Stereo-oppsett med to subwoofere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo-oppsett med to subwoofere.

Hei alle, holder nå på med oppgraderinger på mitt stereo annlegg.

Pr dags dato så bruker jeg Abrahamsen Komponenter V1.0-V3.0 samt 2stk brokoblede V4.0 til elektronikk, av høyttalere så har jeg nettopp fått KEF XQ40 i hus.

Er meget fornøyd med lyden, men jeg har ønsker og få litt mere ”pondus” i bassen.
    Så da tenkte jeg at jeg skulle gå til innkjøp av to stk subwoofere som kan gjøre jobben på de laveste frekvensene,

Har sett meg ut en modell som jeg har sett har fått meget god kritikk samt har de tilkoblingsmulighetene og prisleiet som jeg er ute etter, nemlig: XTZ 99 W10.16 high glossy.
    Denne modellen tror jeg vil være perfekt for mitt bruk jeg jeg bruker annlegget til 70% musikk og 30% film, og da denne er både kjapp og responsiv så tror jeg denne kan passe veldig bra inn i mitt oppsett.

Jeg tenker og koble subbene igjennom høypass inngangen, dvs at jeg kobler høyttaler-kablene fra forsterker og ut til XQ40’ene for og så bruke en egen Høyttalerkabel som blir tvunnet med den delen av høyttaler-kabelen som går inn i XQ40 for og så bringe signalet videre til subben som skal ta seg av de laveste frekvenesene.. Tenker jeg riktig nå??
    (se bilde, og beklager dålig mspaint-egenskaper :-p)

Så var det instillingene for og få dette til og spille sammen, der tenker jeg og gå til annskaffelse av en XTZ Room Analyzer for og måle hvor dypt XQ40 spiller i sweetspot hos meg for og så stille crossoveren på subben at den begynner på ca den Hz som høyttalerene slutter på.

Dette er i allefall mine tanker for og få den ekstra bassen, hva syntes dere om dette? vil dette være den beste måten for og koble og stille dette oppsettet inn eller??

Svar mottas med takk 

Mvh: Christopher

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selve koblingen skulle være grei nok, slik du har skissert den. Jeg forutsetter at du har koblet fra + på forsterker til + på høyttaleren, og fra - på forsterkeren til - på høyttaleren. Så kobler du bare videre til suben - fra + til +, og fra - til -.

Alternativt kan du eventuelt koble direkte fra høyttalerutgangene på forsterker til sub (fra + til + og fra - til -) hvis det gir et mer hensiktsmessig kabelstrekk.

Du trenger strengt tatt ikke rare kabelen fra høyttalerterminalene - evt. fra forsterker - til sub. Slike høynivåinnganger på suber er høyimpedante og trekker minimalt med strøm.

M.h.t. innstillinger, har jeg ingen erfaringer med nevnte Room Analyzer eller noe annet av den sorten - så der må du håpe på at andre melder seg.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for raskt svar, bkablene skal jo seffers kobles riktig i fohold til + og - ja :-)
    så da er jeg ikke helt ute på viddende med kablingen da :-)

Når det gjelder kobling fra sub, så tror jeg det vil være enklest og koble denne fra Høyttalerene og til sub'en (minst kabalstrekk)..
    MEN, må jeg tvinne kablene som går fra forsterker direkte ut til sub, eller holder det at kablene går fra samme terminal bak fra høyttaleren?
    for og si det på en annen måte, går lydsignalet i en høyttaler i hele terminalen eller må kablene tvinnes i hverandre for signal??

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke heller bruke sub'er med highpass på høynivå? Da siler du bort bassen fra høyttalerne og avlaster både høyttalere og forsterker. Du begrenser dessuten frekvensområdet høyttalerne deler med sub'ene og du får en lettere jobb med hensyn til fasejustering. Kjørte det sånn en stund mens receiveren var på verksted og det fungerte veldig bra.

Active hustlin sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dangerc
    Takker for raskt svar, bkablene skal jo seffers kobles riktig i fohold til + og - ja :-)
    så da er jeg ikke helt ute på viddende med kablingen da :-)

Når det gjelder kobling fra sub, så tror jeg det vil være enklest og koble denne fra Høyttalerene og til sub'en (minst kabalstrekk)..
    MEN, må jeg tvinne kablene som går fra forsterker direkte ut til sub, eller holder det at kablene går fra samme terminal bak fra høyttaleren?
    for og si det på en annen måte, går lydsignalet i en høyttaler i hele terminalen eller må kablene tvinnes i hverandre for signal??
    Hvis du har terminal broer så går det jo i "hele" høyttaleren.. om jeg forstår problemstillingen din riktig ?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Du skal ikke heller bruke sub'er med highpass på høynivå? Da siler du bort bassen fra høyttalerne og avlaster både høyttalere og forsterker. Du begrenser dessuten frekvensområdet høyttalerne deler med sub'ene og du får en lettere jobb med hensyn til fasejustering. Kjørte det sånn en stund mens receiveren var på verksted og det fungerte veldig bra.
    Ok, hvordan fungerer Høynivå da? hvordan vil dette kobles i praksis?, snakker vi da høyttalerkabel eller? har jo ikke noen utganger for sub i forsterkeren min, og hvordan vil da innstillingsmulighetene ved crossover bli??
    er litt ny på dette feltet må sies, så takker for all hjelp :-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bare drar høyttalerkabel fra forsterker og til høynivå inn på sub. Deretter nye høyttalerkabler fra høynivå ut på sub og over til høyttaler. Noen sub'er har justerbart høypassfilter og andre fast. Mine SVS'er deler fast på 80hz som er "standard" deling. Jeg er temmelig sikker på at XTZ'ene ikke har dette på noen av sine sub'er. X-over på sub justeres som vanlig (Ihvertfall på mine). Denne bestemmer bare hvor høye frekvenser sub'en skal spille.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hustlin
    Hvis du har terminal broer så går det jo i "hele" høyttaleren.. om jeg forstår problemstillingen din riktig ?
    ok ok, ja det var det jeg lurte på :-)
    for jeg tenkte kansje jeg skulle kjøpe DISSE kablene som har plugger til termialene, for og så bruke "vanlig" kabel fra høyttaleren til sub.
    så da vil det vel funke :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bare drar høyttalerkabel fra forsterker og til høynivå inn på sub. Deretter nye høyttalerkabler fra høynivå ut på sub og over til høyttaler. Noen sub'er har justerbart høypassfilter og andre fast. Mine SVS'er deler fast på 80hz som er "standard" deling. Jeg er temmelig sikker på at XTZ'ene ikke har dette på noen av sine sub'er. X-over på sub justeres som vanlig (Ihvertfall på mine). Denne bestemmer bare hvor høye frekvenser sub'en skal spille.
    ok da blir det vel noe som bildet under da??

takker nok en gang for super assistanse :-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Det er separate inn- og utganger på sub'er med høypass. Slik du tegner så får høyttalerne full frekvens. Her ser du en SVS med høyniva og høypass.

Stereo-oppsett med to subwoofere.-svs-bash-jpg

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Det er separate inn- og utganger på sub'er med høypass. Slik du tegner så får høyttalerne full frekvens. Her ser du en SVS med høyniva og høypass.
    AHA, så da er det lurt og gå for en sub med HØYPASS da..
    hva finnes der ute med høypass? tenker da primært på ca 10" til en ikke så altfor høy pris ca 3-4tusen pr sub, størrelse er også viktig, har ikke så stor plass.

Noe og anbefale??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AHA, så da er det lurt og gå for en sub med HØYPASS da..
    hva finnes der ute med høypass? tenker da primært på ca 10" til en ikke så altfor høy pris ca 3-4tusen pr sub, størrelse er også viktig, har ikke så stor plass.

Noe og anbefale??
    Bare en liten ting.

Så specksa på XTZ 99 W10.16 og der står det jo nevt "Høypass filter"

Anslutningar och inställningsmöjligheterl Låg och högnivåingång.
    Balanserad ingång XLR
    EQ-switch
    Hög-Passfilter
    Auto påslag (känner av insignal och slår av och på automatiskt).
    Steglöst ställbar gränsfrekvens.
    Steglös volymkontroll.
    Steglös fasvändare 0 till 180 grader.
    Kraftiga skruvterminaler med banankontaktsanslutning.
    4st Antivibrationsfötter
    Frontdeksel medfølger

er dette en annen type Høypasskobling eller???

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har to utganger på V3; balansert (XLR) og ubalansert (RCA). Så du kan like gjerne benytte lavnivå inn på sub. Antar du benytter XLR fra V3 til V4, og da kan du bare koble opp RCA fra V3 til subene.

Jeg har samme oppsettet som deg, men Klipsch RB81 høyttalere og 2 stk DIY suber.

Hvis høyttalerne dine spiller høyt og rent nok som de er, og du kun ønsker litt ekstra i dypet, kan du gjøre som du nevnte og dele der hvor høyttalerne gir seg. Funker overraskende bra hos meg.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert skrivefeil. Du kan gå inn på XTZ | Sound in balance og se. Du ser det dessuten på bildet av forsterkeren. Den har bare høynivå inn og ikke ut.

Jeg har ingen oversikt over sub'er som har dette, men alle SVS sine som selges ny har. Den billigste er PB10-NSD til 5300kr. Den er ikke så liten som 10" kanskje skulle tilsi da SVS har en filosofi om at form følger funksjon. Men det finnes helt sikkert andre merker som også har highpass.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten ting.

Så specksa på XTZ 99 W10.16 og der står det jo nevt "Høypass filter"

Anslutningar och inställningsmöjligheterl Låg och högnivåingång.
    Balanserad ingång XLR
    EQ-switch
    Hög-Passfilter
    Auto påslag (känner av insignal och slår av och på automatiskt).
    Steglöst ställbar gränsfrekvens.
    Steglös volymkontroll.
    Steglös fasvändare 0 till 180 grader.
    Kraftiga skruvterminaler med banankontaktsanslutning.
    4st Antivibrationsfötter
    Frontdeksel medfølger

er dette en annen type Høypasskobling eller???

Edit:
    Fant denne teksten i bruksanvisningen til XTZ W10.16 på xtz.se

kobling till Förstärkare utan
    lågnivåutgång
    (sub-out)

Normal 2-ledars högtalarkabel kopplas från (front)
    högtalarutgången på förstärkaren till HIGH LEVEL
    IN (SPEAKER IN) på XTZ 99 W10.16 och från
    samma anslutningskontakt kopplas en kabel vidare
    upp till fronthögtalare. (parallellkoppling)

Kablarna kan alternativt kopplas parallellt
    vilket innebär att man även drar två
    kablar från förstärkarens högtalarutgång
    direkt till fronthögtalarna.

så da vil det nok kansje funke og koble slik som vist på mitt tidligere "koblings bilde"

Men at jeg må passe på og få stillt inn riktig i forhold til fase og crossover på Hz...

Men hvis jeg velger en sub med "ekte" høypassfilter så er det bare og dra kablene og dele fast på ca 80Hz f.eks.. (slik som SVS har)

Hmm, var litt og tygge på dette her da..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Du har to utganger på V3; balansert (XLR) og ubalansert (RCA). Så du kan like gjerne benytte lavnivå inn på sub. Antar du benytter XLR fra V3 til V4, og da kan du bare koble opp RCA fra V3 til subene.

Jeg har samme oppsettet som deg, men Klipsch RB81 høyttalere og 2 stk DIY suber.

Hvis høyttalerne dine spiller høyt og rent nok som de er, og du kun ønsker litt ekstra i dypet, kan du gjøre som du nevnte og dele der hvor høyttalerne gir seg. Funker overraskende bra hos meg.
    ok ok, så da blir det noe sånn da: (se bilde)

Altså RCA til subbene..
    Men hørte noe om at "Out" på V3.0 er TAPE-OUT og vil derfor ikke følge volumkontrollen men stå på max hele tiden, stemmer dette??
    bruker XLR til V3.0 ja :-)

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok ok, så da blir det noe sånn da: (se bilde)

Altså RCA til subbene..
    Men hørte noe om at "Out" på V3.0 er TAPE-OUT og vil derfor ikke følge volumkontrollen men stå på max hele tiden, stemmer dette??
    bruker XLR til V3.0 ja :-)
    Det er riktig som du sier: RCA-out på V3.0 er TAPE-OUT - og da lar ikke volumet seg regulere, men står på max hele tiden.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit:
    Fant denne teksten i bruksanvisningen til XTZ W10.16 på xtz.se

kobling till Förstärkare utan
    lågnivåutgång
    (sub-out)

Normal 2-ledars högtalarkabel kopplas från (front)
    högtalarutgången på förstärkaren till HIGH LEVEL
    IN (SPEAKER IN) på XTZ 99 W10.16 och från
    samma anslutningskontakt kopplas en kabel vidare
    upp till fronthögtalare. (parallellkoppling)

Kablarna kan alternativt kopplas parallellt
    vilket innebär att man även drar två
    kablar från förstärkarens högtalarutgång
    direkt till fronthögtalarna.

så da vil det nok kansje funke og koble slik som vist på mitt tidligere "koblings bilde"

Men at jeg må passe på og få stillt inn riktig i forhold til fase og crossover på Hz...

Men hvis jeg velger en sub med "ekte" høypassfilter så er det bare og dra kablene og dele fast på ca 80Hz f.eks.. (slik som SVS har)

Hmm, var litt og tygge på dette her da..
    Koblingene du beskriver her er som du skrev tidligere, men du får ikke høypass av det. Uansett om du drar to kabelpar fra forsterker, eller om du drar et fra forsterker og ett videre fra sub så får høyttalerne full frekvensgang med XTZ'ene.

Du trenger jo ikke to sub'er med én gang. SVS har ihverfall stereo inn og ut.

Active merik82 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    417
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva blir low-pass filter i sub sammenheng egentlig?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lowpass slipper gjennom lave frekvenser og blokkerer høye.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •