Trenger hjelp til høyttalervalg !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til høyttalervalg !

Heisann.
    Sitter nå og lurer på om det er tid for å oppgradere 8)
    Har i dag Dynavoice M65 drevet av en NAD C370.
    Dette begynner nå å føles ganske tamt og grovkornet ut i mine ører.
    Jeg har lett i månedsvis og lest utallige tester og anbefalinger, men greier ikke finne fram til noe som er gangbart for min økonomi og ønske.
    Det kan godt hende at "min" høyttaler ikke finnes der ute, det får bli opp til dere å avgjøre. men jeg gjør et forsøk :-D
    Det som kanskje gremmer meg mest med dynavoicene er utseende, så et av kriteriene må være utseende. Er svak for høyttalere ala B&W 8 serie og YH 631.

Så kommer det jeg savner mest i lyden, og det er noe som spiller stort og tungt. Noe som kan sparke fra seg i de nedre oktavene, men ikke blir for slapt og bløtt når presisjonen trengs :-D
    Synest mine M65 ruller av alt for tidlig, og MÅ ha en sub for å spille etter mine ører.
    Mellomtonen må nesten være energisk, eneste jeg er førnøyd med på Dynavoicene forøvrig, men diskanten kan godt være mer oppløst og mindre skrikende.
    Når det gjelder lyd, så heller jeg litt til det varme, men ikke så mye at klassisk musikk og et basspor høres likt ut ^^, jeg er forøvrig en person som både lytter normalt, og drar på så det holder når musikken og humøret stemmer

Prisklasse spiller ikke så stor rolle her, men vil ikke bruke mer penger en nødvendig.
    Vil også bytte forsterker til forsterker(e) Liker tanken på krefter i overflod, så har dere gode tips å komme med til den aktuelle Høyttaleren så hadde dette vert supert :-D

Kort oppsumert:
    * Design
    * Tyngde og spilleglede samt god dynamikk
    * Passende forsterkersett^
    * Pris

Håper på svar fra dere HIFI guruer der ute, selv om dere sikkert ikke er enig i alt jeg skriver

MVH
    Øivind

Active
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bækken
    Heisann.
    Sitter nå og lurer på om det er tid for å oppgradere 8)
    Har i dag Dynavoice M65 drevet av en NAD C370.
    Dette begynner nå å føles ganske tamt og grovkornet ut i mine ører.
    Jeg har lett i månedsvis og lest utallige tester og anbefalinger, men greier ikke finne fram til noe som er gangbart for min økonomi og ønske.
    Det kan godt hende at "min" høyttaler ikke finnes der ute, det får bli opp til dere å avgjøre. men jeg gjør et forsøk :-D
    Det som kanskje gremmer meg mest med dynavoicene er utseende, så et av kriteriene må være utseende. Er svak for høyttalere ala B&W 8 serie og YH 631.

Så kommer det jeg savner mest i lyden, og det er noe som spiller stort og tungt. Noe som kan sparke fra seg i de nedre oktavene, men ikke blir for slapt og bløtt når presisjonen trengs :-D
    Synest mine M65 ruller av alt for tidlig, og MÅ ha en sub for å spille etter mine ører.
    Mellomtonen må nesten være energisk, eneste jeg er førnøyd med på Dynavoicene forøvrig, men diskanten kan godt være mer oppløst og mindre skrikende.
    Når det gjelder lyd, så heller jeg litt til det varme, men ikke så mye at klassisk musikk og et basspor høres likt ut ^^, jeg er forøvrig en person som både lytter normalt, og drar på så det holder når musikken og humøret stemmer

Prisklasse spiller ikke så stor rolle her, men vil ikke bruke mer penger en nødvendig.
    Vil også bytte forsterker til forsterker(e) Liker tanken på krefter i overflod, så har dere gode tips å komme med til den aktuelle Høyttaleren så hadde dette vert supert :-D

Kort oppsumert:
    * Design
    * Tyngde og spilleglede samt god dynamikk
    * Passende forsterkersett^
    * Pris

Håper på svar fra dere HIFI guruer der ute, selv om dere sikkert ikke er enig i alt jeg skriver

MVH
    Øivind
    hvorfor ikke vurdere yh 631 da? har di selv her i stua, har hatt dynavoice før, er sa ufatteligt mye mere fornøyd med yh, og utseende er jo helt sykt
    YH631F

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YH 631 er ikke å få tak i lengre
    Ikke finner man de brukt heller.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut i fra den forklaringen du kommer med, så er jeg redd at du må ganske høyt opp i pris. Jeg har selv mye de samme kriteriene som du har, og har vel gitt opp å få den store og tunge lyden, uten å ha en subwoofer. Da kan man jo også tune lyden etter egen smak.

Så hadde jeg vært deg, så hadde jeg funnet meg en høytaler som hadde alt utenom bass, og heller kjøpt en god sub også.

Med dette utgangspungtet må du finne deg en høytaler du synes er pen, og så gå og lytte til den. Den trenger da heller ikke å være veldig stor. Du har selv nevnt 800 til B&W, kanskje Kef også har noe å by på + mange mange flere. Så finner du en virkelig god sub som står til disse. Da tro jeg du er i mål.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner b&w, er det da utseendet eller lyden du liker ved disse?
    Jeg tror hvertfall B&W vil passe deg lydmessig da diskanten er detaljert og ikke skrikende og du har en varm og fyldig mellomtone hvis du kjøper HT som har FST mellomtonen.
    Selv har jeg 683 og i min stue hører jeg nesten ikke subben når jeg spiller musikk, kun på de aller dypeste frekvensene.

Men du nevner jo også at prisen ikke spiller så stor rolle så da blir de kansje litt billige med bare 10k på prislappen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W CM9 er å anbefale

Newcomer Stianuno sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er på ingen måte guru men hva med bruktmarkedet?

Kanskje noen gammle Patos lyric 401 eller B-300/500? lyric låter jo nydelig å har en fyldig fin bass.
    B-300 og 500 får man til gi bort priser i dag så det kan jo være noe, mer penger til forsterker da.
    Utseende er ikke noe å si på spør du meg

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mange her nevner B&W. Jeg har tittet litt på B&W 802N og 801N på bruktmarkedet. Begynner å strekke budsjettet, da jeg har hørt disse er Kravstor på forsterkere og kraft.
    kan godt strekke meg til en 30-35000 for et par høyttalere på bruktmarkedet.
    Utlandet er også et alternativ.
    Glemte nok å nevne dette når jeg startet tråden

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som mange her nevner B&W. Jeg har tittet litt på B&W 802N og 801N på bruktmarkedet. Begynner å strekke budsjettet, da jeg har hørt disse er Kravstor på forsterkere og kraft.
    Veldig mye bra i dette prissegmentet på brukten. Her er utvalget stort og kvaliteten like så. Men høytalere av denne størrelse og denne prisen (blir jo fort høytaler til ny pris fra 60 000.- og opp) krever effekt trinn av høy kvalitet, så minimum må du regne med å bruke ca. 15 tusen brukt for effekt også.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W er et meget trykt alternativ men hvis du vil prøve noe uten om standard kan jeg anbefale Mirage OMD28 hvis du får tak i fra utlandet/brukt så vil jeg tro at disse kan tilfredsstille dine krav. De har ikke en spesielt fremtredende diskant-den bare er der-meget behagelig å høre på. Bassen er hel rå. Mine har jeg målt ned til under 20HZ med litt drahjelp fra vegger. Krever en bra forsterker for å holde stramheten på bassene. En høytaler med mye pondus.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mirage OMD-28 virket som et godt valg, ligger endel av de på EBAY også ser jeg.
    Men hva ville du anbefalt i forsterker på noe slikt da ? Uten at lommeboken drar på seg anoreksia 8)
    Men kom med flere forslag der ute, det er sikkert fler gode alternativ.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører selv Rotel RB1092 på frontene å det fungerer fint finnes på brukten til ca 10k. Brukte også PIO LX82 på 4X28 en stund men det ble litt mye for den på høyt volum ellers funker det bra!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke det en klasse D forsterker ? Er litt skeptisk når det gjelder dette, holder den hva den lover ? Svimmlende 500w RMS 8Ohm ?
    Lurer også på om dette bare er masse Masse OMPF men lite dynamikk og oppløsning ?

Men ingen her som har kjennskap til XTZ siste tillskudd ? Divine 100.49 ?
    Magefølelsen sier meg bare at dette virkelig kan være noe for meg?
    Muligheten for aktiv drift frister meg også, da jeg ser for meg at 4 seas basser kan grave dypt nok for de fleste

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et safe valg av allround forsterker er Parasound. A21 er en av de jeg har testet som gjør en god jobb på de fleste høyttalere. Et annet godt alternativ er forsterkerene fra Usher. R1.5 eller 3.0 er svært gode til en overkommelig pris.
    Mirage høyttalerene er gode, men svært spesielle i lyden pga rundstråle diskanten. Enten liker man det med en gang, eller så finner man det sært.
    B&W 802N er et kjempekjøp nå som de ligger brukt til i underkant av 35k, men de krever plass og godt med strøm for å levere. Parasound JC1 fungerer veldig bra med disse. 801N blir såpass spesielt at jeg ikke anbefaler dem som første highend par.

Dali Helicon 800 er også en veldig pen og velspillende høyttaler som kan være verd å lytte til, og som har god kontroll i hele registret.
    Du fremhever design, men det kan jo være så mangt. En høyttaler jeg selv har veldig sansen for og som holder veldig høy kvalitet er Audio Physic. Det ligger et par strøkne brukte VirgoIII på sentralen til en god pris(Audiophysics Virgo III - Selges billig!).

Et annet alternativ kan være det brukte MA PL200 paret som ligger til salgs Monitor Audio PL200

I denne prisklassen er det mye å velge på, og vanskelig å råde. Likevel ville jeg satset på brukten om jeg var deg. Der er det lett å gjøre gode kjøp, og du får mye for pengene.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men ingen her som har kjennskap til XTZ siste tillskudd ? Divine 100.49 ?
    Magefølelsen sier meg bare at dette virkelig kan være noe for meg?
    Muligheten for aktiv drift frister meg også, da jeg ser for meg at 4 seas basser kan grave dypt nok for de fleste
    Den nye storebroren fra XTZ virker absolutt spennende. Jeg så den presentert under messene både i Stockholm og Munchen, men dessverre kun utstilt og ikke i lytterom. Den har ikke aktiv drift (innebygget effekttrinn), men derimot mulighet for aktiv deling (separat delefilter)
    Ifølge XTZ er en forforsterker med aktivt delefilter på gang, og på Divine flytter man jo bare kablene for å velge det interne eller et eksternt filter. Genialt
    Bestykningen er absolutt imponerende, og kabinettene virker godt gjennomført. Eneste jeg hang meg litt på i var at finishen virket litt billig gjennomført, noe som var spesielt synlig på den sorte utgaven.
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si at jeg støtter rs_banditt med hensyn til OMD-28.
    Har selv bestilt dem nylig fra Welcome To Vanns.com. De har et sinnsykt salg på dem nå. Bestilte også lillebroren OMD-15 som bakhøytalere og centeren Omd-C2 da de kjører et utrolig salg på dem også. Ble vel noen og 40.000,- for hele pakken med frakt og mva.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Den nye storebroren fra XTZ virker absolutt spennende. Jeg så den presentert under messene både i Stockholm og Munchen, men dessverre kun utstilt og ikke i lytterom. Den har ikke aktiv drift (innebygget effekttrinn), men derimot mulighet for aktiv deling (separat delefilter)
    Ifølge XTZ er en forforsterker med aktivt delefilter på gang, og på Divine flytter man jo bare kablene for å velge det interne eller et eksternt filter. Genialt
    Bestykningen er absolutt imponerende, og kabinettene virker godt gjennomført. Eneste jeg hang meg litt på i var at finishen virket litt billig gjennomført, noe som var spesielt synlig på den sorte utgaven.

Beklager så mye :? Skulle selvfølgelig være aktiv deling
    Blir spennende dette når den begynner å komme i hendene på forumbrukere og testpanel, tror dette kan bli en Killer.
    men som du sier så virket finishen (på bilder) litt på vikende front.
    Skal de først gå ned Usher gaten når det kommer design, så kan de likegodt gå hele veien :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Matt
    Må si at jeg støtter rs_banditt med hensyn til OMD-28.
    Har selv bestilt dem nylig fra Welcome To Vanns.com. De har et sinnsykt salg på dem nå. Bestilte også lillebroren OMD-15 som bakhøytalere og centeren Omd-C2 da de kjører et utrolig salg på dem også. Ble vel noen og 40.000,- for hele pakken med frakt og mva.
    Har funnet fram til samme siden selv, og ser man kan få seg et par med OMD-28 til den nette sum av 2600 USD.
    Dette virker meget fristende på meg. Men som devilej skrev så kan dette fort bli en nedtur, da jeg aldri har hørt omnipolare høyttalere før.
    Er også usikker på hvordan de er ved høye volum. (Skjelvende bukseben og ristende løstenner volum)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et spørsmål til dere med Mirage OMD-28 her. Hvordan var høyttalerene med tanke på plassering ? Lest mye om at de er svert så kresen på lytterom :???: Hvordan forsterker brukes på de og hvordan fungerer de ved øredøvende volum ?
    Føler trangen til noe High End begynner å gjøre seg gjeldende så, men ikke lett dette når man ønsker Partyfaktoren til CW, dypbassen til SVS samt musikaliteten og designen til B&W 8 serie 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •