Selge JBL ES250P og skaffe XTZ 12"??? Til film...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Selge JBL ES250P og skaffe XTZ 12"??? Til film...

Jeg eier en ES250P 12-tommer fra JBL. Kjøpt på impuls fra Soundgarden. Angret har jeg gjort i flere måneder nå. Det viser seg at den selges til spottpris f.eks. på netshop.no :P

Jeg syns den flater ut litt for tidlig når bunnen skal nås i LFE-sporet på filmer. f.eks. boom'en når Sauron tar kvelden i prologen på første Ringenes Herre-filmen. (Om dere har noe av de samme testklippene som meg så skjønner dere hvor jeg mener... )

Så har jeg tenkt. Om jeg fikk noe igjen for subben, hva med XTZ's 12-tommer til 3990,- eller evt. denne brukt? Vil den kunne ha mer crash-boom-bang enn JBL's 12-tommer som jeg har?

Tidligere hadde jeg SVS-PB10, og jeg forventer ikke den grad av lave frekvenser, det blir uansett for mye i blokka her... men tror jeg riktig dersom XTZ ligger et sted imellom disse 2? Erfaringer? 2 subber er uaktuelt, heller ikke dyre løsninger er aktuelle. WAF-er sånn medium prioritert, kona er snill, men ikke SÅ snill. SVS'en passet dårlig inn for å si det sånn...

Noen som har tips? Alt dette om noen vil kjøpe da, for budsjettet er litt stramt...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I testen som bladet hjemmekino gjorde så mente de at JBL ga mer punch enn XTZ. Her har du et lite utdrag av den: http://avforum.no/forum/1441050-post14.html
    Men XTZ-en ser jo bedre ut da...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en PEQ på JBL og få "trimmet" bass responsen? Har du kalibrert subben? Når ruller den av? Den skal gå til ca 25 HZ med bra output. Tviler på at XTZ gir så veldig mye mere under 25HZ.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pro_odeh
    I testen som bladet hjemmekino gjorde så mente de at JBL ga mer punch enn XTZ. Her har du et lite utdrag av den: http://avforum.no/forum/1441050-post14.html
    Men XTZ-en ser jo bedre ut da...
    Dette gir jo egentlig et veldig godt svar på spørsmålet mitt.. Takker.

Når det gjelder EQ så mangler jeg måleutstyr, men har kjørt Yamahas YPAO-korreksjon, som gjorde noen oppstramminger på noen frekvenser på subben. Bare to frekvenser som ble endret men... Tips for dette?

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har testet begge subbene opp mot hverandre i samme scener. På papiret er det ikke noen stor forskjell på dem. Men selv synes jeg at xtzen hadde litt mer moro å by på i film, mens jbl hang på den også, men ikke i like engasjerende grad som xtzen. Den ble litt tilbakeholden på flere av scenene under iron man, og virket som den hadde lite å gå på. Xtzen stod for sitt under veldig mange av scenene og gjorde en god jobb.

Men ingen av disse subbene er beregnet for særlig høyt volum. Normalt vil jeg ansi er 100db, over dette blir det fort problematisk på dypbassscener. Jeg tror ikke du vil merke en stor forskjell dersom du skifter sub, da begge er veldig like på både film og musikk. Miniatyre forskjeller som gjør at jeg synes xtzen drar det lengste strået på film. Det jeg anbefaler deg å gjøre er å få lånt, eller testen en xtz I DITT EGET ROM, på AKKURAT den lotr scenen på samme volum, og deretter vurdere forskjellen. I dette tilfellet tror jeg det hadde vært lurest

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johsgjerde
    Dette gir jo egentlig et veldig godt svar på spørsmålet mitt.. Takker.

Når det gjelder EQ så mangler jeg måleutstyr, men har kjørt Yamahas YPAO-korreksjon, som gjorde noen oppstramminger på noen frekvenser på subben. Bare to frekvenser som ble endret men... Tips for dette?
    YPAO klarer ikke å kalibrere sub skikkelig. Du må plassere sub'en der det yter best (hvis du ha mulighet). Dernest så må du justere fasen så den stemmer med frontene. Deretter så kjører du YPAO.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •