Vanlig prat forsvinner i lydbildet!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vanlig prat forsvinner i lydbildet!

Jeg har et surround-anlegg, men ingen subwoofer foreløpig. Det er en dynavoice senter, sony fronter og sony bak og en onkyo tx-sr607 forsterker. Jeg har alt stående på "full band" på innstillinger, men jeg føler at når folk prater i filmer, er det veldig lavt, akkurat som om det forsvinner i lydbildet. Er det noen som vet hva jeg kan gjøre?

På forhånd takk!

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    øk volum på senterkanalen.
    Fremgangsmåte står i manualen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo teste å stille ned frontene og bak, og stille opp senteren.

har du kjørt autokalibrering? Har ikke erfaringer med onkyo, så vet ikke om det er noe autokalibrering på den?

I såfall, BURDE jo dette fikses med en kalibrering.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Sett x-over på center og surround så får du frigitt strøm i onkyoen dersom du ikke har effektforsterker eller subwoofer.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke har kjørt Audyssey, så gjør dette først, og hvis det ikke løser problemet så kan du stille opp center et par dB.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,635
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Min tanke er om rett program på receiver eller spiller er valgt.
    Har ved flere tilfeller vært borti folk som får meget svak tale.
    Rett og slett fordi de hører et 5.1 spor på et stereo oppsett.
    Så den tale som skulle vært i center blir borte, og man kan høre den svakt i stereokanalene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Så den tale som skulle vært i center blir borte, og man kan høre den svakt i stereokanalene.
    Han forteller jo at han har surround, og dermed kjører ikke i stereo. Hadde han kjørt i stereo, må han jo ha merka at han ikke hadde lyd i bakhøytalere.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksanders
    Han forteller jo at han har surround, og dermed kjører ikke i stereo. Hadde han kjørt i stereo, må han jo ha merka at han ikke hadde lyd i bakhøytalere.
    Det er da mange som tror de avspiller ekte surround men faktisk avspiller stereo faket til surround
    (stereo faket til surround vil da høres i surroundhøytalere og center lyd som dialog osv blir ikke så tydelig som om centerlyden kom fra ekte surround)

Alternativ er at man kjører ekte surround men har innstillinger som kan påvirke centerlyden (dial norm , dcr og selvsagt lavt db volum på center)
    (drc kan hovedsakelig hjelpe om det er ved lavt volum centerlyden blir litt borte)

er ekte surround valgt som downmix kan også center bli mere redusert men ikke så mye

Bruker man audyssey og setter feil innstillinger kan man vel også få redusert centerlyd

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..står frontene og senterhøyttaler sånn nogenlunde på samme avstand fra lyttepos? du kan få faseproblemer/utfasing mellom Left/Right og senter hvis de ikke er det eller om du ikke har kjørt audessey (skikkelig).

...som tidligere nevnt, sett delefrekvens høyere på senter(fra fullband til f eks 80hz) og evt øk nivået på senter/trekk ned nivå på L/R med etpar dB.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    1. Sett x-over på center og surround så får du frigitt strøm i onkyoen dersom du ikke har effektforsterker eller subwoofer.
    Hva er x-over?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksanders
    Du kan jo teste å stille ned frontene og bak, og stille opp senteren.

har du kjørt autokalibrering? Har ikke erfaringer med onkyo, så vet ikke om det er noe autokalibrering på den?

I såfall, BURDE jo dette fikses med en kalibrering.
    Autokalibrering var det første jeg gjorde. Men det hjalp å stille opp senteren!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Det programmet jeg velger på forsterkeren er dolby pro logic, regner med at dette er 5.1?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ..står frontene og senterhøyttaler sånn nogenlunde på samme avstand fra lyttepos? du kan få faseproblemer/utfasing mellom Left/Right og senter hvis de ikke er det eller om du ikke har kjørt audessey (skikkelig).

...som tidligere nevnt, sett delefrekvens høyere på senter(fra fullband til f eks 80hz) og evt øk nivået på senter/trekk ned nivå på L/R med etpar dB.

Ja, de står ganske likt. Men når jeg testa litt med delefrekvens på senteren, så likte jeg bedre å ha den på "full band" for da fikk jeg trøkt ut litt mer bass enn når jeg hadde på 80Hz. Men jeg tror muligens at stemmene ble litt klarere når jeg satt den på 80.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Det er da mange som tror de avspiller ekte surround men faktisk avspiller stereo faket til surround
    (stereo faket til surround vil da høres i surroundhøytalere og center lyd som dialog osv blir ikke så tydelig som om centerlyden kom fra ekte surround)

Alternativ er at man kjører ekte surround men har innstillinger som kan påvirke centerlyden (dial norm , dcr og selvsagt lavt db volum på center)
    (drc kan hovedsakelig hjelpe om det er ved lavt volum centerlyden blir litt borte)

er ekte surround valgt som downmix kan også center bli mere redusert men ikke så mye

Bruker man audyssey og setter feil innstillinger kan man vel også få redusert centerlyd
    Som sagt tidligere, jeg bruker Dolby Pro Logic, dette er vel et 5.1 oppsett?
    Og med faket surround, kan man da bruke musikk som eksempel? For når jeg spiller av musikk, så står den på Dolby Pro Logic music, og da får jeg jo lyd i alle 5 høyttalerene, men jeg tviler på at musikken er et 5.1 lydspor?

Hva er dial norm, dcr og downmix?

Det eneste jeg har stilt på er delefrekvensen og dB på senteren. Men hva skal jeg sette LFE på? Den står på 100Hz etter jeg kjørte autokalibreringa.

Intermediate Qrt sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken spiller bruker du, og hvordan er denne koblet til forsterkeren?
    Er de ikke koblet digitalt (med feks HDMI eller optisk) men analogt (med røde/hvite phonoplugger) vil du ikke få 5kanals lyd fra filmen men forsterkerens forsøk på å etterligne dette.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hadebra11
    Hva er x-over?
    Delefilter = x-over

delefilter, elektronisk krets som skiller forskjellige frekvensområder i et elektrisk signal fra hverandre. Et eksempel på bruken er i høyttaleranlegg hvor det kan være to eller flere høyttalerelementer (f.eks. bass, mellomtone og diskant) spesielt laget for å gjengi et begrenset frekvensområde (båndbredde).

Et delefilter splitter lydsignalet slik at de riktige frekvensene kommer frem til hvert av høyttalerelementene.

De fleste delefiltere er passive, dvs. at de inneholder bare passive elektroniske komponenter som motstander, kondensatorer og spoler og ikke trenger strømforsyning. Et passivt delefilter er plassert mellom effektforsterkeren og høyttalerelementene.

Delefiltere grupperes gjerne etter stigningen på frekvenskurvene i delefrekvensene (i dB/oktav) og omtales gjerne som 1.-, 2.- eller 3.-ordens delefiltere, f.eks. 6 dB/oktav (1.ordens), 12 dB/oktav (2.ordens). Høyere stigning krever mer kompliserte og kostbare delefiltere.

Det finnes også aktive delefiltere der frekvensdelingen skjer elektronisk med aktive komponenter på småsignalnivå. Slike delefiltere gir mye bedre kontroll over delefrekvensene, kurvestigninger, etc. og er alltid plassert mellom forforsterker og effektforsterker. Dette betyr at man må ha én effektforsterker for hvert høyttalerelement (eller gruppe av elementer), noe som gir kostbare lydanlegg.

Et moderne hjemmekinoanlegg har vanligvis ett aktivt delefilter for lavfrekvens-/effektkanalen (LFE) innebygget og denne krever da egen forsterker og spesiell høyttale

Eller les på : http://translate.google.no/translate?hl=no&langpair=en|no&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_crossover

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hadebra11
    Det programmet jeg velger på forsterkeren er dolby pro logic, regner med at dette er 5.1?
    Det er "fake" surround. Dette omgjør 2 lydspor om til 5.1 lydspor.. Det er bare en "algorytme" som lager surrounden for deg og dette er dermed ikke ekte Dolby 5.1 eller TrueHD eller lignende..

Her har du nok mesteparten av grunnen til problemet ditt.. Hvordan har du koblet forsterkeren til avspillingen? Har du PS3? Blurayspiller? HDMI eller Optisk f.eks?

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    x-over = crossover, altså delefilter/mulighet for f.eks kutte de laveste frekvensene.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hadebra11

Dolby Pro Logic - Wikipedia, the free encyclopedia

Blu Ray plate og lydformater
    High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest

DVD og lyd kan være DD 5.1/DTS/PCM 2.0/Dolby 2.0

Så hva hokeyh skriver ang kabel er viktig for hvem type lyd du har mulighet til å sende fra spiller og mota.

Selvsagt er det også viktig type avspiller og hva den takler av lydformat og type overføringsmulighet med kabel

Selvsagt er disc plate viktig da det er ulike typer lydspor på DVD/BD og man oftest må selv velge riktig lydspor da det ikke er automatikk i at en disc starter på beste lydspor
    + det er variasjon fra disc til disc og type disc ang hvem type lydspor som tilbys

Selvsagt er reciver viktig i forhold til type lyd den kan ta imot og behandle
    (men reciveren din skal ikke begrense noe)

Så har man innstillinger i spiller / reciver for type lyd /med eller uten reduksjoner
    __________________________________________________ _______________
    så hadebra11
    skal noen forstå hva du driver med for å kunne hjelpe med (prater lavt) må du først skrive
    Hvem type spiller (dvd , bd + helst fabrikant og benevnelse på spiller)
    hva du bruker av kabler / kabel mellom spiller/reciver
    Type plate du avspiller og lydspor du har valgt for avspilling
    + helst hva display på reciver viser
    (5.0 høytaler oppsett har du skrevet + type reciver så den informasjonen er ok)
    Ut fra en slik informasjon kan man lettere finne ut hvorfor du har en slik lyd og hvordan du kan endre innstillinger/bruk av disc eller utstyr for mere riktig lyd + bedre lyd om det er oppnålig
    Hovedforskjell på surround er ekte surround og simulert surround å det er enorme forskjeller i opplevd lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Qrt
    Hvilken spiller bruker du, og hvordan er denne koblet til forsterkeren?
    Er de ikke koblet digitalt (med feks HDMI eller optisk) men analogt (med røde/hvite phonoplugger) vil du ikke få 5kanals lyd fra filmen men forsterkerens forsøk på å etterligne dette.
    Jeg bruker en LG DVX492H dvd-spiller og den er koblet til forsterkeren med en HDMI-kabel.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •