cerwin vega dc 15 vs proson stratego 212

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

cerwin vega dc 15 vs proson stratego 212

som linken sier, hvem av de høytalerne spiller best? unnskyld hvis det er en lik tråd her. tenker på bass, lydtrykk og hvem som spiller høyest. er veldig glad i og spille høyt med mye bass.

kom med alle innspill!

takk:-D

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cv!

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel noe ann på hvilket forsterkeri du huker de på.... Både proson og cv er istand til å flytte mye luft hvis man kobler de på en stor forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dc har vel mer følsomhet

Newcomer Stianuno sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En høyttaler med 85db følsomhet kan godt spille høyere en en med 93db følsomhet hvis du har en stor amp.

Følsomhet er ikke noe å henge seg oppi hvis du har stor forsterker, er det en forsterker med mindre krefter ja da er høttalere med høy følsomhet midt i blinken.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DC-15 har høyest SPL og høyest følsomhet. Det vil si at den vil spille høyere med samme type forsterker om brukt også på 212rr.

212rr spiller nok penere og mer "riktig" enn DC-15. Men lite kommer utenom en deilig 15" fra CV's good old days.

212rr er en knallbra høyttaler og jeg ville kost meg med dem om jeg hadde hatt de. Men jeg ville uten tvil valgt DC-15 om de stod ved siden av.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ikke noe valg i det hele tatt!!!

stratego 212 er latterlig! tam og kjedelig høyttaler! at den har 2x2" 10"bass betyr ingen ting! de leverer ikke i det hele tatt! de er "døde" og toppen på de låter ræva! rett å slett!!! det er ikke i bassen i det hele tatt! hørt de på nad 370 bare riktig nok, men låter dritt!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    DC-15 har høyest SPL og høyest følsomhet. Det vil si at den vil spille høyere med samme type forsterker om brukt også på 212rr.

212rr spiller nok penere og mer "riktig" enn DC-15. Men lite kommer utenom en deilig 15" fra CV's good old days.

212rr er en knallbra høyttaler og jeg ville kost meg med dem om jeg hadde hatt de. Men jeg ville uten tvil valgt DC-15 om de stod ved siden av.
    jeg skal bruke samme forsterker til dc 15, bytter 212 i dc 15 har bare 120 watt harman kardon no, men skal skaffe meg effekt om jeg føler jeg trenger det har kost meg med 212, synes det er en bra høytaler, men lyst å prøve noe nytt)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yzer
    stratego 212 er latterlig! tam og kjedelig høyttaler! at den har 2x2" 10"bass betyr ingen ting! de leverer ikke i det hele tatt! de er "døde" og toppen på de låter ræva! rett å slett!!! det er ikke i bassen i det hele tatt! hørt de på nad 370 bare riktig nok, men låter dritt!
    4

ehh, jeg tar deg ikke serriøst, for du har ikke hørt de skikkelig vertfall.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bmwen
    jeg skal bruke samme forsterker til dc 15, bytter 212 i dc 15 har bare 120 watt harman kardon no, men skal skaffe meg effekt om jeg føler jeg trenger det har kost meg med 212, synes det er en bra høytaler, men lyst å prøve noe nytt)
    Problemet er at CV sprenges veldig fort med for liten forsterker (av erfaring)... så det kan koste deg dyrt . Den Harman Kardon saken din er sterk, men ikke noe kost for CV desverre .

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Problemet er at CV sprenges veldig fort med for liten forsterker (av erfaring)... så det kan koste deg dyrt . Den Harman Kardon saken din er sterk, men ikke noe kost for CV desverre .
    har ikke hatt noe problemer med 212 jeg hører forvrengingen å spiller ikke for høyt

Newcomer Stianuno sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob

Jeg har aldri sprengt en høyttaler med for liten forsterker? trodde ikke det var mulig?

Skrevet av Dag Johansen:

Jeg ser også stadig vekk påstanden om at det er bedre med for mye effekt enn for lite.
    Bare for å ha poengtert det en gang for alle: det er kun 2 måter å sprenge et element på og begge deler har med for mye effekt å gjøre.
    Den ene er for høy termisk belastning, altså at spolen blir så varm at limet løsner eller spoletråden brenner av.
    Den andre er mekanisk, opphenget løsner, membranen løsner etc.
    Man kan ikke sprenge et element med for lite effekt.
    Opphavet til denne myten kommer fra at forsterkeren klipper og gir fra seg et DC signal.
    Dette stemmer ikke, man kan ikke se på de flate områdene i et firkantsignal som DC.
    For å utdype litt:
    For å forstå hva som skjer når en forsterker klipper så bør man kjenne til uttrykket "crest faktor".
    "Crest Faktor" er differansen mellom gjennomsnittlig nivå på signalet og dets topp nivå. En ren sinus bølge har en "crest faktor" på 3dB, noe som betyr at topp nivå er 3dB høyere enn gjennomsnittlig nivå. Vi vet alle at 3dB representerer en dobling av effekt.
    Hvis vi lar en 50 watts forsterker spille en sinustone, rett under klippenivå, vil gjennomsnittlig effekt over tid høyttaleren må takle være 25 watt.
    En firkantet bølge har en crest faktor på 0dB.
    Hvis den samme 50 watts forsterkeren skal spille en firkantet må høyttaleren takle 50 watt. Husk at dette refererer til sinus og firkantede bølger. Musikk har en mye høyere crest faktor. De fleste vanlige innspillinger har en crest faktor på ca 10dB.
    Hvis vi skulle spille en av disse innspillingene med 50 watts forsterker uten klipping, trenger høyttaleren å takle 5 watt i gjennomsnitt.
    Når forsterkeren begynner å klippe, øker ikke peak-effekten, men den gjennomsnittelige effekten øker.
    Hvis vi skrur volumet opp 6dB høyere enn klippenivå på disse innspillingene, har vi redusert crestfaktor til 4dB.
    Da må høyttaleren takle 20 watt over tid, altså 4 ganger mer effekt.
    Konklusjonen er at det ikke er forvrengning eller kurveform som dreper din høyttaler, og det er ganske enkelt mer gjennomsnittlig effekt over tid. Men hvis den gjennomsnittlige effekten er under hva høyttaleren kan håndtere så spiller det ingen rolle om det er klipping eller ikke.
    Et firkantsignal bærer mer effekt over tid og det kan resultere i sprengt høyttaler.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yzer
    Hehe du har jo tydeligvis ikke sett dem på bilde engang. 212rr er faktisk 2x 12" først å fremst. De har også vunnet tester mot blandt annet CV 15" og mange andre.

Greit å sjekke litt fakta før man spyr ut dumme påstander.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe du har jo tydeligvis ikke sett dem på bilde engang. 212rr er faktisk 2x 12" først å fremst. De har også vunnet tester mot blandt annet CV 15" og mange andre.

+1

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bra sagt. 2+

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fått dc 15 i hus! spiller utrolig bra på rock å country i forhold til 212 merker jeg. fornøyd min mor va enig at de var bedre hehe:-D

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bmwen
    fått dc 15 i hus! spiller utrolig bra på rock å country i forhold til 212 merker jeg. fornøyd min mor va enig at de var bedre hehe:-D
    Så hu ble ikke bekymret når den store røde ringen begynnte å bevege seg altså?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hu ble ikke bekymret når den store røde ringen begynnte å bevege seg altså?
    neida, ho satt å storkoste se me alan jackson ho på full pedal

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •