To par høyttalere, eller sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To par høyttalere, eller sub?

Hei.

Har en Rotel 1062 forsterker og et par B&W DM602 S3... dette oppsettet har jeg vært veldig fornøyd med.

Men i dag impulskjøpte jeg meg et par slike
    System Audio SA1530 Gulvstående høyttaler | Soundgarden

Planen var da å selge B&W-paret.

Men System Audio 1530-høyttalerene mangler såpass mye bass at det hele hørtes nesten skummelt tynt ut. Rotel-forsterkern lar meg koble til et ekstra par høyttalere (Bi-wiring?)... jeg kobla til B&W-høyttalerene på den ene, og SA på den andre og satt forsterkeren i A+B-modus.

Jeg ble ganske imponert. Det kan se ut som om høyttalerene utfyller hverandre godt.

Spørsmålet er: er dette noe særlig lurt? Altså, taper jeg noe merkbart "krutt" på å dra begge parene samtidig? Jeg spiller vanligvis lavt (hybel) så jeg kommer aldri til å dra på skikkelig.

Alternativet mitt er å selge B&W-godsakene og investere i en sub for å kompensere for manglende lyd i bunnen.

Hva ville dere gjort? Noen tanker?

Daniel.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville uten tvil kjøpt en sub og kjøre på kun ett av parene om gangen.

De har forskjellig lydsignatur, du kommer til å få problem med holografi, refleksjoner mm.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Doble høyttalerutganger er i utgangspunktet beregnet på at de to høyttalerparene skal brukes hver for seg; f.eks. i ulike rom.

Når det gjelder "tynn" lyd, skal du ikke se bort fra at dette betyr et riktigere lydbilde. Folk flest har en tendens til å like for mye og for kraftig bass.

Spesielt basslyden vil ellers avhenge av høyttalerplasseringen. Det kan jo være at SA'ene krever en litt annen plassering enn B&Wene, for å yte sitt beste.

Når det gjelder sub, spørs det litt hva du vil oppnå. SAene er oppgitt til å nå ned til 40 Hz. Det vil si at de fint dekker den dypeste strengen på en bassgitar, de få gangene den klinger løst. Det er ikke veldig mye lyd i en musikkinnspilling under den frekvensen -- med mindre det er innspillinger med synthbass eller kirkeorgel.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om 1530'en er oppgitt til 40hz så tror jeg nok at en sub som spiller 40hz gir mer fylde.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Selv om 1530'en er oppgitt til 40hz så tror jeg nok at en sub som spiller 40hz gir mer fylde.
    Hvilket sannsynligvis vil si "kraftigere enn lyden på opptaket skulle tilsi".

Som sagt, min erfaring er at "folk flest" liker mer basslyd enn det som er "riktig". Mange høyttalere har jo denne "smiley"-kurven, der bass og diskant er forsterket i forhold til mellomtonen, slik som "loudness-filteret" de fleste forsterkere hadde i gamle dager. Høyttalere med flat frekvensgang -- som altså gjengir bassfrekvensene like kraftig som de er på opptaket -- ofte oppfattes som "lyse" i klangen.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om TS liker mer bass en innspillingen tilsier er det vel bare rett og rimelig med en ekstra sub.
    Er jo tross alt TS som skal like lyden, ikke dem som spilte inn sangen.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mteinum skrev.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Er jo tross alt TS som skal like lyden, ikke dem som spilte inn sangen.
    Ja, "high fidelity" er ofte noe helt annet enn "high likeability"...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Etter en liten lytterunde, blir jeg mer og mer imponert over høyttalerene. Bassen er der, men den er sparsommelig og kun på svært høyt volum. Jeg har fått plassert de litt bedre.... lydbildet imponerer meg. Piano klinger flottere enn før, og spesielt temaet fra Schindlers Liste er mye mer engasjerende (spotify:track:3DzMT13HJV7EsbVbNZZJZQ) - Spotify.

Men som sagt så savner jeg bassen, spesielt på moderne sanger og film. Da blir det sannsynligvis krafitigere enn hva opptaket skulle mene, men det får bare være. Det skal krible litt i beina når bassgitaren på Chris Rea - Road to Hell Part 2 begynner, spør du meg.

Jeg går tipset deres og selger B&W-ene og kjøper en rask liten sub. Jeg tror kanskje denne passer mine behov:
    XTZ 99 W10.16 sort Matt Subwoofere | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Takk for alle svar.

Daniel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •