Høyttalere bak, i vegg eller tak?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere bak, i vegg eller tak?

Hei AVere

Jeg og min samboer har flyttet i hus, men der er det ikke noe eget dedikert rom til hjemmekinobruk. Derfor tenker vi å lage hjemmekino i stuerommet, med innfelte høyttalere i vegger eller tak slik at de blir litt mer diskret.

Litt om rommet, det er ca 3.5 x 5 meter, sofaen kommer til å stå inntil bakveggen (selv om jeg nok kommer til å sitte litt lengre frem mot midten av rommet når jeg skal nyte filmer for det de er verd). 2/3 av den ene langveggen har åpning mot spisestuedel (front på hjemmekinoen vil være på den kortenden som spisestuedelen er ved), og mesteparten av den andre langveggen består av dobbel verandadør og forholdsvis store vinduer. Jeg tenker da å innfelle noen høyttalere i front- kortveggen (har tenkt på Dali IKON Phantom eller noe i tilsvarende klasse), samt senterkanal under tv hengende på vegg.

Da lurer jeg mest på, hvordan blir lyden med surroundhøyttalerene i taket kontra vegg bak? Kan det ødelegge noe av surroundeffekten (at lyder høres ut som de kommer fra sidene og bak etc) om man plasserer bakhøyttalerene i taket? Spesielt tenker jeg da på hvis man sitter i en sofa som står inntil bakveggen, så bakhøyttalerene blir nærmest rett over hodet, eller over på siden av hodet, ikke bak.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stua mi er ikke ulik din. Anlegget er på tvert i ene enden med omtrent samme mål. Jeg har i utgangspunktet SVS rundt hele, men sidesurroundene er et par aktive BOSE Acoustimass 5 jeg har hatt i minst 15 år. De er montert så nærme taket som det gikk pga åpning på ene siden og digert vindu på andre siden. De peker litt nedover, men ikke særlig mye og hos meg så fungerer det utmerket. Med høyttalerne montert i taket som jo blir pekende rett ned så vil jeg tro det blir enda bedre enn hos meg.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man har ulike høytalere og noen har bryter for å kunne veksle mellom type lyd man ønsker.

Wide Dispersion technology
    Monopole
    Dipole
    Bipole
    omnipolare

Hva man ønsker av lydbilde
    Fra de som er mest mulig rettningsbestemt lyd med litt refleksjonslyd

til de som er en sammenblanding av litt direkte lyd og mere refleksjonslyd som da både kan rettningsbestemme lyd men samtidig også fylle lyd på god måte til mange sitteplasser

til de høytalerene som er ment til å gi mest mulig diffuse lyd å reflektere all lyd så man ikke får rettning lyd og lyden fyller stort ommeråde

Forskjell lyd blir det mellom de ulike høytalertypene da noen vil gi den mest kraftfulle "ekte" lyden men andre høytalere vil gi mere flat lyd å ikke "kraftfulle" effektlyder osv

Man kan ha rent oppsett av det ene eller andre av høytaleryper
    Man kan blande høytalertyper (noen direkte /noen refleksjon)

Hva man avspiller
    Stereo , stereo faket til surround
    Ekte surround fra feks DVD , BD

Ønsket opplevd lyd ut fra hva man spiller , plassering av høytalere , plasseringsproblem høytalere
    avgjør type høytalere man velger

Vanlig for mange er fronter som direkte lyd høytalere hovedsakelig fordi de ønsker den mest direkte lyden når man bruker høytalerene til cd (stereo)
    Surround blir av mange brukt som direkte eller refleksjonshøytalere men direkte bør man ikke bruke ved plasseringspeoblemer osv for direkte høytalere blir veldig direkte som surround om man ikke får plassert dem riktig
    Center for de fleste brukere er direkte høytaler for at dialog osv skal fortelle at den kommer fra bilde .
    Centerlyd kan breddes i fleste recivere om man føler den blir vel direkte eller med mange recivere montere 2 ekstra høytalere for dialoge løft (Dialogue Lift)

Ved enkelte valg høytalere (oftest direkte høytalere) får man også mest utbytte ved å velge 7.1 fremfor 5.1 da 4 bakhøytalere
    (2 på sidene + 2 bak) vil gi mere spredning av lyd å ikke bli så direkte som i 5.1 der hovedsakelig surroundhøytalere skal stå på sidene)

Lyd på dvd og bd er laget for riktig plassering av høytalere å vil etter min mening gi mest lydutbytte da høytalere settes der faktisk lyden er ment avspillt.

Avik fra plasseringer
    Enten man tenker refleksjon eller direkte høytalere bør de plasseres ut fra anbefalt plassering.
    Dette fordi den direkte lyden skal bli riktig eller at refleksjonshøytalere faktisk skal få den refleksjonen de bør for at ikke lyden drukner bort til minimal lyd

noen tanker
    Montere i tak er vel ikke det jeg vil anbefale som in wall høytalere.
    (man får mange varianter diffuse høytalere som kan takmonteres å de vil vel i større grad kunne bruke veggrefleksjoner + gulv i større grad en in wall tak)
    Montere på bakvegg vil normalt ikke være idielt men dette har jo mest med hvor på veggen å type høytalere
    (i 5.1 er jo surround hovedsakelig sidehøytaler men feks ved 100% diffuse høytalervalg vil det jo ikke bety noe om de heller står på en bakvegg)

Da laget jeg vel kanskje større problem for deg en du hadde fra før.
    Man kan få anbefaling av type høytalere i butikker , av venner , i forum osv men det behøver ikke være lyden du ønsker eller den beste lyden for din stue .
    De fleste blir jo fornøyd med det de kjøper men valg er så mangt at enkelte kunne fått en enorm bedring bare ved endre høytalertype på en eller flere plasser.

Prøv om du får lyttet litt rundt omkring
    Man har ulik lyd en høytaler når man avspiller lyden fra reciver/forterker/effektforsterker + hvordan høytaleren formiddler lyden i form av mengde spredning /mengde bruk av refleksjoner som selvsagt også vil ha med plasseing og lytterom

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar!

De tre høyttalerene i front er ganske greie med tanke på plassering osv. Det er de bak jeg lurer på. Sofaen står i hjørnet på den ene siden, men tar opp 70% av bredden på kortveggen. Men siden man da sitter helt inntil veggen, så lurer jeg på hvordan jeg vil få lyden best. Jeg vil helst få skjult høyttalerene, og da er det kanskje ikke helt hensiktsmessig å ta dem på bakveggen? Vil det da være bedre å ta dem på sideveggene nesten bakerst, sånn at i sitteposisjon så kommer lyden mer eller mindre direkte fra hver side f.eks? Dette kan jo både gå an med innfelling i vegg, eller montering på vegg. Hvor langt bør minimum avstanden fra bakvegg i såfall være?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •