Enda en tråd vedr. budsjetthøyttalere! :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 66
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enda en tråd vedr. budsjetthøyttalere! :)

Hei

Jeg har kjøpt meg en Rotel RB-981 effektforsterker til stuebruk (veldig stor stue) og trenger da høyttalere som passer denne.

Valget mitt har jo egentlig falt på Dynavoice m-65 etter å ha lest masse på dette forumet. Jeg er villig til å gå opp ca 1000kr mer i pris enn hva disse koster, men er det nødvendig? Vil jeg få mer høyttaler av å gå for f.eks denne: Komplett.no - Yamaha EF NS-555 Gulvhøyttaler

Kom gjerne med forslag! Jeg setter utrolig pris på hjelp fra dere som har mer peiling enn meg på dette feltet.. Jeg tråler bruktmarkedet daglig, men finner lite av god kvalitet i denne prisklassen i trondheims-området.. Send meg også gjerne en pm dersom dere har noe dere skal selge!

Jeg er mest gira på gulvhøyttaler, men kom også med tips om stativhøyttaler.. En evt. stativhøyttaler må da ha et veldig fint design og må kunne gå ganske dypt ettersom jeg ikke vil ha sub. Selve stativet koster jo endel det og..

På forhånd takk!
    Mvh Bjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener å huske at lyd og bilde skrev at en stativhøyttaler vil generelt sett gi vel så bra om ikke bedre lyd enn en gulvstående hvis det er snakk om under 4000kr. Når det er sagt så tror jeg nok du kan få en markant bedre høyttaler hvis du legger inn en tusenlapp til, men jeg tror nok det er mest fordi du får åpnet litt større av markedet og du har større mulighet til å kjøpe et par høyttalere som matcher deg. Merker som Dali og Klipsch kan du jo få for under 3000 samt mange andre. Hva skal høyttalerne brukes til? Den yamaha høyttaleren har jeg ikke hørt noe om dessverre

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha gode gulvhøyttalere til ca 4k er disse noen du burde vurdere. Tror nok de spiller i ringer rundt m65. Ikke akkurat i Trondheimsområdet, men men.
    Triangle høytalere billig

Solid budsjettsprekk, men meget gode
    Vienna Acoustics Haydn Grand

Liten budsjettsprekk, men meget godt høyttalere:Monitor Audio RX6
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for meget fine linker ragwo.. Dette er høyttalere jeg selv også har sett på, men problemet er at jeg ikke har mulighet til å kjøre såpass lang for å handle inn en høyttaler..

Takk for info Plecto! Jeg skal sjekke ut stativmarkedet mer! Problemet er jo at jeg er som alle andre, og synes at gulvstående høyttalere tar seg bedre ut som møbel..

Hva de skal brukes til er ikke et dumt spørsmål! Jeg er musiker og musikkelsker, så det blir nok en god del musikk.. Dette er dog ikke nødvendigvis hovedfokus ettersom jeg har et studio i rommet ved siden av med et par fine dynaudio-høyttalere som gjør denne jobben meget bra.. Høyttalerene vil derfor kanskje hovedsaklig bli brukt til filmtitting.. Jeg er meget glad i transparent lyd, men når det kommer til film gjør det ingenting med en liten boost i det nedre sjiktet(men ikke så veldig mye).. Som sagt tidligere er jeg ikke så gira på subwoofer..

Igjen takk for gode tips! Jeg håper stadig på mer!!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du se film uten sub så bør du ihvertfall skrinlegge tanken på stativhøyttalere. Du bør ha noe med 2x8" hver eller større. Se om du finner noen brukte Dali 850. De fungerer bra på både musikk og film.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gurba!

Jeg forstår delvis hva du mener, men har noen spørsmål vedr. hva du her skriver. (Dette er ikke ment som krangling på noen måte, men bare noe jeg har lurt på en stund)

Hvorfor må jeg ha større og "dypere" høyttalere når jeg ser på film enn når jeg hører på musikk? Jeg skjønner at det er veldig vanlig i spesielt moderne filmer å bruke en underliggende dyp bass, men det er da også mye musikk hvor man har en ekstremt dyp bass.. Jeg ville i utgangspunktet heller tro at det var annerledes ettersom i film "skjules" lyden mer ettersom du her bruker to sanser aktivt foran når du hrer på musikk, og skjerper kun en sans.

Det er sikkert mange som liker en mer "bassfarget" lyd når de ser på film enn hva jeg gjør da, og det kan jo selvsagt være en forklaring..

Takk for tips forresten!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan prøve å svare litt på det. Dypbass til musikk blir ikke sett på som så viktig fordi den sjeldent kan være så høy (man sier som regel at "bare den er der, så er det greit"), blir den boostet opp veldig vil den overgå resten av frekvensene. En annen faktor er at man gjerne vil at dypbassen skal følge med resten av bass frekvensene, en pressis dypbass er fryktelig morro, men i min erfaring så er den veldig vanskelig å få fram.

Når det kommer til film så kan gjerne dypbassen være så høy den vil Her kan den fint overgå alt annet og det er det som gjør det morro. Man "må" ikke ha dypere og mer bass når man ser film, men i forhold til musikk så er det så mye mer potensiale i dypbassen når man ser på film. Nye filmer i dag er spekket med dypbass og det gir en helt annen opplevelse å kunne dra disse ordentlig fram.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha.. Jeg skjønner hva du mener.. Men er ikke dette noe som burde foregå i mikseprossessen? Jeg har jobbet endel med innspilling av musikk (ikke noe særlig film da..), og da pleier jeg alltid å ha som utgangspunkt at musikken skal kunne spilles på hvilket som helst anlegg uten problem.. Jeg er som jeg tidligere har nevnt veldig glad i et åpent lydbilde (og elsker dynaudio-monitorene mine)

Men på en annen side er det kanskje slik at de som mikser lyden til film tar utgangspunkt i at hjemmekinoanlegg har subwoofer og whatnot til å booste bassfrekvensene slik at de kanskje gjør en litt "tynnere" miks selv.. På den måten overstyres jo heller ikke mindre anlegg og tv-høyttalere ved en ekstrem "bassmiks"..

En annen årsak til at jeg er litt skeptisk til subwoofer selv er fordi jeg er redd den vil riste for mye i bygningen.. Huseier bor rett under meg o.s.v., så jeg kan ikke ha så ekstrem bass..

Men uansett! Tilbake til sporet! Jeg vil helst ha en rimelig nøytral høyttaler som fungerer bra til lytting til musikk og til å se filmer (jeg er den typen som ikke ser så mye action-filmer, men tar stor glede av filmene til f.eks Kieslowski og Von Trier..) Jeg setter pris på forslaget til Gurba om 8" høyttalere, men jeg tror kanskje selv at så store høyttalere i den prisklassen blir fort en mer partygreie enn jeg er ute etter..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan komme med et par høyttalere som jeg har erfaring med til denne prisklassen. Noen andre her får lete etter gulvstående på bruktmarkedet :P

DALI LEKTOR 2 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Disse høyttalerne har et meget åpent lydbildet med markedets fineste diskant til prisen. Disse blir sett på som gode all-around høyttalere og har punchen til å spille av både metall og techno samtidig som de fungerer rimelig greit på roligere musikk også. Høyttalerne kan ha en litt slitsom diskant hvis du skrur volumet på fullt, enkelte takler det rett og slett ikke mens andre syns det er en liten pris å betale for å få den fine diskanten på lavere volumer (sånn som meg ). Du kan også gå for concept-serien som er en anelse billigere. Concept har kanskje litt mer "party-faktor", men generelt sett ikke like fin lyd som Lektor i mine øre.

B&W DM686 Høyttalere | Hi-Fi Klubben

B&W er mer tungdrevne å dra enn det Dali er, men jeg tror din forsterker skal klare det bra. Disse høyttalerne er langt roligere og "mer behagelig" å høre på. De har en mellomtone som er bare helt vidunderlig, de setter rett og slett vokalisten to meter framfor høyttaleren , men da igjen har de ikke den samme oppløste diskanten som Dali har og jeg tror Dali har evnen til å levere litt mer punch også. Begge to blir sett på som gode all-around høyttalere, men da jeg testet de opp mot hverandre med en Marantz receiver var valget enkelt. B&W var totalt overlegen når det kom til roligere musikk med vokal, men jeg følte at de ikke hang med i det hele tatt hvis tyngre musikk ble satt på. Dali hadde, med sin diskant, også en evne til å "åpne opp" lydbildet som B&W ikke fikk til. Dette kunne forresten også kun være en missmatch med B&W, at marantz blir litt for "pent" for dem, jeg vet ikke :P

Jeg har ikke hørt noen av disse med Rotel, men etter det jeg har lest skal Rotel være en god match til både Dali og B&W. Ta deg en tur på hifi-klubben og hør på de Dette er høyttalere som stadig blir skrytt opp i skyene, både i tester og på forumet, men man må nesten lytte på dem for å bestemme seg. (Uff dette ble langt svar )

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss! Her var det mye fin informasjon! Jeg har selv sett litt på de Dali-høyttalerene.. De ser meget pene ut! De virker ikke helt dumme de B&W-høyttalerene heller.. For en jungel dette er! Problemet er jo selvsagt at jeg ikke får hørt på alle høyttalerene jeg har lyst til.. Tenkte meg en tur på hifi-klubben i morgen for å lytte nøyere på de to du her har foreslått..

Jeg har også begynt å vurdere å gå litt opp i pris ettersom jeg har blitt tilbudt de her til en god pris:
    Vienna Acoustics Haydn Grand selges/byttes

Det som da er greia er om dette er det beste alternativet når jeg går opp i den prisklassen (litt over halvveis til titusen)? Jeg forstår jo at det er en veldig bra høyttaler, men om den er det beste valget utifra mine preferanser. Vil den liksom klare musikk og film-gjengivelse bra uten veldig mye farging av lyd o.s.v., eller finnes det en "penere" gulvstående høyttaler i samme prisklassen som vil gi meg et like godt resultat?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haydn farger lyden en del så nøytral er den nok ikke, men den låter meget bra i mine ører
    I prisklassen rundt 6k er det utrolig mye å velge i, både brukt og nytt, så det er bare å ta tida til hjelp.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er det søndagen kommer til å bli brukt til virker det som.. De Triangle-høyttalerene du linket til er jo veldig fine, men han bor i lillestrøm og vil ikke sende.. Fant også disse, men vet ikke hvor han bor..
    Kef IQ90 - REDUSERTÂ*PRIS

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bs_tritonus
    Fant også disse, men vet ikke hvor han bor..
    Kef IQ90 - REDUSERTÂ*PRIS
    Her er samme annonsen som du fant, men med kart og adresse
    Kef IQ90 - FINN Torget

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. Takk! Jeg fant den selv like etter jeg skrev innlegget.. Litt langt unna dessverre, men pokkers fine høyttalere!!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Gurba!

Jeg forstår delvis hva du mener, men har noen spørsmål vedr. hva du her skriver. (Dette er ikke ment som krangling på noen måte, men bare noe jeg har lurt på en stund)

Hvorfor må jeg ha større og "dypere" høyttalere når jeg ser på film enn når jeg hører på musikk? Jeg skjønner at det er veldig vanlig i spesielt moderne filmer å bruke en underliggende dyp bass, men det er da også mye musikk hvor man har en ekstremt dyp bass.. Jeg ville i utgangspunktet heller tro at det var annerledes ettersom i film "skjules" lyden mer ettersom du her bruker to sanser aktivt foran når du hrer på musikk, og skjerper kun en sans.

Det er sikkert mange som liker en mer "bassfarget" lyd når de ser på film enn hva jeg gjør da, og det kan jo selvsagt være en forklaring..

Takk for tips forresten!
    På film så hender det rett som det er at lyden er godt under 20hz. Det er sjelden musikk er det. Det er i så fall synth-lyder.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min anbefaling er XTZ 99.25. Bedre høyttalere til prisen tror jeg neppe du finner. Og disse har mer enn nok med bass.

XTZ 99.25 Piano Små-høyttalere | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gurba: Jeg ser den! Nå finnes det jo veldig mye forskjellig musikk.. Jeg jobber mye med støymusikk hvor gjerne ekstremt lave frekvenser blir hyppig brukt osv. så som jeg tidligere har nevnt er det et poeng at hele frekvensspekteret er tilstede i mine høyttalere uten noen særlig boost i noen sjikt.

Antiloop: De var fine! Skal absolutt lese mer om de!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg skal selge noen pent brukte, ca 1 år gamle og som musiker trur eg du vil elske disse. Dei spiller ekte vis en kan sei det på denne måten.
    Slår mange dyrere høytalere synes eg.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...?product=65823

Ellers er noen rimeligere her som er tilbud på:

System Audio SA1750 Gulvstående høyttaler | Soundgarden
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dang! De var veldig pene! Tror nok ikke jeg kan gå så høyt i pris da dessverre.. Jeg må prøve å huske på hvorfor jeg i utgangspunktet ikke ville bruke over 3000kr!

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dang! De var veldig pene! Tror nok ikke jeg kan gå så høyt i pris da dessverre.. Jeg må prøve å huske på hvorfor jeg i utgangspunktet ikke ville bruke over 3000kr!
    XTZ 89 Front PAR XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    Men ikke hørt dei. Dette merket får no masse skryt heile tia. Sikkert noe av det beste til pris.

Qln 603 mkII Gulvstående høyttaler | Soundgarden
    Hadde disse selv en gang, var grei til pris. Da kostet dei 6500, og kjøpte på tilbud til 4000,- Så har falt mye i pris.
    test i lyd og bilde

Stram lyd for stramt budsjett - Lyd og Bilde

Eller disse:
    Dynavoice M-65 EX Black Oak/Piano Finish Dynavoice | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    Test av Dynavoice Challenger M-65 Høyttalere - Lyd og Bilde

Disse siste MÅ jo vere et kupp til prisen, nå på tilbud kr 2000,- !!!!

Men i denne prisklassen blir det jo ikke så mye hi-end lyd, det må en vere klar over. :-)
    Men skal se om eg finner noen mer seriøse til prisen din.
    DAC: Heed Obelisk DA oppgradert nyekortene, For-forsterker: Opera consonance cyber 222 MKII Forsterker: Doxa 70SE,
    Høyttalere:
    Sonus Faber Kabler: Ja

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •