Stereo til pcen med Micropod og OP-amp?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo til pcen med Micropod og OP-amp?

Stereo til pcen med Micropod og OP-amp?-skrivebordet-jpg

Slik ser skrivebodet mitt ut for tiden.

Fungerer greit med hodetelefoner, men vil ha noe mer.

Tenker følgende :

Dette blir vel sikkert å koste rundt 3000kr + og jeg vil også ha en DAC/hodetelefonforsterker til AKG'ene mine.

Noen som vet om alternativer til Micropods, i størrelse, design og eventuell bedre pris? Samt forsterker for den saks skyld.

Har sett Sonic T-AMP, men liker ikke utseende, men prisen er jo fin
    Fins det andre T-amper i samme prisklasse?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo hørt fine ting om Tangents T-amp?
    FIkk vel kjempetest hos Hjemmekino mener jeg?
    ARGON 7350A Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig mulig.

Men, de høyttalerne er aktive, og for store

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bestilt den, 290kr med frakt

Mulig jeg bestiller T-amp av samme type, er ganske billig, og ser ganske bra ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner massevis av T-Amp'er på eBay. Prisen ligger ofte på noen få hundrelapper. Sjelden det blir krevet moms for slikt, men beregn 25% moms og 200 kroner i fortollingsgebyr i tillegg til prisen, for sikkerhets skyld. Er prisen over NOK 1.000, blir momsreglene strengere og gebyret høyere.

Har selv TA-2020-modeller ("20 watt") fra HLLY og Topping; de ser bra ut og har beskyttelse mot oppstartsstøy (noe flere av de billigere typene ikke har). Noen av HLLY-modellene er ikke stort større enn en sigarettpakke; disse har bare minijack inn og små skruterminaler til høyttalere. Ellers er det gjerne RCA inn og banan ut.

Verre å finne brukbare småhøyttalere. Her må du gjøre kompromisser. Selv har jeg valgt Dynavoice. De fleste andre typer har for lav følsomhet.

Men til et rent skrivebordsanlegg ville jeg fortrinnsvis valgt aktive høyttalere. De virkelig godsakene, med aktiv deling og separate forsterkere for hvert element, koster fra et par tusen pr. stykk (altså det dobbelte pr. par), og oppover. Genelec er et anerkjent merke med modeller i den lavere del av denne skalaen. Rimeligere typer, med én forsterker for begge høyttalerne, får du fra rundt 1.500 pr. par. Argon og d'Feldt er blant dem som har fått brukbar omtale av slike PC-høyttalere.

Generelt kan man si, at du får mer for pengene om du kjøper et par rimelige studiomonitorer (som Genelec), enn om du kjøper avanserte PC-høyttalere fra en hi-fi-produsent.

Monitorer kan du drive med en kombinert DAC/hodetelefon/forforsterker. Også her finnes det mye rimelig snadder på eBay. En som har fått god omtale i web-fora, er Matrix. Har den selv, men har ikke prøvd den som hodetelefonforsterker. Prisen er relativt høy (over grensen for forenklet tollbehandling), men funksjonaliteten danker ut f.eks. Beresford som koster omtrent det samme.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muse'n du har bestilt, er i samme klasse som de jeg nevnte.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for grundig svar Fahnsen

Jeg får tak i god pris på studiomonitorer, så det er jo en god mulighet. Men det er mulig jeg må kjøpe meg stativ isåfall, er ganske så trangt her. Eventuelt må jeg flytte skrivebordet.

Som du sier er jo en DAC mulig som forforsterker, noe jeg har tenkt tidligere, blant annet fra headaudio.dk som nevnt i første post.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •