Sub med høynivå inn?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub med høynivå inn?

Hei

Ser etter en sub som kan ta høynivå inn og ta dette i bruk, ikke bare rute det videre via et høypassfilter. Jeg vet at REL har dette som spesiale, men det må da være andre som kan det samme.

Prisklasse opp til 5000,-

Velodyne Impact 10 har høynivå inn, men kan suben drives på denne inngangen? MIn egen Audio pro Mondial bsre ruter signalet videre og må ha linjesignal for å fungere for egen maskin.

Håper noen kan hjelpe.

Ole V

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ og SVS har dette. SVS har også innebygget 80hz høypass. XTZ koster 3-4000kr for 10" og 12". SVS PB10-NSD koster 5300kr. Alle disse pleier å dukke opp på brukten hvis dét er interessant.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    XTZ og SVS har dette. SVS har også innebygget 80hz høypass. XTZ koster 3-4000kr for 10" og 12". SVS PB10-NSD koster 5300kr. Alle disse pleier å dukke opp på brukten hvis dét er interessant.
    Takk for svar. Skal sjekke opp disse nærmere.

Vet du om noen av subene fra Soundgarden eller hifiklubben har slike muligheter? Har begge deler her i byen.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange subs har dette....bare se nettsidene til forhandlerne du nevner.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SOEDAL
    Takk for svar. Skal sjekke opp disse nærmere.

Vet du om noen av subene fra Soundgarden eller hifiklubben har slike muligheter? Har begge deler her i byen.

Ja... siden du antyder du bor i byen så er det bare og ta en tur og se på hva de har

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta meg en tur i butikkene. Hører her først for å kunne ta en grovsortering. Nettsidene er ikke klare på dette feltet, merkelig nok.

Saken er at mange suber har høynivå inn, det er ikke det som er problemet. Problemet er at suben ikke henter signalet sitt derfra, kun viderefører det til frontene hvis man kobler dem gjennom suben. En venn av meg har en Dali sub. Samme opplegget på den. Man må ha linjesignal inn selv om det er høynivå inngang på suben.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ta meg en tur i butikkene. Hører her først for å kunne ta en grovsortering. Nettsidene er ikke klare på dette feltet, merkelig nok.

Saken er at mange suber har høynivå inn, det er ikke det som er problemet. Problemet er at suben ikke henter signalet sitt derfra, kun viderefører det til frontene hvis man kobler dem gjennom suben. En venn av meg har en Dali sub. Samme opplegget på den. Man må ha linjesignal inn selv om det er høynivå inngang på suben.
    Her tror jeg du og/eller kameraten din må ha misforstått. Hvorfor i all verden skulle det være terminaler for høynivå inn hvis suben ikke bruker de til å hente signal F.eks. den XTZ-en som ble nevnt lenger opp har høynivå inngang og bruker da selvsagt dette signalet for å mate forsterkeren i suben.

I tilfeller hvor det er både høynivå-inn og -ut er det gjerne et delefilter som kutter signalet som går videre til ut-terminalene og man kan ofte justere delefrekvensen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Her tror jeg du og/eller kameraten din må ha misforstått. Hvorfor i all verden skulle det være terminaler for høynivå inn hvis suben ikke bruker de til å hente signal F.eks. den XTZ-en som ble nevnt lenger opp har høynivå inngang og bruker da selvsagt dette signalet for å mate forsterkeren i suben.

I tilfeller hvor det er både høynivå-inn og -ut er det gjerne et delefilter som kutter signalet som går videre til ut-terminalene og man kan ofte justere delefrekvensen.
    Skulle ønske jeg har misforstått. Jeg oppfattet dette som like selvsagt som deg, og trodde det hele var så enkelt at det stort sett holdt å sjekke baksiden av en sub for å se om den hadde høyttalerinnganger. Desverre funker det ikke slik på Audio Pro og ihvertfall en Dalimodell.
    Signalet rutes bare videre med en avskjæring av bassen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ønske jeg har misforstått. Jeg oppfattet dette som like selvsagt som deg, og trodde det hele var så enkelt at det stort sett holdt å sjekke baksiden av en sub for å se om den hadde høyttalerinnganger. Desverre funker det ikke slik på Audio Pro og ihvertfall en Dalimodell.
    Signalet rutes bare videre med en avskjæring av bassen.
    Ifølge instruksjonsbøkene til de Audio Pro-modellene jeg har sjekket, fungerer disse på normalt vis.

Dvs at man kan bruke høynivåinngang fra forsterker til å mate sub'en med, og eventuelt rute et filtret signal videre til sidehøyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Her tror jeg du og/eller kameraten din må ha misforstått. Hvorfor i all verden skulle det være terminaler for høynivå inn hvis suben ikke bruker de til å hente signal .
    Antagelig pga høypassfilteret som kan være nyttig hvis man vil avlaste fronthøyttalerne eller sattelittene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet nå med Audio Pro B1.35 (eldre modell som jeg bruker som sub og stativ for senterkanalen Swan 1.1C).

Når jeg fjerner viderekoblingen til senteren har jeg bass i subben opp til 300 HZ. Når jeg koblet inn senteren og slo av suben fikk jeg signal fra 35 HZ. Brukte Calibrator DVD og frequency sweep på senteren.

Så manualen stemmer, deler på 100 HZ 12 dB/oktav. Overlappingen høres også ut til stemme bra mht lydstyrke over (i sub)/under (i senter) 100 HZ. Ellers ville det jo vært meningsløst med en slik kobling. Da kunne en jo ikke brukt suben med stereoforsterker uten linjeutgang (pre ut).

Min XTZ 99 W12 har ikke høynivå ut, så der kobler man eventuelt direkte videre til høytaleren. Dvs ingen høypass utgang. Her må en vel justere lavpassfilteret slik at bassavrullingen i høytaleren ("mekanisk filter") matches med lavpassfilteret i suben.

Men med høysignal ut på Audio Pro er det filtrering. Signalet under delefrekvensen går til suben.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bnimks
    Testet nå med Audio Pro B1.35 (eldre modell som jeg bruker som sub og stativ for senterkanalen Swan 1.1C).

Når jeg fjerner viderekoblingen til senteren har jeg bass i subben opp til 300 HZ. Når jeg koblet inn senteren og slo av suben fikk jeg signal fra 35 HZ. Brukte Calibrator DVD og frequency sweep på senteren.

Så manualen stemmer, deler på 100 HZ 12 dB/oktav. Overlappingen høres også ut til stemme bra mht lydstyrke over (i sub)/under (i senter) 100 HZ. Ellers ville det jo vært meningsløst med en slik kobling. Da kunne en jo ikke brukt suben med stereoforsterker uten linjeutgang (pre ut).

Min XTZ 99 W12 har ikke høynivå ut, så der kobler man eventuelt direkte videre til høytaleren. Dvs ingen høypass utgang. Her må en vel justere lavpassfilteret slik at bassavrullingen i høytaleren ("mekanisk filter") matches med lavpassfilteret i suben.

Men med høysignal ut på Audio Pro er det filtrering. Signalet under delefrekvensen går til suben.
    Takk for at du tok deg bryet med dette.

Jeg koblet ned alt av kabler og skrudde av suben. Så koblet jeg til med kun høynivå inn ... og det virket. Merkelige greier. Det funket ikke forrige gang. Mulig den måtte resettes for å registrere at den skulle ta signalet fra høynivåinngangen? Vil tro at det er noe slikt på gang her. Må prøve dette på suben til kammeraten min også. Vel, uansett så fungerer det ihvertfall slik som jeg ønsker her nå. Holdt nesten på å kjøpe en ny sub der gitt.

Tusen takk for hjelp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •