Student på utkikk etter surroundanlegg + receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Student på utkikk etter surroundanlegg + receiver

Som emnetittelen tilsier er jeg altså student. Skal starte ved NTNU til høsten, og er på utkikk etter helst surroundanlegg (5.1), men tar gjerne i mot stereo (2.1) forslag også. Skal i tillegg til dette ha en receiver. Har ikke fått romstørrelsen enda, men regner med at rommet blir omtrent 12-16 kvadratmeter.

Kan ikke skryte på meg at jeg er ekstremt erfaren eller en hifi-ekspert, men når jeg først skal kjøpe vil jeg gjerne ha noe med kvalitet. Vil tenke meg at det beste hadde vært satelitthøytalere? Budsjettet mitt er ikke 100% fastsatt pga at jeg ikke vet hvilken pris dette ligger rundt, men kanskje maks 10000kr for alt? :-?

Anlegget skal hovedsakelig brukes til film (blu-rays spesielt) og til TVen/PS3-spilling. Blir selvsagt litt musikk også, men fokuset ligger på film vil jeg si. I tillegg blir nok laptopen koblet til for å se på serier o.l.

Har prøvd å sett litt rundt, men de fleste innleggene jeg finner er veldig gamle. Ser for eksempel at mange anbefaler Onkyo-receivere. Har også sett litt på Bose, men vet at disse får veldig ulik omtale, er vel ikke så mange hifi-eksperter som vil anbefale dem. :razz:

Akkurat nå har jeg Logitech Z-5500, men skal ikke ta med disse når jeg flytter å tenkte at når jeg først skal kjøpe nytt så kan jeg like greit ta et steg oppover.

Må være ærlig å si at jeg er veldig usikker på om jeg får plass til 2 store fronthøytalere (golvhøytalere). Tenkte kanskje noe som 4 x høytalere på størrelse med vanlige bakhøytalere, 1 x center, 1 x sub og receiver.

Når det kommer til receiver så har jeg lite peiling. Det som skal kobles til receiveren er mest sannsynlig PS3, TV, høytalere, sub og og laptop. Hørt mange anbefale Onkyo 607, men lurer på om den begynner å bli litt gammel? Som sagt vet jeg ikke så ekstremt mye om receivere eller surroundanlegg for den saks skyld, men bare lurer på hva den egentlig støtter og om det er lurt å invistere i noe nyere? :|

På forhånd takk
    Espen Andreassen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt dette anlegget selv, men har hørt mye posetivt om det.
    Skal gi mye lyd i forhold til pris.
    SVS S-Series Compact Config v2 Kundetilpasset høyttalersystem - SVS - L-Sound AS
    Med hensyn til forsterker ville jeg sett på elkjøp eller lefdal. (Hvis du ikke vil kjøpe brukt da). Lykke til hvertfall..

Active Dali B5005 sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Matt
    Har ikke hørt dette anlegget selv, men har hørt mye posetivt om det.
    Skal gi mye lyd i forhold til pris.
    SVS S-Series Compact Config v2 Kundetilpasset høyttalersystem - SVS - L-Sound AS
    Med hensyn til forsterker ville jeg sett på elkjøp eller lefdal. (Hvis du ikke vil kjøpe brukt da). Lykke til hvertfall..
    Dette høytalersystemet inneholder ikke subwoofer..Receiver ligger på rundt 3000- og da sprekker buddsjettet ditt visst du skal ha subwoofer..

Newcomer Cerwinlover sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dali B5005
    Dette høytalersystemet inneholder ikke subwoofer..Receiver ligger på rundt 3000- og da sprekker buddsjettet ditt visst du skal ha subwoofer..
    Ser du ikke subwooferen der? Når det settet har verdi 8000, så kan du bruke 2000 på forsterker/receiver.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cerwinlover
    Ser du ikke subwooferen der? Når det settet har verdi 5000, så kan du bruke 5000 på forsterker/receiver.
    Inneholder ikke subwoofer, nei.

Newcomer Cerwinlover sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan Kristian Korsnes
    Inneholder ikke subwoofer, nei.
    Ok, trekker alt tilbake.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kan jeg egentlig regne med i pris da?

2 par høytalere: 3000-4000kr?
    Center: 1000-2000kr?
    Sub: 3000-4000kr?
    Receiver: 2500-3000kr (i hvert fall)?
    Totalt: 9500-13000kr?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med et budsjett på maks 10k ville jeg gått for onkyo607 og høytalerpakken hk-ts11.

Lettvint kinolyd - Lyd og Bilde

607 får du for 2500-3000 (varierer fra uke til uke på elkjøp, lefdal, komplett, netshop). hkts11 for 3500 eller mindre på netshop eller komplett (det varierer også).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er dette settet i forhold til for eksempel Z-5500? Vil tro det er bra til prisen, men ikke i nærheten av systemer med gulvhøytalere (vet jeg ikke kan forvente det heller)?

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et system bestående av gulvhøyttalere er mye bedre i denne prisklassen enn satelitthøyttalere. Jeg ville også sett i retning bruktmarkedet, da det er mulighet for å slå an noen gode deals der. Onkyo 607 ville jeg også gått for, med htks11 synes jeg blir litt svakt. De settene til 5-6k som tilbyr subwoofer er ikke særlig verdt å se på, da de subwooferne innehar relativt dårlig kvalitet. Spar litt og kjøp heller denne subwooferen = JBL ES 250PW Subwoofer Sort - JBL - Subwoofer - JBL ES 250PW Subwoofer Sort - Netshop.no - pc data foto minne digital utrolig rå subwoofer til prisen, les noen tester om den, den overgår alt i prisklassen.

Har sendt deg pm om et annet anlegg også, ta en kikk på det, sammen med onkyo receiveren og denne jbl subwooferen. Jeg mener at det blir et ganske bra opsett til prisen. Uten å sprenge budsjettet noe veldig

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med gulvhøytalere kan man spille høyere og dypere enn små høytalere. Men man får langt finere og bedre lyd med små høytalere til samme pris, og dersom rommet ditt ikke er større enn 12-16 kvm, så trenger du ikke svære gulvhøytalere som er vanskeligere å plassere. Ettersom små høytalere er mye lettere å plassere siden de tar mindre plass, så er det også lettere å oppnå bedre lyd.

Glem heller ikke at H/K er spesialister på å lage komponenter som nærmest er skreddersydde for actionfilmer og rock. hk-ts11 er utrolig bra for størrelse og pris. Settet vinner jo "beste kjøp" til 6,5 k, og nå får du det til halv pris av det igjen. Hvor godt er kjøpet da?

Min mor har hk-ts7 sammen med hk avr130, og ingen har klagd over hverken lydkvalitet eller lydnivå.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jovisk
    Med gulvhøytalere kan man spille høyere og dypere enn små høytalere. Men man får langt finere og bedre lyd med små høytalere til samme pris, og dersom rommet ditt ikke er større enn 12-16 kvm, så trenger du ikke svære gulvhøytalere som er vanskeligere å plassere. Ettersom små høytalere er mye lettere å plassere siden de tar mindre plass, så er det også lettere å oppnå bedre lyd.

Glem heller ikke at H/K er spesialister på å lage komponenter som nærmest er skreddersydde for actionfilmer og rock. hk-ts11 er utrolig bra for størrelse og pris. Settet vinner jo "beste kjøp" til 6,5 k, og nå får du det til halv pris av det igjen. Hvor godt er kjøpet da?

Min mor har hk-ts7 sammen med hk avr130, og ingen har klagd over hverken lydkvalitet eller lydnivå.
    hvor har du dette fra? jeg har eid hk i 3 år, jeg vet hva det er godt for, men det er mulig å gjøre gode brukt kjøpt i denne prisklassen her, og man kan få rimelig bra nybegynner hifi opsett med ordentlig gulvstående og hele pakka til samme 5-6k. Sleng på en splitter receiver og du har et godt utgangspunkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er for eksempel disse Dynavoice SC-5 EX m/ XTZ 99 W10.16 High glossy Med Sub 5.1 | Surround.no - Høyttaler spesialisten + en Onkyo 607 receiver (eventuelt dyrere receiver)? (hadde egentlig tenkt å gå for en 12'' sub siden jeg mest sannsynlig ikke vil ha plass til gulvhøytalere med basselementer)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    hvor har du dette fra? jeg har eid hk i 3 år, jeg vet hva det er godt for, men det er mulig å gjøre gode brukt kjøpt i denne prisklassen her, og man kan få rimelig bra nybegynner hifi opsett med ordentlig gulvstående og hele pakka til samme 5-6k. Sleng på en splitter receiver og du har et godt utgangspunkt.
    Det sier seg selv at gulvhøytalere til 5k ikke kan levere like fin lyd som "bokhyllehøytalere", da gulvhøytalere inneholder flere elementer og mye større kabinett, tar lengre tid å produsere, lager og frakt koster mer, osv.

En kompis av meg er lydtekniker, det var han som tipset meg om at bokhyllehøytalere i de fleste tilfeller er bedre en svære gulvbeist som i tillegg slipper ut mer uønsket støy.

Men det aller viktigste for å få bra lyd, er akustikk. Det er også lettere å få til med mindre høytalere da de er lettere å plassere riktig.

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det sier seg selv at gulvhøytalere til 5k ikke kan levere like fin lyd som "bokhyllehøytalere", da gulvhøytalere inneholder flere elementer og mye større kabinett, tar lengre tid å produsere, lager og frakt koster mer, osv.

En kompis av meg er lydtekniker, det var han som tipset meg om at bokhyllehøytalere i de fleste tilfeller er bedre en svære gulvbeist som i tillegg slipper ut mer uønsket støy.

Men det aller viktigste for å få bra lyd, er akustikk. Det er også lettere å få til med mindre høytalere da de er lettere å plassere riktig.

Dette kan jeg si meg enig i til en viss grense. Som jeg har sagt tidligere her på forumet så synes jeg f.eks. at Dali Concept 2 er en mye bedre høytaller enn Dali Concept 6.Dette vet jeg at jeg ikke er alene om og synes. Men når man rykker litt opp i klassen som til mine Klipsch RF-7 som jeg har nå, så finner du ikke stativhøytallere som spiller bedre, det er rett å slett fysiskelover som spiller inn her. Dem er store å skaper et *******s trøkk. Å jeg vil også si det at for å være en så stor HT så spiller dem veldig fint!

Dette var da litt offtopic da pengene blir et problem. Men til strådskaper: Jeg ville sett på bruktmarkedet om jeg hadde funnet noe som passet, får en god del bedre anlegg da. Ellers så har surround.no bra pakker i den prisklassen. samme med Lsound.no dem har SVS S-Series Compact Config v1. Noe som gir deg ca. 6500.- og finne reciver og sub for. NY Fence Audio 12" Hjemme Sub og muligens Harman Kardon AVR 355. Denne Recivern skulle nok gå å prute litt på da den ny idag koster 5995.-

Da har du fått deg et veldig greit system til ønsket pris. Er mange som ikke liker Fence osv. Men man må gjøre noen komprimisser og i et såpass "billig" system så synes jeg man bør kutte ned på prisen på suben.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha RX-V465 + Dynavoice F-6 EX Sort 5.0 m/XTZ 99 W10.16 Med Sub og Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten eller samme settet med Onkyo 607, er vertfall et trygt valg, som gir veldig mye for pengene.

Ellers er SVS(Lsound) og kanskje Jamo(mulig det va dustinhome som hadde billig surroundsett) noe å titte på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg får plass til gulvhøytalere i front, hvordan ville dette settet vært?

JAMO S606 HCS3 SVART/SVART - Lekker, prisoptimal vellyd - høytalerpakke fra danska Jamo - Kunderevisjoner
    Elkjøp - Onkyo TX-SR607 receiver
    XTZ 99 W12.16 Sort Matt 12" | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Hvordan vil bakhøytalerne kunne bli plassert? Kan de festes på vegg? Skal de stå på gulv eller burde de plassert på en eller annen hylle?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvis du sammenligner bokhylle og gulvstående til 5k så mener jeg også at bokhyllene vinner på "finere" og mer kvalitativ lyd. Gulvstående taper her pga faktorer som du nevnte. MEN det er gode gulvstående til 5k, for eksmpel fra klipsch rf-serie, jbl, og dali. Man kan få dali ikon 6 brukt til 5k, og det sier seg selv hvor man havner da. Samme gjelder f.eks klipsch rf-62/82, da blir det nesten ikke verdt å vurdere bokhylle en gang

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også linke til en annen tråd jeg har om emnet. Er sikkert en del mer ekspertise her som kan kommentere på det som blir sagt i denne tråden:

Nok en student på utkikk etter surround/stereo - Forum - Side 2 - Audiovisuelt.no

Når det kommer til å kjøpe brukt er jeg veldig usikker. Har aldri brukt å kjøpt noe særlig brukt, men har hørt at med hifi-komponenter kan det til og med være fordelsaktig å kjøpe brukt, og kan vel få bedre utstyr til en billigere penge (det jeg er mest usikker på er vel eventuelt garanti). Det er bare til å linke til forskjellig bruktutstyr som er bra!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen3
    Kan også linke til en annen tråd jeg har om emnet. Er sikkert en del mer ekspertise her som kan kommentere på det som blir sagt i denne tråden:

Nok en student på utkikk etter surround/stereo - Forum - Side 2 - Audiovisuelt.no

Når det kommer til å kjøpe brukt er jeg veldig usikker. Har aldri brukt å kjøpt noe særlig brukt, men har hørt at med hifi-komponenter kan det til og med være fordelsaktig å kjøpe brukt, og kan vel få bedre utstyr til en billigere penge (det jeg er mest usikker på er vel eventuelt garanti). Det er bare til å linke til forskjellig bruktutstyr som er bra!
    Jepp det stemmer, det er fordi hifi komponenter ikke oppdateres like hyppig som f.eks tver, mobiler og andre elektroniske bruksartikler. Det kommer ikke ny teknologi hver dag, og du tjener egentlig ikke noe særlig på å kjøpe nytt med unntak av garanti. Men igjen så er det slik at ting går ikke i stykker på 1,2,3. spesielt høyttalere. Med elektronikk er det en litt annen sak, med tanke på firmwarefeil osv. Ting flyr ikke ned i pris pga at det har kommet "nye" ting med ny teknologi.

sjekk hifisentralen.no, der er det mye bra og finne, men dog mye dyrt der borte. Finn synes jeg er litt tvilsomt, få entusiaster jeg kjenner til legger ut artikler der, i og med at folk med altfor lite peiling er glade i å gi skambud. Her på forumet ligger det også en god del ting, søk på de forskjellige merkene, så finner du noe sikkert:-D

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •