SVS opp mot Velodyne (tenker musikk)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SVS opp mot Velodyne (tenker musikk)

Hei.
    Jeg har lest litt tester rundt om av SVS, og disse får jo bare skryt, og spiller ufattelig dypt, men hvordan egner de seg på musikk?

Det samme gjelder Velodyne, hvordan egner DD18 seg på musikk?

Jeg vurderer SVS PB13-Ultra og Velodyne DD18, begge to er jo rå på film, men jeg ønsker også en subwoofer med smidighet til musikk

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sherdog
    Hei.
    Jeg har lest litt tester rundt om av SVS, og disse får jo bare skryt, og spiller ufattelig dypt, men hvordan egner de seg på musikk?

Det samme gjelder Velodyne, hvordan egner DD18 seg på musikk?

Jeg vurderer SVS PB13-Ultra og Velodyne DD18, begge to er jo rå på film, men jeg ønsker også en subwoofer med smidighet til musikk
    Jeg syns Velodyne spiller vannvittig bra. Men syns det har blitt for dyrt (tenker da på DD serien). SPL serien har jeg altid ønsket meg selv .

SVS kan sakene sine, men er først og fremst til film de virkelig viser monsteret i seg, og jeg syns de slår Velodyne på musikk med tanke på prisen dem koster!!! For 1stk DD18 får du 2 stk SVS Ultra13, og da er det oftest lettest å få en fin bassrespons .

Er det kun musikk du skal ha det til, ville jeg seriøst vurdert 2x Velodyne SPL1200 med romkorreksjon.

Aldri likt dem(tidligere modeller), men BW sin nye 610XP / CM10 sub skal også ha falt i god smak her og der, den nye DB1 virker jo fint brutal da . Har selv eid BW ASW850, syns den var kanon på musikk, og tildels film.

EDIT: Er selv eier av SVS plus/2, og syns den virkelig spiller bra til prisen!! Etter litt from og tilbake har jeg jaggu meg fått den til å spille bra på musikk også .

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenker man på ren ytelse (maks lydtrykk) under 40-50hz, er nok Velodyne i overkant kostbart sammenlignet med SVS. På DD-serien betaler du ekstra for ting som servo, fjernkontroll, DSP/EQ, TV tilkobling og stor klasse D forsterker. Trykkammer er generelt dyrere å produsere enn bassrefleks om man skal få like høy ytelse. DD er ganske lett å integrere til å spille musikk, og låter svært bra over hele registeret. Jeg har inntrykket av at veldig mange av de som bruker SVS til film er svært fornøyd med dypbass-egenskapene, men den erfaringen jeg har og det jeg leser ut i fra andre som prøver å integrere større SVS i et "hifi-oppsett", er at det ikke er lett å få til sømløst. JL Audio har også noen spennende produkter i prisklassen, likeså ED om man skal først se på store bassrefleksløsninger som SVS.

Et annet spennende alternativ i den prisklassen er custombyggede subwoofere. Da kan du få en subwoofer tilpasset dine ønsker (og rom). Annenhåndsverdien er nok ikke like høy, men ytelsemessig kan du få noe skikkelig rått til prisen av en DD. Den gangen jeg selger unna min DD-18, blir det nok til fordel for custom. Da går man gjerne over på noe med ekstern DSP/EQ og sannsynligvis også forsterker.

Jeg vil anbefale at du også søker litt på forumet. Det er mange relevante erfaringer/diskusjoner rundt SVS og Velodyne allerede.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min jakt på sub, kom jeg ganske raskt fram til at lukket kasse (trykkammer) er best til musikk.

Hvor dypt sub'en går, har mindre betydning til musikk, siden musikkinnspillinger sjelden inneholder særlig informasjon under 40-50 Hz. Har du vinyl som kilde, vil sub'en oftest bare gjengi støy. (Spiller du mye musikk med synth-bass eller kirkeorgel, kan saken være en annen.)

Med forbehold om feil innstillinger, dårlig akustikk i lytterom o.s.v. synes jeg ikke de sub'ene som oftest anbefales her låter bra på musikk.

Men så var det dette med pris... Gode musikksub'er koster gjerne 10.000+...

PS:
    Konklusjonen min er vel egentlig, at har man høyttalere som spiller ned i 50Hz eller dypere, har man lite å hente med en sub -- om den ikke er av skikkelig kvalitet.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    I min jakt på sub, kom jeg ganske raskt fram til at lukket kasse (trykkammer) er best til musikk.

Hvor dypt sub'en går, har mindre betydning til musikk, siden musikkinnspillinger sjelden inneholder særlig informasjon under 40-50 Hz. Har du vinyl som kilde, vil sub'en oftest bare gjengi støy. (Spiller du mye musikk med synth-bass eller kirkeorgel, kan saken være en annen.)

Med forbehold om feil innstillinger, dårlig akustikk i lytterom o.s.v. synes jeg ikke de sub'ene som oftest anbefales her låter bra på musikk.

PS:
    Konklusjonen min er vel egentlig, at har man høyttalere som spiller ned i 50Hz eller dypere, har man lite å hente med en sub -- om den ikke er av skikkelig kvalitet.
    At musikk ikke inneholder noe særlig under 40-50 hz er jo bare tullball.. En akustisk gitar har til og med toner under der..

Hørt leonard cohen? Yello? AC/DC?...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    At musikk ikke inneholder noe særlig under 40-50 hz er jo bare tullball.. En akustisk gitar har til og med toner under der.
    Å nei, ikke den diskusjonen en gang til...

Sjekk en hvilken som helst skolebok, eller Wikipedia.

E-strengen på en gitar stemmes til 82 Hz; på bass en oktav dypere = 41 Hz.

Bass-blåseinstrumenter kan gå noe dypere enn dette.

Den dypeste strengen på et stort piano (flygel) har en frekvens på 27,5 Hz; tangent nr 4 nedenfra ligger på rundt 33 Hz. Hvor ofte tror du disse brukes i vanlig musikk?

De dypeste menneskestemmene når ned til rundt 60-70 Hz -- men det er ikke ofte noen går ned dit i en vanlig sang.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    I tilsvarende skjema på Wikipedia kan du klikke på hvert instrument, og finne eksakte tall. Ligger gjerne litt høyere enn det virker på denne oversikten.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    At musikk ikke inneholder noe særlig under 40-50 hz er jo bare tullball.. En akustisk gitar har til og med toner under der..

Hørt leonard cohen? Yello? AC/DC?...
    Men dette inneholder mindre bassenergi enn det en film gjør.
    Visse instrumenter krever også en helt annen basskontroll enn det en filmsub kan prestere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ok. Jeg kommer nok til å bruke subben mest til film, men også musikk, så vil da ha det mest kurrante til begge delene

Jeg skal uansett ha 4 subwoofere, 2 bak og 2 foran, bak har jeg allerede valgt SVS til film, og disse vil jeg skru av under musikk, for 4 subber til musikk føler jeg kan bli litt mye, og derfor ønsker jeg da 2 foran som jeg bruker til musikk, men da er jeg i tvil på hva jeg skal velge, er disse "tube" subbene til SVS kjappere?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sherdog
    Jeg skal uansett ha 4 subwoofere, 2 bak og 2 foran, bak har jeg allerede valgt SVS til film, og disse vil jeg skru av under musikk, for 4 subber til musikk føler jeg kan bli litt mye, og derfor ønsker jeg da 2 foran som jeg bruker til musikk, men da er jeg i tvil på hva jeg skal velge, er disse "tube" subbene til SVS kjappere?
    Ingen grunn til at 4 subwoofere til musikk er for mye. Trenger dog å være integrert/kalibrert skikkelig. Men en portet kasse med nedover-rettet element, tube eller ikke, er etter min erfaring ikke det beste utgangspunktet for en sub der fokuset skal være musikk.

Du skriver heller ingenting om rommet eller hva slags utstyr dette skal integreres mot. Det høres ut som du har et bra budsjett på sub, så jeg regner med at resten står i stil og/eller du trakter etter ekstreme ytelser under 80hz?

Med 4 subwoofere og et stort budsjett, trenger du slettes intet hundehus fra SVS for å flytte tilstrekkelig med luft under 20 hz - i allefall ikke i en typisk norsk stue. Jeg hadde satset på 4 subwoofere fra samme produsent, og valgt en sub som yter godt både til film og musikk innenfor de rammene budsjettet tillater. En skikkelig DSP/PEQ er en selvfølge. Med en god DSP kan du også sette opp presets, slik at du har egne target kurver for film og musikk....

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen

PS:
    husk at svs sin ultra har 4 forskjellige moduser, blant annet lukket. Når jeg kjører musikk så bruker jeg den lukkede løsningen, noe jeg synes funker ypperlig. Subben høres da mer tilbakelent, strammere, og litt mindre "overtakende" på musikken.

Jeg er ganske enig i konklusjonen din.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke hørt denne.Men han som selger Focal Alto BE på Hifisentralen har mest sannsynlig en Sub Utpoia BE enda.Den koster vel 48.000.Tipper han vil ha 24.000 for denne siden jeg selv vurderte den engang med litt tykkere lommebok enn nå.Denne skal visst være vanvittig på musikk.Har testa SVS,Focal og Velodyne på musikk.Synes Focal (SW 900) er veldig bra på musikk og Velodyne (SPL 1000R) som nr 2 av de 3 merkene (SVS PB 12 PLUS og NSD 12).Så kanskje 2 stk Focal SW 900 hadde vært noe til musikk.Sikkert priset mellom 5-7.500 per stk.Kostet 15.000 per stk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde en Velodyne CHT15-R som jeg brukte til både film og musikk.

Jeg synes den funket veldig bra til musikk, selv på de raske bass-slagene i fjortissTrance låter, så fulgte subben godt med.

På fjernkontrollen til subben så kan du velge: Movies/Games/Music/R&B om jeg ikke husker helt feil. Når jeg hørte på musikk så hadde jeg den på Music, som sikkert er fabrikkinstillt. Man merket forskjell på den og Movies feks.

Tror ikke Velodyne er dårlig på musikk, men finnes sikkert bedre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •