Kan høyttalere/sub bli skadet av lyn nedslag?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan høyttalere/sub bli skadet av lyn nedslag?

Jeg har tidligere fått ødelagt modemet i pc'en min pgra lynnedslag. Jeg har kjøpt 1 stk lyn adapter til 1000 kr som er forsikringsgodkjent, men av plsseringsmessige årsaker blir subben min stående langt unna, kan den ta skade av lynnedslag?

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt som er tilkobla strømnettet /telefonlinjer kan bli skadet av lynet.... Det tryggeste er nok å røske det ut av støpslet hvis det er lyn.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og akkurat nå lyner det som bare pokker! :-D

Det er vel knapt noe sikkerhetsutstyr i det hele tatt som tåler et direkte lynnedslag...

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det er sikkert _noe_ som kan tåle det, men min erfaring med slikt er at det er variabel kvalitet. Feks fikk vel elkjøp slakt for en tid siden angående sine såkalte "lynvern" , så det er like greit å nappe ut støpslene til det har roet seg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stort sett all elektronikk tåler ikke overspenninger. Transistorene ryker, som finnes på kretskort i forsterkere. Det er en grunn til at det står feks 220V - 240V bakpå alle forsterkere, også til sub.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg napper ut alle strømledninger. Til all hifi, til TV, til PCer, til internettmodem og router - you name it. Huselektrikeren på jobben sier at det er det tryggeste - overspenningsvern tar de minste toppene, men hvis det virkelig smeller i nærheten, er det bare frakobling som redder dagen.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII
    Jeg har tidligere fått ødelagt modemet i pc'en min pgra lynnedslag. Jeg har kjøpt 1 stk lyn adapter til 1000 kr som er forsikringsgodkjent, men av plsseringsmessige årsaker blir subben min stående langt unna, kan den ta skade av lynnedslag?
    Har du overspenningsvern i sikringskap? Hvis ikke er et såkalt lynvern ubrukelig til det du vil bruke det som. Det duger kun til å fjerne små spenningstopper som naturlig oppstår i nettet. Selv med mellomvern (skap) og finvern (det du kaller lynvern) som er tilpasset hverandre, vil du ikke være 100% sikret mot skader. Tenk på at det er voldsomme krefter i sving. Dessuten vil vern over tid slites. Etter en del mindre spenningstopper eller få mindre lynnedslag, vil vernet være kasteferdig. Vern i skap består imidlertid av moduler som kan og bør byttes. Det tryggeste og billigste vil være å røske ut ledningene. Selv med alt vern på plass. Se på vern som en trøst og en liten sikkerhet dersom det braker løs mens du er borte eller hvis du sover, da står kanskje utstyret imot inntil du kommer deg hjem eller opp fra sengen og får røsket ut alt av verdi, før det virkelig store braket melder seg. Når det kun gjelder vern mellom telefonuttak og telefon/modem blir ting litt annerledes, men napp ut de ledningene også. Stol ikke på noe.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Jeg napper ut alle strømledninger. Til all hifi, til TV, til PCer, til internettmodem og router - you name it. Huselektrikeren på jobben sier at det er det tryggeste - overspenningsvern tar de minste toppene, men hvis det virkelig smeller i nærheten, er det bare frakobling som redder dagen.
    Absolutt enig i det tiltaket!
    Sjøl nappet jeg ut det aller meste av stikkontakter for alt av elektronikk kl. 00:15 i natt.
    Om det skulle "smelle", så blir det pent sagt dyrt å få reparert utstyr som er ødelagt av lynnedslag.
    Bedre føre var!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må heller ikke glemme at en god inneboforsikring kan gjøre at du kan sove litt bedre om nattan. Med mindre det er tap av data / hjemmelaget .

Selv liker jeg å nappe kabel...... hirr hirr..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ikke slik at først, så ryker, forsterkeren så om man er uterst uheldig eller har en billig "no name" forsterker, så kanskje vil elementet også ryke.

Men det skal nok litt til for å være så uheldig, størst sansynlig ryker nok forsterkeren av lydnedslag, kanskje bare en sikring i forsterkeren som ryker?

Husk at hvis man har, "Sikringer" i sikringskapet med jording (Nyeste) bør vel egentlig sikringen ryke lenge før forsterkeren ryker.
    Så man må være litt uheldig om alt har gått i stykker.

Men en forsikring er en fordel, så kommer egenandel.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke regne med at forsikringsselskapet dekker tap ved skade av lyn!

Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Må heller ikke glemme at en god inneboforsikring kan gjøre at du kan sove litt bedre om nattan. Med mindre det er tap av data / hjemmelaget .

Selv liker jeg å nappe kabel...... hirr hirr..
    og

Er det ikke slik at først, så ryker, forsterkeren så om man er uterst uheldig eller har en billig "no name" forsterker, så kanskje vil elementet også ryke.

Men det skal nok litt til for å være så uheldig, størst sansynlig ryker nok forsterkeren av lydnedslag, kanskje bare en sikring i forsterkeren som ryker?

Husk at hvis man har, "Sikringer" i sikringskapet med jording (Nyeste) bør vel egentlig sikringen ryke lenge før forsterkeren ryker.

WTF?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LMH1

Sikringer? Hvis du mener vanlige kombi-automater (sikring og jordfeilbryter i ett, men jordledningen kobles ikke gjennom denne)) er det ingen garanti at den slår ut. spenningene fra lynet går tvert igjennom og vidre ut på anlegget. Store krefter i sving her.Eller om du mener pluggbare og ikke-pluggbare overspenningsvern, så skal alle disse type vern kobles sammen i bunn med en jordleder inn på jordskinne i sikringskap. Her kan vernet lede mye av spenninga til jord, men som sagt før i tråden her, ingen garanti

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du er direkte uheldig, og lynet slår rett ned i det eletriske anlegget ditt, får du plutselig 50 000 volt + ut av stikk kontaktene dine, og det er det ingenting elektronikk som tåler, som jeg vet om ihvertfall. er klart dette er i de mest ekstreme tilfellene, og kjøper du noen gode overspenningsvern så stopper de mindre nedslag, men skal du være 100% sikker, så er eneste allternativet å nappe up strømtilførselen på elektronikk, og faktisk internett tilkobling på pc og modem og slikt, om det er kablet. min far opplevde for ikke lenge siden, at modem røk, selv om strømmen var koblet ut, men internett tilkoblingen ikke var det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •