Høytallelementer? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 161
    Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

re;

Altså, det var ikke vondt ment på noen måte. Men dine spørsmål blir stilt på en slik måte at man kan begynne og lure på om det faktisk er en seriøs problemstilling, eller "tidtrøyte" av en delvis frustrerende spøk?
    Du har fått mange tips av kyndige folk her inne, likevel fortsetter "stilen" av spørsmålene dine til noe hinsidig all fornuft(??)
    Problemstillingen din i utgangspunktet var/er linket til høyttalere/elementer, og det annser jeg som besvart av flere medlemmer. Men plutselig kommer det opp X antall spørsmål som ikke har noe med 1.posten din å gjøre ??
    Sorry mac, men jeg ser ikke sammenhengen i hva tråden har utviklet seg til.

-Så ,hvis du har en reell problemstilling er det selvsagt ok å spørre. Om det bare er for underholding av deg selv bør du finne deg noe annet å gjøre.

Sitat Opprinnelig postet av LMH1
    Nå trenger man vel ikke å være troll for å stille mange spørsmål?

Dere alle, måtte starte fra bunnen av, også? Med mindre dere er selvlært men det tror jeg få av dere er.

Syns virkelig alle de som sier negativt om trådstarter, bør heller hjelpe noe andre.

Kan heller starte en ny tråd, men vet ikke om det samme skjer også havnet på feil ut, som denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Desuten, Mistral i Kina lager noen kopier av B&W høyttalere til en brøkdel prisen, du kan jo kjøpe de, du har postet en del bilder av de store B&W så jeg tenker du liker de, men ikke prisen.
    Hi-End Loudspeaker-Saggita Series-Loudspeakers
    Mistral SAG-350 - FINN Torget
    Men ikke kom og spør da om en 1000,- forsterker til de da....
    Takk, var noe slik noe jeg er interisert i.
    Ser pene ut, men når jeg sjekker:
    Woofer 8"x2
    Midrange 5.25"
    Tweeter 1"
    Power handling 180W
    Sensitivity (2.83V/1m) 88 dB(±3)
    Frequency Range ( ±2dB ) 35Hz~20KHz
    Impedance 6 Ω

Så begynner jeg å lure på om disse, er så veldig mye bedre en:

Kit 2800 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

eller

Kit GX-8 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Siden 6 Ohm regnet med 180 watt blir vel bare 140 watt ved 4 ohm?

Det er vel ikke piratversjon av B&W? hvor gode er Mistral mot B&W? Kan man bytte høytallerelementet? Er høytaller kabelen tynn som en tråd?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At du i det heletatt sammeligner Ljudiaprodukter mot Mistral er horribelt.
    Ljudia er ræl, enkelt å jævlig greit. Skal du kjøpe ,bygge eller hva er poenget ditt i det heletatt?

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På A svarer jeg ja

På B svarer jeg nei

På C veit jeg ikke

Takk og god natt:-D

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, var noe slik noe jeg er interisert i.
    Ser pene ut, men når jeg sjekker:
    Woofer 8"x2
    Midrange 5.25"
    Tweeter 1"
    Power handling 180W
    Sensitivity (2.83V/1m) 88 dB(±3)
    Frequency Range ( ±2dB ) 35Hz~20KHz
    Impedance 6 Ω

Så begynner jeg å lure på om disse, er så veldig mye bedre en:

Kit 2800 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

eller

Kit GX-8 - Ljudia - Multimedia Hemelektronik Karaoke PA anlÀggning DJ utrustning Ljus utrustning

Siden 6 Ohm regnet med 180 watt blir vel bare 140 watt ved 4 ohm?

Det er vel ikke piratversjon av B&W? hvor gode er Mistral mot B&W? Kan man bytte høytallerelementet? Er høytaller kabelen tynn som en tråd?
    Disse Kinesiske høyttalerne er noken god del bedre enn Ljudia sine billigste byggesett. Det er ofte slik at kvalitet gjenspeiler seg i pris

Antall watt er egentlig noe som folk ikke bør bry seg så mye om da denne ofte er misvisende og ikke har noenting å si for lydkvalitet.

Og selvfølgelig er disse kina høyttalerne kopier av B&W, men lyden som kommer ut av disse er nok et godt stykke bak 8XX serien til B&W da det sikkert KUN er utseende som kan sammenlignes med orginalen.

Selvfølgelig er det mulig å bytte høyttalerelement, men vil ikke være noe lurt da dette i nesten alle tilfeller ødelegger lyden mer enn den hjelper.

Tykkelsen på høyttalerkabler har heller ikke så mye å si så om det er 1.5mm kabler på innsiden av høyttalerne så er det i så og si alle tilfeller tykkt nok i massevis!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    At du i det heletatt sammeligner Ljudiaprodukter mot Mistral er horribelt.
    Ljudia er ræl, enkelt å jævlig greit. Skal du kjøpe ,bygge eller hva er poenget ditt i det heletatt?
    Velger det som er best.

Men hva er det som er så forskjellig? Er hele forskjellen på logitech boomboom, og mellomtone/bass i høy kvalitet?

Forstår ikke hva som gjør forskjellen så stor?

Si hvorfor du har så dårlig erfaringer med ljudia? Muligens mange av selgerne der selger elementer i billig klasse, men alt som er billig trenger ikke å være dårlig, om man bare bruker det riktig.

Men jeg forstår heller ikke hva som er forskjellen på dali høytallere mot B&W er det bass på B&W som er superbra sammen med mellomtonen? Men diskant så er Dali bedre?

Fint om du kommer forslag på en Kina forsterker, som er en etterligning av f.eks NAD?
    Hva med FINN.no - Mulighetenes marked som forsterker?

Rørforsterker som f.eks:

er de bra? Sammenlignet med mye annet? Bare ikke så enkelt å plassere en cd spiller oppå der.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hva er det som er så forskjellig? Er hele forskjellen på logitech boomboom, og mellomtone/bass i høy kvalitet?

Forstår ikke hva som gjør forskjellen så stor?

Si hvorfor du har så dårlig erfaringer med ljudia? Muligens mange av selgerne der selger elementer i billig klasse, men alt som er billig trenger ikke å være dårlig, om man bare bruker det riktig.

Men jeg forstår heller ikke hva som er forskjellen på dali høytallere mot B&W er det bass på B&W som er superbra sammen med mellomtonen? Men diskant så er Dali bedre?
    1)Du spør om ting det er umulig å svare på. Forskjellen på et pc-anlegg og en musikkhøyttaler er himmelvid. Likevel er det kun DINE ører som si om du liker logitech eller eksempelvis B&W høyttalerne best. (Lydkvalitetsmessig i denne sammenheng)

2)Forskjellen er at bruksområdene er ment for 2 forskjellige formål. Brukergruppen som bruker lyd fra pc (Spill /youtube etc ++) har _ofte_ ikke samme krav til lydkvalitet fra pc som stereoanlegget i stua.

3)Ljudia høyttalere /elementene fungerer ok, men det er alltid noe som er bedre. Hva anngår ljudia må du ikke langt opp i pris for å finne noe som knuser mye av produktene til ljudia. For all del, missforstå meg rett... ljudia har høytspillende produkter ,og om du er wattfreak er det en ypperlig plass å handle for lite $$...

4)Hva anngår B&W vs Dali så er det vel lydsignaturen som er forskjellig, noe som du alltid vil oppleve om du sammenligner både høytt og komponenter. Noe av det som er gøy med lyd er jo å finne en match med høyttalere og komponenter som gir deg orgasme i ørene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis

Antall watt er egentlig noe som folk ikke bør bry seg så mye om da denne ofte er misvisende og ikke har noenting å si for lydkvalitet.
    Tåler disse kina høytallerene så høyt, at jeg kan ha konsert ute?
    Hvordan spiller de på en god 100 watt forsterker? Må man belaste forsterken ganske så mye for å få passelig med lyd?

Og selvfølgelig er disse kina høyttalerne kopier av B&W, men lyden som kommer ut av disse er nok et godt stykke bak 8XX serien til B&W da det sikkert KUN er utseende som kan sammenlignes med orginalen.
    Snakker du om lydkvaliteten eller snakker du om effekten som er mulig å dra ut av høytallerene?

Selvfølgelig er det mulig å bytte høyttalerelement, men vil ikke være noe lurt da dette i nesten alle tilfeller ødelegger lyden mer enn den hjelper.
    Du tenker her på at skruehullene mister feste slik at man kan risikere at elementet løsner? Ellers bør man vel ikke merke så veldig mye til det, jeg har skrudd en del høytallere, fra hverandre også skrudd de på igjen og har ikke merket forskjell på lyden etterpå.

Tykkelsen på høyttalerkabler har heller ikke så mye å si så om det er 1.5mm kabler på innsiden av høyttalerne så er det i så og si alle tilfeller tykkt nok i massevis!
    Da er det vel ikke noe vits å ha tykke høytallerkabel på utsiden at høytalleren siden ingen ting er bedre en det svakeste ledd. Uansett tror jeg det er forskjell på 1.5mm kabel mot 2.5 mm på grunn av det leder strømmen bedre, så spiller høytallerene litt høyere, korte kabeler er nok også en fordel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1)Du spør om ting det er umulig å svare på. Forskjellen på et pc-anlegg og en musikkhøyttaler er himmelvid. Likevel er det kun DINE ører som si om du liker logitech eller eksempelvis B&W høyttalerne best. (Lydkvalitetsmessig i denne sammenheng)
    Men la oss ta en rask sammenligning: (Så da forstår jeg dette bedre):

Sammenligning, (Low end) det billigste man kan få tak i hos lydia til en grei pris:
    Vi ser bortifra forsterker, da begge bruker rørforsterker av best kvalitet, kabelen til høytallerne er de samme f.eks 2.5 mm tykke, cd spilleren er High end.

MGR A-1712

QLM-1005

Høytallerkassen er bygget i 2 cm tykk sponplate med sponplate, 4" bassrør i plast. Uten delefilter.

Så sammenligner vi en "High end høytaller" i f.eks Mistral SAG-500

Så da kommer spørsmålet på lydforskjellene, vil billig høytallerne hos lydia skrurre, eller gå i stykker ved testen da?
    Eller blir lyden omtrent som det ene youtube videoklippet med elendig lyd?

Jeg klarer ikke å se for meg, hvordan forskjellene blir, selv om jeg har hørt noen "High end" høytallere hos hifiklubben, klarer jeg ikke legge merke til forskjellene, annet at billige høytallerne gir bedre trykk, og diskanten skriker nesten, sammenlignet med diskanten på highend som nesten visker?

Kan dere gi mere detaljert forklaring på forskjellene? Siden jeg klarer ikke å legge merke til det?
    Muligens man må ha utdannelse, eller spessielt anlegg for å merke forskjellen.
    Ellers kan det være at jeg er som resten av 80% av befolkningen som ikke legger merke til detaljer i lyden på anlegg som er bedre en (god nok).

Jeg legger godt merke til et 3" element sammenlignet mot et 8" samme med et 8" mot 12".

Men hva "High end" gjør bedre en vanlig høytallere med god forsterker blir verre.

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det er helt opplagt du bare interesserer deg for PA og bilstereo.
    Hvorfor utvider du ikke din horisont noe? Denne nettside omtaler ikke jalla produkter og latterlige bilstereo elementer, men ordentlig hifi med artikler, omtaler og tester:Stereophile: Home Page eller simpelthen kjøpe bladet Fidelity i nermeste Narvesen.
    Dette var et provoserende innlegg, "denne nettside" som du så fint kaller det handler om alt fra Bilstereo til HTPC og Parabolutstyr, alle folk er velkomne her selv om de bare har råd til eltax høytalere til 400kr.

Stereophile er bare Voodoo og piss. de anbefaler de samme produktene som de annonserer for.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sammenligning, (Low end) det billigste man kan få tak i hos lydia til en grei pris:
    Vi ser bortifra forsterker, da begge bruker rørforsterker av best kvalitet, kabelen til høytallerne er de samme f.eks 2.5 mm tykke, cd spilleren er High end.

MGR A-1712

QLM-1005

Høytallerkassen er bygget i 2 cm tykk sponplate med sponplate, 4" bassrør i plast. Uten delefilter.

Så da kommer spørsmålet på lydforskjellene, vil billig høytallerne hos lydia skrurre, eller gå i stykker ved testen da?

Jeg klarer ikke å se for meg, hvordan forskjellene blir, selv om jeg har hørt noen "High end" høytallere hos hifiklubben, klarer jeg ikke legge merke til forskjellene, annet at billige høytallerne gir bedre trykk, og diskanten skriker nesten, sammenlignet med diskanten på highend som nesten visker?

Kan dere gi mere detaljert forklaring på forskjellene? Siden jeg klarer ikke å legge merke til det?
    Ellers kan det være at jeg er som resten av 80% av befolkningen som ikke legger merke til detaljer i lyden på anlegg som er bedre en (god nok).

Jeg legger godt merke til et 3" element sammenlignet mot et 8" samme med et 8" mot 12".

Men hva "High end" gjør bedre en vanlig høytallere med god forsterker blir verre.
    "Low end" og "High end" er bare begreper, som så mye annet i denne verdenen så er det synsing og hva "ekspertene" sier som skiller mellom low og high end.

High end for meg er utstyr jeg ikke har råd til.

Hvis du vil lage gode Pc høyttalere så må du tenke litt over hva du prioriterer, størrelse, pris osv. Om du er heldig og gjør alt rett og alt klaffer vil du kunne få til noe vellydene greier til veldig lite penger.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tåler disse kina høytallerene så høyt, at jeg kan ha konsert ute?
    Hvordan spiller de på en god 100 watt forsterker? Må man belaste forsterken ganske så mye for å få passelig med lyd?

Snakker du om lydkvaliteten eller snakker du om effekten som er mulig å dra ut av høytallerene?

Du tenker her på at skruehullene mister feste slik at man kan risikere at elementet løsner? Ellers bør man vel ikke merke så veldig mye til det, jeg har skrudd en del høytallere, fra hverandre også skrudd de på igjen og har ikke merket forskjell på lyden etterpå.

Da er det vel ikke noe vits å ha tykke høytallerkabel på utsiden at høytalleren siden ingen ting er bedre en det svakeste ledd. Uansett tror jeg det er forskjell på 1.5mm kabel mot 2.5 mm på grunn av det leder strømmen bedre, så spiller høytallerene litt høyere, korte kabeler er nok også en fordel.
    1. Det tåler de sikkert
    2. De spiller sikkert bedre med en god 100w forsterker enn en dårlig 150w.
    3. Selvfølgelig snakker jeg om lydkvaliteten. Obs. Watt ratingen på høyttalere har ingenting med hvor mye effekt som kommer ut av høyttalerne å gjøre. Denne ratingen har bare noe å si med hvor mye høyttalerne angivelig tåler av forsterkeren.
    4. Jeg snakker selvfølgelig om at når man bytter til andre elementer enn orginalt så ødelegger man lydkvaliteten ettersom disse elementene som oftest ikke er laget for samme delefilter og kassekonstruksjon.
    5. Du hadde aldri i verden merka noe som helst forskjell på en 1.5mm kabel mot en 2.5mm kabel (eller 4mm for den slags skyld) Dersom det ikke dreier seg om lange kabelstrekk og ekstremt mye forsterkereffekt. Det er alltid bedre for lyden om kablene er kortere, men hørbart (om ikke i ekstreme tilfeller) er det neppe.

Dersom du spør spørsmål for å lære noe. Hvorfor motsier du folkene som prøver å hjelpe deg? Det ville være lurere å ikke spørre så mye men heller slå det opp med "søk" funksjonen på forumet. Da kan du lære en hel del om det meste

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vært nede en gang til på hifi-klubben? Eller mener du fortsatt concept8 er hi-end?

Eller så leser du faktisk ikke hva vi skriver.

Og concept 8 er bedre enn 99,9 % av pc høyttalere med navn logitech eller creative.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vert på hifi klubben ja, men vet ikke om hifiklubben har klart å vise hva "High end er".

Siden av de høytallerene er har hørt der, både B&W og Dali, er etter mitt syn, ikke så veldig mye bedre. Man kan jo stille spørsmålet på hva som er bra, men overpriset høytaller, er et eksempel der.

Desverre har jeg aldri hørt "High end" kombinert med rørforsterker, men tror jeg måtte betale minst 1000 kr, bare for å høre på en musikk, i noen minutter.

Hva ville dere anbefale å høre på?

Hva mener dere jeg vil høre veldig forskjell på? F.eks en rørforsterker sammen med en virkerlig "High end" der dere mener man etter 2 sekunder hører forskjell?

Hva med musikken, f.eks michael jackson billig jeans, Röyksopp-Poor Leno, Erlend Bratland Heart-Shaped Box.

Eller har dere forslag til musikk, som billighøytallere ikke klarer å gjengi korrekt? Der man merker med en gang hva slags høytaller man hører på?

Hvis jeg ikke blir veldig imponert av lyden da, tror jeg det er lite vits å lete mere etter "High end" høytallere.
    Det er jo en fordel uansett med erfaring.

Hva spiller ekstremt kraftig "High end" som f.eks er bare 6.5" element + 1" superkraftig diskant med 3" mellomtone, som høres ut som 12" bass og 6,5" mellomtone og en kraftig diskant?

Kan noen også fortelle meg det med "watt" hvorfor ble det oppfunnet om det ikke har noe å si?
    Hvorfor går ikke produsentene sammen å bli enige om en watt RMS blir det samme uansett høytaller?

Er klar over at watt må tas med en klype salt, men jeg klarer ikke å forstå hvorfor ikke der har noe å si, f.eks om en element/forsterker tåler/klarer 50 watt RMS målt i 4 Ohm, så bør det bli det samme i hvilken som helst forsterker/element.

Men da blir det bare 25 watt RMS målt i 8 ohm.
    Men så er det noen produsenter som måler i 5 ohm som er helt idiotisk, som da blir nok bare 50 watt, en 15 watt om jeg ikke tar helt feil.

Må si eneste største feilen jeg har gjort med watt er å kjøpe en pchøytaller som tåler en 250 watt PMPO som blir vel bare 2 watt RMS, jeg som trodde at høytallerene klarte å spille like høyt og skarpe toner som en piezo men der tok jeg feil.

Så det er vel også bare løgn at produsentene oppgir "88 db/per watt effekt" det er vel også løgn at logitech klarer å gi THX lyd? Som i en kinosal?

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler om hva DU liker og hva DU synes låter bra, noen hører bedre enn andre og er trent til å plukke opp nyanser i lyden, det er ofte derfor man først kjøper et billiganlegg og oppgraderer etter hvert som man oppdager ting man ikke liker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Det handler om hva DU liker og hva DU synes låter bra, noen hører bedre enn andre og er trent til å plukke opp nyanser i lyden, det er ofte derfor man først kjøper et billiganlegg og oppgraderer etter hvert som man oppdager ting man ikke liker.
    Høres ut som et god tips.

Men tror nok alle vil/kan være enig at "Ren diskant" høytallere f.eks radionett reiseradio med cd spiller, består av 2 bilig 3" elementer som gir ren mellomtone lav og diskant neppe er en god høytaller.

Men jeg har ennå ikke forstått helt, merkbare forskjeller på "high end".

Men en kobinasjon av "Ekko" og gjenklang hjelper nok, med variabel lydeffekter på intrykket av en høytaller?

Om jeg prøver å finne defenisjonen på "High end" fant jeg bare dette på wikipedia:
    Controversy

The human sense of hearing is subjective and difficult to define because of how electrical signals from the ear are interpreted by the brain. Psychoacoustics is a division of acoustics that studies this field.

Measurements can be deceiving; high or low figures of certain technical characteristics do not necessarily offer a good representation of how the equipment sounds to each person. For example some valve (vacuum tube) amplifiers produce greater amounts of total harmonic distortion, but the type of this distortion (2nd harmonic) is not as disturbing as the higher order distortions produced by transistors.[3]

Items often questioned are accessories such as cables utilizing exotic materials and construction geometries, cable stands for lifting them off the floor (as a way to control mechanically-induced vibrations), connectors, sprays and other tweaks.[4][5]
    Så det er nok en grunn for "High end" er for folk med sære vaner, eller er veldig kravstor, men jeg er jo også kravstor, bare jeg er det på min måte. Er man kravstor så koster det også sin pris, men man får jo noe man vil ha.

Men er det slik at dere "entualister" ikke hadde klart å høre på "Logitech" høytallere mere en i 5 minutter før dere mener, at det er bedre med ingen musikk, en musikk som høres merkelig ut?

Har selv valgt å droppe kjøpe flatskjerm med innebygde plasthøytallere, der er logitech høytallere igjen mye bedre som eksterne høytallere. Man får mere bass også.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som som regel gjør en høyttaler god er at den har en flat frekvensrespons, altså den måler tilnermet like høyt på alle frekvenser.

altså for å prøve å si det enkelt:

Like mye diskant, mellomtone og bass.
    Se for deg at du sitter i et lydstudio eller på konsert å tar opp lyden.

du kommer så hjem og spiller av det du har tatt opp på anlegget ditt.

om det da høres klin likt ut som det gjorde da du satt å hørte bandet, ja da har du gode høyttalere.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post re;

Skurre - Nei
    Lydforskjell - Ja
    Highend er som sagt bare en betegnelse. Til syvende og sist er det dine ører som skal nyte lyden, så å gi noe konkret svar er som en nål i en høystakk siden det fins milliarder av ører som har forskjellig oppfatning av lyd.
    Selv syns _jeg_ CV spiller ok for mine ører og min type musikk. Selvsagt er det ikke i nærheten av high end, likevel er jeg fornøyd. Du på din side er fornøyd? med ditt logitech høyttalersett vs høyttalerne i en flatskjerm.

Og selvfølgelig er det ok å høre litt bakgrunnsmusikk fra et pc-anlegg, likevel blir det ikke den samme opplevelsen som å høre det på noen "skikkelige" høyttalere med bedre kvalitet, både hva anngår elementer/konstruksjon +++.

Og ,om du faktisk ikke hører forskjell på et kjipt pc-anlegg vs eksempelvis b&w annbefaler jeg deg en tur til ørelegen. (No offence)

MGR A-1712

QLM-1005

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Det som som regel gjør en høyttaler god er at den har en flat frekvensrespons, altså den måler tilnermet like høyt på alle frekvenser.

altså for å prøve å si det enkelt:

Like mye diskant, mellomtone og bass.
    Se for deg at du sitter i et lydstudio eller på konsert å tar opp lyden.
    God sammenliging, men problemet med det så kan det misforstås f.eks:

Mellomtone alene har jo en frekvens på 1000-2000 hz?

Hvis vi har et (Diskanthorn) på en 40 000 hz så kombinerer vi det med f.eks 20 hz bass, som spiller bedre for hele registeret.

Om man bare hadde mellomtone uten bass, diskant ville vel lyden bli veldig kjedelig? Men så gir ikke ekte trommer, og bass gitar så veldig mye bass heller, sammenligning med f.eks 12" bass element av ok kvalitet.

Tror nok en 18" tromme som er vel vanlig? Gir neppe mere bass som et 6" element, samme med bassgitar som neppe spiller så høyt om man ikke har øret sitt inntill strengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og ,om du faktisk ikke hører forskjell på et kjipt pc-anlegg vs eksempelvis b&w annbefaler jeg deg en tur til ørelegen. (No offence)
    Hvordan låter Cerwin Vega? er det nærmeste vi kommer MGR? Bare elementer som trykker ennå bedre? Og spiller høyere?

Hører nok forskjell på ja på LOGITECH S220 BLACK OEM NS (980-000021)

Men sammenligner vi f.eks MGR i samme størrelse, mot B&W eller dali, så er det mest bass og diskant som er forskjellen. Merket de 2 Dali bass elementene i 6,5" størrelsen som vibrerer en del, på litt høy musikk, hos hifiklubben.

Nå jeg spiller passe høyt musikk med mine 3x MGR 8" elementer så blir lyden ganske så bra, uten at høytalleren dunker fysisk som et hjerte i høyt tempo. omtrent som:

YouTube - ‪Dali Concept 6 - Bass I love you‬‎ bare ennå mere trykk

Men er det sant at stortsett flat frekvensrespons en 1000-2000 hz så er det helt klart det som er forskjellen, men ja jeg syns musikk blir litt kjedelig om lyden blir flat, liker f.eks orkester, der lyden økes litt, også går lyden litt ned. Slik at lyden blir litt varierende, om en person snakker med samme stemme heletiden når personen leser en bok, blir det kjedelig etterhvert.

Side 4 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •