Høytallelementer? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 161
    Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    God sammenliging, men problemet med det så kan det misforstås f.eks:

Mellomtone alene har jo en frekvens på 1000-2000 hz?

Hvis vi har et (Diskanthorn) på en 40 000 hz så kombinerer vi det med f.eks 20 hz bass, som spiller bedre for hele registeret.

Om man bare hadde mellomtone uten bass, diskant ville vel lyden bli veldig kjedelig? Men så gir ikke ekte trommer, og bass gitar så veldig mye bass heller, sammenligning med f.eks 12" bass element av ok kvalitet.

Tror nok en 18" tromme som er vel vanlig? Gir neppe mere bass som et 6" element, samme med bassgitar som neppe spiller så høyt om man ikke har øret sitt inntill strengene.
    Jeg tror ikke jeg skjønte dette, kan du prøve å forklare på en annen måte?

Trommer spiller sinnsykt høyt, prøv å være i samme rom som en trommis, du kjenner punchen godt i kassa.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men er det sant at stortsett flat frekvensrespons en 1000-2000 hz så er det helt klart det som er forskjellen, men ja jeg syns musikk blir litt kjedelig om lyden blir flat, liker f.eks orkester, der lyden økes litt, også går lyden litt ned. Slik at lyden blir litt varierende, om en person snakker med samme stemme heletiden når personen leser en bok, blir det kjedelig etterhvert.
    Dette kalles dynamikk. dynamikk er bra og gjør musikken eller filmen engasjerende.

Tror du missforstod svaret mitt, jeg mener ikke at lyden skal være like høy hele tiden, men at om feks cd platen sier til høyttaleren : spill 50hz på 100 decibel!

da skal høyttaleren spille nettopp 50hz på 100 decibel, har du da en dårlig høyttaler spiller da den kanskje bare 80 db, når den egentlig skulle ha spilt 100 decibel.

dette veldig forenklet.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd - Wikipedia

-Nå skjønner jeg ikke sammenhengen din med trommer og 12" bass. Lyd luft i bevegelse. Selvsagt blir det ikke _mer_ bass i den forstand hvis høyttalerne har en nøytral frekvenskurve. Ett større høyttalerelement flytter mer luft en feks en 3" og lyden oppfattes dermed kraftigere siden mer luftmengde er i bevegelse en hva du klarer med ett lite element.

Om man bare hadde mellomtone uten bass, diskant ville vel lyden bli veldig kjedelig? Men så gir ikke ekte trommer, og bass gitar så veldig mye bass heller, sammenligning med f.eks 12" bass element av ok kvalitet.

Tror nok en 18" tromme som er vel vanlig? Gir neppe mere bass som et 6" element, samme med bassgitar som neppe spiller så høyt om man ikke har øret sitt inntill strengene.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

re;

Cerwin Vega spiller ræv hvis du vil lokalisere plasseringer av instrumentene feks i orkestermusikk, og egentlig all annen vokalsk musikk som krever et detaljert lydbilde. De spiller ypperlig på rock ,techno å trance. De gjør også en ok jobb i kinosammenheng.

Og sammenligne MGR mot CV er urettferdig overfor MGR da de ikke er i nærheten av å levere det samme trykket som CV er istand til.

-Og forresten, hvorfor har du hengt deg opp i Dali og B&W ??

Hvordan låter Cerwin Vega? er det nærmeste vi kommer MGR? Bare elementer som trykker ennå bedre? Og spiller høyere?

Hører nok forskjell på ja på LOGITECH S220 BLACK OEM NS (980-000021)

Men sammenligner vi f.eks MGR i samme størrelse, mot B&W eller dali, så er det mest bass og diskant som er forskjellen. Merket de 2 Dali bass elementene i 6,5" størrelsen som vibrerer en del, på litt høy musikk, hos hifiklubben.

Nå jeg spiller passe høyt musikk med mine 3x MGR 8" elementer så blir lyden ganske så bra, uten at høytalleren dunker fysisk som et hjerte i høyt tempo. omtrent som:

YouTube - ‪Dali Concept 6 - Bass I love you‬‎ bare ennå mere trykk

Men er det sant at stortsett flat frekvensrespons en 1000-2000 hz så er det helt klart det som er forskjellen, men ja jeg syns musikk blir litt kjedelig om lyden blir flat, liker f.eks orkester, der lyden økes litt, også går lyden litt ned. Slik at lyden blir litt varierende, om en person snakker med samme stemme heletiden når personen leser en bok, blir det kjedelig etterhvert.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    da skal høyttaleren spille nettopp 50hz på 100 decibel, har du da en dårlig høyttaler spiller da den kanskje bare 80 db, når den egentlig skulle ha spilt 100 decibel.
    I det tilfellet ditt, kan jo forsterkeren si at høytallerne skal spille 120 db på 50 hz da blir det merke riktig?

Hvis man bare finner forsterker som klarer å stille på det.

Dynamikk kan man nok finne i alle bass/diskanter, om man får gjenklang, og ekko?

Lars J:
    Det finnes høytallerelementer som f.eks P.audio TM-6 som helt sikkert klarer å spille som en god 8".

Jeg tar Dali og B&W som eksempel fordi de virker veldig populære.
    Fleste velger disse, av en årsak, er ikke mange jeg vet om som velger LYNGDORF, Cerwin-Vega, det har nok mest med utsendet å gjøre?

B&W er veldig pene, Dali er også pen, men stofftrekk ser bedre uten.

Cerwin Vega, spiller de veldig slik som på konsert? Altså skrikende diskant (Horn) og bass som virkelig trykker?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lars J:
    Det finnes høytallerelementer som f.eks P.audio TM-6 som helt sikkert klarer å spille som en god 8".
    Selvsagt finnes det uten tvil.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I det tilfellet ditt, kan jo forsterkeren si at høytallerne skal spille 120 db på 50 hz da blir det merke riktig?

Hvis man bare finner forsterker som klarer å stille på det.

Dynamikk kan man nok finne i alle bass/diskanter, om man får gjenklang, og ekko?

Lars J:

Jeg tar Dali og B&W som eksempel fordi de virker veldig populære.
    Fleste velger disse, av en årsak, er ikke mange jeg vet om som velger LYNGDORF, Cerwin-Vega, det har nok mest med utsendet å gjøre?

B&W er veldig pene, Dali er også pen, men stofftrekk ser bedre uten.

Cerwin Vega, spiller de veldig slik som på konsert? Altså skrikende diskant (Horn) og bass som virkelig trykker?
    LMH1, kan du forklare hva du er ute etter?

Spørsmålene dine spriker i alle retninger og er krydret med meninger som virker naive og til dels misforståtte for oss som har lang erfaring fra hjemmekino og hifi.

Jeg vil råde deg til å bruke dine egne ører, fortelle hva du liker og ikke liker, og spørre om konkrete råd ut fra dine preferanser. Det er ingen universelle sannheter om hva som er best. Da ville det ikke være så mange ulike produkter i hifi- og hjemmekinoverdenen. Mangfoldet er jo det som gjør det spennende, og det er lov å ha en smak som skiller seg fra andres.

For at vi skal kunne gi deg gode råd, så må vi vite hva du liker og hva du er ute etter.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble til jeg kjøpte

Samsung høytallere, som egentlig er ment til 5.1.

http://www.connectcompinc.com/connec...1/pics/138.jpg

For å være 1" diskant, + 2" bass/mellomtone element gir disse vanvittig bra lyd uten subwolfer, merker på plasten at boksen vibrerer. (Stereo)

Synd at et 3 ohms boks ikke tåler alverdens, men de tåler sikkert en 30 watt RMS (Bass) mot 100 watt diskant/mellomtone.

Finnes det "High end" høytaller i den kategorien? Med plastboks, som virkerlig spiller langt bedre?

I følge det dere har sankt om highend, syns jeg samsung gjør det bra, med tanke på lyd fra 1" domediskantene + 2" elementet, så sant man ikke spiller for høyt, men som bakgrunnshøytaller er dette mere en bra nok.

Er slike høytaller verdt 500 kr? logitech er nok bedre på kraftig lyd, men ja man får nok dårlige høytallere også i den prisklassen.

For å si det slik, så er neppe plast det beste, men vibrasjoner klare de å gjengi ganske så bra, men man vil nok merke det ved høyere spilling.

Finn en liten 2" element + 1" diskant som spiller betydlig bedre? Som tåler juling uten at lyden på virkes.

Nå hadde jeg ikke brukt disse høytallene, eller noe ligdende som hovedhøytaller, men som bakgrunnshøytallere med 6.5" element + piezo diskant så bør det gi god lyd, sammenlagt.

Mener dere samsung høytallerene trekker lyden mere ned, en det som er verd?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry mac, nå har tolmodigheten min blitt tynnslitt.
    Du er :
    1)Enten et forbanna troll.
    2)Tjukk i huet og mangler forståelse for at folk ikke gidder å svare deg på alle de relativt fjerne spørsmålene dine.
    3)Bare rett å slett dum.

Im out!

-Du har fått _mange_ svar ,og definisjoner på hva high end _kan_ være, du har blitt forklart x-antall ganger forskjellen på div høyttalere du har linket til. Så det jeg egentlig skal frem til er hva du faktisk lurer på????

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Sorry mac, nå har tolmodigheten min blitt tynnslitt.

-Du har fått _mange_ svar ,og definisjoner på hva high end _kan_ være, du har blitt forklart x-antall ganger forskjellen på div høyttalere du har linket til. Så det jeg egentlig skal frem til er hva du faktisk lurer på????
    Finnes det ikke "High end" høytallere ikke alle fasonger og farger?

Men kanskje man må ha minimum en kvalitets 6,5" element + diskant for å ha mulighet å kalle det "High end".

Jeg har jo også fått en del idiotiske, dårlige svar også,som noen ganger kan mistenkes som en spøk, men ja begynner å forstå ting mere nå.

Er verken troll eller ikke helt dum, om jeg hadde vært det, hadde jeg kjøpt:

til 4000 kr, som jeg hadde kalt "High end i særklasse".

Men nå vet jeg ikke om jeg gidder å spørre mere, siden dere har sære vaner, av å svare de som ikke forstår seg på hva vitsen er å bruke årslønnen sin på høytaller, når man kunne ha fått så mye annet som sikker et av mere nytte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke jeg skjønte dette, kan du prøve å forklare på en annen måte?

Trommer spiller sinnsykt høyt, prøv å være i samme rom som en trommis, du kjenner punchen godt i kassa.
    Trommer spiller høyt ja, men det blir ikke trøkk som et 18" element, hvis du forstår forskjellen.

18" element på full guffe merket man det i hele kroppen som et jordskjelv, mens trommer gir merke bankbank lyd. Eller høy "dunkdunk" lyd som høres mere ut høyere toner, en hva et større bass element gir vanligvis.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være 1" diskant, + 2" bass/mellomtone element gir disse vanvittig bra lyd uten subwolfer, merker på plasten at boksen vibrerer. (Stereo)
    Er det bra at plastboksen vibrerer? NEI!

Finnes det "High end" høytaller i den kategorien? Med plastboks, som virkerlig spiller langt bedre?
    Hvorfor MÅ det være plastboks?

Sjekk ut KEF sine småhøyttalere, de låter bra i forhold til størrelsen.

Er slike høytaller verdt 500 kr? logitech er nok bedre på kraftig lyd, men ja man får nok dårlige høytallere også i den prisklassen.
    500kr er de sikkert verdt.

For å si det slik, så er neppe plast det beste, men vibrasjoner klare de å gjengi ganske så bra, men man vil nok merke det ved høyere spilling.
    En høyttaler skal ikke gjengi vibrasjoner, slikt har du rumperistere til. Hvis du ser på noen høyttalere så har de faktisk et eget rom som du kan fylle med sand, nettopp for å hindre at kassa vibrerer, vibrasjoner i kassa blir det resonanser av altså ulyd. det eneste som skal røre på seg i en høyttaler er membranen.

Finn en liten 2" element + 1" diskant som spiller betydlig bedre? Som tåler juling uten at lyden på virkes.

Nå hadde jeg ikke brukt disse høytallene, eller noe ligdende som hovedhøytaller, men som bakgrunnshøytallere med 6.5" element + piezo diskant så bør det gi god lyd, sammenlagt.
    Skal du bruke de til bakhøyttalere? hvis de låter bra så go ahead.

Mener dere samsung høytallerene trekker lyden mere ned, en det som er verd?
    Dette er opp til deg å bedømme, vi bestemmer ikke dette, du gjør, om du er fornøyd så er du i mål. Vi som sitter her i andre enden har heller ikke hørt oppsettet ditt og da er det vanskelig å si.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    .... at folk ikke gidder å svare deg på alle de relativt fjerne spørsmålene dine.
    Jeg har ikke gitt ham opp ennå, :-D

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til aleksander8: Du har tydligvis en stor tube med tolmodighet...........hvor kjøper man slike

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke gitt ham opp ennå, :-D
    Tusen takk, for hjelpen aleksander8.

Men er det en bra ting å fylle opp en høytaller med sand? Tenker når kassen blir tett, så blir lyden kanskje redusert.Elementene kan slite med å bevege på seg, og da kan det bli skurringer?

Hvorfor er det en del av høytallerprodusentene som bygger en kasse med kanskje 40 rom, inne i kassen, slik at det ser slik ut:

noen ganger kan det være kasser på kasser, men små hulrom på kanskje 2-4 cm gjør det lyden mye bedre? Eller? Er det bare for å ungå uheldige vibrasjoner ved høyere trykk?

Er det helt amatørmessig å gjøre som logitech Photos [Inside Stuff] Logitech Z-3 Edition - bit-tech.net Forums å ha et 3" element, som flyter mye luft, å bruke et liksom element som blir dyttet frem og tilbake ved høyt nok lufttrykk?

Er logitech helt på jordet her?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trommer spiller høyt ja, men det blir ikke trøkk som et 18" element, hvis du forstår forskjellen.

18" element på full guffe merket man det i hele kroppen som et jordskjelv, mens trommer gir merke bankbank lyd. Eller høy "dunkdunk" lyd som høres mere ut høyere toner, en hva et større bass element gir vanligvis.

Hmm.. ok..

Du kan ikke si at et 18" element er et 18" element, det er tusenvis av typer 18" elementer der ute, og de oppfører alle seg på forskjellige måter.

For eksempel dette:

dette har høy vekt på membranen og lang slaglengde, det betyr at elementet liker å spille dype toner, buldring.

så har du feks dette:

Dette har en lett membran og mindre slaglengde, noe som gjør at elementet egner seg til å spille frekvenser høyere opp i registeret, altså punchbass, den bassen du kjenner i brystkassa. for å gjengi trommelyd er det siste der best egnet.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Til aleksander8: Du har tydligvis en stor tube med tolmodighet...........hvor kjøper man slike
    Kvinnfolk og unge, da får du en bøtte med tålmodighet på kjøpet :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Tror nok det er på grunn av, at han er interisert i å hjelpe, som mange av dere andre, ikke er i like stor grad.

Hvis dere andre mener, jeg stiller for idiotiske spørsmål, kan jeg bare stille de til aleksander8, som er til stor hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. ok..

Du kan ikke si at et 18" element er et 18" element, det er tusenvis av typer 18" elementer der ute, og de oppfører alle seg på forskjellige måter.
    Finnes jo bredbånd element.

Men ja, jeg tror nok at de fleste elementene i 18" størrelsen spiller med ganske kraftig lyd, tror jeg hadde vært forsiktig å leke med 2 x 18" elementer om jeg hadde hatt en sluttrinn på en 1000 watt, så får jeg merke hva bass, virker kan være. Spesielt om jeg hadde koblet et like stort horn på en 500 watt ved 0 ohm som piezo kan være på, så begynner man å minste kontrollen over høytallerene. Og man lever et skummelt liv..

Handler "High end" bare om god lyd? Altså ikke høytallerne hvis man skal teste ut hva høytaller tåller? Så ville overnevte være langt bedre.

Kan du forklarer det mer rørforsterker, sammenlignet med slutttrinn? Er forskjellen ene spiller veldig høyt, men andre spiller lyd i "High end" klassen, som ikke kan misforståes, uansett hva man liker av musikk?

Er det slik i korte trekk hvis man liker Rock, Rap, (Gå for PA (diskohøytaller f.eks noe hos ljudia eller lefdal/elkjøp.)

Liker man både klasisk musikk, og andre mindre krevende låter, der man er opptatt av musikken blir riktig så gå for "High end?".

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk, for hjelpen aleksander8.

Men er det en bra ting å fylle opp en høytaller med sand? Tenker når kassen blir tett, så blir lyden kanskje redusert.Elementene kan slite med å bevege på seg, og da kan det bli skurringer?

En fyller ikke sand inn hvor som helst i høyttaleren, på høyttalere der en kan gjøre dette, er det egne rom adskilt fra resten av konstruksjonen der en skal fylle sanden.
    Dette for å øke vekten og minske vibrasjonene.

vorfor er det en del av høytallerprodusentene som bygger en kasse med kanskje 40 rom, inne i kassen, slik at det ser slik ut:

noen ganger kan det være kasser på kasser, men små hulrom på kanskje 2-4 cm gjør det lyden mye bedre? Eller? Er det bare for å ungå uheldige vibrasjoner ved høyere trykk?
    Å bygge en bra høyttalerkasse er en hel vitenskap.
    Så til bildet ditt: baksiden av et høyttalerelement avgir like mye lyd som framsiden av et element, MEN i motsatt fase.
    Lyden som kommer bakfra kan på sett å vis kalles det stikk motsatte av den lyden som kommer forfra.

Dvs at om man blander lyden som kommer forfra med den som kommer bakfra så vil lydbølgene oppheve hverandre, (ikke 100% men en del).

Det den kassa på bildet gjør er å forsinke lyden som kommer fra bak elementet.

Lydbølgene går den lange veien hit og dit igjennom kanalene, slik at når lydbølgene endelig har kommet ut så er de ikke lenger i motsatt fase, og vil ikke oppheve lyden som kommer fra framsiden av elementet.

Er det helt amatørmessig å gjøre som logitech Photos [Inside Stuff] Logitech Z-3 Edition - bit-tech.net Forums å ha et 3" element, som flyter mye luft, å bruke et liksom element som blir dyttet frem og tilbake ved høyt nok lufttrykk?

Er logitech helt på jordet her?

Ved første øyekast kan det se ut som om Logitech prøver å lure deg ved å kamuflere et lite element som et stort et, men det er ikke tilfelle.

Logitech har brukt et prinsipp som kalles for slavebass. hvis du lurer på hva dette er så ta et søk.

Side 5 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •