Subwoofer, bra/dårlig???? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tdynna
    Er på jakt etter en god basskilde til hjemmeanlegget mitt. Lurer derfor på hva som er bra i pris under 5000,-???

Har tittet en del på nettet, men foreløpig må jeg si at jeg er mer imponert over Alpine elementet jeg hadde i bilen.
    Er det til kinoen din, så er det bare å kjøre på med SVS, de er vannvittige til prisen . Dette er en sub som holder følge på musikk for det meste, samt er "overlegen" enn det meste til film .

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    husk at proffene har tilgjengelig kunnskap, erfaring og midler for å kunne teste en subwoofer på den måten den fortjener å bli testet på:-D
    Det er sant, men de har det samme tilgjengelig på andre sub'er også. Det er litt rart at SVS skal være så mye dårligere på musikk hjemme hos folk enn andre sub'er. Når proffe folk får de til å bli bedre enn det meste så må det være kalibreringen til folk det skorter på og dét er ikke SVS's skyld. Men hvis de ikke kalibrerer SVS'en så kalibrerer de sikkert ikke de andre sub'ene heller. Men en ukalibrert sub som spiller godt under 20hz låter kanskje dårligere enn en ukalibrert sub som bare går ned til 25hz. Noe må det være.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg var 14-18 år så var det ikke vanlig med aktive subber.Så vi bygde kasser av div bilelementer til hjemmebruk.Bygde de etter anbefalinger av butikkene.Var vel ikke de største monsterforsterkerene som drev de,men effektforsterkere fra Nad osv.Tar man f.eks Stroker 12" til Cerwin Vega som kostet 4.000+arbeid,kasse,delespole og forsterker ble det litt brukt litt penger.Det ble også bygd noen monster kasser av 15".
    Ingen av disse kunne matche f.eks XTZ 12" som jeg forøvrig ikke er fan av.Mulig jeg er på bærtur der,men bilelementer er vel laget for litt mer mottrykk siden de ofte blir presset inn i mot seteryggen.Derfor funker de ofte dårlig i et stort rom.Det var hvertfall noe ala dette Hifi klubben forklarte meg etter at jeg sprengte en B&W 12" aktiv.Den stod for nærme sofaen og taklet ikke mottrykket selv om den ikke ble presset på noen måte.
    Tror du får MYE mer for pengene ved å kjøpe en aktiv sub enn å begynne å bygge av bilelementer.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er sant, men de har det samme tilgjengelig på andre sub'er også. Det er litt rart at SVS skal være så mye dårligere på musikk hjemme hos folk enn andre sub'er. Når proffe folk får de til å bli bedre enn det meste så må det være kalibreringen til folk det skorter på og dét er ikke SVS's skyld. Men hvis de ikke kalibrerer SVS'en så kalibrerer de sikkert ikke de andre sub'ene heller. Men en ukalibrert sub som spiller godt under 20hz låter kanskje dårligere enn en ukalibrert sub som bare går ned til 25hz. Noe må det være.
    Mye mulig du har rett der ja.Hadde SVS PB 12 PLUS og den var ukalibrert (eks-dragen ville ha hundehuset ut så rakk det aldri) og kun romkorrekssjon på forsterkeren.Men den ble testet mot en Velodyne SPL 1000 R som har målemikrofon.Ved sitteposisjon var det på svært få sanger SVS-en var bedre.Velodynen gruset den på alt annet enn dypbassen.I følge SPL-målinger av disse 2 gjort av proffe så skal ikke dette være mulig.Sier vel sitt når jeg i dag synes NSD-en er mye bedre og råere enn PLUS-en :-) FEILKALIBRERT.

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Når jeg var 14-18 år så var det ikke vanlig med aktive subber.Så vi bygde kasser av div bilelementer til hjemmebruk.Bygde de etter anbefalinger av butikkene.Var vel ikke de største monsterforsterkerene som drev de,men effektforsterkere fra Nad osv.Tar man f.eks Stroker 12" til Cerwin Vega som kostet 4.000+arbeid,kasse,delespole og forsterker ble det litt brukt litt penger.Det ble også bygd noen monster kasser av 15".
    Ingen av disse kunne matche f.eks XTZ 12" som jeg forøvrig ikke er fan av.Mulig jeg er på bærtur der,men bilelementer er vel laget for litt mer mottrykk siden de ofte blir presset inn i mot seteryggen.Derfor funker de ofte dårlig i et stort rom.Det var hvertfall noe ala dette Hifi klubben forklarte meg etter at jeg sprengte en B&W 12" aktiv.Den stod for nærme sofaen og taklet ikke mottrykket selv om den ikke ble presset på noen måte.
    Tror du får MYE mer for pengene ved å kjøpe en aktiv sub enn å begynne å bygge av bilelementer.
    nå har ikke jeg veldig mye teknsik innsikt i dette, men det med mottrykk går vel inn på hvor mye Ohm subben er konstruert for å spille i OG hvor mye Ohmd en kan spille STABILT ned til. De fleste bilsubber spiller i 4 ohm, og noen til og med ned i 2 Ohm, 1Ohm er bare de veldig ekstreme som KAN spille stabilt ned til, men da trenger du flere titalls tusen "bilforsterkerwatt" for å spille ordentlig med. Siden nermest alle aktive subber spiller i 8Ohm betyr det at de ikke er beregnet for å spille i rom med stor motstand. Jo lavere Ohm, desto større motstand. Dette går direkte på elementet, om man setter et bilsubb element i en aktiv subwoofer så vil man merke STOOR forskjell.

Elementer som brukes i aktive subber er konstruert for å spille i 8 Ohm, og er derfor blant annet ikke like "STORE/TYKKE/TUNGE" osv...Men dette med Ohm tar for seg et stort område innen lyd og bilde, i blant annet forsterkere, kabler og masse annet, så jeg vet ikke helt om det er flere faktorer så påvirker ytelsen til en lav Ohm sub i en aktiv sub

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye mulig du har rett der ja.Hadde SVS PB 12 PLUS og den var ukalibrert (eks-dragen ville ha hundehuset ut så rakk det aldri) og kun romkorrekssjon på forsterkeren.Men den ble testet mot en Velodyne SPL 1000 R som har målemikrofon.Ved sitteposisjon var det på svært få sanger SVS-en var bedre.Velodynen gruset den på alt annet enn dypbassen.I følge SPL-målinger av disse 2 gjort av proffe så skal ikke dette være mulig.Sier vel sitt når jeg i dag synes NSD-en er mye bedre og råere enn PLUS-en :-) FEILKALIBRERT.
    hahaha, jeg har vært der før jeg også. I løpet av de to første dagene jeg fikk ultraen, etter å ha hatt nsd i litt over en måned så var jeg egentlig litt skuffet. HELT, til jeg satte på transformers på ordentlig blu ray, brukte quick calibration quiden i manualen til svs, og ble blå rett og slett blåst over ende. Blir det fortsatt, selvom jeg vet hvilken scene det er og hvor rått det er, så blir jeg fortsatt overrasket hver gang:shock: Men skikkelig pro kalibrering blir vel med hellnoobs quide, å trikse og mikse med grafen der er ikke LETT, må ha god tid for å gjøre det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt fra testen av sub-er som hjemmekino gjorde: http://avforum.no/forum/1441050-post14.html
    Når du i tillegg får JBL-en til bare 3000 kr, så er det veldig mye bass for pengene. Du får alltid noe bedre, men spørsmålet er hvor mye mer du må betale...

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pro_odeh
    Litt fra testen av sub-er som hjemmekino gjorde: http://avforum.no/forum/1441050-post14.html
    Når du i tillegg får JBL-en til bare 3000 kr, så er det veldig mye bass for pengene. Du får alltid noe bedre, men spørsmålet er hvor mye mer du må betale...
    Interessant!
    Men det ser ut som jbl gir best punch. Har Klipsch RF 82 og er det ikke disse som gir selve punchet undet film, men subw det i dypet? Eller kan man ikke sammenligne midbass og subwoofer-punch?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, det er litt subjektivt kanskje, selvom en gulvstående og sub skal spille i samme frekvensområde tror jeg subben gjør denne jobbe bedre dersom det er under 60-55 hz, over dette tror jeg gulvstående gjør det bedre, men det er min erfaring bare. Spørs på hvilken høyttaler også da selvfølgelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er på bærtur der,men bilelementer er vel laget for litt mer mottrykk siden de ofte blir presset inn i mot seteryggen.Derfor funker de ofte dårlig i et stort rom.Det var hvertfall noe ala dette Hifi klubben forklarte meg etter at jeg sprengte en B&W 12" aktiv.Den stod for nærme sofaen og taklet ikke mottrykket selv om den ikke ble presset på noen måte.
    Grunnen til at en basskasse til bil ofte fungerer dårlig i store rom har med type kasse og gjøre.
    Alle (okay kansje ikke 100%alle, men de aller fleste) hjemmekino subber er laget som bassreflexkasse, evt åpen kasse. Ingen er laget som lukket. Der kommer din situasjon inn, lukkede bilkasser bruker bilen for å lage trykk, lyd.

Sett et kraftig "bilelement" med riktig bassreflexkasse inn i stua og jeg vil love at dere blir imponert.

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til at en basskasse til bil ofte fungerer dårlig i store rom har med type kasse og gjøre.
    Alle (okay kansje ikke 100%alle, men de aller fleste) hjemmekino subber er laget som bassreflexkasse, evt åpen kasse. Ingen er laget som lukket. Der kommer din situasjon inn, lukkede bilkasser bruker bilen for å lage trykk, lyd.

Sett et kraftig "bilelement" med riktig bassreflexkasse inn i stua og jeg vil love at dere blir imponert.
    tror ikke du har fulgt med på akkurat det i det siste. De fleste, (nermest alle) subwoofere til hjemmekino lages UTEN bassrefleks, altså lukkede løsninger. Med noen få unntak, som Svs, eD, JBL og noen veldig få andre amerikanske merker. Velodyne og JL audio som er et av verdens mest kjente subwooferprodusenter lager bare lukkede løsninger. I tilegg er det flere high-end høyttalermerker som også fokuserer på lukkede "isobaric" (motslående) subwooferløsninger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    tror ikke du har fulgt med på akkurat det i det siste. De fleste, (nermest alle) subwoofere til hjemmekino lages UTEN bassrefleks, altså lukkede løsninger. Med noen få unntak, som Svs, eD, JBL og noen veldig få andre amerikanske merker. Velodyne og JL audio som er et av verdens mest kjente subwooferprodusenter lager bare lukkede løsninger. I tilegg er det flere high-end høyttalermerker som også fokuserer på lukkede "isobaric" (motslående) subwooferløsninger.
    Ja ser den. var kansje litt bastant der.

for å spørre videre, har du åpnet en av disse kassene? Vet du åssen de ser ut inni? (uten å sjekke hos produsentene)

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

for å spørre videre, har du åpnet en av disse kassene? Vet du åssen de ser ut inni? (uten å sjekke hos produsentene)
    I pb (boksene) fra svs er det i hver fall et DIGERT tomrom.
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

slik mishandling og tortur av min kjære elskede vil jeg ikke stå for personlig. Men har sett bilder fra en åpningsprosess til pc-13 ultra, og har dermed fått med meg alle komponentene.

De lukkede subbene er veldig små, ofte er det ikke mye større i diameter enn selve elementet.

Se nederst her: http://avforum.no/forum/generelle-gu...05-10-a-3.html

og her: http://avforum.no/forum/attachments/...0-_mg_4490.jpg

som du ser er de ikke ganske store, men har fortsatt imponerende ytelse på papiret, men prisen er jo derimot...

Noe annet som er litt kult å vite er at velodyne sin dd12 sub som nermest like stort element som svs sin veier 30,45kg. Mens bare elementet til ultraen veier 24kg, kanskje en pekepinn på hvor rå ytelse du kan få ut fra det:razz:

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •