Krav til bakhøytalere - Klipsch god nok?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Krav til bakhøytalere - Klipsch god nok?

Hei

Jeg lurer på om jeg blir fornøyd med ett par bakhøytalere i tretusenkroners klassen? Oslo Hifi Center har ett par Klipsch til 3.000,-
    Jeg tenkte å utvide til fire bakhøytalere senere.

Jeg har Rotel RSP-1068/RMB-1055/Copland 505 og Audio Physics Virgo i front inkl center.

Paul

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bak høyttalerene bør jo egentlig være i samme serie som frontene for å få lik lyd......

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Bak høyttalerene bør jo egentlig være i samme serie som frontene for å få lik lyd......
    Ja, det ville nok vært mest safe å kjøpe audio physics sine. De koster vel 7.500,- per par så vidt jeg husker.

Håpet å slippe litt billigere unna da jeg tenkte å ha 4 stk, samt at jeg trenger penger til sub m.v.

Fler meninger mottas med takk. Noen sier at klanglikheten ikke er så viktig bak som på de tre foran?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvilke klipsch er d som koster 3000 par da? gammalt møkk?

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    hvilke klipsch er d som koster 3000 par da? gammalt møkk?
    Tja, skal sjekke etterpå hva de het, men de er nye og er av typen "henge på vegg" med spredning tre veier. Jeg får ta en lytt.

Oppfatter svaret som om at man ikke får noe bra til den prisen?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt OT her. Kva er RMB 1055.... :?: :roll:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audi
    Oppfatter svaret som om at man ikke får noe bra til den prisen?
    Tror ikke du skal lese noe mer ut av det svaret enn at det er noen som mener at prisen dikterer kvaliteten. Jeg er personlig ikke av den oppfatning, selv om pris selvfølgelig er en pekepinn.

Til sammenligning: Jeg testet akkurat to par høyttalere fra samme serie, et gulvstående sett til ca 5000 kroner og et par små satellitter til ca 1750.
    De gulvstående hadde et større, tyngre og annerledes avstemt kabinett og en ekstra bassmellomtone. Ellers var både diskantenheter og bassmellomtoner av samme type.
    Lydmessig spilte de overraskende likt. De små høyttalerne gikk ikke fullt så dypt i bassen, hadde et lavere maksimalt lydtrykk og integrerte ikke fullt så godt med subwooferen. Likevel var dette for småting å regne, og i forhold til lydkvalitet kunne de gjerne ha kostet over 3000,- og hadde altså et bedre pris/kvalitetsforhold enn de gulvstående.

Det er dette jeg mener når jeg sier at du ikke bare kan se på prisen. Hvis du finner Klipsch-høyttalere til 3000 med et like godt pris/kvalitetsforhold som de små satellittene jeg testet, så kan du kalle det et røverkjøp og slå til med det samme. Prøvehør dem, og ikke hør på dem som bedømmer kvalitet ut fra prislappen.

Newcomer cochise sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med EPOS ELS-3? Den koster jo i underkant av 3000kr og har fått veldig god omtale. Bl.a. her

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm ja de er bra. husker de kostet 1900kr en god stund å men.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke heng deg alt for mye opp i at bakhøyttalerene skal være av samme merke som frontene. Det viktige er at center er av samme merke for å få lik klang.

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipschene som jeg trodde kostet 3 kostet visst 5 tusen.

Jeg har kjøpt ett par System Audio som passer vedlig bra i anlegget nå. Basselementet er det samme som i den lille audiophysic høytaleren.

Jeg er godt fornøyd med disse, men har som sagt lyst til å prøve med fire bakhøytalere senere.

Når det gjelder klanglikhet så har det nok noe å si bak også, men når jeg nå har lyttet en del så er jeg ikke tvil om at det er stor fordel at klanglikheten på de tre i front er viktig. Helst bør man ha like gode kabler til denne også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,209
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et par Klipsch bakhøyttalere SS1. De kostet i sin tid kr 3-4000, men jeg klarte å prute disse ned til kr 1500 på EL-Kjøp (en som hadde kjøpt på spesialbestilling og levert tilbake innen 30 dager). Er veldig fornøyd med disse til hjemmekinobruk. Har Mirage center + front.

Til musikk hører en at klangen er forskjellig fra front, men jeg benytter sjelden bakhøyttalerne til musikk. Dolby Prologic II gjør at en kan høre musikk i alle høyttalere og var spennende den første mnd etter ny forsterker var i hus. Nå bruker jeg det aldri, ettersonm DPL II og tilsvarende "ødelegger" lyden. Musikk er best i 2 kanaler (på mitt oppsett !).

MEN, til hjemmekino er Klipsch dipole bra. Gir veldig god spredning av lyden, og center bak er nesten unødvendig. Skal du kjøpe disse bør du prøve dem til hjemmekino. Tester du disse som 2 "fronthøyttalere", vil du nok ikke bli imponert.

I tillegg er de greie å feste på veggen, som ofte er problemet med andre bakhøyttalere der du trenger gulvstativ, eller eget veggstativ.

Lykke til !!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •