Hjelp til valg av nye høytalere for leilighet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av nye høytalere for leilighet

Jeg har flyttet inn i ny leilighet og mine gamle høytalere passer ikke lenger inn.
    Skal gå til innkjøp av ett sett med gulvhøytalere/stativhøytalere som låter godt i rommet og etter mine preferanser. Er strålende fornøyd med mine gamle Proson Stratego høytalere(senter, front, bak og sub) og kunne tenke meg noe som hvertfall gir meg lignende, eller bedre, lydbilde.
    Høytalerne skal drives av min Harman Kardon AVR3550 som jeg tror er 2x120W RMS i 4ohm(hvis det har betydning).
    Som sikkert noen har lagt merke til trenger ikke høytalerne å være verdens beste ut ifra hva jeg har hatt fra før. De siste 3 årene har jeg bodd på hybel og kun brukt bakhøytalerne med sub og dette har gitt bra nok lyd for meg.

Rommet er en stue med kjøkkenkrok. Høytalerne skal stå i 3,5-4 meters avstand fra lyttepossisjon og den ene høytaleren vil stå inntil en sidevegg(med bare vinduer).

Høytalerne skal ha sort finish.

Prisklasse jeg kunne tenkt meg er ca 7000kr(litt slingringsmonn opp og ned), og gjerne brukt i Oslo.

Er det noen som har anbefalinger til et høytalerpar jeg kan sjekke ut? Har tittet litt på disse anternativene:
    Yamaha NS-777 Yamaha | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    XTZ 99.36 Piano PAR XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten over prisklassen men..
    XTZ 99.25 Piano XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    XTZ 99.26 Piano XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Håper på hjelp her.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert System Audio? Soundgarden har de fleste høytalerene deres i aktuell prisklasse på tilbud om dagen. Har hørt både 1750 og 1550 og lot meg imponere! 1550 blir litt "slank" uten sub, men 1750 klarer fint å bære det meste av musikk, med unntak av virkelig basstung musikk. Da må du ha sub. Disse er som kjent svært tynne og passer meget godt i en leilighetssituasjon med begrenset plass. Passer etter sigende godt m/HK forstk.

Ellers er PSB T5 en høytaler du absolutt bør sjekke ut. Storebroren T6 fikk 6 i lyd og bilde, og jeg liker lyden svært godt, har hørt både 5 og 6. 5 har noe mindre bass, men spiller "renere" i mine ører. Passer fint med HK.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil støtte forslaget om System Audio 1750. Til prisen du får dem for nå er det et meget godt kjøp for en lekker høyttaler med herlig lyd.

Mvh Riceman

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Skal absolutt sjekke ut 1750. Hvis det er mer jeg burde sammenligne med så setter jeg stor pris på å få flere forslag

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg undersøkt System Audio 1750 på Soundgarden. Dette var en høytaler som spilte greit, men jeg manglet(som jeg forventet) den lavere bassen.
    Var innom Hifi-Klubben og hørte på Dali og B&W. Dali høytalerne synes jeg har for spiss diskant, mens B&W virkelig falt i smak. Høytalerne jeg hørte var B&W DM683. Er dette en kvalitetshøytaler som duger til det meste av musikk, og hovedsaklig rock? Hadde desverre ikke noen egen CD med meg når jeg skulle høre..
    Hvordan er byggekvaliteten på B&W DM683?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av siimen
    Da har jeg undersøkt System Audio 1750 på Soundgarden. Dette var en høytaler som spilte greit, men jeg manglet(som jeg forventet) den lavere bassen.
    Var innom Hifi-Klubben og hørte på Dali og B&W. Dali høytalerne synes jeg har for spiss diskant, mens B&W virkelig falt i smak. Høytalerne jeg hørte var B&W DM683. Er dette en kvalitetshøytaler som duger til det meste av musikk, og hovedsaklig rock? Hadde desverre ikke noen egen CD med meg når jeg skulle høre..
    Hvordan er byggekvaliteten på B&W DM683?
    Sitter med samme intrykk som deg i allefall, gjeldene både 1750 og daliene og vurderer sterkt kjøpt av dm683.

Ut i fra det jeg har funnet ut, så vil jeg tippe at forsterkeren din vil slite med å drive dm683. Da de er ganske tung drevne.
    Anbefaler deg å søke litt på dm683 på forumet

Newcomer Vassis sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    237
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur du med tryggheit kan prøve deg på nokon Dynavoice...dei er rimeleg like Proson i lyden og til ein uslåleg pris. XTZ er i same gata om ein legg på noken kr.
    M-65 er eit prima valg om ein vil ha mykje bang for the bucks Lykke til

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W dm683 er meget gode. Hvis du kan "leve" med den økte størrelsen ift system audio. Dog krever de en sterk forsterker for å yte sitt beste. Jeg tror som sagt også at du kommer til å få deg en aha opplevelse hvis du har anledning til å høre PSB t5, som nevnt tidligere i tråden. Hvis du syntes diskanten blir for spiss i Dali, system audio blir for tynn i bunnen, men syntes B&W var bra, da kommer du til å falle helt for PSB. Dynavoice er også et godt alternativ men mangler mye av raffinementet som andre høytalere kan varte opp med, samt at de er rimelig høye og spessiellt dype, som kan være en ulempe i en liten leilighet. PSB er meget plasseringsvennlige da de har bassporten vendt utover.

Et alternativ er jo selvfølgelig monitor audio rs6 også, hvis du har mulighet til å strekke budsjettet litt..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hottentott
    B&W dm683 er meget gode. Hvis du kan "leve" med den økte størrelsen ift system audio. Dog krever de en sterk forsterker for å yte sitt beste. Jeg tror som sagt også at du kommer til å få deg en aha opplevelse hvis du har anledning til å høre PSB t5, som nevnt tidligere i tråden. Hvis du syntes diskanten blir for spiss i Dali, system audio blir for tynn i bunnen, men syntes B&W var bra, da kommer du til å falle helt for PSB. Dynavoice er også et godt alternativ men mangler mye av raffinementet som andre høytalere kan varte opp med, samt at de er rimelig høye og spessiellt dype, som kan være en ulempe i en liten leilighet. PSB er meget plasseringsvennlige da de har bassporten vendt utover.

Et alternativ er jo selvfølgelig monitor audio rs6 også, hvis du har mulighet til å strekke budsjettet litt..
    DM683 er fortsatt mindre enn de høytalerne jeg har i dag, så størrelsen på de er ikke noe problem.

Er det noe sted man man høre PSB?

Dynavoice er jeg litt skeptisk til i utgangspunktet siden jeg ikke har noe sted jeg får hørt de, eller kan de høres i Oslo?

Jeg er avhengig av å ha fremovervendt bassport, noe som forøvrig DM683 har..:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan høre PSB på stereofil på grensen i Oslo, har klipsch, tannoy osv. så du kan jamføre med andre kjente merker. Sist jeg var innom der hadde de ikke t5 i utstilling, men t6. har hørt begge og kan konstatere at de er så godt som identiske med unntak at t6 har mer "trøkk" i bunnen. Dynavoice kan du høre hos surround.no som ligger på skedsmokorset (20 min fra oslo mot Gardermoen). En kamerat av meg hadde M-65 koblet mot en HK980. Uten tvil høytalere som gir mye lyd for pengene, men syntes den manglet litt definisjon i mellomtonen. Piano og gitar låt litt flatt. Men, disse er svære....

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hottentott
    Du kan høre PSB på stereofil på grensen i Oslo, har klipsch, tannoy osv. så du kan jamføre med andre kjente merker. Sist jeg var innom der hadde de ikke t5 i utstilling, men t6. har hørt begge og kan konstatere at de er så godt som identiske med unntak at t6 har mer "trøkk" i bunnen. Dynavoice kan du høre hos surround.no som ligger på skedsmokorset (20 min fra oslo mot Gardermoen). En kamerat av meg hadde M-65 koblet mot en HK980. Uten tvil høytalere som gir mye lyd for pengene, men syntes den manglet litt definisjon i mellomtonen. Piano og gitar låt litt flatt. Men, disse er svære....
    Da blir det en tur til Grensen for å høre PSB.
    Visste ikke at surround hadde butikklokaler, sist jeg handlet der ble det ut av et lager på alnabru :-D

Jeg har kikkett og lest litt om Dynavoice nå, og etter det jeg leser virker det som om de mangler en del i mellomtonen. Mellomtonen er en viktig del av høytalern etter min mening, så det er mulig at Dynavoice blir utelukket.

Active Sandlien sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Surround har vel ikke noe egnet lytte rom.. Men får jo sett og "hørt" litt :?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbud på Klipsch på Oslo Hi-fi center, men frykter det kan bli litt skrikete med HK... PSB??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en runde i Oslo og har fått hørt PSB og Klipsch i tillegg til B&W DM683. Jeg har kommet frem til at jeg går for B&W høytalerne siden jeg helt klart likte lyden og lydtrykket i disse best.

Noen som veit hvor de er på lager nå? Hifiklubben hadde ikke på lager i Osloområdet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •