Vanlig prat forsvinner i lydbildet! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    hadebra11

Dolby Pro Logic - Wikipedia, the free encyclopedia

Blu Ray plate og lydformater
    High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest

DVD og lyd kan være DD 5.1/DTS/PCM 2.0/Dolby 2.0

Så hva hokeyh skriver ang kabel er viktig for hvem type lyd du har mulighet til å sende fra spiller og mota.

Selvsagt er det også viktig type avspiller og hva den takler av lydformat og type overføringsmulighet med kabel

Selvsagt er disc plate viktig da det er ulike typer lydspor på DVD/BD og man oftest må selv velge riktig lydspor da det ikke er automatikk i at en disc starter på beste lydspor
    + det er variasjon fra disc til disc og type disc ang hvem type lydspor som tilbys

Selvsagt er reciver viktig i forhold til type lyd den kan ta imot og behandle
    (men reciveren din skal ikke begrense noe)

Så har man innstillinger i spiller / reciver for type lyd /med eller uten reduksjoner
    __________________________________________________ _______________
    så hadebra11
    skal noen forstå hva du driver med for å kunne hjelpe med (prater lavt) må du først skrive
    Hvem type spiller (dvd , bd + helst fabrikant og benevnelse på spiller)
    hva du bruker av kabler / kabel mellom spiller/reciver
    Type plate du avspiller og lydspor du har valgt for avspilling
    + helst hva display på reciver viser
    (5.0 høytaler oppsett har du skrevet + type reciver så den informasjonen er ok)
    Ut fra en slik informasjon kan man lettere finne ut hvorfor du har en slik lyd og hvordan du kan endre innstillinger/bruk av disc eller utstyr for mere riktig lyd + bedre lyd om det er oppnålig
    Hovedforskjell på surround er ekte surround og simulert surround å det er enorme forskjeller i opplevd lyd
    Praten har for så vidt blitt bedre etter at jeg stilte dB litt opp på senteren, men jeg er VELDIG interessert i å få vite åssen jeg kan få ekte surround, hvis jeg driver og spiller med faket surround.

Dvdspiller: LG DVX492H

Kabler: HDMI fra dvd til forsterker, HDMI fra forsterker til TV.

Platene: Dette er en type Verbatim DVD-R plate, altså jeg brenner ut filmene. Men jeg sørger alltid for å brenne ut i DVD-kvalitet, og ikke Cam, divx, xvid, osv.

Valgt lydspor: Jeg går alltid inn i menyen på filmen og velger dolby digital.

Display på reciever: DVD PL2 Movie.

Newcomer Kenneth_T sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skulle vel egentlig fått opp Dolby D på den Onkyo'en hvis du valgte rette audio ut instilling. Hvis du spiller musikk og vil ha lyd i alle kanalene ville jeg valgt instillingen som heter "5 channel stereo"

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kenneth_T
    Du skulle vel egentlig fått opp Dolby D på den Onkyo'en hvis du valgte rette audio ut instilling. Hvis du spiller musikk og vil ha lyd i alle kanalene ville jeg valgt instillingen som heter "5 channel stereo"
    Er det no feil med recieveren da? For jeg får kun opp PL 2 movie, som har med dolby å gjøre..

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ehrm, det er sikkert ikke noe feil på receiver. hvis du velger dolby digital 5.1 eller dts sporet, som du nevner, så sender du 'ekte' surround til receiver.

får du opp pro logic 2 movie i displayet så behandles signalet noe, men hvis det låter fint for deg er det bra nok. skal du være _sikker_ på at det du hører er akkurat det som finnes på dvden, har du sikkert en mulighet på receiver som heter direct eller pure. da sendes det, normalt i alle fall, lyd ubehandla gjennom forforsterkerdelen i receiveren din til forsterker og høyttaler. sjekk manualen.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hadebra11
    Praten har for så vidt blitt bedre etter at jeg stilte dB litt opp på senteren, men jeg er VELDIG interessert i å få vite åssen jeg kan få ekte surround, hvis jeg driver og spiller med faket surround

Dvdspiller: LG DVX492H
    Kabler: HDMI fra dvd til forsterker, HDMI fra forsterker til TV.
    Platene: Dette er en type Verbatim DVD-R plate, altså jeg brenner ut filmene. Men jeg sørger alltid for å brenne ut i DVD-kvalitet, og ikke Cam, divx, xvid, osv.
    Valgt lydspor: Jeg går alltid inn i menyen på filmen og velger dolby digital.
    Display på reciever: DVD PL2 Movie.
    Ekte surround på feks DVD er Dolby Digital 5.1 eller DTS

Fake/simmulert/matrix surround er bare stereo lyd som blir mixet til feks 5.1 lyd

For å ta forskjell center lyd med ekte eller fake/simmulert surround

Ekte centerlyd er laget fra filmprodusenter å er egen kanal som bringer lyd som forteller mye om hva som skjer på bilde i en film.
    dvs meste dialog , litt effekter + den generelle lyden som skjer ellers i tv bilde

fake/simmulert er stereo sporet som blir kjørt gjennom noen filtere osv og mixet til surround å man får ikke riktig plassering av lyd hverken i center eller andre høytalere.
    Man har ulike måter for slik mix som feks DTS NEO 6
    DTS | DTS Audio Formats | DTS NEO:6

Dolby Pro logic

Dolby Pro logic II
    osv

Brenning av film ja
    Når man brenner en film er det mange faktorer til hvem lyd man får.
    Kilden man brenner film ut fra (hvem type lyd denne kilden har)
    Hvem type lyd man ivaretar ut fra kilde / sorterer bort / endrer til annen lyd osv

inneholder feks en film bare Dolby stereo 192 kbps så får man jo ikke bedre lyd på DVD filmen man brenner
    Er det feks en DVD film (dvd video) men kopierer inneholder denne som oftest et stereo spor + dd 5.1 / dts
    Da er det viktig om man ønsker ekte surround at man ikke velger bort dd 5.1/dts så bare stereo sporet kommer på DVD man brenner

Hvordan og hva du brenner får bli din jobb men fint vektøy for å finne ut lyd og lydspor på fil/filer/filmer du ønsker å brenne er
    last ned-->MediaInfo
    Enkelt fordi ikke alle brenneprog viser alle lydspor + vet du hva kilden er vet du hva du får som best
    Er lyden ekte surround så bevarer man den å er det bare stereo spor må du fake til surround i reciver (med påføkgende dårligere resultat)

__________________________________________________ _____
    Best er det om du tester en kjøpe DVD (film) for det har du sikkert (teste ekte/fake surround spiller og reciver)

sett den inn i DVD spilleren din og velg et Dolby Digital 5.1 spor eller DTS
    (noen filmer har bare en av delene andre filmer har valg for begge)
    Du velger lydspor i menyen til filmen eller så kan man med de fleste spillere også veksle lydspor med audio knapp fjernkontroll
    (bruk meny valg så er du sikker på hva du velger)

Se hva som står på display reciver når hovedfilmen har startet

viser det seg at du fortsatt spiller stereo må du inn i meny til DVD spiller og endre lyd ut for å få den riktig
    (hvordan får vi ta om det trengs så skal jeg laste ned manual til din spiller å forklare innstillingene)

du klarer det sikkert selv også men spilleren må settes som bitstream
    (altså sende urprt dd 5.1 / dts fra plate til reciver)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Ekte surround på feks DVD er Dolby Digital 5.1 eller DTS

Fake/simmulert/matrix surround er bare stereo lyd som blir mixet til feks 5.1 lyd

For å ta forskjell center lyd med ekte eller fake/simmulert surround

Ekte centerlyd er laget fra filmprodusenter å er egen kanal som bringer lyd som forteller mye om hva som skjer på bilde i en film.
    dvs meste dialog , litt effekter + den generelle lyden som skjer ellers i tv bilde

fake/simmulert er stereo sporet som blir kjørt gjennom noen filtere osv og mixet til surround å man får ikke riktig plassering av lyd hverken i center eller andre høytalere.
    Man har ulike måter for slik mix som feks DTS NEO 6
    DTS | DTS Audio Formats | DTS NEO:6

Dolby Pro logic

Dolby Pro logic II
    osv

Brenning av film ja
    Når man brenner en film er det mange faktorer til hvem lyd man får.
    Kilden man brenner film ut fra (hvem type lyd denne kilden har)
    Hvem type lyd man ivaretar ut fra kilde / sorterer bort / endrer til annen lyd osv

inneholder feks en film bare Dolby stereo 192 kbps så får man jo ikke bedre lyd på DVD filmen man brenner
    Er det feks en DVD film (dvd video) men kopierer inneholder denne som oftest et stereo spor + dd 5.1 / dts
    Da er det viktig om man ønsker ekte surround at man ikke velger bort dd 5.1/dts så bare stereo sporet kommer på DVD man brenner

Hvordan og hva du brenner får bli din jobb men fint vektøy for å finne ut lyd og lydspor på fil/filer/filmer du ønsker å brenne er
    last ned-->MediaInfo
    Enkelt fordi ikke alle brenneprog viser alle lydspor + vet du hva kilden er vet du hva du får som best
    Er lyden ekte surround så bevarer man den å er det bare stereo spor må du fake til surround i reciver (med påføkgende dårligere resultat)

__________________________________________________ _____
    Best er det om du tester en kjøpe DVD (film) for det har du sikkert (teste ekte/fake surround spiller og reciver)

sett den inn i DVD spilleren din og velg et Dolby Digital 5.1 spor eller DTS
    (noen filmer har bare en av delene andre filmer har valg for begge)
    Du velger lydspor i menyen til filmen eller så kan man med de fleste spillere også veksle lydspor med audio knapp fjernkontroll
    (bruk meny valg så er du sikker på hva du velger)

Se hva som står på display reciver når hovedfilmen har startet

viser det seg at du fortsatt spiller stereo må du inn i meny til DVD spiller og endre lyd ut for å få den riktig
    (hvordan får vi ta om det trengs så skal jeg laste ned manual til din spiller å forklare innstillingene)

du klarer det sikkert selv også men spilleren må settes som bitstream
    (altså sende urprt dd 5.1 / dts fra plate til reciver)
    TUSEN, TUSEN TAKK! Det var bare å stille på bitstream på dvd-spilleren!

Men er det muligens samme fremgangsmåte for å få ut Dolby Digital fra HD-PVR dekoderen og ut i anlegget?

Den er koblet til forsterkeren med en HDMI-kabel. Og der kommer det også opp PL2 Movie på displayet på forsterkeren.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hadebra11

Men er det muligens samme fremgangsmåte for å få ut Dolby Digital fra HD-PVR dekoderen og ut i anlegget?

Den er koblet til forsterkeren med en HDMI-kabel. Og der kommer det også opp PL2 Movie på displayet på forsterkeren.
    Du får prøve (se i innstillingene) men mulig du bare får Dolby Digital (ac3) ut optisk eller coax (se manual til din PVR eller nettsiden der den kommer fra
    (canal digital eller hvem det er..........bare et eksempel-->https://kabel.canaldigital.no/upload...HDPVR_2010.pdf )

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •