Trenger tips til aktive høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger tips til aktive høyttalere

Se det godtfolk!

Sitter å funderer på om jeg ikke skal ta å kjøpe meg et lite muzakoppsett til hytta. Tenkte da å kjøpe en dac, a la beresford (relativt rimelig med volumkontroll), sammen med et par aktive høyttalere. Skal kun spilles på moderat nivå. Lat som jeg er så begynner jeg her før googlinga tar til; finnes det noen par aktive høyttalere som er dugende musikkformidlere til..tja, under 10k?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genelec er i alle fall en mulighet med bra lyd. Ekte aktive med en forsterker pr. element, i motsetning til mye av det som selges av hi-fi-forhandlerne. Fra ca 2.500 pr. stk.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Genelec er i alle fall en mulighet med bra lyd. Ekte aktive med en forsterker pr. element, i motsetning til mye av det som selges av hi-fi-forhandlerne. Fra ca 2.500 pr. stk.
    Dynaudio har noen dugende aktive og ikke minst AVI som har innebygd DAC i tillegg

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ekte aktive med en forsterker pr. element, i motsetning til mye av det som selges av hi-fi-forhandlerne.
    Mao aktivt delt. Tror faktisk ikke jeg har sett en uekte aktiv høyttaler før - selv hos hifi forhandlere. :-D

Trådstarter. Adam er annerkjent for gode monitorer. Testene til A5 og A7 (nå erstattet av A5x og A7x) taler for seg selv. AMT diskant tilhører sjeldenhetene i prisklassen. Her er A5 demonstrert på High End Munchen.

-adam2-jpg

-adam3-jpg

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, Genelec ja. De lager jo lune monitorer, trodde faktisk de var dyrere enn det.

Dynaudio begynner såvidt jeg kan se på noe over 10k.. hadde håpt jeg kunne komme meg under det..

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @HåkonN - så ikke innlegget ditt i går gitt, men det var også etpar snasne alternativer!

hrokey, da var vi nede i ei lita liste;

-brukt par dynaudio BM 5A til 7500
    -et par ADAM A7 til 7590
    -et par Genelec 8020A til 6k

etter å ha lest reviews så heller jeg mot ADAM, noen som er uenige eller har andre tips?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har seg slik at A5 er på vei ut fra hifi-serien til ADAM. Inn kommer i stedet ARTist 3, ARTist 5 og ARTist 6:

ARTist 3 (veil 6500/par)

ARTist 5 (veil 8000/par)

ARTist 6 (veil 13000/par)

Sub 7 (veil 5000kr)

Det finnes også en senterkanal som skal ligge rundt 5500kr, men den er det ikke distribuert bilder av ennå.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...jeg begynner ferien nå til helga - neste helg er det 2 uker på hytta. så jeg tenkte jeg skulle ha klart et lite oppsett til da. er de nye modellene til ADAM å få tak i nå?

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    var en tur innom Soundgarden i krsand 'i lunchen' og fikk et fjerde alternativ på lista mi, dynaudio MC15 - Test av Dynaudio MC-15 Høyttalere - Lyd og Bilde.

...hummm, valgets kvaler

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Mao aktivt delt. Tror faktisk ikke jeg har sett en uekte aktiv høyttaler før - selv hos hifi forhandlere.
    Det aller meste i lavere prisklasser har én forsterker i den ene høyttaleren, og passive filtre. Altså det som på engelsk kalles "powered speakers". I motsetning til på engelsk, kalles også slike gjerne "aktive høyttalere" på norsk -- selv om de ikke inneholder "aktive" komponenter.

Vanskelig å finne egentlig aktive (altså med aktiv deling før separat forsterker på hvert element) til under 10.000. Og så vidt jeg vet er det umulig å finne slikt i hi-fi-butikkene. Det meste av det som omtales i tråden her er vel hinsides trådstarters budsjett.

Et unntak er kanskje AVI ADM9.1. Disse koster ca 15.000 for paret (rett fra produsenten i Engand) -- men for den prisen får man også innebygd DAC og forforsterker, med fjernkontroll. Pluss forsterkere som er svært mye kraftigere enn noe annet til sammenlignbar pris.

Men det finnes jo også "powered" speakers som får svært gode omtaler.

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Swans hadde(har?) et par pc-monitorer som jeg fikk demonstert ved et par anledninger. Men de ligger kanskje litt vel under budsjett, mener de lå på 3-4.000,- men vellspillende og dyptgående var de. Bare å forhøre seg med soundwave.no om det kunne være noe, ellers virker jo de dynaudio du har funnet test av lovende

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Stygge er de heller ikke:-D

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det aller meste i lavere prisklasser har én forsterker i den ene høyttaleren, og passive filtre. Altså det som på engelsk kalles "powered speakers". I motsetning til på engelsk, kalles også slike gjerne "aktive høyttalere" på norsk -- selv om de ikke inneholder "aktive" komponenter.
    En forsterker er en aktiv komponent. Men nå slipper vi å forholde oss til "aktive komponenter", "egentlige aktive, "ekte aktivt" og engelske forklaringer i all den tid vi har en god beskrivelse for det.

Vanskelig å finne egentlig aktive (altså med aktiv deling før separat forsterker på hvert element) til under 10.000. Og så vidt jeg vet er det umulig å finne slikt i hi-fi-butikkene. Det meste av det som omtales i tråden her er vel hinsides trådstarters budsjett.
    Hifi butikkene har heller ikke så mye aktive høyttalere i utgangspunktet, aktivt delt eller ikke. Små aktive høyttalere (sett bort i fra 95% av alle PC høyttalere) er et fenomen som stammer fra studiobransjen, der de oftest benyttes som nærfeltsmonitorer. Der er gjerne plass et issue, og man har ikke behov for fjernkontroll og inngangsvelger.

Adam sine alternativer til under 10k er aktivt delt for de som vektlegger det.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billigere alternativ er kanskje AudioEngine A5. Har selv A2 modellen.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ah, trodde aktive høyttalere var default aktivt delt; linjesignal -> delefilter -> amp -> element. Det er uansett det jeg tenkte på.

Adam-og Dynaudioalternativene nevnt har det - såvidt jeg kan se, AudioEngine og Swans er 'powered speakers' - altså passivt delt med integrert amp?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    ...jeg begynner ferien nå til helga - neste helg er det 2 uker på hytta. så jeg tenkte jeg skulle ha klart et lite oppsett til da. er de nye modellene til ADAM å få tak i nå?
    Det jeg har hørt er at de skal være klare til september.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..da endte jeg opp med å bestille et par Dynaudio MC15 og en Cambrigde DacMagic. mest fordi jeg ble utålmodig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •