Bi-amping, audyssey og andre ting. Klipsch rf-52 + Onkyo Tx-sr607.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amping, audyssey og andre ting. Klipsch rf-52 + Onkyo Tx-sr607.

Fikk for noen uker siden Onkyo tx-sr607 og Klipsch rf-52 i hus. Er svært fornøyd med lyden, men som mange har skrevet på forumet kan diskanten være litt sint.

Jeg går rundt med tanker om å Bi-ampe HT, og har ett par spørsmål rundt dette.
    Første spørsmål er ganske elementært: Kan man bruke forskjellige kabler til de forskjellige terminalene? Har for øyeblikket ett par 1.5 kvadrat suprakabler fra forsterker til HT, trenger noen meter kabler til men tenkte jeg skulle hente dette på den lokale A/V shappa som ikke fører Supra.

Andre spørsmål er litt teknisk: Hvis jeg har forstått Bi-amping korrekt betyr det bare at man forer HT med en kanal på diskant og en for mellomtone/bass. Da er spørsmålet: Hvordan unngår forsterker/HT å sprenge diskanten ettersom mellomtone/bass trenger mye mer strøm enn diskant. Tenker i retning av hvis du forer diskant med 10W og de andre elementene med det samme ville jo diskant spille svært mye høyere?

Så over til de andre tingene: Audyssey dynamicEQ er som jeg har forstått noe man enten elsker eller hater. Jeg liker det svært godt. Mye bedre bassrespons ved lavt volum. Problemet jeg har er at det virker på meg som om den korrigerer så mye ved f.eks 30 volum (har ikke db volum display, 80 er maks på forsterker) at 40-50 volum har fint lite mer bass (bassrespons er viktig for følelsen av tilstedeværelse i film synes jeg). Dette kan jo selvfølgelig ha med både plassering og rommet generelt, men hvis noen har inspill på dette er det velkomment!

Lurer også på optimal plassering av Klipschene. Har dem for øyeblikket stående 30 cm fra bakvegg, vinklet 15 grader mot lytteposisjon. Mener jeg leste en plass her for en stund siden at pga bassport på baksiden trenger klipschene minst 50cm for at lyden skal bli fyldig nok. Har prøvd med flere plasseringer (20,30,40,50 og 55cm fra bakvegg) og klarte ikke finne forskjell i respons. HT var kalibrert med Audyssey i alle posisjoner, og det er kanskje dette som gjør at jeg opplevde responsen i samme gate?

Takker for alle svar

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

bi aping

[QUOTE=Essential]Fikk for noen uker siden Onkyo tx-sr607 og Klipsch rf-52 i hus. Er svært fornøyd med lyden, men som mange har skrevet på forumet kan diskanten være litt sint.

Første spørsmål er ganske elementært: Kan man bruke forskjellige kabler til de forskjellige terminalene? Har for øyeblikket ett par 1.5 kvadrat suprakabler fra forsterker til HT, trenger noen meter kabler til men tenkte jeg skulle hente dette på den lokale A/V shappa som ikke fører Supra.

Andre spørsmål er litt teknisk: Hvis jeg har forstått Bi-amping korrekt betyr det bare at man forer HT med en kanal på diskant og en for mellomtone/bass. Da er spørsmålet: Hvordan unngår forsterker/HT å sprenge diskanten ettersom mellomtone/bass trenger mye mer strøm enn diskant. Tenker i retning av hvis du forer diskant med 10W og de andre elementene med det samme ville jo diskant spille svært mye høyere?

Så over til de andre tingene: Audyssey dynamicEQ er som jeg har forstått noe man enten elsker eller hater. Jeg liker det svært godt. Mye bedre bassrespons ved lavt volum. Problemet jeg har er at det virker på meg som om den korrigerer så mye ved f.eks 30 volum (har ikke db volum display, 80 er maks på forsterker) at 40-50 volum har fint lite mer bass (bassrespons er viktig for følelsen av tilstedeværelse i film synes jeg). Dette kan jo selvfølgelig ha med både plassering og rommet generelt, men hvis noen har inspill på dette er det velkomment!

Lurer også på optimal plassering av Klipschene. Har dem for øyeblikket stående 30 cm fra bakvegg, vinklet 15 grader mot lytteposisjon. Mener jeg leste en plass her for en stund siden at pga bassport på baksiden trenger klipschene minst 50cm for at lyden skal bli fyldig nok. Har prøvd med flere plasseringer (20,30,40,50 og 55cm fra bakvegg) og klarte ikke finne forskjell i respons. HT var kalibrert med Audyssey i alle posisjoner, og det er kanskje dette som gjør at jeg opplevde responsen i samme gate?

Takker for alle svar [/QUOTE

Ja du kan bruke forskjellige kabler. det er bass som er for seg selv og mellomtone/diskant. altså det er bassen dom får ekstra effekt 8)

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Essential
    Fikk for noen uker siden Onkyo tx-sr607 og Klipsch rf-52 i hus. Er svært fornøyd med lyden, men som mange har skrevet på forumet kan diskanten være litt sint.

Selvfølgelig kan du bruke andre kabler, det med kabler har blitt mye omdiskutert, det er dem som mener kabler har noe å si og så er det dem som mener at kabler kunn trenger å ha tversnitt og isolasjon nokk. Jeg er av sistnevnte og sier: kjøp billig 1.5kvadrat fra biltema=)

Du har forstått biamping korekt sålangt, men delefiltret i høyttaleren er fremdeles tilkoblet så det fjærner de frekvensene som diskant ikke skal ha. Det vil gjøre slik at forsterker får mye mer motsand på bass/mellomtonefrekvensene og vil derved reprodusere dem i mindre grad, slik at mer kraft er tilovers for å spille diskant(eller noe i den duren). Og motsatt for bass/mellomtone kretsen, det vil ikke gjøre slit at et element spiller høyere iforhold til et annet.

DynamicEQ har en variabel i menyen på reciveren din, der du kan justere nårtid den aktiviseres i forskjellig grad, den skal vises som en justering av relativ dB.

Takker for alle svar
    Det er litt variabelt hvor langt unna bakvegg en HT burde stå, er ikke noen fasitsvar akurat, så sett dem dær du syns det er optimalt for lyd og utseende på anlegget=) Audyssey sin romkoreksjon hjelper jo og på slik at resultatet blir bedre, så hvis du virkelig skal teste plassering så burde du ha reciver i Pure Direct modus under uttesting.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •