et 8 ohm´s element, er 1 watt lik 2,83v.
    Hvis følsomheten er 90db, så spiller elementet 90 db med 1 watt inn fra forsterkeren på 1 meters avstand.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ikke noe vits, for de som bare vil høre på musikk, i passe volum, da holder en ca 50 watt greit.

Angående Ostemannen?

feil, mer effekt jo mer dynamikk, det gjelder vel på lavt volum også.. du kan discotek med lav effekt også,samme som man kan høre på musikk ved passe volum.. men blir bedre med mer effekt.. men kommer jo ann på åssen høytalere man har da..

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angående Ostemannen?

Klarte å slette det jeg hadde skrevet:evil:

Du tenker egentlig logisk, men det blir feil å tenke slik. Hvis du bare skal ha noe lavt musikk så er det like viktig å ha ekstra krefter som ved partymodus.

Du må ha headroom. Det har med hvor mye du vil at forsterkeren skal jobbe. Blir som ved bil. Du kan ha en bil som bare klarer 90 km/t, som må jobbe omtrent max hele tiden, og etter en stund bare streiker den, uten at du forstår hvorfor. Selv om du aldri har drevet den over 90 eller i nærheten. Bilen jobbet opp mot max, selv om det ikke er særlig krevende. Mens en bil som har mye mer hk og mye større motor aldri vil si noe når du kjører.

Stereo recivere og surround recivere sine oppgitte Watt er helt forskjellig. Og kan nesten ikke sammenliknes. En stereo 2x30W spiller som regel alltid bedre enn en tilsvarende surround reciver som har 7x100(målt i 2 kanaler). Så Watt må alltid taes med en gravemaskinklype med salt.

Musikk og film er ikke bare 1 konstant sinus tone, men dynamisk. Så det å si at du bruker xx watt når du spiller xxx sang blir jo helt på trynet.

Skal du ha "diskotek" hjemme (slik som jeg har, hvertfall omtrent ) så er det helt andre egenskaper du verdsetter kontra et fintspillende anlegg. Diskotek blir uansett feil å bruke. Mange forbinner ofte pa med stygg lyd, noe som det ikke er. Og forbinner pa med diskotek. Pa høyttalere er laget for å tåle en del og spille høyere. Derfor stilles det andre krav til elementer og kasser. Diskotek har ofte litt flere folk enn i en stue. Rommene er større, og flere folk= du trenger mer lyd. Store elementer 15/18/21 er ofte brukt i diskoteksammenheng. De flytter mye luft og liker store rom. Det er ingenting gale med å ha store subber hjemme, men ofte er de stygge å se på, og forsvinner ofte like raskt ut igjen.

Ang mentor 8 så er det en veldig god høyttaler. Jeg har selv ikon6 og har da mange av kvalitetene som er på mentor. Mentor har lik lydsignatur som ikon, bare bedre på alt. Diskanten er det jeg liker best på mentor serien. Så utrolig luftig. Absolutt noe jeg kan anbefale. Roger Waters har sikkert mange erfaringer med denne høyttaleren

Hvor i landet bor du?

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Blir som ved bil. Du kan ha en bil som bare klarer 90 km/t, som må jobbe omtrent max hele tiden, og etter en stund bare streiker den, uten at du forstår hvorfor. Selv om du aldri har drevet den over 90 eller i nærheten. Bilen jobbet opp mot max, selv om det ikke er særlig krevende. Mens en bil som har mye mer hk og mye større motor aldri vil si noe når du kjører.

Stereo recivere og surround recivere sine oppgitte Watt er helt forskjellig. Og kan nesten ikke sammenliknes. En stereo 2x30W spiller som regel alltid bedre enn en tilsvarende surround reciver som har 7x100(målt i 2 kanaler). Så Watt må alltid taes med en gravemaskinklype med salt.
    Der har du forstått hvorfor jeg ser mest etter watt:

Har jeg høytaller som tåler (300 watt diskant) + 3x 100 watt bass, er det en fordel å ha minimum 100 watt forsterker per kanal.

Har man en forsterker som klarer 300 watt per kanal, bør vel det være mere nok i 4 ohm, uavhenging av måling?

Men det hadde nok vært en svær forsterker?

Det er nok ikke lurt å belaste forsterkeren mere en 50% overtid. Både på lydkvaliteten og holbarheten.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jeg høytaller som tåler (300 watt diskant) + 3x 100 watt bass, er det en fordel å ha minimum 100 watt forsterker per kanal.
    Det er ingen generell regel.

Ta disse for eksempel:

La Scala Floorstanding Speaker - La Scala --- Floorstanding Loudspeaker - Klipsch Heritage Series - Specifications

De har følgende spesifikasjon:

POWER HANDLING 100 w max continuous (400 w peak)
    På denne går det helt greit å bruke amp'er på 2-4W

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva mener dere om en slik forsterker?
    AVshop.no / Crown DSi 1000 THX Effektforsterker m. DSP 275Wx2 i 8Ohm

Gir det dårlig lyd for å være 275Wx2 i 8Ohm? Blir vel bare en rundt halvparten i 4 ohm? ca 137,5 watt totalt. Men er nok en fordel med 8 ohm høytallere der.

Fint om dere finner et eksempel på et langt bedre forsterker som spiller like høyt, med langt bedre lydkvalitet.

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt sett, skal effekten dobles i 4 ohm, sammenlignet med 8 ohm.

Det er ingen generell regel på hva som er dårlig lyd.
    Det er akkurat som dårlig musikk, hvem bestemmer hva som er bra og dårlig?

Det er kun DU som kan si om du syns det er bra eller dårlig.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der har du forstått hvorfor jeg ser mest etter watt:

Har man en forsterker som klarer 300 watt per kanal, bør vel det være mere nok i 4 ohm, uavhenging av måling?

Men det hadde nok vært en svær forsterker?

Det er nok ikke lurt å belaste forsterkeren mere en 50% overtid. Både på lydkvaliteten og holbarheten.
    Hvis det er ljudia sine høyttalere du ser på. Så er vel 99%(utenom bilkomponenter) oppgitt i 4 ohm.

Hvilken ohm man bruker, har ikke noe å si. Forsterkeren trenger ikke være stor heller. Vil mene du kan bruke klasse-D forsterker på dine høyttalere.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du misforstår alt totalt altså.
    Ikke heng deg op i watt som mange andre, du vil en dag skjønne det ikke betyr så mye for lyden om du er tålmodig og velger dine komponenter med fornuft og ikke "watt-hysteri",
    Om du har 3 stk 100 watt enheter i en høyttaler får du IKKE belastbarhet på 300 watt, men 100 watt. Desuten måles belastbarhet utfra kriterier der ikke har så mye med virkeligheten å gjøre så glem alle disse tallene en gang for alle min venn.
    Der går fint fint å bruke en 200 watt forsterker på en 80 watt høyttaler f.eks.

Dernest, en forsterker yter ikke mindre i 4 ohm kontra 8, men omvendt. En forsterker vil i 4 ohm yte fler watt enn i 8 ohm, den perfekt kontruerte forsterkeren vil doble ytelse hver gang ohm falder til det halve, derfor ser du Krell highend forsterkere f.eks. der yter 200 i 8 ohm, 400 i 4 ohm, 800 2 ohm og de er noen ganger stabile i 1 ohm også, da nermer man seg kortsluttning.
    Men, vær forsiktig når du f.eks. kjøper 4 ohms høyttalere. De 4 ohm er ikke en konstant faktor igjennom hele frekvensområdet, og der kan være dips der kan få en normal forsterker til å knele, enten blir lyden veldig dårlig, eller man kan bare spille veldig lavt før forsterkerens sikringskretsløp lukker for forsterkeren, eller man kan risikere at den går opp i røyk faktisk.
    Mine høyttalere er 4 ohm, impedansen ved 20.000 hz er 1,1 ohm. Selvom der ikke er mye energi deroppe krever det at forsterker er 100 % stabil ved disse belastning.
    Så, hvor høyt du kan spille med en forsterker avhenger av mange faktorer, til den Crown du har linket til må du ha en forforsterker der kan utstyre den, dvs om Crownen trenger 2 volt for full utstyring må du ha en forforsterker der yter dette på PreOut utgangen. Dernest må du ha god gain på din kilde, du må ha høyttalere der ikke er altfor tungtdrevne osv.
    mteinum linker til en høyttalere der krever veldig få watt for å spille veldig høyt og dynamisk, da kan man kjøpe en billigere kvalitetsforsterker. Om du kjøper store tunge høyttalere må du ha større forsterker og da blir problemet at det gjerne blir dyrt, eller man velger PA forsterkere, som den du har linket til.
    Motstykket til dette er f.eks. noen Infinity Kappa modeller der du må velge forsterker med omhu for de dreper vanlige forsterker med belastningen de har.
    Så mitt spørsmål og råd til deg er: Det virker som du er interessert PA, kanskje på grunn av dette med watt hysteriet i ditt hode. Hvilken lyd er du ute etter? Definer ditt behov. Når du har gjort det kan du se på produkter, andres erfaringer osv.
    Der er salg på Klipsch nå, du kan få en RB61 til 4K f.eks. : Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
    Da trenger du ikke en stor forsterker, (men du kan jo bruke den Crown om du vil, men da må du jo ha tak i en god forforsterker også) og pengene du kanskje sparer da kan du bruke på en brukt Klipsch aktiv subwoofer. (ikke kjøp en XTZ, den er ikke rask nok for Klipsch).
    Så, som jeg skrev før, se deg om etter en god integrert stereo forsterker, bruktmarkedet flommer over av gode forsterkere til billig penge, du kan jo holde øye med denne tråden :
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...rukt-kjop.html
    Kanskje du kan finde et sett brukte Patos Lyric høyttalere på bruktbørsen billigt, det er høyttalere mange virkelig har hatt glede av.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare for å dra opp High End litt igjen.

High End er ofte de produktene en produsent har gjort alt de kan for å laget det best mulig.

Se for deg at sjefen hos KEF kom inn til designerene sine og sa. Jenter og gutter! Nå skal dere designe den beste høyttaleren dere klarer uavhengig av pris så lager vi den.
    Resultatet av det ble REFERENCE 207/2

Det koster uhorvelig mye penger å utvikle en ny høyttaler fra bunnen av som skal være tilnærmet perfekt lydmessig.
    Grunnen til at enkelte produsenter gjør dette er for å skaffe seg patenter, kunnskap og omdømme.
    Fordelene for KEF ved å lage Reference serien er mange. De vil ikke selge mange av dem men de kan bruke mye av designet de allerede har utviklet til å gjøre de lavere seriene sine bedre. Og det er her de tjener penger.

Kan sammenlignes litt med Mitsubishi og Subaru sin rally satsning. Elementer fra utviklingen og designet i deres rally biler blir senere tatt i bruk i personbilene deres. Du kan få kjøpt rally bilen også om du er villig til å betale for det, og den kan kalles High End. Rally utgaven vil alltid være den beste de klarer å lage men det koster pga produsentens store utgifter ved å designe den.

Logitech og f.eks Samsung har ingen High End serie og de vil ikke bruke penger på å utvikle noe så ekstremt da det ikke gavner dem i det markedet de selger varer. De holder seg til et lavere prissegment hvor masseproduksjon er nøkkelen til suksess og hvor kundene ikke setter samme krav til lydkvalitet.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Du misforstår alt totalt altså.
    Ikke heng deg op i watt som mange andre, du vil en dag skjønne det ikke betyr så mye for lyden om du er tålmodig og velger dine komponenter med fornuft og ikke "watt-hysteri",
    Om du har 3 stk 100 watt enheter i en høyttaler får du IKKE belastbarhet på 300 watt, men 100 watt. Desuten måles belastbarhet utfra kriterier der ikke har så mye med virkeligheten å gjøre så glem alle disse tallene en gang for alle min venn.
    Der går fint fint å bruke en 200 watt forsterker på en 80 watt høyttaler f.eks.

Dernest, en forsterker yter ikke mindre i 4 ohm kontra 8, men omvendt. En forsterker vil i 4 ohm yte fler watt enn i 8 ohm, den perfekt kontruerte forsterkeren vil doble ytelse hver gang ohm falder til det halve, derfor ser du Krell highend forsterkere f.eks. der yter 200 i 8 ohm, 400 i 4 ohm, 800 2 ohm og de er noen ganger stabile i 1 ohm også, da nermer man seg kortsluttning.
    Men, vær forsiktig når du f.eks. kjøper 4 ohms høyttalere. De 4 ohm er ikke en konstant faktor igjennom hele frekvensområdet, og der kan være dips der kan få en normal forsterker til å knele, enten blir lyden veldig dårlig, eller man kan bare spille veldig lavt før forsterkerens sikringskretsløp lukker for forsterkeren, eller man kan risikere at den går opp i røyk faktisk.
    Mine høyttalere er 4 ohm, impedansen ved 20.000 hz er 1,1 ohm. Selvom der ikke er mye energi deroppe krever det at forsterker er 100 % stabil ved disse belastning.
    Så, hvor høyt du kan spille med en forsterker avhenger av mange faktorer, til den Crown du har linket til må du ha en forforsterker der kan utstyre den, dvs om Crownen trenger 2 volt for full utstyring må du ha en forforsterker der yter dette på PreOut utgangen. Dernest må du ha god gain på din kilde, du må ha høyttalere der ikke er altfor tungtdrevne osv.
    mteinum linker til en høyttalere der krever veldig få watt for å spille veldig høyt og dynamisk, da kan man kjøpe en billigere kvalitetsforsterker. Om du kjøper store tunge høyttalere må du ha større forsterker og da blir problemet at det gjerne blir dyrt, eller man velger PA forsterkere, som den du har linket til.
    Motstykket til dette er f.eks. noen Infinity Kappa modeller der du må velge forsterker med omhu for de dreper vanlige forsterker med belastningen de har.
    Så mitt spørsmål og råd til deg er: Det virker som du er interessert PA, kanskje på grunn av dette med watt hysteriet i ditt hode. Hvilken lyd er du ute etter? Definer ditt behov. Når du har gjort det kan du se på produkter, andres erfaringer osv.
    Der er salg på Klipsch nå, du kan få en RB61 til 4K f.eks. : Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
    Da trenger du ikke en stor forsterker, (men du kan jo bruke den Crown om du vil, men da må du jo ha tak i en god forforsterker også) og pengene du kanskje sparer da kan du bruke på en brukt Klipsch aktiv subwoofer. (ikke kjøp en XTZ, den er ikke rask nok for Klipsch).
    Så, som jeg skrev før, se deg om etter en god integrert stereo forsterker, bruktmarkedet flommer over av gode forsterkere til billig penge, du kan jo holde øye med denne tråden :
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...rukt-kjop.html
    +1 Veldig bra innlegg. Les der 3 ganger LMH1.

Du kan bruke crownen direkte til pc. Den har også to out. Slik at du kan få stereo,, 2.2 2.1 eller 2.0.

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn sett er jeg enig at watt sier ikke konkret hvor mye lyd går ut, men hvis vi ikke tar hensyn til høytallerene er det nok mere riktig.

Horn effekt gjør nok lyden skarpere:

F.eks:
    en ca 16cm: 8 cm stor, i plast.

Hvis vi setter på en 1" diskant som tåler bare en 50 watt, blir nok lyden som kanskje 100 watt, bare på grunn av at lyden blir retningsbestemt i ca 90 grader, isteden for 180 grader.

Bare tenk hvor bra det låter hvis diskant elementet er på 3" og tåler en 800 watt, horn har vel normaltsett ingen motstand? På grunn av liten magnetspole gir den ingen lyder annet at skarpe, høye pip og toner.

Når det gjelder bass, får man en del dypere/høyere lyd på horn på grunn av samme effekten bare går en vei, gjennom et rom på 5cm x 30 cm så blir det mye lyd som passer der.

Hvorfor er ikke "Horn" brukt innen high end?

Selv liker jeg horn effekten som krever nesten ingen forsterkerkraft og spiller veldig høyt før elementet ryker, i tilegg er slike diskanter så billige en 100-300 kr får man noe virkelig bra.

Men hvorfor kan man ikke bruke delefilter på slike? bare direkte tilkobling?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir for dumt, syntes folk skal slutte å svare nå eller eventuelt stenge tråden.
    Trådstarter har for svake språk/kommunikasjonsferdigheter til å få noe ut av et slikt forum.

Trådstarter bør gjøre egen resarch for å få tak på de mest grunnleggende prinsippene bak høyttalerdesign og deretter oppsøke folk rundt seg som kan hjelpe til med å formulere innlegg.

Begynn her: Loudspeaker - Wikipedia, the free encyclopedia

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •