Hva anbefales som bakkanaler ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva anbefales som bakkanaler ?

Skal brukes sammen med Monitor Audio GS 60 og GS LCR.
    Stua er ca 7 m lang og 5 meter bred.Siden jeg ikke vil bruke hele stua til hjemmekino vil jeg ha det sånn at anleggdelen blir ca 3 m bred x 5 meter lang og bakkanalene henge ca 1,5 til 2 meter bak meg.Ved siden av den høyre bakkanlen vil pipa stå så bakkanalene vil stå smalere enn frontene.
    Budsjettet er ca 6.000.Kikker på disse,kom gjerne med andre forslag.Brukes til film og PS3-spill.
    MA RX1,RX2,RX-FX,RX senter x 2,Klipsch RS 52.Klipsch RS-7.
    Hi-Fi Huset AS - RX1
    Hi-Fi Huset AS - RX2
    Hi-Fi Huset AS - RXFX
    Hi-Fi Huset AS - RX Centre (2 stk )

Klipsch RS-7 Black Bakhøyttaler - 1 x 8" basselement - Klipsch - L-Sound AS

Klipsch RS-52 Bakhøyttaler - 2 x 5.25" basselement - Klipsch - L-Sound AS

Håper på svar :-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere her inne som bruker disse:
    Velkommen til Mono AS
    Mener at de kan monteres opp-ned i taket.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    og bakkanalene henge ca 1,5 til 2 meter bak meg.Ved siden av den høyre bakkanlen vil pipa stå så bakkanalene vil stå smalere enn frontene.
    Skal anlegget brukes til ekte surround i feks BD/DVD film....
    Man har vel to hovedvalg til høytaleroppsett

1: følge anbefalinger til til de som lager denne lyden så den blir avspillt riktig
    2: Ikke føkge anbefalinger å få den lyden som måtte komme med varierende resultat.

Bakkanaler er ofte betegnelsen på de bakerste høytalere i
    5.1 , 6.1 , 7.1 oppsett

De bakerste i 5.1 er surround sidehøytalere å bør stå på sidene
    http://www.dts.com/Consumer_Electron...2F50468B0.ashx

De bakerste i 6.1 er to surround sidehøytalere og 1 center back
    http://www.dts.com/Consumer_Electron...76B9496B2.ashx

De bakerste i 7.1 er 2 surround sidehøytalere + 2 surround back
    http://www.dts.com/Consumer_Electron...81EB6F952.ashx

Sidehøytalere (surround side)(de to bakerste i 5.1) bør stå med større bredde enn fronter å ikke mindre.

Unntak fra anbefalt oppsett er da man bruker ulike høytalertyper til bakkanaler som er beregnet for diffus og minimalt lokaliserbar lyd.
    Slike høytalere vil ikke gi samme informasjon som ment laget på disc men kan være alternativ for de som sliter med plassering eller ønsker å sette opp sitt eget oppsett utenom anbefalte oppsett.

Klipsch RS kan være bra valg det men om du ønsker å få riktig lyd så sett dem på sidene å ikke på en vegg langt bak deg med liten avstand mellom høytalere

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Velkommen til Mono AS
    De blir litt spe/små etter min mening. Vil anbefalle å se på Focal Dôme (4 stk er nesten innenfor budsjettet ditt tror jeg - selges hos Hifi Huset de også)hvis du skal ha noe som skal henge i taket - se link til tråden min i signaturen, der finner du bilder av hvordan jeg har løst det.

Ellers vil jeg gi tommel opp for innlegget til Hygen. Les litt av det og se på linkene. Det er god informasjon når du skal begi deg ut på bakkanalenes veier.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Skal anlegget brukes til ekte surround i feks BD/DVD film....
    Man har vel to hovedvalg til høytaleroppsett

1: følge anbefalinger til til de som lager denne lyden så den blir avspillt riktig
    2: Ikke føkge anbefalinger å få den lyden som måtte komme med varierende resultat.

Bakkanaler er ofte betegnelsen på de bakerste høytalere i
    5.1 , 6.1 , 7.1 oppsett

De bakerste i 5.1 er surround sidehøytalere å bør stå på sidene
    http://www.dts.com/Consumer_Electron...2F50468B0.ashx

De bakerste i 6.1 er to surround sidehøytalere og 1 center back
    http://www.dts.com/Consumer_Electron...76B9496B2.ashx

De bakerste i 7.1 er 2 surround sidehøytalere + 2 surround back
    http://www.dts.com/Consumer_Electron...81EB6F952.ashx

Sidehøytalere (surround side)(de to bakerste i 5.1) bør stå med større bredde enn fronter å ikke mindre.

Unntak fra anbefalt oppsett er da man bruker ulike høytalertyper til bakkanaler som er beregnet for diffus og minimalt lokaliserbar lyd.
    Slike høytalere vil ikke gi samme informasjon som ment laget på disc men kan være alternativ for de som sliter med plassering eller ønsker å sette opp sitt eget oppsett utenom anbefalte oppsett.

Klipsch RS kan være bra valg det men om du ønsker å få riktig lyd så sett dem på sidene å ikke på en vegg langt bak deg med liten avstand mellom høytalere
    Du som har litt peiling på dette hygen, denne høyttalertypen er vel for vanlig direkte å regne? Som en smal vegghengt stativhøyttaler?

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Velkommen til Mono AS
    Du kan få kjøpe mine pent brukte OS3-sat, de er en del større og kraftigere enn de pinglete nanosat'ene.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=65251&cat=all

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    denne høyttalertypen er vel for vanlig direkte å regne? Som en smal vegghengt stativhøyttaler?
    Er man sånn pirkehøne som meg er dette litt vanskelig høytalertype da de er på en måte trekantet.
    De kan stå horisontalt , vertikalt men hvor man sitter og størelse på rommet ut fra plasseringer vil avgjøre om de passer godt eller om man burde forsøkt andre.

Noe av det beste etter min mening slike høytalere er bra til er som surround back i 7.1 der man ved ok plass bakover til bakvegg kan montere dem så man får noen grader vinlikng mot sweetspot (stående montert)

Har også sett slike "trekantede" høytalere montert oppunder tak (på vegg) som surround back (7.1) (liggende montert) der man ikke har så lang avstand bak til bakvegg .

Høytalerene er direkte ja
    Surround.no slriver........ perfekt for de fleste av oss som har sofaen plassert inntil bakveggen..........men ändå få ljudet vinklat in mot dig.
    Er vel litt hardt tatt i men at de kan bli bra for enkelte om plassering passer slik er fullt mulig.

Uansett samme hvor man setter høytalere vil det komme lyd fra dem men hvilken type lyd er det mange varianter på.

Man har også veggfester/stativ til bokhyllehøyttalere som ofte gir bedre valgmulighet ved bruk av direkte høyralere til surround side eller surround bak
    (så man ikke blir så bundet til en ferdig vinklet høytaler om plasseringer gjør at den ikke passer så godt)

Dolby - Dolby Home Theater Speaker Guide - Speaker Placement and Setup Guide for Home Theater Surround Sound

men husk...plasseringer , valg av høytalere osv er igen bunden regel men bare anbefalinger ut fra type lyd (laget ferdig eller lyd man selv simmulerer , type høytalere , type lytterom , ønske om mest mulig lyd slik den er laget eller ønske om at lyden skal endres.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er dessverre klar over hvor bra det blir på sidene.Hadde Focal Electra SR 900 montert på sidene før og var sinnsykt fornøyd med de.
    I en annen stue ble de montert i en bjelke i taket hengende ned ca 1 m bak lytteposisjon med et VESENTLIG dårligere resultat.
    Jeg har muligheten til å bruke bredde 5 meter og lengde 7 meter til et 7.2 system.
    Men skal jeg ikke bruke hele stua,ikke begynne å bore høyttalere i pipa,det skal se litt normalt ut og TV-en er bare 46" så vil jeg helst bruke det som 3 meter bredde (fra verandadør til vegg) og 5 meter lengde (bredda på rommet).Da er det uten muligheter til å montere de på sidene.Takmontering over lytteposisjon går,men vil HELST unngå det.
    Så hva vil fungere best bak i 5.1?
    Direkte eller noe ala Klipsch RS 52?Best å bruke Monitor Audio RX-FX?Eller stativhøyttalere montert på vegg?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Du kan få kjøpe mine pent brukte OS3-sat, de er en del større og kraftigere enn de pinglete nanosat'ene.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...=65251&cat=all
    Har OS3 selv, kjempehøyttalere med god spredning.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Har OS3 selv, kjempehøyttalere med god spredning.
    Mener ikke å være uhøflig,men de ser da litt puslete ut til å følge den frontrekka.Eller ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch har tilbud rundt forbi nå.Er det stor forskjell på RS 52 og RS 62 ? RS 62 har vel en god del bedre diskanter?
    Eller blir det best med samme meke bak som framme? Må bestemme meg innen Mandag.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •