5.1 høyttalersett - råd og innspill ønskes

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 høyttalersett - råd og innspill ønskes

Jeg planlegger innkjøp av et 5.1 surround-system, og jeg sliter litt med å finne et høyttalersett som er kompakt og samtidig godt nok til å passe mine behov. Jeg har sett på et Dali-sett hos Hi-Fi-klubben, og det virker forsåvidt greit nok:

2x Dali Concept 8 (gulv)
    2x Dali Concept 1 (stativ)
    1x Dali Concept Center
    1x Dali Bass 100 (subwoofer)

(Jeg planlegger også å kjøpe inn en Denon AVR-1611 receiver og bruke en tusenlapp på kabler.)

Problemene jeg har er at jeg har dårlig plass til gulvhøyttalere, at senter-høyttaleren er litt for bred til å passe inn i TV-bordet mitt, og at Concept 1 kanskje er litt i spinkleste laget. Subwooferen koster 3700 kroner, noe som muligens er i meste laget om man tar prisen og nivået på de andre komponentene i betraktning.

Jeg vil ha bra surroundlyd, men jeg har ingen planer om å spille høyt, og rommet er såpass lite at det trengs ikke noe særlig med trøkk uansett.

Den enkleste løsningen jeg ser for meg er rett og slett å kjøpe 5 stk Dali Concept 2 istedenfor og finne en subwoofer som passer til dette oppsettet. (Dali sin til 3700 er kanskje best til formålet for alt hva jeg vet.)

Så til spørsmålene mine: Er det noe problem å bruke samme høyttalertype overalt? Vil Concept 2 duge som senterhøyttaler? Jeg regner med at Concept 6 antakelig ikke ville gitt så mye mer bass enn concept 2 likevel, og at en ok subwoofer uansett kan løse dette om det skulle være noe problem.

Noen som har noen råd og innspill?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal gå bort i fra de høyttalerne du listet opp først i innlegget ditt og bruke like mye penger på stativhøyttalere ville jeg sett på b&w 685 til ca 5000,- pr par eller cm1 til ca 8k pr par.Disse låter bedre enn concept 2.Og jeg har hørt dali subben og syns ikke den spilte nope særlig bra.ville heller da gått for en xtz sub som får sinnsykt mye ros her inne eller en svs sub.

Reis rundt og hør på flere alternativer hvis du har mulighet, det lønner seg og ikke kjøpe det første og beste man kommer over.
    Og det lønner seg også og legge mest mulig penger i receiver så du får mest mulig forsterkerkraft eller hvertfall kjøpe en med pre out så du har mulighet til effekt forsterkere seinere.
    Men hvis du spør litt og forklarer hva du er ute etter hos feks hifi klubben så vil de hjelpe deg med og finne en løsning som passer bra tfor deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg glemte å nevne budsjettet mitt, som er max 12k for hele pakka. Takker for tips, og ser helt klart potensialet i litt dyrere komponenter, men det er ikke planen nå. Satser på å kjøpe et entry-level anlegg litt over Elkjøp-nivå, slik at komponentene er såpass billige at jeg bare kan bytte dem ut hvis jeg finner ut at behovene mine skulle endre seg etter hvert.

Jeg har allerede vært på Hi-Fi-klubben, og ble anbefalt Dali-høyttalere og den pakka jeg nevnte aller først og tok utgangspunkt i det.

En AVR-1611, 5 x Concept 2 og en eller annen sub til et par tusenlapper burde vel kunne gjøre susen med dette i bakhodet, eller? (Kom til å tenke på nå at Hi-Fi-klubben kanskje ikke selger Concept 2 enkeltvis.)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer CV-BASS sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En AVR-1611, 5 x Concept 2 og en eller annen sub til et par tusenlapper burde vel kunne gjøre susen med dette i bakhodet, eller? (Kom til å tenke på nå at Hi-Fi-klubben kanskje ikke selger Concept 2 enkeltvis.)[/QUOTE]

Har ikke hørt consept 2,men vet at Dali er veldig gode på hjemme kino Men hvorfor 5 x consept 2? Du trenger bare 4 stykker(2 forran og 2 bak) også kjøper du denne DALI Concept CT Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •