Gulvstående vs stativ+sub - Meninger ønskes - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 41
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hadde SVS SBS-01 (stativhøyttaler) hengende rett på veggen og en SVS PC12-NSD (sub) og det fungerte meget bra til både musikk og film. Nå er SBS'ene bak og det står et par SVS STS-01 (gulvhøyttaler) foran og en PC12-NSD til. Det fungerer enda bedre. STS'ene fungerer bedre til musikk uten sub noe jeg bruker de til ofte. De takler også høyere volum og spiller fyldigere med 4X6" hvet i forhold til 1x6". Så jeg anbefaler gulvhøyttaler og sub.
    Er bare at jeg ikke har råd til både gulvhøyttaler og sub, siden jeg da trenger et effekttrinn til 683 i tillegg.. Men kan jo eventuelt høre en test med effekt, og se om jeg kan klare meg uten sub. Problemet er dog at jeg ikke kan trekke de mer enn 20-30 cm fra bakvegg

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Specs på B&W 685:
    Frekvensgang -3dB) : 49-22.000 Hz
    Frekvensgang -6dB) : 42-50.000 Hz

Specs på SVS SB-10 NSD:
    27Hz -150Hz ± 3dB

Dere som har peil, ser det vanskelig ut å få integrert disse sammen?
    Vil det hullet som HåkonN snakket om inntreffe her?

Vet ikke om jeg har nevnt det spesifikt, men er surroundreceiver som skal brukes som forsterker..

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Er litt på flyttefot om dagen,men er nok mer det motsatte av det du beskriver.. Må kunne stå nære bakvegg
    Skjønner. I utgangspunktet vil jeg si at stativhøyttalere + subwoofere (bør være minst to!) er enklere plasseringsmessig. Utfordringen ligger i integreringen. Er stativhøyttalerne litt små og har lite nivå mellom 100-300Hz, så klarer du ikke å fylle ut dette området med vanlige suber. Da kan du fort ende opp med et hull og det vil låte litt slankt. Men det gjelder forsåvidt også for mange mindre gulvstående høyttalere, men da gjerne i mindre grad.

Tror ikke du vil klare å integrere subwooferne med kun receiveren på en spesiell god måte. Enten bør subene har bra innebygget DSP eller du kan bruke Antimode eller en Behringer.

Aner ikke hvilke prisklasse du operer i, men tenk helhetlig. Pass på at stativhøyttalerne har bra fylde i mellombassen og nedre mellomtone. Og kjøp subwoofere som passer til stativhøyttalene delemessig. Dersom du f.eks trenger å dele ved 150Hz, er det mange subwoofere (deriblandt SVS) du bør styre unna.

To tips som jeg tror er bra:
    1. Gedlee høyttalere. Her snakker vi nok om high-end. Tanken til kontruktøren er at man skal bruke minst tre subwoofere og en Behringer for god integrering. Trenger ikke å være dyre subwoofere ifølge Geddes. De billigste fra f.eks Polk Audio duger og de kan deles ganske høyt. Ulike høyttalere i forskjellig størrelse. Må bestilles fra USA. Prisen som er oppgitt er ikke for et par.
    Loudspeakers

2. XTZ 99.26 og W10.17 P. Subene krever ekstern forsterker.
    XTZ 99.26 + W10.17 P Stereo/Surroundpakker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vær obs på at GedLee/Earl Geddes representer den ene ekstreme ytterligheten, i et hi-fi-miljø som er svært delt på dette området.

Spesielt i England finnes det produsenter, som REL, AVI og andre, som anbefaler svært lav deling, slik at sub'en utelukkende spiller det høyttalerne absolutt ikke klarer, og som hevder at amerikanske idealer om bassgjengivelse ikke har noe med hi-fi å gjøre.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Skjønner. I utgangspunktet vil jeg si at stativhøyttalere + subwoofere (bør være minst to!) er enklere plasseringsmessig. Utfordringen ligger i integreringen. Er stativhøyttalerne litt små og har lite nivå mellom 100-300Hz, så klarer du ikke å fylle ut dette området med vanlige suber. Da kan du fort ende opp med et hull og det vil låte litt slankt. Men det gjelder forsåvidt også for mange mindre gulvstående høyttalere, men da gjerne i mindre grad.

Tror ikke du vil klare å integrere subwooferne med kun receiveren på en spesiell god måte. Enten bør subene har bra innebygget DSP eller du kan bruke Antimode eller en Behringer.

Aner ikke hvilke prisklasse du operer i, men tenk helhetlig. Pass på at stativhøyttalerne har bra fylde i mellombassen og nedre mellomtone. Og kjøp subwoofere som passer til stativhøyttalene delemessig. Dersom du f.eks trenger å dele ved 150Hz, er det mange subwoofere (deriblandt SVS) du bør styre unna.

To tips som jeg tror er bra:
    1. Gedlee høyttalere. Her snakker vi nok om high-end. Tanken til kontruktøren er at man skal bruke minst tre subwoofere og en Behringer for god integrering. Trenger ikke å være dyre subwoofere ifølge Geddes. De billigste fra f.eks Polk Audio duger og de kan deles ganske høyt. Ulike høyttalere i forskjellig størrelse. Må bestilles fra USA. Prisen som er oppgitt er ikke for et par.
    Loudspeakers

2. XTZ 99.26 og W10.17 P. Subene krever ekstern forsterker.
    XTZ 99.26 + W10.17 P Stereo/Surroundpakker | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    Skjønner at du har god peil på dette.
    I post 22 nevnte jeg både høyttalere og sub med frekvenser.

Vil jeg støte på noen spesielle problemer?
    Hadde tenkt å dele på 80hz da jeg også skal bruke dette til film.

Her Nyheter - L-Sound AS står det noe om hva slags DSP som skal være i subene

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner at du har god peil på dette.
    I post 22 nevnte jeg både høyttalere og sub med frekvenser.

Vil jeg støte på noen spesielle problemer?
    Hadde tenkt å dele på 80hz da jeg også skal bruke dette til film.

Her Nyheter - L-Sound AS står det noe om hva slags DSP som skal være i subene
    Nja, ikke så veldig peiling.
    Til film kan det nok duge, men har ikke noe tro på at B&W 685 og en SVS subwoofer vil fungere spesielt bra til musikk. SVSene subene er først og fremst laget med film i sikte og de er best under 50Hz. Til B&W 685 trenger du en sub som fungerer bedre å dele høyere. Dessuten mener jeg det er mye bedre å kjøpe to rimelige subwoofere framfor en litt dyr.
    Uansett, hadde jeg ikke selv kjøpt B&W 685. Helt middels høyttaler spør du meg.

Fahnsen sitt svar om at Geddes representer en ytterlighet og REL/AVI den andre, forstår jeg ikke i denne sammenheng. Å kjøpe en REL til stativhøyttalere og dele mellom 20-30Hz blir jo helt feil. Suber som skal deles så lavt bør brukes til store gulvstående som går langt ned i bassen. Noe av poenget med å bruke subwoofere til stativhøyttalere er og hjelpe høyttalerne i området fra ca. 150Hz og ned og det gjør man ikke akkurat ved å dele ved 25Hz.....

Til så små stativhøyttalere du du tar sikte på, ville jeg brukt tid på å finne to subwoofere som kan deles rundt 150Hz og spiller bra i det området. Ikke bare se på specsen hvor de kan deles, men finn tilbakemeldinger fra folk som har erfaring eller kjenner til elementene i subbene.
    Men tror uansett du gjør lurt i å finne stativhøyttalere med mer fylde og pondus enn de B&Wene. Kanskje du kan legge 10k i stativhøyttalere nå og kjøpe subwoofere senere? Bedre med noe skikkelig vettu.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, ikke så veldig peiling.
    Til film kan det nok duge, men har ikke noe tro på at B&W 685 og en SVS subwoofer vil fungere spesielt bra til musikk. SVSene subene er først og fremst laget med film i sikte og de er best under 50Hz. Til B&W 685 trenger du en sub som fungerer bedre å dele høyere. Dessuten mener jeg det er mye bedre å kjøpe to rimelige subwoofere framfor en litt dyr.
    Uansett, hadde jeg ikke selv kjøpt B&W 685. Helt middels høyttaler spør du meg.

Fahnsen sitt svar om at Geddes representer en ytterlighet og REL/AVI den andre, forstår jeg ikke i denne sammenheng. Å kjøpe en REL til stativhøyttalere og dele mellom 20-30Hz blir jo helt feil. Suber som skal deles så lavt bør brukes til store gulvstående som går langt ned i bassen. Noe av poenget med å bruke subwoofere til stativhøyttalere er og hjelpe høyttalerne i området fra ca. 150Hz og ned og det gjør man ikke akkurat ved å dele ved 25Hz.....

Til så små stativhøyttalere du du tar sikte på, ville jeg brukt tid på å finne to subwoofere som kan deles rundt 150Hz og spiller bra i det området. Ikke bare se på specsen hvor de kan deles, men finn tilbakemeldinger fra folk som har erfaring eller kjenner til elementene i subbene.
    Men tror uansett du gjør lurt i å finne stativhøyttalere med mer fylde og pondus enn de B&Wene. Kanskje du kan legge 10k i stativhøyttalere nå og kjøpe subwoofere senere? Bedre med noe skikkelig vettu.
    Har du noe forslag til stativhøyttaler i 10k-klassen da ?
    Trodde man stort sett bare fikk stativhøyttalere med mere detaljer i litt oppe i klassene jeg, mer hifi-korrekte.. Men forslag tas imot med takk..

Ringte dog Hifi Klubben idag og de sa at 685 spiller langt under 80hz, så burde ikke være noe problem ifølge de. Men nå skal jo de selge også da så..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å kjøpe en REL til stativhøyttalere og dele mellom 20-30Hz blir jo helt feil. Suber som skal deles så lavt bør brukes til store gulvstående som går langt ned i bassen. Noe av poenget med å bruke subwoofere til stativhøyttalere er og hjelpe høyttalerne i området fra ca. 150Hz og ned og det gjør man ikke akkurat ved å dele ved 25Hz.....
    Her må du kanskje lese deg litt opp.

Poenget her, er at stativhøyttalere faktisk går dypere enn mange tror -- typisk rundt 50 Hz -3 dB (løs E-streng på en bassgitar eller kontrabass er 42 Hz). Som flere har påpekt her i forumet, kan en høyttaler i praksis nå dypere enn det som er oppgitt.

Dermed kan en sub som spiller over 40 Hz faktisk bety at det blir for mye bass.

Da dreier det seg vel og merke om stereoanlegg der høyttalerne ikke får kuttet signalet under en viss frekvens.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler om å få en jevn frekvensgang. Det får man ikke med stativhøyttalere alá B&W 685 og subwoofer som deles lavt. At stativhøyttalerne er oppgitt til å gå ned til 50Hz eller laver betyr ikke at de vil gi en jevn frekvensrespons i bassen og nedre mellomtone hele veien. Det er det som er poenget med å bruke subwoofere som kan deles høyere. Man bruker subwoofere til å gi en jevnere kurve og det er essensiet for å få fyldig og god lyd.

Kommer ikke på så mange kanditater i 10k klassen i farten. Brukte Dynaudio Focus 140 er en god kanditat eller kanskje Aurum Cantus kan være noe. Hadde selv kjøpt Harper og utvidet med suber senere.
    Harper

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Få stativhøyttalere gir spesielt mye smekk i øvre bass/nedre mellomtone, og det er der skjer det jo faktisk en del når det kommer til film.
    Har ikke hørt på så mange som klarer det, men enkelte stativhøyttalere kan faktisk overraske. Dog krever det litt. Plassering (spesielt det tror jeg), elektronik osv...
    Hørte Speed Demon av Michael Jackson på et par B&W 805S, det satte standarden for "smekken" for å si det sånn. Har ikke klart å gjenskape det samme med mine 683.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Poenget her, er at stativhøyttalere faktisk går dypere enn mange tror -- typisk rundt 50 Hz -3 dB (løs E-streng på en bassgitar eller kontrabass er 42 Hz). Som flere har påpekt her i forumet, kan en høyttaler i praksis nå dypere enn det som er oppgitt.
    Man kan tjene noen Hz på riktig plassering. I enkelte rom kan fort gulvstående bli for overkill. Mulig noen er uenige med meg her, men jeg mener man fort kan få en uheldig bassrespons i enkelte rom med for store høyttalere. Gjelder nok mest for små rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker nesten som at det letteste er å kjøpe gulvstående, så får jeg heller vurdere hvor mye jeg kan trekke de ut fra veggen.. Hvilken av rotel'ene er å anbefale som effektforsterker til B&W 683?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes jo høyttalere som tåler å stå nærme veggen. Du bør styre unna refleksport bak i så fall.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker nesten som at det letteste er å kjøpe gulvstående, så får jeg heller vurdere hvor mye jeg kan trekke de ut fra veggen.. Hvilken av rotel'ene er å anbefale som effektforsterker til B&W 683?
    De er ikke spesielt tunge å drive, men siden de går helt ned til 3ohm så er det greit med noe som dobler effekten når du halverer impedansen. RB-1562 på 2x100watt i 8ohm eller RB-1572 på 2x250watt i 8ohm etter hvor mye du vil legge i det. Disse er klasse D og dobler effekten til 4ohm.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    De er ikke spesielt tunge å drive, men siden de går helt ned til 3ohm så er det greit med noe som dobler effekten når du halverer impedansen. RB-1562 på 2x100watt i 8ohm eller RB-1572 på 2x250watt i 8ohm etter hvor mye du vil legge i det. Disse er klasse D og dobler effekten til 4ohm.
    Ja jeg har sett litt på den 1572, L-sound selger den for 8 000 kr ser jeg og det er ikke ille for all den effekten, samtidig som de ikke er dypere enn at den kan stå i en vanlig stereobenk.

Denne burde vel kunne gi litt trøkk ut av 683 ?

Når det gjelder bassport, så har 683 ingen bak kun foran..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B & W anbefaler likevel minimum 50 cm fra bak- (og side-) vegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    B & W anbefaler likevel minimum 50 cm fra bak- (og side-) vegg.
    Hifi Klubben sier fra 20 cm, kommer an på rommet...bare å dra de lenger ut dersom man synes bassen er for boomy. Sa jeg ikke måtte høre på sånt forum-tull om at de må ut mellom 0,5 til 1 meter for å spille bra..

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig ville jeg nok her gått for stativhøyttalere + sub i første omgang, siden du planlegger surroundreceiver og utvidelse til 5.1 senere (hvis jeg forstod deg rett?). Hvis du da setter høyttalerne til small og deler i området 60-80Hz på både sub og høyttalere, og kanskje kjører litt kalibrering med et av de mange sub-kalibrerings alternativene for å få bedre integrasjon vil jeg tro go'lyden ikke er så langt unna.

Da har du muligheten til senere å kjøpe gulvstående fronter, sette stativhøyttalerne bak og ved kjøp av senter enkelt utvide til 5.1 uten å måtte kjøpe nytt av alt. Dette er riktignok det jeg anser som den mest praktiske løsningen, men avhengig av hva slags høyttalere og sub du kjøper er det ikke sikkert du vil få den beste lyden - det blir et kompromiss mellom prioritering av filmlyd eller musikklyd da det koster ganske mye penger å få til begge deler best mulig.

En annen ting som er viktig å tenke på er at hvis du kjøper stativhøyttalere av et merke og senere skal utvide bør du vurdere å kjøpe gulvhøyttalere og senter av samme merke og i samme serie for å få samme klangbalanse/lydsignatur, iallefall fronter og senter da lyden henger sammen der. Dette gjør at du blir litt fastlåst i tilfelle du venter med å utvide fra 2.1 til 5.1 og høyttalerne går ut av produksjon eller av andre grunner ikke blir å oppdrive. Da er du tilbake til "square 1" hvis du ikke klarer å jukse til andre høyttalere som låter ganske likt de du allerede har.

Håper dette var til mer hjelp enn forvirring. Lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hifi Klubben sier fra 20 cm, kommer an på rommet...bare å dra de lenger ut dersom man synes bassen er for boomy. Sa jeg ikke måtte høre på sånt forum-tull om at de må ut mellom 0,5 til 1 meter for å spille bra..
    "Forum-tullet" er hentet fra produsentens bruksanvisning...

View the 683 at Bowers & Wilkins - The World's leading Hi Fi and Home Theatre Brand

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har sett litt på den 1572, L-sound selger den for 8 000 kr ser jeg og det er ikke ille for all den effekten, samtidig som de ikke er dypere enn at den kan stå i en vanlig stereobenk.

Denne burde vel kunne gi litt trøkk ut av 683 ?

Ikke blir de varme heller. Har en RMB-1575 selv og er veldig godt fornøyd med den. Bruker den på SVS-STS-01 som nok ikke kan sammenlignes med B&W, men dog...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •