Sitat Opprinnelig postet av aleksanders
Skulle bare si tuuuuuusen takk til Hell, for diagrammet du sendte.. Subben spiller RÅTT nå som PEQ er så rett som jeg fikk til i diagrammet. jeg fikk tilbake de 50% jeg mente jeg mista da jeg måtte flytte subben. Nå har jeg gain på kl 9, og ikke 12

Hvorfor har det seg slik?? Pga rommet, type vegger, type gulv?

mine egene erfaringer...

Lyd består av bølger som på vannet... disse bølgene farer rundt i romet og reflekteres av vegger, golv, tak osv som påvirker frekvensresponsen.
Og flytte suben litt endrer lydbølgene som ender opp i sweetspot, målet er da og få disse bølgene til og treffe sweetspot noenunde like sterkt for og få en så flat frekvensrespons som mulig.

Selve plasseringen på suben kan gi mere forskjellige steder i frekvensresponsen. Eks: Trukket ut fra vegg og hjørne vil det bli mere middbass... flytter en suben nærmere vegg eller hjørne så får suben drahjelp på lydtrykket og ekstra drahjelp i de nedre frekvenser.

I de alder fleste tilfeller så vil en få mest lyd ut av suben i et hjørne med yttervegger da disse veggene gir et bedre fokus av lyden mot romet.

Så er det flere måter og finne riktig plassering på som jeg ikke har helt peiling på som 1/3 regelen osv.

Har ikke fått testet ut da mine suber står på et såpass lite rom at jeg ikke har mulighet til og flytt på de og jeg har brukt en estern kontrollenhet (velodyne sms-1) til og justere frekvensrespons på subene.