Høytallelementer? - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 161
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fant ikke så mye forklaring på slavebass, men etter slik jeg har forstått det, er det element nr 1 på en serietilkobling master, så kommer slavelemenetet. Som tar den tyngste jobben.

Hvorfor bruker man mest 4 Ohm høytallerelementer på mindre, eller dyrere kasser?

Man kunne vel være nede i 2 ohm med et lett drevet element.

Hvorfor har noen elementet svære magnetspole, rett og slett fordi elementet skal kunne trykke hardere?

Hva bestemmer om elementet skal gi diskant, bass eller mellomtone, er det spolen som avgjør det? i tilegg så kommer membranen?

Gir plast, papp, best lyd i membranen? Hva bruker de fleste "High end" elementer?

Er det slik at man maks kan seriekoble 2 ganger, ellers blir lyden fordårlig? Altså dårlig per seriekobling?

Kan man både serie/paraelkoble elementene, slik at de går om hverandre, for å dempe Ohm effekten?

Reduserer man lyden enklest ved halvleder kabel, altså en av ca 30 metallfibre i kabelen?

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    Fant ikke så mye forklaring på slavebass, men etter slik jeg har forstått det, er det element nr 1 på en serietilkobling master, så kommer slavelemenetet. Som tar den tyngste jobben.

Hvorfor bruker man mest 4 Ohm høytallerelementer på mindre, eller dyrere kasser?

Man kunne vel være nede i 2 ohm med et lett drevet element.

Hvorfor har noen elementet svære magnetspole, rett og slett fordi elementet skal kunne trykke hardere?

Hva bestemmer om elementet skal gi diskant, bass eller mellomtone, er det spolen som avgjør det? i tilegg så kommer membranen?

Gir plast, papp, best lyd i membranen? Hva bruker de fleste "High end" elementer?

Er det slik at man maks kan seriekoble 2 ganger, ellers blir lyden fordårlig? Altså dårlig per seriekobling?

Kan man både serie/paraelkoble elementene, slik at de går om hverandre, for å dempe Ohm effekten?

Reduserer man lyden enklest ved halvleder kabel, altså en av ca 30 metallfibre i kabelen?
    Series Parallel Speaker Impedance

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1 - Fant ikke så mye forklaring på slavebass, men etter slik jeg har forstått det, er det element nr 1 på en serietilkobling master, så kommer slavelemenetet. Som tar den tyngste jobben.

2 - Hvorfor bruker man mest 4 Ohm høytallerelementer på mindre, eller dyrere kasser?

3 - Man kunne vel være nede i 2 ohm med et lett drevet element.

4 - Hvorfor har noen elementet svære magnetspole, rett og slett fordi elementet skal kunne trykke hardere?

5 - Hva bestemmer om elementet skal gi diskant, bass eller mellomtone, er det spolen som avgjør det? i tilegg så kommer membranen?

6 - Gir plast, papp, best lyd i membranen? Hva bruker de fleste "High end" elementer?

7 - Er det slik at man maks kan seriekoble 2 ganger, ellers blir lyden fordårlig? Altså dårlig per seriekobling?

8 - Kan man både serie/paraelkoble elementene, slik at de går om hverandre, for å dempe Ohm effekten?

9 - Reduserer man lyden enklest ved halvleder kabel, altså en av ca 30 metallfibre i kabelen?

Vær så snill kjære deg... du er googlet og jeg er nommen ikke sikker på om du er et troll, men ta nå et spørsmål om gangen.

1 - Et slave element er et element uten motor (spole og magnetsystem) dette svinger med trykkendingene i kassen som skapes av elementet som faktisk spiller. Alt etter vekt på svingesystemet(membran/oppheng/spindel/ekstravekt) kan man tune frekvensresponsen.

2 - Gjør man det? Tror ikke det er noen regel her?

3 - Les om Ohms lov, P=I^2*R og P=U*I (U=I*R), forsterkeren må levere mye mer strøm for samme effekt i et 2ohms element fremfor 4 eller 8. I vanlige audio aplikasjoner er det mer hensiktsmessig å benytte høyere spenning fremfor strøm. Dette pga. komponentene og deres virkeområde.

4 - Har ikke dybdekunnskap, men det har med hvor mye effekt, hvor lang vandring det er på elementet og sikkert mye mer..

5 - Hele elementet som system avgjør brukerområdet. Spolen, magneter, membran, oppheng og alle mulige fysiske variabler.

6 - Det finnes ikke noe "best", flere produsenter har sin nisje, om det så er bananmebran eller whiskytønne membran. Alt handler om å temme elementet med delefilter og kasseutforming til å gi deg det du vil ha.

7 - Har ikke noe særlig å si, så sant du tar hensyn til det som skjer eletrisk når høyttaleren designes.

8 - Ja, men alle element bør få samme mengde strøm. Du må kunne bruke ohm's lov.

9 - Man reduserer lyden enklest ved hjelp av volumkontrollen til forsterker eller PC, er det snakk om et enkelt element så kan man gjøre det med motstander.

Men du må ta dette med den klypen salt slik alt forum knowhow bør tas med.

Denne var forresten kjekk, dukket opp når jeg googlet voice coil size:
    Speaker Terms

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2ohms elementer er også mye hardere last for en forsterker.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor stammer bildet "av de nyinnkjøpte høyttalerne" fra nettsiden til en oppkjøper i California?

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt på side 2 elns, du troller bare. Hvorfor sier jeg det?

1. Du skriver ekstremt usammenhengende, setninger uten fornuft eller innhold. Dette kan lede folk til å tro at du er enten veldig ung eller har dysleksi, men ordene dine er så godt som aldri feilstavet.

2. Om du hadde vært så dum uvitende som du fremstår, hadde du aldri i verden klart å finne alle bildene du linker til. Man skal vite hva man googler etter for å finne bilder av halvferdige transmisjonslinjekasser.

3. Du er i gang på forumet på hjemmekino.no også, men der skriver du på langt nær like usammenhengende som her, noe som tyder på at du må anstrenge deg for å skrive så dårlig som du gjør her på avforum.

4.Uansett hvor godt og seriøst svar folk gir deg, så begynner du bare å spørre om noe annet, og drar tråden ut i det useriøse igjen. Normale, uvitende personer tar til seg svaret og bygger videre på det for å lære mer om det aktuelle temaet.

5.Du prøver å fremstå veldig uvitende, ung og naiv, men når folk antyder Trolling svarer du "man trenger ikke å være troll bare fordi man stiller mange spørsmål." Hadde du vært så uvitende som du vil fremstå, hadde du ikke hatt snøring på hva trolling er for noe.

6. Når du presenterer bilder fra California som "dine" høyttalere, er det ingen tvil lenger.

Når det er sagt, skal det sies at jeg har moret meg stort med mange av innleggene i denne tråden

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    2. Om du hadde vært så dum uvitende som du fremstår, hadde du aldri i verden klart å finne alle bildene du linker til. Man skal vite hva man googler etter for å finne bilder av halvferdige hornkasser.
    Transmission Line for å være korrekt.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mteinum
    Transmission Line for å være korrekt.
    Den feilen var lagt inn med vilje for å få trollet til å avsløre seg..

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den feilen var lagt inn med vilje for å få trollet til å avsløre seg..
    Er en stund siden han "Dreit på leggen"

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle til å skrive OT, men det er kanskje litt vanskelig å definere hva som er OT i denne tråden..

Noen andre som har merket at post-count'en ikke henger med? Jeg måtte skrive to innlegg for å øke fra 930 til 931. Jeg har skrevet to til, og er nå på 932. (Har ikke skrevet noen av dem i chit chat underforumet nei.)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som sagt på side 2 elns, du troller bare. Hvorfor sier jeg det?

1. Du skriver ekstremt usammenhengende, setninger uten fornuft eller innhold. Dette kan lede folk til å tro at du er enten veldig ung eller har dysleksi, men ordene dine er så godt som aldri feilstavet.
    Jeg lurer vel på en del siden jeg er ganske så ny i gamet, er det rart?

2. Om du hadde vært så dum uvitende som du fremstår, hadde du aldri i verden klart å finne alle bildene du linker til. Man skal vite hva man googler etter for å finne bilder av halvferdige transmisjonslinjekasser.
    Man trenger bare å søke etter "High end speaker" så bør man få opp en del treff, selv om man ikke vet hva de forskjellige høytallerene heter, så er det vel noen som vet det.

3. Du er i gang på forumet på hjemmekino.no også, men der skriver du på langt nær like usammenhengende som her, noe som tyder på at du må anstrenge deg for å skrive så dårlig som du gjør her på avforum.

4.Uansett hvor godt og seriøst svar folk gir deg, så begynner du bare å spørre om noe annet, og drar tråden ut i det useriøse igjen. Normale, uvitende personer tar til seg svaret og bygger videre på det for å lære mer om det aktuelle temaet.
    Hvis du mener, jeg skriver mere usammenhengende her, så er det nok fordi dere kommer med mye kritikk.

Nå en av dere sa, "Hvis du mener at High end er så dårlig, så gå heller på elkjøp å kjøp noe gode high end høytallere der." Du får sikker mye bedre høytallere der.

5.Du prøver å fremstå veldig uvitende, ung og naiv, men når folk antyder Trolling svarer du "man trenger ikke å være troll bare fordi man stiller mange spørsmål." Hadde du vært så uvitende som du vil fremstå, hadde du ikke hatt snøring på hva trolling er for noe.

6. Når du presenterer bilder fra California som "dine" høyttalere, er det ingen tvil lenger.

Når det er sagt, skal det sies at jeg har moret meg stort med mange av innleggene i denne tråden
    Har dere noen gang hvert på ITpro - Informasjonsteknologi. Enkelt og greit. eller Forum - Diskusjon.no
    Har dere noen gang sett en eneste tråd, der trådstarter har fått så mye kritikk som jeg?

Kan garantere dere, det er mange nybegynnere der, som stillter mange spørsmål, men de har fått langt færre negative tilbakemeldingener.

Nå er vi på et entualistforum så man kan vel ikke regne med at alle liker dårlige spørsmål.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Generiell diskusjon om høytallere og elementer

Jeg skulle nok ha endret emne tidlige til: "Generiell diskusjon om høytallere og elementer".

Det var i første omgang ikke meningen å lage en lang diskusjon, men ting ble som de ble.

Men forum moderatorene bør bli flinkere å heller låse et tråd, som går over for lang tid.

Moderatorene bør også bli flinkere til å redigere, eller fjerne svar som "Troll", "Dustebruker", "Idiot person" og sitater uten svar.

Er dere enig at dere kunne ha sankt ting på en mere hyggelig måte?

Nå blir dette også litt "of the topic", men bare som det også blir nevnt.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kritikk har du fått andre plasser også...ref. reactOS forumet.

Ta et spørsmål om gangen...

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skulle nok ha endret emne tidlige til: "Generiell diskusjon om høytallere og elementer".

Det var i første omgang ikke meningen å lage en lang diskusjon, men ting ble som de ble.

Men forum moderatorene bør bli flinkere å heller låse et tråd, som går over for lang tid.

Moderatorene bør også bli flinkere til å redigere, eller fjerne svar som "Troll", "Dustebruker", "Idiot person" og sitater uten svar.

Er dere enig at dere kunne ha sankt ting på en mere hyggelig måte?

Nå blir dette også litt "of the topic", men bare som det også blir nevnt.
    Enig i at moddisene burde ryddet opp i drittkastingen her.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jozho
    Kritikk har du fått andre plasser også...ref. reactOS forumet.

Ta et spørsmål om gangen...
    Har du funnet noe kritikk på f.eks itpro? Du skal ha lykke til i letingen der, siden jeg har fått bare possitive tilbakemeldinger derfra så langt.

Eller, nå sier det jo litt om både avforum og ReactOS, siden der er ikke alle like profesjonelle. At folk overdriver litt, gjør at noen vil miste lysten på å spørre etterhvert, eller være til hjelp. Hadde det ikke vært bedre å heller være hyggelige? Så vil de nybegynnerene etter de har lært seg å forstå seg på forskjellen mellom "Konserthøytallere" vs "High end" kunne bidra ved neste tråd som skulle ha kommet angående anbefalinger av høytallere, og ikke minst hvordan forumet bør være?

Tenk om bare alle kunne ha tanken på å være hyggelig, å bidra, fremfor å komme med kritikk i stor grad isteden.

Tenk dere hvis dere var nybegynner, også hadde lest alt negative dere har skrevet, hadde dere lyst på å kjøpe "High end" høytaller da? Eller hadde dere heller brukt pengene på noe annet?

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange prøver å hjelpe... men du tyter jo som en 4åring.

Jeg strever hardt med å forstå hva du faktisk vil frem til... All kritikk er ikke berettiget, men en god del er det.

Så jeg sier igjen, ro ned antall spørsmålene og ta et og et svar etterhvert.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du funnet noe kritikk på f.eks itpro? Du skal ha lykke til i letingen der, siden jeg har fått bare possitive tilbakemeldinger derfra så langt.

Eller, nå sier det jo litt om både avforum og ReactOS, siden der er ikke alle like profesjonelle. At folk overdriver litt, gjør at noen vil miste lysten på å spørre etterhvert, eller være til hjelp. Hadde det ikke vært bedre å heller være hyggelige? Så vil de nybegynnerene etter de har lært seg å forstå seg på forskjellen mellom "Konserthøytallere" vs "High end" kunne bidra ved neste tråd som skulle ha kommet angående anbefalinger av høytallere, og ikke minst hvordan forumet bør være?

Tenk om bare alle kunne ha tanken på å være hyggelig, å bidra, fremfor å komme med kritikk i stor grad isteden.
    du har vel fått svar på det du spør om?? de fleste vet forskjell på konsert høytallere og hifi høytallere selv en nybegynner

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Christian
    du har vel fått svar på det du spør om?? de fleste vet forskjell på konsert høytallere og hifi høytallere selv en nybegynner
    Hifi høytallere kan være alt fra DIY til "High end" ?

Konserthøytaller er noe langt større.

Nå tror jeg nok bare "Hifi" begrepet kommer av: High fidelity som går som "God lyd". DAB radio eller MP3 med høyere en 192 kb/s, tror jeg er så vidt kvalifisert for Hifi?

Men ja begrepet kom nok ved 1970 tallet (DIN 45500), så siden den tiden så har det nok skjedd en del.

Jeg tror man kan nesten gå så langt å kalle Logitech, eller 7.1 Surround pakker for Hifi, bare for at lyden er god, men trenger ikke å være best.Også de billigste "MGR" elementene hos ljudia kan nok med tvil kalles for "Hifi" høytallere.

jozho: Handler ikke helle tråden om "High end" er det verdt pengene? Svaret ja for noen... Men ikke for alle. Perfekt lyd, kan være så mangt under "Hifi" serien.

Men et spørsmål til produsentene?

Hvorfor ikke lage et standard system, der man enkelt kan forstå hva en høytaller tåler, og hvordan den spiller?

F.eks:
    Lydegenskaper:
    Klasse E (Spiller som de billligste Logitech høytallerne med kraftig bass og diskant, men uren lyd ved høy volum?)
    Klasse D (Spiller med litt renere lyd, men kassen er bygget mere solid, tåler ofte mere)
    Klasse C (Midt i mellom av "High end og en god hifi høytaller.)
    Klasse B (begynner å nærme seg "High end" men mangler de få detaljerne som skal til for å nå toppen.)
    Klasse A (High end som er det beste man kan få tak i).

I mellomkategorier kan man sette 1-2-3 etter boksen for å si hvor ca mellom høytallerne ligger.

Effekt maks:

xx RMS max (dette skal være minimum elementet skal tåle ved bruk av 4 ohm, ved andre målinger skal også 4 ohm bli oppgitt), forsterkeren må ta med i beregningen. (det laveste leddet skal måles som minimum)

Hvis et element tåler en 40 watt i klasse A skal det klare å spille minimun 40 watt med perfekt lyd, uavhenging forsterker.

Intermediate Per Christian sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,619
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi høytallere kan være alt fra DIY til "High end" ?

Konserthøytaller er noe langt større.

Nå tror jeg nok bare "Hifi" begrepet kommer av: High fidelity som går som "God lyd".

Men ja begrepet kom nok ved 1970 tallet (DIN 45500), så siden den tiden så har det nok skjedd en del.

Jeg tror man kan nesten gå så langt å kalle Logitech, eller 7.1 Surround pakker for Hifi, bare for at lyden er god, men trenger ikke å være best.Også de billigste "MGR" elementene hos ljudia kan nok med tvil kalles for "Hifi" høytallere.

jozho: Handler ikke helle tråden om "High end" er det verdt pengene? Svaret ja for noen... Men ikke for alle.
    ja det stemmer men konsert høytallere må ikke være større, får også små konsert høytallere.. hifi= high fidelity ja.. så realistisk som mulig og korrekt lyd

ja man kan kalle logitech for hifi, men for meg er det IKKE det, det er pc høytallere:P MGR er også hifi ja, men det er mer party høytallere hvis du skjønner, jeg har hatt mgr og det er masse bass og ikke så bra lyd kvalitet.. perfekt til disco

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •