Sub til Klipsch RF82

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub til Klipsch RF82

Er på utkikk etter en sub til klipschane mine Hører for det meste på musikk, men blir også litt film. Vil si 80% musikk 20 % film. Stua mi er på ca 35m2.

Jeg liker å spille høyt og jeg liker at det trykker i bassen. Skal og kunne spille opp på en fest i ny og ne uten at ting gir seg

Har studert litt her på av forum og rundt på nettet, og det er søren meg ikke lett å bestemme seg!

Har kommet fram til disse kandidatene:

- Klipsch RSW-10D (litt skeptisk til om en 10" vil gi nok trykk?)
    - SVS PB/C 13 ultra (Denne trykker nok bra, men spiller den musikk bra?)
    - XTZ 99 W12 ( evt 2stk slike, men vil de klare å spille høyt nok?)

Håper noen har erfaringer de vil komme med

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk til musikk ville jeg valgt de to XTZ subbene.

Og ja, 2 slike spiller bra, men til film når den kansje ikke helt opp til en stk SVS Ultra.. (?)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener det ja Ser de også har kommet med en ny sub også
    XTZ 99 W12.18 ICE 12" | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Noen som har SVS PB eller C 13 ultra og kan svare på om den takler musikk bra eller dårlig?

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i forhold til de andre modellene er ultraen en mye større forbedring på musikkfronten. Subben har fått mye ros for å være musikalsk, og jeg synes den fungerer veldig fint på jazz og klassisk musikk. Tunge raplåter også, men techno og musikk med rask og hard beat ville jeg brukt cw 18/21 tommeren.

PS: intet antall med xtz 12ere vil levere like eller bedre lydtrykk på film som svs ultra

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjørn_H
    Er på utkikk etter en sub til klipschane mine Hører for det meste på musikk, men blir også litt film. Vil si 80% musikk 20 % film. Stua mi er på ca 35m2.

Jeg liker å spille høyt og jeg liker at det trykker i bassen. Skal og kunne spille opp på en fest i ny og ne uten at ting gir seg

Har studert litt her på av forum og rundt på nettet, og det er søren meg ikke lett å bestemme seg!

til musikk mener jeg at en 10 tommer tilstrekkelig, kommer an på prisområde, men som regel gjør en 10er susen. Gode eksempler er 10erne til velodyne, xtz, og blant annet sunfire. Til film vil jeg anbefale minst 12, 2 stk xtz 12ere er ganske bra på film, og er et godt valg dersom man har et vanskelig rom.

Klipsch subben har jeg ikke hørt. Men går du får svs ultraen så har du en av de råeste subbene på markedet

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .......

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi

PS: intet antall med xtz 12ere vil levere like eller bedre lydtrykk på film som svs ultra
    Er du heeeelt sikker?
    Har ofte erfart at 2 middel/budsjett subber fort spiller like bra (av og til bedre) enn en high-end sub

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener det ja Ser de også har kommet med en ny sub også
    XTZ 99 W12.18 ICE 12" | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Noen som har SVS PB eller C 13 ultra og kan svare på om den takler musikk bra eller dårlig?
    Som Slim sa, tror XTZ er bedre på musikk enn SVS er. Jeg har PC13-Ultra, og jeg liker musikk som går fort, feks dance/trance/ og noe hip-hop. Der ville nok XTZ spilt noe bedre.

Men til film, har jeg aldri hørt en bedre sub en SVS, da snakker vi rundt den prisklassen SVS ligger på. SVS går så sykt dypt, og spiller det dype i filmer med bra trøkk. Andre subber som går dypt, mister fort "pusten".

Du har ikke sett på Velodyne?
    Jeg hadde 12" til velodyne, som kostet den gang 10k, og den synes jeg var veldig bra til musikk, og OK til film. Disse selges på soundgarden.no

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Er du heeeelt sikker?
    Har ofte erfart at 2 middel/budsjett subber fort spiller like bra (av og til bedre) enn en high-end sub
    har målt opp 2 xtz 12 mot en pb-12nsd fra svs, og der leverte pb-12en mer på db måleren enn begge xtzene. Å sammenligne 2 xtz 12ere mot en ultra blir ingenting annet enn urimelig mener jeg.

Og jo, man foretrekker jo 2 subber i et system, da det gir bedre respons og flyt i bassen, men det har så lite å si med ultra og plus modellene synes jeg, i og med at de fyller store rom med bass på en helt spesiell og rå måte.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dynaBel AS
    Sjekk ut Earthquakes.. Virker som de er relativt gunstig prissatt i forhold til i USA

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det heller litt mot PB 13 ultra nå

Kan nevne at i bilen så har jeg en JL audio 13w7 sub i portet kasse og som blir mata med 1300wrm. Dette oppsettet er jeg veldig fornøyd med! Spiller musikk bra syns jeg.

Kan denne på noen måte sammenlignes med PB ultraen?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei ville helt klart valgt RSW-10D ikke bare for at den er i samme merke men er en helt sinnsyk bra musikk sub med et super raskt element som henger lett med frontene dine.Denne suben henger faktisk med la scala som er utrolig krevende for en sub da den kanskje er verdens "Raskeste" bass

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hadde enten gått for Klipsch'en eller SVS'en her. Heller personlig mot SVS'en, men tror nok det hadde holdt lenge med en SVS PB12-Plus
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer JarlDR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke selv testet xtz i min stue, men har hørt på den hos en kompis. To slike vil nok gjøre god nytte og spiller absolutt bra til pengene. Har selv PB ultra 13 (2stk). Jeg syns disse spiller veldig fint til musikk. Hører på ganske mye forskjellig som trance, dance, rock. Etter at jeg fikk meg helicon800 har jeg begynt å digge kvinnelige vokaler.
    Det du kan gjøre er å kjøpe en ultra 13 og kjøpe en ultra 13 senere hvis du skulle ha bruk for mer guffe. Blir verre å ha 4xtz stabla rundt i stua.

Bor du nærme Tr.heim kan du alltids komme innom meg for å få en demo av svsene.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Hadde enten gått for Klipsch'en eller SVS'en her. Heller personlig mot SVS'en, men tror nok det hadde holdt lenge med en SVS PB12-Plus
    Ingen overaskelse der da Kane
    De tre merkene det står imellom der har jo alle mange engasjerte fans, og det med god grunn. Til bruken du nevner her ville jeg også fryktet at en 10" subb ble litt i spinkleste laget, huske på at 35kvm er en voksen stue.
    Har ikke noe med om klipschen er dårlig eller bra å gjøre, bare litt i minste laget.
    Selv har jeg hørt de fleste SVS modeller og enkelte ganger 2 eller flere av gangen og tror nok at av de du nevner er den å foretrekke. Dersom du velger å teste noe litt mindre "main stream" kan jeg annbefale å teste Elemental Designs, har selv testet et par derifra som virkelig overbeviste.
    Kjøpte meg et par klipsch RF-7 her igår som skal testes i stereo med eD subbene i dag, om de klarer å henge med på notene fra RF-7 har du hvertfall ikke noen grunn til å tro de ikke klarer å følge RF-82
    Siden du er kjent med JLaudio vil jeg faktisk si at de eDsubbene jeg har hatt minner en del om JL i spillestilen, (hadde JL audio 13w7 selv men i lukket kasse for noen år tilbake).

XTZ er kjempebra, hatt et par av dem selv, men ville gått for noe annet i dette tilfellet. Har kjøpt sikkert fem - seks sånne subber til venner å kjente som skal ha rimelige surround pakker, der er det ingenting annet enn diy jeg har kommet over som slår dem i forrhold til pris der.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det heller litt mot PB 13 ultra nå

Kan nevne at i bilen så har jeg en JL audio 13w7 sub i portet kasse og som blir mata med 1300wrm. Dette oppsettet er jeg veldig fornøyd med! Spiller musikk bra syns jeg.

Kan denne på noen måte sammenlignes med PB ultraen?
    På en måte ja. Men Bil-sub tar jo alt av det som er av bass, som regel. Mens en stue-sub, så får du bare de lavere tonene. Så du merker forskjell på spillemåte, og SVSn er syk på de lavere tonene som sagt tigligere.

Men trykk messig, tror jeg det kan bli forskjell, siden i en bil blir det som et trykk kammer, og i ei stua som er som regel større i volum. Du kan jo bygg deg ei kasse, med samme volum som bilen, sett SVSn, inni der sammens med deg, og se hva som spiller høyest :

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch subben er ikke for liten i den stuen og det er den klart beste av de til musikk bruk,slår sinnsykt bra ifra seg...

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Ingen overaskelse der da Kane
    De tre merkene det står imellom der har jo alle mange engasjerte fans, og det med god grunn. Til bruken du nevner her ville jeg også fryktet at en 10" subb ble litt i spinkleste laget, huske på at 35kvm er en voksen stue.
    Har ikke noe med om klipschen er dårlig eller bra å gjøre, bare litt i minste laget.
    Selv har jeg hørt de fleste SVS modeller og enkelte ganger 2 eller flere av gangen og tror nok at av de du nevner er den å foretrekke. Dersom du velger å teste noe litt mindre "main stream" kan jeg annbefale å teste Elemental Designs, har selv testet et par derifra som virkelig overbeviste.
    Kjøpte meg et par klipsch RF-7 her igår som skal testes i stereo med eD subbene i dag, om de klarer å henge med på notene fra RF-7 har du hvertfall ikke noen grunn til å tro de ikke klarer å følge RF-82
    Siden du er kjent med JLaudio vil jeg faktisk si at de eDsubbene jeg har hatt minner en del om JL i spillestilen, (hadde JL audio 13w7 selv men i lukket kasse for noen år tilbake).

XTZ er kjempebra, hatt et par av dem selv, men ville gått for noe annet i dette tilfellet. Har kjøpt sikkert fem - seks sånne subber til venner å kjente som skal ha rimelige surround pakker, der er det ingenting annet enn diy jeg har kommet over som slår dem i forrhold til pris der.

litt off topic her, men vet du hvor man kan høre på ed i nærheten av oslo? er forresten synd at du selger hele anlegget ditt. Veldig fett opsett du har.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    Klipsch subben er ikke for liten i den stuen og det er den klart beste av de til musikk bruk,slår sinnsykt bra ifra seg...
    Hehe hvis du sier det så, den gjorde aldri noe voldsomt inntrykk på meg under demo så har ikke brukt noe serlig mer tid på den.
    Jeg trenger subbene mine til å ta seg av det høytalerene ikke klarer, dvs under 35 hz eller noe slikt, og da skal man flytte litt luft for å holde følge med RF-7 og for densaks skyld RF-82.

Satte opp RF-7 i kombinasjon med eD, NAD pre og Beatiser effekt her nå og resultatet var simpelthenn rått!:twisted:
    Dette er i et rom på rundt 60kvm og med gode høyde under taket, de dobble lukkede 13"erene fikk virkelig vist hva de er gode for.

eD får du nok stikke innom meg for å høre slimchaddi men nå holder jeg ikke til i oslo lenger er jeg redd. Er kanskje noen der også som har eD men ikke som jeg kjenner til, ellers er det Rakkestad etter avtale med Snickers-is kanskje.

Jeg holder forrøvrig til oppe ved randsfjorden 20 min fra gjøvik, om noen ville høre hva eD var gode for mener jeg
    Syns også selv det er synn å selge unna alt sammen, men kan ikke ha så mye stående i esker når jeg bor i tyskland kommende år.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vurdert den klipsch subben veldig, men det er vanskelig å bestemme seg når en ikke har hørt den. Har heller ikke hørt den svs subben, men det er veldig mye skryt av den her på forum og i tester der det påstås at den er musikalsk også. Siden jeg er veldig glad i bass så er jeg redd for at en slik klipsch sub vil bli i minste laget side det er 10" og lukket kasse.

Ser ut som det blir svs på meg da dette skal være en god allround sub påstås det?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •