Erfaringer fra ulike typer surround/bak-høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaringer fra ulike typer surround/bak-høyttalere

Det har etter hvert kommet mange forskjellige surroundhøyttalere med kreativt design for å løse de bakre høyttalernes oppgaver i et surroundoppsett. Ulike preferanser vil det selvsagt alltid være, men årsaken til at det finnes så mange forskjellige løsninger kan være at folk er usikre på hva som faktisk gir den mest riktige og beste lyden.

I denne tråden ønsker jeg at folk skal komme med sine erfaringer, og konstruktive innspill på hva de mener er den mest riktige typen høyttalere for "surround side" og "surround rear/back". Her kan det også tenkes at romstørrelse og lytteposisjon vil være avgjørende.

Nedenfor vises bilder av surroundhøyttalere med forskjellige løsninger og design.

B&W DS3

Dali Motif LCR

Sonus Faber Wall Domus

Monitor Audio GSFX

Focal Chorus SR800V

Klipsch Reference RS

Audiovector KXX

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som er interessert i dele sine erfaringer? Jeg har aldri brukt slike dedikerte surroundhøyttalere, men jeg kan jo beskrive hva jeg syns om det jeg har brukt.

Vanlige bokhyllehøyttalere syns jeg fungerer bra. Men det er ofte litt vanskeligere å plassere hvis man ikke har god plass rundt sofaen. Det kan kanskje være mer futt i bokhyllehøyttalere enn surroundhøyttalre, innbiller jeg meg...? Kommer selvsagt ann på størrelsen.

Nå for tiden har jeg midlertidig Focal Chorus 826v stående bak. Merker at detaljene i diskanten er mye bedre enn noen høyttalre jeg har hatt bak tidligere. Alt som skjer i lydbilde leveres med mye mer innlevelse enn det mine B&W DM 601 S3 klarte. Men Focalene er såpass store, at forsterkeren sliter med å presse på nedover i registeret.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen her som har peiling, eller gidder dere bare ikke å svare? Begynner å lure på om folk her først og fremst har greie på musikk og stereo, og kanskje jeg må finne meg et annet forum når det gjelder film og surround

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nevne at jeg hadde 4 stk Dali Ikon onwall tidligere, og har ikke noe å utsette på de. Siden de har vinklet front kan de henges opp ved taket og fremdeles spre lyd godt ned mot sittepos.

-daliikonw2wa_1-jpg

Hvis man sitter svært nær bakvegg og trenger direktestrålende høyttalere har jeg forstått Focal Dome er ett godt alternativ.

-dome-jpg

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulike preferanser, ulike løsninger. Jeg har prøvd samme høyttaler hele veien rundt, og det fungerte godt. Nå har jeg dipol (Focal Chorus 80SR) bak på sidene og Focal Dôme rett bak. Synes dipol sprer bedre nå når jeg har surroundhøyttalerne såpass nært bakhodet (mindre enn 2m). Dômene har jeg i taket rett bak lytteposisjon vinklet på skrå nedover.

M.a.o - jeg foretrekker dipolene, men må kompromisse med direktestrålende av praktiske årsaker.

Når det gjelder lydtrykk tror jeg kanskje at jeg godt kunne tenke meg noe større bak enn jeg har i dag. Etter å ha satt skikkelig effekt ogås på sr-ht hører jeg at det er noe annet enn bare ren 'ambiance'-lyd der. Kanskje en gang i nytt hus?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har før brukt "bokhylle" høtralere som surround.

men når jeg fikk inn di-pole høytalere så var det som og komme inn i en helt annen verden på film siden.

Har nå Klipsch RS-52 og liker de godt.

Holder på og bytte ut noen høytalere og rs-52 er de som blir med videre til kommende oppsett :-)

Nå er det jo lydformater som har betegnelsen "Musikk".
    Vil tro at de helst skulle hatt en mere direktespillende surround høytaler

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fra før mest hatt bipole/dipole på bak høytalere på vegg+vanlig direkte høytalere på siden i 7.1 oppsett. Nå har jeg omnipolar fullrange å er meget fornøyd med dette.

Særlig i 7.1 med vanlige høytare rett i øret ble det litt vel mye noen ganger. Bipole/dipole fungerer ypperlig litt opp på vegge selv om de er rett over hode på veggen er min erfaring.

Har erfart at det faktist har noe for seg å kjøre store bakhøytalere da lyden blir meget homogen/lik når f.eks et helekopter kommer bakfra til front.
    På musikk SACD er det helt konge med 4 like HT!

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    har før brukt "bokhylle" høtralere som surround.

men når jeg fikk inn di-pole høytalere så var det som og komme inn i en helt annen verden på film siden.

Har nå Klipsch RS-52 og liker de godt.
    Jeg vurderer selv RS-62, så dette høres jo strålende ut Vil du si dette også gjelder for "surround back", eller først og fremst "surrond side"? Jeg kommer til å plassere surround back 2-3 meter bak lytteposisjon. Har derfor her vurdert to stk RB-61.

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv hatt flere forskjellige bak høytalere.
    B&W 601,B&W DS3,Mirage Nano,B&W 805.
    Bruker idag Focal Dome,siden sofan må stå nærme bakvegg.
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv 4 stk Klipsch RS62, og vi bruker også dette på jobben. Det er en en flott surroundhøyttaler med god spredning, flott dynamikk og den koster ikke skjorta. Man kan også velge mindre modeller, alt etter rommets størrelse.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Bruker selv 4 stk Klipsch RS62, og vi bruker også dette på jobben. Det er en en flott surroundhøyttaler med god spredning, flott dynamikk og den koster ikke skjorta. Man kan også velge mindre modeller, alt etter rommets størrelse.
    Ja, og tidligere hadde du vel de to smykkene av noen Electra 1027Be som bakhøyttalere? Akkurat de som jeg i noen år nå har hatt gleden av å ha som fronter? :-D

Hvordan var overgangen fra store gulvstående til relativt små bipolare?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Har fra før mest hatt bipole/dipole på bak høytalere på vegg+vanlig direkte høytalere på siden i 7.1 oppsett. Nå har jeg omnipolar fullrange å er meget fornøyd med dette.

Særlig i 7.1 med vanlige høytare rett i øret ble det litt vel mye noen ganger. Bipole/dipole fungerer ypperlig litt opp på vegge selv om de er rett over hode på veggen er min erfaring.
    Betyr dette at du heller hadde brukt bipole/dipole enn omnipolar hvis du hadde hatt muligheten til å ha høyttalerene lenger vekk fra lytteposisjon?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gpt33
    Har selv hatt flere forskjellige bak høytalere.
    B&W 601,B&W DS3,Mirage Nano,B&W 805.
    Bruker idag Focal Dome,siden sofan må stå nærme bakvegg.
    Hvordan var Mirage, som jeg regner med var omnipolar? Selv om du sitter nærme høyttalerne, så syns du Focal Dome var bedre?

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra innspill her nå :-D Dette er jo supert!
    Jeg kom over denne tråden i et annet forum, som tar opp nesten samme tema. Stod mye interessant der syns jeg, men har ikke lest alt enda.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttalertyper og plassering i surround
    Nå har jeg lest side etter side på ulike forum og på nettsidene til ulike produsenter. Alle sier litt forskjellige ting, så det er ikke lett å komme fram til en "fasit", men jeg har kommet fram til en personlig konklusjon som jeg ønsker å dele med dere :-D

Først ønsker jeg å sitere Polk Audio: "No matter what we say here regarding room treatment and speaker positioning, keep in mind that a home theater system is supposed to enhance your life, not take it over. If any of our advice conflicts with common sense, or with your sense of aesthetics, or would interfere with the normal function of the room, just ignore us."

Lydpåvirkning i ulike ledd
    Man må også huske at lyden i surround blir påvirket i mange ulike ledd. Når filmskaperne mixer lyden, bruker de alt fra "billige" redigeringsprogram fra Sony Vegas til dyrere fra Avid. Lyden blir dermed også forskjellig fra film til film.

De to mest kjente lydformatene som blir brukt er Dolby Digital og DTS. Disse bruker igjen hver sine standarder. I tilleg finnes den velkjente tekniske standarden THX. THX bruker i sine eksempler dipole høyttalere, mens Dolby Digital bruker direkte høyttalere.

I neste ledd kan vi nevne høyttalerprodusentene. Høyttalermerker har forskjellig lydsignatur, sprednings- og plasseringsevne.

Som siste ledd ønsker jeg å nevne rommet til lytteren. Veggmaterielet påvirker refleksjon, romstørrelsen påvirker avstanden til høyttalerne, og andre møbler påvirker som nevnt plasseringsmulighetene.

Etter min mening er det er derfor ikke mulig å si at det finnes én bestemt standard for hvilken type surroundhøyttalere man bør bruke og hvordan de skal plasseres.

Generelt
    Alle surroundhøyttalere, uansett bipole, dipole eller direkte, bør plasseres 60 cm opp fra ørehøyde. Dette virker det som de fleste er enige om. Ved ekstreme plasseringsvansker kan de kanskje vinkles noe, men aldri direkte mot lytteren.

Direkte høyttalere skaper ofte et mindre "sweet spot", og kan derfor være vanskeligere å bruke enn dipole/bipole høyttalere hvis man er flere personer som skal bruke hjemmekinoen samtidig.

Direkte høyttalere er som regel billigere enn dipole/bipole. Et direkte høyttalerpar er derfor som regel av bedre kvalitet enn et dipol/bopol par til samme pris. Denne forskjellen minker jo høyere man kommer opp i pris.

Direkte høyttalere bør helst plasseres minst et par meter fra lytteposisjon (og ha rom bak seg hvis de har bassport bak). Hvis du har mulighet til dette, og ikke har råd til noen "dyre" bipole/dipole, anbefales det å bruke direkte høyttalere til surround.

5-kanals surround
    I et 5-kanals surroundoppsett skal høyttalerne stå rett ut til siden for lytteren, eventuelt trekt litt bakover. Ettersom man ikke har bakhøyttalere (surround back/rear), bør disse være dipole eller bipole. Dette vil føre til at lyden ikke bare kommer fra siden, men blir spredt bedre bak lytteren, samt at lyden vil gli bedre fra den ene siden til den andre.

Nedenfor er to figurer som viser hvordan lyden sprer seg ulikt på bipole og dipole høyttalere. Avhengig av dine plasseringmuligheter, kan du selv vurdere hva som passer best for ditt rom.

(Klarte ikke å få til stort bilde, følg denne linken)

7-kanals surround
    I et 7-kanals surroundoppsett skal "surround side" høyttalerne plasseres rett ut til siden for lytteposisjon. De to "surround back" høyttalerne plasseres rett bak lyttepossisjon. Avstanden mellom de to bakerste høyttalerne bør være like lang eller kortere enn avstanden mellom "surround side" og "surround back".

"Surround back" bør være direkte høyttalere, mens "surround side" kan gjerne være dipole/bipole.

Kilder:
    Surround Sound Speaker Set Up « THX.com
    Dolby - Dolby Home Theater Speaker Guide - Speaker Placement and Setup Guide for Home Theater Surround Sound
    http://www.polkaudio.com/downloads/hthandbook.pdf
    http://www.klipsch.com/images/download/231.aspx
    http://www.monitoraudio.co.uk/assets...CC,FX_Rev2.pdf
    Surrounds that surround you
    http://www.jamo.no/images/download/231.aspx
    http://www.focal-fr.com/catalogue-do.../files/236.pdf

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin oppsummering i den siste posten din. Tipset fra Polk var kanskje det beste tipset angående høytalerplassering jeg har sett

Jeg har selv veldig gode erfaringer med bipole bakhøytalere(PSB Synchrony S) montert på siden, som ved bruk av dipole, men trukket ca. 30 cm tilbake i forhold til lytteposisjon(PSB anbefaler denne plasseringen). Brukte før noen flate vegghengte direkte system audio høytalere i samme posisjon, men de bipole høytalerne gir et mye mer sammenhengende lydbilde til filmbruk.
    Hvis multikanals musikkgjenngivelse er viktig, så er nok ikke bipol eller dipol veien å gå.

I motsetning til mange andre her på forumet så synes jeg det er viktig at også surround kanalene har samme lydsignatur som fronthøytalerne.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Betyr dette at du heller hadde brukt bipole/dipole enn omnipolar hvis du hadde hatt muligheten til å ha høyttalerene lenger vekk fra lytteposisjon?
    Det har jeg ikke prøvd så det vet jeg ikke men innbiller meg selv at dette vil fungere utmerket. Har bipole liggende på lager itilfelle jeg får kino rom etter å ha vunnet i lotto Da skal jeg ha dipole på back surround og omni polar på sidene er planen.

Men slik jeg har det nå er det bedre med omnipolar enn direkte høytalere siden de står så nærme sofa. Min erfaring er at dipole/ bipole gir en bra dybde i lydbilde selv om de står rett over veggen over hvor jeg satt.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet ut ganske mange forskjellige løsninger, og sitteavstand er helt avgjørende for resultatet. I den gamle kinoen vår satt jeg ca 1 meter fra bakvegg, og der fungerte den dipole høyttaleren RS62 fra Klipsch absolutt best. 4 stk av denne ga en veldig bra surroundopplevelse. I anlegget jeg idag har i tv-stua står sofaen bare 10 cm fra bakveggen, og retningsstyrte høyttalere er det eneste som gir godt resultat. flate vegghengte og dipole kaster lyden litt ut i rommet, og det meste blir borte over hodet på deg. Rundstråle ble heller ingen suksess så nære da all fokus forsvent. Focal Dome gjør en veldig bra jobb, og er den beste løsningen jeg har funnet for dette rommet
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •