Gulvstående vs stativ+sub - Meninger ønskes

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 41
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Gulvstående vs stativ+sub - Meninger ønskes

Noen som har noen meninger om hva som gir best lyd av gulvstående eller stativ og sub ?

Har i første omgang planer om 2.1, og muligens 5.1 etterhvert..

Er flere høyttalere i tankene, men har sett mest på enten B&W 683 eller B&W 685 og SVS SB-10..

Mange meninger ønskes

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det mange faktorer som spiller inn.
    Har mann en gulvstående, er jo denne delt og tunet riktig fra fabrikk. Men her vill mann kansje "miste" litt av detaljene en stativ ht kan gi.
    En stativ HT er jo bygd for å ikke spille di tunge nedre frekvensene. Så den kan bruke all sin "energi" på å gjenskape detaljer. Og mann får mindre kasse resonanser i en liten kasse.
    Har mann en god subb og stativ Ht og får disse til å spille sammen, får intregert disse skikkelig i hverandre, vill mann i di fleste sammenheng få mere igjen enn med gulvstående.
    Men dette setter veldig stort krav til at mann virkelig jobber med å disse til å spille på lag.
    Og selvfølgelig setter dette litt krav til subb at denne klarer å gjengi di høyere frekvens tonene innenfor bassfrekvensene.
    Det er vell dette jeg sitter igjen med intrykk etter å ha prøvd mange løsninger selv. Men her er det sikkert mange meninger.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Her er det mange faktorer som spiller inn.
    Har mann en gulvstående, er jo denne delt og tunet riktig fra fabrikk. Men her vill mann kansje "miste" litt av detaljene en stativ ht kan gi.
    En stativ HT er jo bygd for å ikke spille di tunge nedre frekvensene. Så den kan bruke all sin "energi" på å gjenskape detaljer. Og mann får mindre kasse resonanser i en liten kasse.
    Har mann en god subb og stativ Ht og får disse til å spille sammen, får intregert disse skikkelig i hverandre, vill mann i di fleste sammenheng få mere igjen enn med gulvstående.
    Men dette setter veldig stort krav til at mann virkelig jobber med å disse til å spille på lag.
    Og selvfølgelig setter dette litt krav til subb at denne klarer å gjengi di høyere frekvens tonene innenfor bassfrekvensene.
    Det er vell dette jeg sitter igjen med intrykk etter å ha prøvd mange løsninger selv. Men her er det sikkert mange meninger.
    Takker for veldig bra svar!

Men er det vanskelig å få integrert sub med høyttalerne bra dersom man benytter en receiver med romkorreksjon, samt setter opp høytallerne så riktig som mulig i utgangspunktet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør ikke være vanskelig, men du har plassering av ht og hvordan subber er tunet/portet.
    Hvor i rommet den står har jo innvirkning på hvordan den spiller og ruller av. Og at den klarer og fylle hele veien opp til der hvor stativ ht ruller av.
    For å få en fin og gjevn frekvenskurve hele veien ned.
    Jeg får min del tror det finnes bedre subber til musik enn svs. Denne har kansje ikke sitt sterkeste kort i den øvre skalaen.
    Har forretsen selv gått over fra gulvstående til stativ og subber.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som også er en faktor for mange er at med gulvstående så er man låst med den plasseringen som gir best over hele frekvensområdet, mens sub kan settes der den funker best, og satelitter settes der de fungerer best.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Det bør ikke være vanskelig, men du har plassering av ht og hvordan subber er tunet/portet.
    Hvor i rommet den står har jo innvirkning på hvordan den spiller og ruller av. Og at den klarer og fylle hele veien opp til der hvor stativ ht ruller av.
    For å få en fin og gjevn frekvenskurve hele veien ned.
    Jeg får min del tror det finnes bedre subber til musik enn svs. Denne har kansje ikke sitt sterkeste kort i den øvre skalaen.
    Har forretsen selv gått over fra gulvstående til stativ og subber.
    Men hvis man setter deling på 80hz, så er jo det mye høyere enn der 685 ruller av, i alle fall ifølge specs. Så da burde jo ikke det være noe problem.

Samtidig så er jeg spent på den nye SVS SB-10 som kommer nå om ikke så lenge, innbiller meg at denne er bedre på musikk enn det den nåværende PB-10 er siden den har lukket kasse. Så får se litt anmeldelser når den kommer for salg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Det som også er en faktor for mange er at med gulvstående så er man låst med den plasseringen som gir best over hele frekvensområdet, mens sub kan settes der den funker best, og satelitter settes der de fungerer best.
    Ja det hørtes jo også ut som et godt argument. Mer fleksibilitet og rimeligere å oppgradere dersom man kan beholde sub og kjøpe bedre stativhøyttalere også..

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen forskjell på stereoperspektivet på gulvstående vs stativ?
    Var å hørte på 683 og ble imponert over stereoperspektivet.

Noen som vet om det blir bedre eller dårligere på stativhøyttalere generelt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereo perspektivet er nok litt bredere på en gulvstående enn en stativ ht uten subb. Men bruker du subb og for inntregert denne vill du få et litt bredere perpektiv. Var en gang på demo på Hifiklubben og fikk demostrert dette på en skikkelig måte. Du får en del mere tyngde med subb.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisan.

Størelsen på rommet ditt vil jo være vesentlig og avstanden til veggen bak. Jeg slet veldig med bassen på gulvstående pga at de var for nære veggen bak. Når jeg dro på litt ble det mye resonanser. Det hjalp med en gulvstående med bassport forand men det ble ikke bra.
    Løsningen for meg ble en sub og stativer. Jeg kjøpte en velodyne 8" med fjernkontroll og dermed kan jeg justere opp/ned bassen ved forskjellige innspillinger og hvor høyt jeg spiller.
    Jeg har ikke hatt noe problem med å få bassen til å spille på lag med høytalerene. Jeg har satt delefrekvensen ca 20 hz over der høytalerene ruller av. Jeg er ingen bassfreak så volumet er stilt lavt. Bare så det gir litt fyldighet i bånn. Jeg har prøvd å forandre på fasen men klarer ikke å høre noe forskjell. Snakket med en som sa at fasen som regel ikke er noe problem før man skal integrere subben med en bassterk høytaler.
    Jeg har prøvd å plassere subben litt forskjellig i rommet men syns den er best forand. Jeg har 2 like subber. En som blir brukt i kinoen og en i hifien. Prøvde begge 2 i hifien ved siden av høytalerene og det ga liksom ett mer stereoperspektiv.
    En løsning jeg ikke har fått prøvd ennå er å koble høytalerene igjen subben. Såkalt high-pass. vet ikke om noen har erfaring med dette?

Neby Hi-Fi Concept AS Tlf: 23 23 43 60

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketped
    Heisan.

Størelsen på rommet ditt vil jo være vesentlig og avstanden til veggen bak. Jeg slet veldig med bassen på gulvstående pga at de var for nære veggen bak. Når jeg dro på litt ble det mye resonanser. Det hjalp med en gulvstående med bassport forand men det ble ikke bra.
    Løsningen for meg ble en sub og stativer. Jeg kjøpte en velodyne 8" med fjernkontroll og dermed kan jeg justere opp/ned bassen ved forskjellige innspillinger og hvor høyt jeg spiller.
    Jeg har ikke hatt noe problem med å få bassen til å spille på lag med høytalerene. Jeg har satt delefrekvensen ca 20 hz over der høytalerene ruller av. Jeg er ingen bassfreak så volumet er stilt lavt. Bare så det gir litt fyldighet i bånn. Jeg har prøvd å forandre på fasen men klarer ikke å høre noe forskjell. Snakket med en som sa at fasen som regel ikke er noe problem før man skal integrere subben med en bassterk høytaler.
    Jeg har prøvd å plassere subben litt forskjellig i rommet men syns den er best forand. Jeg har 2 like subber. En som blir brukt i kinoen og en i hifien. Prøvde begge 2 i hifien ved siden av høytalerene og det ga liksom ett mer stereoperspektiv.
    En løsning jeg ikke har fått prøvd ennå er å koble høytalerene igjen subben. Såkalt high-pass. vet ikke om noen har erfaring med dette?

Neby Hi-Fi Concept AS Tlf: 23 23 43 60
    Ja har ikke planer om å ha høyttalere langt ut på gulvet selv, så mulig det enkeleste og beste er å gå for stativhøyttalere pluss sub.

Per idag har jeg et Logitech Z5500 anlegg med 5 små satelitter og en 10" sub.
    Personlig synes jeg dette låter ganske bra, men føler dog at det mangler litt på fyldighet og samspill mellom satelitter og sub..

Dermed skulle jeg tro at jeg kunne få det jeg mangler med 685 og en 10" SVS i kombinasjon med en receiver =)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Ja har ikke planer om å ha høyttalere langt ut på gulvet selv, så mulig det enkeleste og beste er å gå for stativhøyttalere pluss sub.

Per idag har jeg et Logitech Z5500 anlegg med 5 små satelitter og en 10" sub.
    Personlig synes jeg dette låter ganske bra, men føler dog at det mangler litt på fyldighet og samspill mellom satelitter og sub..

Dermed skulle jeg tro at jeg kunne få det jeg mangler med 685 og en 10" SVS i kombinasjon med en receiver =)
    Ja det skulle jeg tru men hvorfor en svs-sub? B&W har jo noen veldig fine og.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketped
    Ja det skulle jeg tru men hvorfor en svs-sub? B&W har jo noen veldig fine og.
    Jo, men skal brukes til både musikk og film sammen med en surroundreceiver.
    Leste om de nye SB-subene at disse skal være laget spesielt med tanke på hifi-folket for å låte veldig bra på musikk.

Så jeg tror det kunne vært en spennende kombinasjon.

Dessuten koster den nye 10" med 400 watt mye mindre enn B&W'ene..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok helt sikkert bra. Har lest mye bra om svs men desverre aldri hørt de.
    Håper du blir fornøyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen med innspill på hvorfor jeg burde gå for gulvstående i stedet for stativhøyttalere og sub?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Subwoofere tilbyr ofte betydelig mer headroom og bedre dypbassegenskaper enn gulvstående. Sub har også egen forsterker som vil avlaste stereoforsterkeren betraktelig.

Fordelen med gulvstående er at bass gjerne er svært godt integrert allerede, men romresponsen man får vil selvsagt avhenge av en nær låst plassering. Mange (hjemmekino)subwoofere er tunet til å ha sine beste egenskaper helt i dypet, og mange stativhøyttalere har laber respons nedover mot delefrevensen. Ergo vil man kanskje møte på større utfordringer med å få en voksen subwoofer til å integreres sømsløst, spesielt om man ikke har tilstrekkelig plassering og/eller kalibreringsmuligheter. Få stativhøyttalere gir spesielt mye smekk i øvre bass/nedre mellomtone, og det er der skjer det jo faktisk en del når det kommer til film.

Stativ + sub kan låte _veldig_ bra ift. pris når det først fungerer, men det er ingen selvfølge.

Personlig har jeg best erfaring med gulvstående, og heller sette delefrekvensen for en evn. sub litt lavere. Det avhenger selvsagt litt av pris også. Mange stativhøyttalere gir enormt mye lyd for pengene.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør si noe om rommet ditt og hvilke plasseringsmuligheter du har før du spør hva som vil være best for deg.
    Har du stort rom og mulighet til å trekke høyttalerne godt utifra veggen, stiller seg ganske annerledes.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Du bør si noe om rommet ditt og hvilke plasseringsmuligheter du har før du spør hva som vil være best for deg.
    Har du stort rom og mulighet til å trekke høyttalerne godt utifra veggen, stiller seg ganske annerledes.
    Er litt på flyttefot om dagen,men er nok mer det motsatte av det du beskriver.. Må kunne stå nære bakvegg

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde SVS SBS-01 (stativhøyttaler) hengende rett på veggen og en SVS PC12-NSD (sub) og det fungerte meget bra til både musikk og film. Nå er SBS'ene bak og det står et par SVS STS-01 (gulvhøyttaler) foran og en PC12-NSD til. Det fungerer enda bedre. STS'ene fungerer bedre til musikk uten sub noe jeg bruker de til ofte. De takler også høyere volum og spiller fyldigere med 4X6" hvet i forhold til 1x6". Så jeg anbefaler gulvhøyttaler og sub.

Intermediate Rojoh sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner med at mye avhenger av hva man er ute etter. Generelt kan man si at stativhøyttalere (2-veis varianten med 6,5" bass/mellomtone) er i en real skvis mellom følsomhet og bass/ nedre mellomtonenivå. Fordelen fremfor 2,5/3-veis gulvståere er gjerne at det låter mer sammenhengende og ofte har mindre ulyd fra baffel og kabinett. Skal du ikke spille høyt og finner en stativvariant med "varm" nok lyd, er det ingenting i veien for å satse på stativ + sub.

Mvh. Johan

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •