Valgets kvaler for en nybegynner (Dali Ikon7 MK2 vs B&W DM683 vs xxx)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Valgets kvaler for en nybegynner (Dali Ikon7 MK2 vs B&W DM683 vs xxx)

Rettelse: Ikon6 og ikke ikon7

Kan starte av med å fortelle at jeg aldeles ikke er noen stor "lyd" kjenner, men jeg liker god og rein lyd.

Pr dags dato har jeg et gammelt yamaha ferdig pakke 5.1 oppsett som skal byttes ut med et oppsett som kan bygges ut i årene framover.

I den forbindelse har jeg vært innom div butikker og der i blant hørt litt på Dali Ikon7 MK2, BW DM683 og System Audio 1750
    Etter en god del lytting så sier mage følelsen min at DM683 er de jeg skal satse på.
    Jeg vet at BW generelt er gansk tungdrevne, men etter å ha lest litt inne på forumet her så er jeg blitt litt skremt.

Planen min var å benytte meg av en Onkyo forsterker, grunnet at jeg har litt penger utestående hos en butikk som fører disse.
    Har sett spesielt på TX-NR808B, denne støtter Bi amping og har alt av hdmi porter osv jeg skulle trenge.
    Men selv om den på papiret burde klare å drive 683 så virker det som denne ikke helt når fram.

Dette gjør meg litt usikker, Dali Icon6 mk2 imponerte, men følte at de var en del mer "masat" enn 683 mens System audio 1750 virket ganske greie, men det var også noe jeg ikke klarte helt å sette fingeren på.

Er det noen andre høytallere som jeg kanskje burde tatt en titt på?

Og igjen, siden jeg kanskje ikke er den som hører den største forskjellen, hadde f.eks dynavoice df-6 holdt?

Skal ikke være så lett for en stakkars kar dette, så mange valg så mange meninger

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne jo gått for en rimeligere Reciever med pre-out og kjøpt en effektforsterker ved siden av. Da vil du ende opp med mye mer krefter enn selv de vesentlig dyrere recieverene kan hoste opp med. Ligger mye fint på brukten også.

Synes du skal velge de høyttalerne du liker best og så kjøpe matchende forsterkeri til dette. Det skal sies at du kan gjøre Ikon 7 roligere og mindre skrikende med riktig forsterker. Uten å ha testet det selv så mener jeg Onkyo skal roe ned diskanten litt.

Tror heller ikke du blir 100% fornøyd med Dynavoice nå som du har vært å hørt på vesentlig bedre høyttalere.

Det finnes jo også mange morsomme alternativer i denne prisklassen, men det er vel mest på bruktmarkedet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er vel at jeg har en del penger bundet opp i en butikk der ikke har alt for mye effekt forsterkere.
    Mulig jeg må vurdere dette på lengre sikt, dvs starte med onkyoen så jobbe meg oppover.

Ellers har jeg begynt å vurdere å se på Klipsch RF-63, må prøve å dra ned på Tonart i trondheim og lytte på denne på mandag tenker jeg.

Ellers snuser jeg også mye på RX8, men ser ikke ut til at noen selger disse i lille trøndelag, så litt skeptisk til å kjøpe noe uten å ha hørt dem.

Har også prøvd å sjekke brukt markedet både her inne og på finn uten å finne noe som jeg føler appelerer.

Har blitt noen timer med lesing av forumet de siste dagene, og det er noen gullkorn fra andre i samme situasjon som meg. men de fleste sprenger jo budsjettene sine i fille biter :P

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.36 er det jo mange som syntes er gode høytalere, har ikke selv hørt dem. (De er visst ganske tungdrevne)
    Men du skriver også at du vil ha rein lyd, du skriver lite om hvilken type musikk du hører på.
    Klipsch er gode høytalere, lettdrevne... Har kun hørt RF82, og syntes det var rått nok i seg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sharkoon
    XTZ 99.36 er det jo mange som syntes er gode høytalere, har ikke selv hørt dem. (De er visst ganske tungdrevne)
    Men du skriver også at du vil ha rein lyd, du skriver lite om hvilken type musikk du hører på.
    Klipsch er gode høytalere, lettdrevne... Har kun hørt RF82, og syntes det var rått nok i seg selv.
    XTZ er vel sorround.no for fører? Altså umulig å teste i trondheim. Men har drevet å lest litt om disse, men har slått i fra meg tanken grunnet vanskeligheter for å teste produktet.

Er vel sikkert blasfemi å si dette her inne, men har ikke en direkte musikk smak. Hører på alt egentlig, alt i fra rock, r&b og noe hip hop tenker jeg. Noe som til tider kan innebære mye bass.

Hoved fokuset mitt er uansett film, det er her jeg nyter lyden mest egentlig, selv om det ikke har gjort meg noe å få tilbake go lyden ved musikk

Når jeg sier rein lyd så tenker jeg på høytallere som ikke høres ut som de maser eller prøver over evne.

Intermediate Sharkoon sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er jo gode på film og musikk, og greit med trykk. Dali syntes jeg ikke har så god "bang for the buck". B&W er jo noe alà samme som klipsch, bare litt "roligere", men derav mer tungdrevne også da.

Jeg ville dratt rundt, og prøvd ut de forskjellige, gjerne med en reciver i prisklassen til den du har allerede, for å vise "hva du får"..

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,639
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Er du sikker på at det var mk2-utgaven av Ikon 7 du hørte?
    Ikon 7 mk2 kommer ikke før til august har jeg hørt.
    Så hvis du hørte mk1-utgaven kan det være litt masete.

Da jeg rangerte høyttalere her for et par måneder siden, rangerte jeg Ikon 6 mk2 høyere enn BW 683.
    Men igjen, det kommer an på hva en liker, og hvilke komponenter som driver tingene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Er du sikker på at det var mk2-utgaven av Ikon 7 du hørte?
    Ikon 7 mk2 kommer ikke før til august har jeg hørt.
    Så hvis du hørte mk1-utgaven kan det være litt masete.

Da jeg rangerte høyttalere her for et par måneder siden, rangerte jeg Ikon 6 mk2 høyere enn BW 683.
    Men igjen, det kommer an på hva en liker, og hvilke komponenter som driver tingene.
    Du gjorde meg litt usikker på så jeg dobbelsjekket papirene mine, det var Ikon 6 MK2 jeg hørte på. Så har rettet første posten min.

Nå testet jeg Daliene på ferdig oppsatt plass på Hifiklubben, så regner med at de var ganske optimalisert med tanke på forsterkeren / effekt forsterkeren.

Hva som gjorde likte ikon6 bedre enn dm683? Klarte å spille både høyere og penere med dm683.

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pulz
    Ellers snuser jeg også mye på RX8, men ser ikke ut til at noen selger disse i lille trøndelag, så litt skeptisk til å kjøpe noe uten å ha hørt dem.
    Hei

Ring HiFi Huset, vet at dem har jobbet med å få en mann i Trondheim/Trøndelag, som visstnok skal kunne tilby demo på de fleste Monitor Audio høyttalere.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du gjorde meg litt usikker på så jeg dobbelsjekket papirene mine, det var Ikon 6 MK2 jeg hørte på. Så har rettet første posten min.

Nå testet jeg Daliene på ferdig oppsatt plass på Hifiklubben, så regner med at de var ganske optimalisert med tanke på forsterkeren / effekt forsterkeren.

Hva som gjorde likte ikon6 bedre enn dm683? Klarte å spille både høyere og penere med dm683.
    Med rett forsterker spiller Ikon6 også bedre i lavere volumer.. syns jeg.. ville valgt Ikon6mk2 .

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har noen formeninger ang Monitor audio RS6 høytallerne vs de nye RX6 og RX8 ?

Har funnet meg et sett med brukte rs6 som kan være litt aktuelle brukt, så de frister litt.

Har lest en del tester og virker som de nye har den lille ekstra finpussen over seg, så er litt skeptisk.

Samtidlig blir jeg ikke helt klok på om 6-serien er mest optimal til meg eller om 8-serien er den jeg burde satse på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også begynt å lese litt om XTZ 99.36 som virker litt morsomm. Får jo kjøpt disse i sverige til en gunstig pris, + jeg sparer på valutaen.

Så mange valg :/

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært innom TonART i trondheim i dag og hørt litt på Klipsch RF-83, både RF-63 og RF-82 som jeg vurderer var jo selvfølgelig tomt.

Riktig nok er jo RF-83 en del nivå over de modellene jeg vurderer, men har en følelse at disse kan passe meg veldig bra.

Så da er jo selvsagt spørsmålet om jeg skal ha RF-82 eller RF-63. Må ærlig inrømme at jeg ikke sitter på noe flac samling av musikk og er ivrig bruker av spotify.
    Så på en måte trur jeg kanskje at RF-82 hadde holdt i lange baner til meg, spesielt med tanke på at de skal brukes mye til film.

Samtidlig driver fortsatt å vurderer et brukt Monitor Audio RS6 sett jeg har funnet meg.

Noen formeninger ang dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har formening ang klispch RF-82 mot Monitor Audi RS6 ?

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Nå har ikke jeg hørt så alt for mye på Klipsch, men av det jeg har hørt og av Monitor Audio, ville jeg selv ha gått for Monitor Audio. Klipsch fungerer sikkert bedre på film, men Monitor Audio gjør seg meget godt på film de også, ihvertfall RX serien, også opplever jeg dem som gode "all-round" høyttalere til musikk. RS og RX serien til Monitor Audio, skal visstnok låte nokså likt, der RX serien er litt forbedret og har fått bla. diskant fra GS serien hvis jeg har husket rett.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RF-82 er kjempedynamisk med bra trykk og er kult til film og rocka musikk. Skal du bruke de mye til film, så kanskje gå for Klipsch. Men MA er også dynamiske og jeg synes de er veldig gode allroundere, og veldig gode i stereo-oppsett. Men RS6 er jo en mindre høyttaler, så du får ikke samme trykket som med RF82.
    Men til mitt bruk og min smak (mest musikk, litt film) endte jeg på MA. Hørte da også på RF-82 da jeg lette etter høyttalere, men kjøpte RS8. (Har nå GS20).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjornid
    Klipsch RF-82 er kjempedynamisk med bra trykk og er kult til film og rocka musikk. Skal du bruke de mye til film, så kanskje gå for Klipsch. Men MA er også dynamiske og jeg synes de er veldig gode allroundere, og veldig gode i stereo-oppsett. Men RS6 er jo en mindre høyttaler, så du får ikke samme trykket som med RF82.
    Men til mitt bruk og min smak (mest musikk, litt film) endte jeg på MA. Hørte da også på RF-82 da jeg lette etter høyttalere, men kjøpte RS8. (Har nå GS20).
    Måtte dobbelsjekke størrelsen etter feedbacken din, og fikk litt hakeslep. RF82 var jo ikke på lager så jeg fikk ikke sett størrelsen på med egne øyne men trudde ikke at den var så voldsom som den var.

Grunnet at min bedre halvdel har noe å si her, så trur jeg nok jeg heller mot RS6 eller RX6 igjen, litt grunnet størrelsen og hva de tilbyr.

Men blir ikke klok på valget. Har funnet meg et brukt RS6 sett (under 1 år gammelt) og eneste RX6 settet i min farge er utstillings modell.

Sånn i mellom de 2 så er det ikke mer enn 3000kr i forskjell, men på RX6 får jeg også med garanti selvsagt.

Klarer ikke helt å bestemme meg, men noe inni meg sier at RX6 egner litt mer til film enn RS6 ?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måtte dobbelsjekke størrelsen etter feedbacken din, og fikk litt hakeslep. RF82 var jo ikke på lager så jeg fikk ikke sett størrelsen på med egne øyne men trudde ikke at den var så voldsom som den var.

Grunnet at min bedre halvdel har noe å si her, så trur jeg nok jeg heller mot RS6 eller RX6 igjen, litt grunnet størrelsen og hva de tilbyr.

Men blir ikke klok på valget. Har funnet meg et brukt RS6 sett (under 1 år gammelt) og eneste RX6 settet i min farge er utstillings modell.

Sånn i mellom de 2 så er det ikke mer enn 3000kr i forskjell, men på RX6 får jeg også med garanti selvsagt.

Klarer ikke helt å bestemme meg, men noe inni meg sier at RX6 egner litt mer til film enn RS6 ?
    Jo, det er stor forskjell på størrelsen mellom RF-82 og RS6/RX6, og finishen er mye bedre på MA. Så de er uten tvil mer konevennlig. RS6 har veldig bra skyv i bunn, i alle fall til ikke å være større enn de er.

RF-82:
    Høyde 110.7 cm
    Vidde 24.1 cm
    Dybde 41.3 cm

RS6:
    Høyde 85 cm
    Vidde 18.5 cm
    Dybde 25 cm

Jeg har enda ikke sett tester av RS6 (gamle Silver-serien) hvor disse ikke blir fullrost, og RX-serien har fått like gode anmeldelser. Så da spørs det hvor mye en skal vektlegge slik anmeldelser, men som jeg leste i ett svensk bald for en stund siden: RS6 er en type høyttaler man kan anbefale til nesten hvem som helst, uten at noen vil bli direkte misfornøyd. Skulle jeg kjøpt i dag vil jeg tro at det ville blitt RX6. Hjemmekino konkluderte vel med at en allerede god Silver-serie (gamle RS) har blitt enda bedre med RX.

Test av Monitor Audio Silver RS6 Gulvhøyttaler - Lyd og Bilde
    Stereophile: Monitor Audio Silver RS6 loudspeaker

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjornid
    Jo, det er stor forskjell på størrelsen mellom RF-82 og RS6/RX6, og finishen er mye bedre på MA. Så de er uten tvil mer konevennlig. RS6 har veldig bra skyv i bunn, i alle fall til ikke å være større enn de er.

RF-82:
    Høyde 110.7 cm
    Vidde 24.1 cm
    Dybde 41.3 cm

RS6:
    Høyde 85 cm
    Vidde 18.5 cm
    Dybde 25 cm

Jeg har enda ikke sett tester av RS6 (gamle Silver-serien) hvor disse ikke blir fullrost, og RX-serien har fått like gode anmeldelser. Så da spørs det hvor mye en skal vektlegge slik anmeldelser, men som jeg leste i ett svensk bald for en stund siden: RS6 er en type høyttaler man kan anbefale til nesten hvem som helst, uten at noen vil bli direkte misfornøyd. Skulle jeg kjøpt i dag vil jeg tro at det ville blitt RX6. Hjemmekino konkluderte vel med at en allerede god Silver-serie (gamle RS) har blitt enda bedre med RX.

Test av Monitor Audio Silver RS6 Gulvhøyttaler - Lyd og Bilde
    Stereophile: Monitor Audio Silver RS6 loudspeaker
    Har lest begge testene der, og liker jo det jeg leser.
    Det som forundrer meg at jeg ikke finner så mye tester av RX ?

Samtidlig har jeg også fått høre fra enkelte at MA kanskje ikke helt passer min udifnerte musikk smak. Type nesten litt top 40 hvis en skal forklare det litt enkelt.

Men samtidlig er jeg uansett mer fokusert på kino delen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har snakket litt med kjent folk i dag som har testet ut MA, og første kommentaren fra de er at de krasjer med musikk stilen min.

Og at jeg heller burde satse klipsch.
    Er sannelig ikke lett dette

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •