Student på utkikk etter surroundanlegg + receiver - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Finnes et bra høytaller sett på finn nå, harman/kardon sine prisbelønede små høytallere, for 4000.- det er en relativt grei deal, og som jeg sa tidligere her oppe, det går å prute på allt du kjøper brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dere her som lovpriser bokhylle høytallere mener dere virkelig at bokhyllehøytallere til 2k overgår Dynavoice M-65?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KJØP BRUKT!
    Litt mer å sette seg inn i men moro er det. Siden du skal gå på NTNU så har du vel sannsynligvis nok i toppen til å smøre opp et potmeter eller lignende og i hvertfall til å finne ut av hvordan man gjør dette. Anlegget jeg har pr dd i stua kostet meg ca 1500 spenn, riktignok. Nypris på dette var en gang i tiden ca (må regne litt) 14000. Hva dette vil tilsvare i dagens marked tør jeg ikke spekulere for mye på men jeg vil anta at det er noe mer.
    (Gulvstående, effektblokker, forsterker, tuner, cd spiller, kabler etc.)
    Ikke 5.1 eller 2.1, men morro til film allikevel.

Jeg ville i aller høyeste grad vurdert behovet for anlegg ut fra hvordan du kommer til å bo, og hvor edru du (Eller Kompisen) kommer til å være når anlegget skal benyttes. Ikke behov for kjempeanlegg på hybelkomplekset, men innimellom tar det av så småanlegget får kjørt seg hardt. Naboer skal tas hensyn til (Noen Leser faktisk når de studerer?!?) og festdeltagere skal imponeres.

Gulvstående tar som regel ikke mer plass en et par på stativ (areal av gulv). Men der jeg bodde i studietiden var det ikke snakk om fleksibel romløsning.(les ting var permanent plassert) Jeg hadde fått store problemer med å plassere anlegget mitt pr. i dag på de kvadratmetrene jeg hadde til rådighet. Husk at du skal ha "alt" du eier inne på det lille rommet.

Kanskje det beste til og med ville være å beholde eksisterende anlegg og spare alle penga til Øl i steden.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha fiskeren, jeg er nok en ganske seriøs student, så hva festing angår blir dette ikke å gå utover anlegget. I tillegg blir jeg mest sannsynlig å leie litt utenfor byen for at leiligheten ikke skal bli en forsh/nach plass. Rommet mitt til dags dato er omtrent 12 kvadratmeter og får plass til mye her inne, og rommet mitt der nede vil neppe bli noe mindre enn dette.

Når det kommer til å kjøpe eksempelvis Dali Ikon 6 eller Klipsch RF 62/82 brukt lurer jeg på hvordan jeg skal få dette innenfor budsjettet med tanke på at jeg i tillegg skal ha bakhøytalere, center, receiver og eventuelt sub? :roll:

På forhånd takk :!:
    Espen Andreassen

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel at høyttalere skal samarbeide med rommet de står i, enkelte ganger er små høyttalere faktisk best.
    Har 17kvm2 hybel som er overmøblert, jeg fikk mye bedre lyd med stativ en med gulvstående.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen3
    Haha fiskeren, jeg er nok en ganske seriøs student, så hva festing angår blir dette ikke å gå utover anlegget. I tillegg blir jeg mest sannsynlig å leie litt utenfor byen for at leiligheten ikke skal bli en forsh/nach plass. Rommet mitt til dags dato er omtrent 12 kvadratmeter og får plass til mye her inne, og rommet mitt der nede vil neppe bli noe mindre enn dette.

Når det kommer til å kjøpe eksempelvis Dali Ikon 6 eller Klipsch RF 62/82 brukt lurer jeg på hvordan jeg skal få dette innenfor budsjettet med tanke på at jeg i tillegg skal ha bakhøytalere, center, receiver og eventuelt sub? :roll:

På forhånd takk :!:
    Espen Andreassen
    ahh, glemte det helt, ble litt opphengt i 2 kanalers lyd til 5k her.

her er ihvertfall noen linker til komplette brukt sett:

Dali/ Denon hjemmekinoanlegg til knallpris! - FINN Torget

Dali Concept \ Polk Audio - FINN Torget (uten receiver)

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiskeren
    KJØP BRUKT!
    Litt mer å sette seg inn i men moro er det. Siden du skal gå på NTNU så har du vel sannsynligvis nok i toppen til å smøre opp et potmeter eller lignende og i hvertfall til å finne ut av hvordan man gjør dette. Anlegget jeg har pr dd i stua kostet meg ca 1500 spenn, riktignok. Nypris på dette var en gang i tiden ca (må regne litt) 14000. Hva dette vil tilsvare i dagens marked tør jeg ikke spekulere for mye på men jeg vil anta at det er noe mer.
    (Gulvstående, effektblokker, forsterker, tuner, cd spiller, kabler etc.)
    Ikke 5.1 eller 2.1, men morro til film allikevel.

Jeg ville i aller høyeste grad vurdert behovet for anlegg ut fra hvordan du kommer til å bo, og hvor edru du (Eller Kompisen) kommer til å være når anlegget skal benyttes. Ikke behov for kjempeanlegg på hybelkomplekset, men innimellom tar det av så småanlegget får kjørt seg hardt. Naboer skal tas hensyn til (Noen Leser faktisk når de studerer?!?) og festdeltagere skal imponeres.

Gulvstående tar som regel ikke mer plass en et par på stativ (areal av gulv). Men der jeg bodde i studietiden var det ikke snakk om fleksibel romløsning.(les ting var permanent plassert) Jeg hadde fått store problemer med å plassere anlegget mitt pr. i dag på de kvadratmetrene jeg hadde til rådighet. Husk at du skal ha "alt" du eier inne på det lille rommet.

Kanskje det beste til og med ville være å beholde eksisterende anlegg og spare alle penga til Øl i steden.
    er fullstendig enig med deg der

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner godt at du vil kvitte deg med eksisterende anlegg. Hadde et lite 2,1 system av samme merke. Når dette endelig tok kvelden var det tid for obduksjon. Fyttekatta for et innhold, (Sub)bassen ble tatt hånd om av et kraftig element på ca 3-3.5 tommer med en skikkelig pløsete passiv radiator på ca 8 tommer. Forsterkerenheten på "Flere hundre" watt var en historie for seg selv. Jaja, nok om det. (Underforstått: "Styr unna alt som ligner på denne typen anlegg, det SER nesten alltid bedre ut enn det ER!")
    Det gode rådet fra meg blir å vurdere anlegg ut fra åssen du tror du kommer til å bo. (det er ofte utopisk å prøve å bo utfra åssen høyttalere man har, huseiere og andre vegg i vegg naboer er og blir en plage) Personlig er jeg av den oppfattningen at større høyttalere trenger noe luft rundt seg. Mine Dali 606, (Ja jeg vet det er en "drittht." men de kosta meg bare 400 inkl kabling) låter best med goood avtand til bakveggen. (ca 1 m) Jo nærmere bakveggen jo mer "ungdommelig" (Les Dårlig) bass. Disse har riktignok bassporter bak og det er helt sikkert forskjell på hvor disse er plassert. (Dette kan andre mer om enn meg.)
    Lettere har det vært å plassere mange av de mindre høyttalerene jeg har hatt innom.
    Likevel foretrekker jeg litt mere "SVÆRT" lydbilde, og ommøblerer gjerne stua når kona er borte.

Oppsummert, undersøk GRUNDIG om det er lytt der du skal flytte inn. Det beste er å leie av en gammel gubbe med dårlig hørsel.
    LAtterlig høyt får man stort sett bare spillt i en enebolig eller en hytte i skauen (men gud så digg det er når man kan)
    Jeg bor i enebolig men naboene glor(og rister på hodet) når veggene rister.

OT:
    NB! Jeg trodde også jeg skulle på noe seriøse greier når jeg begynnte på universitetet. men fant fort ut at Russetiden varer en stund ut i semesteret, masse unge mennesker med mer penger mellom henda på en gang siden konfen

Jeg holder fremdeles en knapp på noe brukt, spesielt på høyttalerfronten. Lett å avsløre feil og problemer med høyttalere, bare sørg for å få høre dem først.
    Surround har jeg ikke erfaring med, men der er det vel fort at man går glipp av ett eller annet lydformat man burde hatt. Alternativt kan man jo gå for en gammel med mye power og en nyere med dekoder for de riktige lydformatene (ryktene skal ha det til at man får dekodere med på enkelte nyere spillere, Her får noen arrestere meg) og koble sammen, men nå skal jeg holde kjeft for dette har jeg ikke peiling på.

Lykke til med studi(nnene)ene, og anlegget

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg svarer her, da tråden på diskusjon.no har beveget seg lang ut på viddene

Hvis jeg får plass til gulvhøytalere i front, hvordan ville dette settet vært?

JAMO S606 HCS3 SVART/SVART - Lekker, prisoptimal vellyd - høytalerpakke fra danska Jamo - Kunderevisjoner
    Elkjøp - Onkyo TX-SR607 receiver
    XTZ 99 W12.16 Sort Matt 12" | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Hvordan vil bakhøytalerne kunne bli plassert? Kan de festes på vegg? Skal de stå på gulv eller burde de plassert på en eller annen hylle?
    Nå har det seg slik at Jamo-pakken er utgått fra Dustin. Det var litt synd, for det var et virkelig røverkjøp. Du kan fortsatt få kjøpt den til en god pris på Komplett, men det er dessverre 1500 dyrere: Komplett.no - Jamo S606 HCS3 Surroundpakke

Ellers er det ikke dumt å se på bruktmarkedet, du kan få mye fint der.
    Men jeg ville helst investert i en god forsterker og gode fronter, så kan du heller bygge ut ved behov/lyst.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok sant at man kan kjøpe gode gulvhøytalere for 5k brukt, men det kan man også med bokhøytalere.

Fordelene til gulvhøytalere er at man kan spille høyere, få mer trøkk og mer bass. Det er nok ikke så lurt om man leier en hybel der høy musikk ikke er så populært blant naboene.

Jeg har vært på innflytningsfest der kameratene mine som studerte faktisk ble kastet ut der de nettop hadde flyttet inn pga høy musikk...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen og takk for flere svar. Vært litt opptatt med eksamen, men fant i dag et sett som noen selger der jeg bor. Dette er da KEF KHT-3005 surround settet. Disse ser jo ut som et veldig godt alternativ. Går litt opp i pris her, men kan sikkert leve med det. Her er et par linker:
    http://www.surround....5-SE-Black.html
    http://www.lydogbild...291&testid=2209

Personen skal ha 10000kr for settet (dette inkluderer 2 par stativ som koster mellom 2200-2500kr tror jeg, som vil si opp i mot 5000kr).

Hvis jeg går for dette settet vil Onkyo 607 være et godt alternativ eller burde jeg gå litt opp i pris og se etter noe nyere? :-?

På forhånd takk
    Espen Andreassen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    btw linkene dine funker ikke Espen..

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen og takk for flere svar. Vært litt opptatt med eksamen, men fant i dag et sett som noen selger der jeg bor. Dette er da KEF KHT-3005 surround settet. Disse ser jo ut som et veldig godt alternativ. Går litt opp i pris her, men kan sikkert leve med det. Her er et par linker:
    http://www.surround....5-SE-Black.html
    http://www.lydogbild...291&testid=2209

Personen skal ha 10000kr for settet (dette inkluderer 2 par stativ som koster mellom 2200-2500kr tror jeg, som vil si opp i mot 5000kr).

Hvis jeg går for dette settet vil Onkyo 607 være et godt alternativ eller burde jeg gå litt opp i pris og se etter noe nyere? :-?

På forhånd takk
    Espen Andreassen
    Dette er et MEGET bra sett, ingen tvil om det. Men vei ikke hvor billig det er... dem fleste settene på brukten ligger rundt den prisen der. men det er helt klart akseptabelt! Kompisen har dette sammen med en Yamaha 765 og det spiller helt greit. og skulle jeg hatt noe litet å lettplassert ville det nok bli dette settet. Men jeg er da villig å bruke litt mer penger på effekt, for jeg lurer på hvor mye man kan få ut av et slikt sett. Men jeg personlig ville ikke gått for noe mindre enn en Yamaha 765 til dette settet. Jeg har selv hatt denne reciveren og var meget fornøyd med den. men skal du spille av musik med USB må du opp i 1065, som jeg også har hatt. ingen forskjell på lyden på disse som er snoe å snakke om så 765 er et virkelig godt kjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mikalsen
    btw linkene dine funker ikke Espen..
    Satser på at disse funker :wink: :
    Gull i Lyd & Bilde! KEF KHT 3005 SE Black Med Sub 5.1 | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    Test av KEF KHT-3005 Høyttalere - Lyd og Bilde

Trudde prisen var meget bra, men jeg handler aldri brukt. Nypris for anlegget er omtent 15000kr + 5000kr for stativene, altså 20000kr. Så 10000kr vil jo være 50%. Burde jeg prøve å prute ned med i hvert fall en lapp eller mer, eller er disse ikke noe å satse på?

Tror dere det er noen plasser i Tromsø jeg kan gå å høre disse, og kanskje få litt informasjon og forslag til receiver?

Intermediate Bankruptstudent sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,076
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt en del stuff innom under studietiden. Må si at mitt nåværende lavbudsjetts xtz imponerer meg sett i forhold til prisen. Riktignok ikke like åpent lydbilde som mitt tidligere b&w oppsett, men til film/spill er fungerer det mer enn bra nok

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen flere meninger på mine to tidligere poster angående KEF KHT 3005 (og 2 par stativer). Har hørt flere plasser at folk anbefaler forsterkere til en pris på minimum rundt 7000-8000kr. Skulle gjerne hatt litt mer info på disse, prisen, receiver osv fra folk med kunnskapen :-D

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har noen flere meninger på mine to tidligere poster angående KEF KHT 3005 (og 2 par stativer). Har hørt flere plasser at folk anbefaler forsterkere til en pris på minimum rundt 7000-8000kr. Skulle gjerne hatt litt mer info på disse, prisen, receiver osv fra folk med kunnskapen :-D
    Jeg kan si det litt enklere, en Yamaha 765 funker fint, denne har også preout som gjør at du kan koble på effektforsterker/e. Så en Yamaha 765 sammen med en Emotiva XPA-5 ville drive dette settet fullt ut! Men spørs litt på hvor mye penger du skal legge i dette da...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åpner denne tråden litt igjen etter å ha hatt en lang ferie.

Fikk vite i går at min far kanskje hadde tenkt å oppgradere å kunne da eventuelt selge sitt anlegg til meg. Han har ikke sagt pris. Tenkte jeg skulle høre her om det er noe tess, og hvis det ikke er så aller verst hvor mye jeg burde gi for det.

Anlegget er som følger (navnene er hentet bak på høytalerne):
    2 x Dali Evidence 470 (Fronter)
    2 x Dali Suite Rear (Var ikke noe mer navn enn dette, har ikke klart å funne eksakt match på nettet)
    1 x Dali Evidence C70 (Senter)
    1 x Dali Suite S 1.2 (Sub)
    (Kan nevnes at alt er cherry)

Han har også en Denon AVR-3300 forsterker og en dvd-spiller til denne. Forsterkeren er nok litt for utdatert og tror ikke jeg blir å gå for den uansett.

Er veldig usikker. Har sett litt mer på Klipsch-høytalere som ikke ser dårlig ut heller.

På forhånd takk
    Espen Andreassen

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal å sies at jeg har sett en del på Klipsch også som ser ut til å være på tilbud flere steder (eksempelvis tonart, lsound og oslo hi-fi center). Har spesielt sett på Klipsch RF-82 (fronter) og Klipsch RC-62 (Senter), men litt usikker på bakhøytalere (RB-61/81, men ser litt store ut), forsterker/receiver og eventuelt en sub.

Er vel dette og anlegget til min far som er de mest interessante akkurat nå. Trenger altså litt hjelp fra mer erfarne folk med disse anleggene (eventuelt andre) + receiver. Vet ikke om det er fordelsaktig å bare kjøpe Klipschene nytt siden prisen neppe vil være ekstremt langt i fra brukt eller? :roll:

På forhånd takk
    Espen Andreassen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    4,267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal å sies at jeg har sett en del på Klipsch også som ser ut til å være på tilbud flere steder (eksempelvis tonart, lsound og oslo hi-fi center). Har spesielt sett på Klipsch RF-82 (fronter) og Klipsch RC-62 (Senter), men litt usikker på bakhøytalere (RB-61/81, men ser litt store ut), forsterker/receiver og eventuelt en sub.

Er vel dette og anlegget til min far som er de mest interessante akkurat nå. Trenger altså litt hjelp fra mer erfarne folk med disse anleggene (eventuelt andre) + receiver. Vet ikke om det er fordelsaktig å bare kjøpe Klipschene nytt siden prisen neppe vil være ekstremt langt i fra brukt eller? :roll:

På forhånd takk
    Espen Andreassen

hvis du går for klipsch så er det god pris enkelte steder nå og da er man ikke langt unna bruktpris, angående receiver så skal jeg bytte min i august, oppgradere innenfor samme merke, skal selge min marantz sr6003 da(ca16mnd gammel) og kjøpe marantz sr7005
    tenker meg en pris på ca 3500 for denne receiveren
    har klipsch oppsett selv, ellers vil jeg tipse deg om onkyo receivere hvis du går for kklipsch, ved siden av marantz, yamaha er også populært på klipsch

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •