B&W 683 eller CM7?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W 683 eller CM7?

Vurderer nye fronter og ser på disse 2.CM7 er egentlig litt i dyreste laget men er den verdt de ekstra kronene i forhold til 683?
    De skal brukes på en yamaha v1800 hvertfall til neste år så får vi se om det blir kjøpt effekt forsterker da.

Spiller all slags musikk og ser mye film men det er sjelden at det blir spilt vannvittig høyt.
    Har sub som hjelper til med bass.
    Hvilke hadde dere gått for og hvorfor?
    Har hørt begge men ikke samtidig så jeg husker ikke forskjellen på de,må vel ta en tur til hifi klubben og høre selv før evt handel.
    Ser at cm7 har følsomhet på 88db og 683 på 90, hvor mye vil det ha og si?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM7 er valget om du ikke skal spille veldig høyt, samt forsterkermessig er den mye likere enn 683!

Newcomer moppeken sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Var akkurat i samme situasjon som du er.
    Dro på hifiklubben å hørte på både dm 683 og cm7.
    Hvis du liker litt trøkk i høytalerne så går du for dm 683, men liker du at mellomtone og diskant kommer litt mer frem så velger du cm7
    Mitt valg endte på dm 683 + en denon avr 4310

Intermediate Purolatino sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Her ville jeg helt klart valgt CM7. 683 "trykker" nok en god del mer, men krever igjenn mye mer av receiver/forsterker. Føler meg ganske sikker på at CM7 vil spille og låte bedre enn 683 med Yamaha V1800.
    Det beste er nok å ta med receiver og få testet begge høyttalerne på den og høre selv hva du liker best. 683 er som sagt billigere enn CM7, men det er kun til du finner ut at du trenger enn effektforsterker i tillegg for å drive 683 skikklig!

Edit: Så ikke at du hadde effektforsterker/monoblokker! Enig med han over, er du ute etter mest mulig "trøkk", velger du 683, er du ute etter en høyttaler som etter mitt syn er mye mer musikalsk, velger du CM7. Kommer jo litt ann på hva musikk du hører på og om det er film eller musikk som er viktigst.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Raske svar
    Ser de fleste ville gå for CM7 her, vil ikke den være tyngre og drive enn 683 siden den har 88db følsomhet mot 683`s 90?
    Eller er 683 tyngre og få bra lyd ut av pga fler elementer?

Er jo litt glad i bass og trøkk også men liker lyden i CM7 sinnsykt godt.
    Nå har jo begge fst mellomtone så der er de kansje vledig like?Husker ikke så jeg må nok høre litt.
    4310 er ganske lik receiveren min effektmessig(svigerbror har så vi har sammenlignet) hvordan ble lyden i 683 med bare den mopekken?

Purolation:mener du at v1800 vil være nok på CM7?

Æsj, dette ser ut til og bli dyrere enn forventet da det begynner og helle mot cm7...

EDIT:har ikke de midgardene lenger så det er kun v1800.Har bare glemt og fjerne det i signaturen...

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingkong
    Raske svar

Purolation:mener du at v1800 vil være nok på CM7?

Æsj, dette ser ut til og bli dyrere enn forventet da det begynner og helle mot cm7...

EDIT:har ikke de midgardene lenger så det er kun v1800.Har bare glemt og fjerne det i signaturen...
    Hei

Nok og nok, veldig vansklig å svare på egentlig, det er veldig forskjellig fra person til person, så det må du nesten avgjøre selv.
    Men føler meg ganske sikker på at med kun receiver vil CM7 låte å spille bedre enn 683, 683 er en vanskligere høyttaler enn CM7, og krever mer av elektronikken. Topp høyttaleren i B&W600 serien har lenge vært noe spesiell og vært veldig kresen på elektronikken ifht. power og strøm.
    Hadde jeg vært deg, ville jeg helt klart gått for CM7!

Kan jo nevne at jeg selv har CM9 og 683 som begge ble/blir drevet av en Denon AVR-3808A.
    Kjøpte først 683 og koblet opp, ble så jævlig skuffet at jeg pakket dem ned igjenn rimelig fort før de ble satt opp igjenn i et rent stereo oppsett med en Lyngdorf TDA2200. Nå bruker jeg som sagt CM9 på samme receiver og det låter og spiller mye bedre enn 683 gjorde. Hvorfor det ble/var sånn er vanslklig å svare på, men min opplevelse var at 683 krevde endel mer av receiver enn CM9.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt inne på forumet og ser at det er flere som mener cm7 ikke krever så mye som 683 for og spille bra.skal innom klubben i neste uke kansje og høre litt på de.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    1,125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt inne på forumet og ser at det er flere som mener cm7 ikke krever så mye som 683 for og spille bra.skal innom klubben i neste uke kansje og høre litt på de.
    Hei

Gjør det, flere også som har opplevd at toppmodellen i 600 serien til B&W er enormt vansklig og drive, dette gjaldt vel også DM604. Kan nok virke som at toppmodellen i denne serien har en veldig vansklig impedansekurve og derfor krever veldig mye av forsterker/receiver for å spille og låte godt.

Er helt sikker på at CM7 er mye mer "lettdreven" enn 683!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte hifiklubben for og høre om de hadde disse to på lager og samtidig spurte jeg hvilken han ville anbefale meg til min receiver.
    Han mente jeg absolutt burde gå for 683 siden den ville gi meg mer morro og trøkk enn hva cm7 ville gi.
    Han sa også at en kompis av ham kjørte cm9 på denon 4310 receiver og det spilte veldig bra.
    V1800 kan vel omtrent sammenlignes med denon 4308 i effekt(har sammenlignet litt med en) så han mente 683 burde fungerer utmerket hos meg så lenge jeg ikke skulle ha det siste basstrykket, da burde mer effekt til men det gjaldt også cm7.

Så da ble det vel egentlig bestemt at 683 er veien å gå.Skal ta en tur innom og høre på de før jeg bestemmer meg helt.
    Så hvis noen vet om noen brukte 683 så si ifra

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ringte hifiklubben for og høre om de hadde disse to på lager og samtidig spurte jeg hvilken han ville anbefale meg til min receiver.
    Han mente jeg absolutt burde gå for 683 siden den ville gi meg mer morro og trøkk enn hva cm7 ville gi.
    Han sa også at en kompis av ham kjørte cm9 på denon 4310 receiver og det spilte veldig bra.
    V1800 kan vel omtrent sammenlignes med denon 4308 i effekt(har sammenlignet litt med en) så han mente 683 burde fungerer utmerket hos meg så lenge jeg ikke skulle ha det siste basstrykket, da burde mer effekt til men det gjaldt også cm7.

Så da ble det vel egentlig bestemt at 683 er veien å gå.Skal ta en tur innom og høre på de før jeg bestemmer meg helt.
    Så hvis noen vet om noen brukte 683 så si ifra
    Har et par som jeg vurderer å bytte/selge til fordel for 805S...

Det er svært lite som skiller de to overnevnte lydmessig, men 683 trøkker noe bedre. I mitt oppsett så mye, at jeg må bruke romkorreksjon, etter min smak. Det bør være marginale forskjeller hva de krever av forsterkerkraft.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •