Fra 5.1 -> 7.1 = Høyttalerplassering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active Carpo sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    399
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra 5.1 -> 7.1 = Høyttalerplassering

Hei!

Har kjøpt meg ny forsterker og skal utvide fra 5.1 -> 7.1.
    Som de fire høyttalerne bak bruker jeg dali 2002. Hvor det skal plasseres vet jeg sånn ca. Men det er høyden jeg lurer på! Hvor høyt o ver lytteposisjon bør de være?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke hovedregel at diskanten skal være i ørehøyde når du sitter i "godstolen"?

[space]

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [space
    ]Er ikke hovedregel at diskanten skal være i ørehøyde når du sitter i "godstolen"?

[space]
    Det spørst jo alt etter lytteposisjon og kanalar. Stereo er jo det da, men effekta kan variere i visse HZ syklusar.. Alt etter romme og kravheit.

Newcomer audi sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig synsing:

Det er antagelig ikke så lurt å plassere surround høytalere direkte mot øret slik som man ofte gjør med stereohøytalere. Årsaken til at man får ett godt lydbilde i stereo er bl.a. at man har to høytalere som spiller så likt som mulig og dermed får lyden fra mange ulike punkter.

Det jeg opplever ved å rette bakhøytalerene direkte mot øret er at lyden kommer nettopp direkte fra høytaleren og det er som regel ikke meningen. Det er sikkert derfor noen surroundhøytalere sprer lyden i tre retninger. Noen sier at de skal plasseres høyt også, selv om jeg ikke helt forstår hvorfor. Diskanten er også nedtonet i mange surroundmoduser for å ikke bli for retningsbestemt.

Du bør prøve deg fram. Selv så gleder jeg meg til å prøve med fire bakhøytalere (7.1). Jeg tror nemlig dette er en god løsning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •