Bassen er død (hjelp!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bassen er død (hjelp!)

Mine flere år gamle Dynaudio Contour 1.1 tok kvelden på 17 mai. Spilte lenge, og sikkert litt høyt (men ikke veeldig). Plutselig døde bassen. Helt dau, ikke en lyd. Det eneste som høres er diskanten. Hva er det som har skjedd?!? Forsterker virker fint(har sjekket). Har lyst til å skru opp høytaleren, men trenger litt råd om hva jeg skal se etter inni der. Nå er det null lyd i stua ---) takker for all hjelp!!!

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    brent istykker element/filter kanskje?
    skru ut element og sjekk kabler/koblinger

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller de berømte broene mellom terminalene ? Hvis du har slike....

EDIT: det har du ikke ....

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt om at enkelte HT har en slags "fail safe" Spiller du høyt over lang tid kan denne koble ut. Er da ikke verre enn å ta frem loddebolten Er som en slags sikring Vet at AP scorpio har slike. om dine HT har det vet jeg ikke. Hør med improtør. De burde vite hva du skal se etter, eventuelt sende inn til rep etc

Edit: har også vert borti at lederne på selve elementet ("pappen" ) har løsnet.. Loddebolt er igjenn svaret

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenn på elementet med fingrene mens du har lyd på. Er det totalt hardt så har du nok brent spola.
    Tar du å presser elementet litt inn (et par ganger) så vil det nok kunne avgi litt lyd

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta å kjenn på elementet, kan du ikke trykke elementet lett inn og når du slipper trykket at det går tilbake uten at det kjennes som om det tar borti noe er alt ok med elementet. Er det slik at elementet sitter bom fast er det sprengt. Er elementet ok kan det være delefiltret som har brent, det sjekker du enklest med å skru av terminalen bak på høyttaleren og tar filtre ut å ser på det.

Man trenger ikke spille veldig høyt for å sprenge en høyttaler. Er bare at man spiller lenge nok passe høyt med en for dårlig forsterker, med et for dårlig kilde materiell eller en god kombinasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar. Forsterkeren min er god. spilte fra CD spiller med original cd når de tok kvelden. har trykket inn elementene (uten at de har vært koblet til). De sitter ikke fast. Kommer kanskje en liten skrapelyd når jeg trykker langt inn. Tar liksom borti en slags streng (???) når jeg dytter mye. Skal kjenne på elementene når jeg har "lyd på" i morgen. Blir ikke så mye klokere her. Er nok ingen erfaren lodder :-), men skal skru ut elementene i morgen og ta en "utrent" titt. kjøpte høytalerene brukt av hifi huset bærum for tre år siden. Må nok ta en tur dit, men har ikke tid før om noen uker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BEF: "når du slipper trykket at det går tilbake uten at det kjennes som om det tar borti noe er alt ok med elementet."

Hører ingen lyd når jeg slipper trykket. Vil en som aldri har sett inni en høytaler (skjønner at det er litt på tide... -ender med å lære litt av hvert av dette hersens uhellet) få noe ut av å skru ut elementene?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mest sannsynlig vil du ikke lære stort.

Finner du fram til delefilteret, så kan du delvis se om det er noe galt med det (noe som er svidd, eller en kondensator som er "poppet"), men av å bare skru ut elementet vil du ikke få noe ut av (Så fremt en kabel ikke har løsnet, og at du fester den fast igjen da)

Newcomer maxjeger sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det letteste er vel å bruke ett multimeter? Om spolen er brent så vil det mest sansynlig være mindre motstand i den høytaleren som evt. er sprengt.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Det letteste er vel å bruke ett multimeter? Om spolen er brent så vil det mest sansynlig være mindre motstand i den høytaleren som evt. er sprengt.
    +1

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HKO
    Både ja og nei. Motstanden oppgis ved 1000Hz, og man kan få mange rare målinger over ett element når det står 0 hz på den. Så ikke alltid like godt å vite

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan teste elementene med å skru de ut, og tappe strengene med ett batteri (9v Røykvarslerbatteri er perfekt) hører du noe, og de rører se er de gode. (ps:IKKE hold ledningene på lenge, da svir du elementet garanert! bare tappe di litt borti

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Både ja og nei. Motstanden oppgis ved 1000Hz, og man kan få mange rare målinger over ett element når det står 0 hz på den. Så ikke alltid like godt å vite
    måler du hele ht på terminalene vil du nok få et ganske absurd resultat hvis det kun er diskantes som fungerer. er bassen brent vil det mest sansynli vises som en kortslutning (1-2 ohm)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du kan teste elementene med å skru de ut, og tappe strengene med ett batteri (9v Røykvarslerbatteri er perfekt) hører du noe, og de rører se er de gode.

skal teste dette når jeg er ferdig for dagen. Gir rapport.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stjeler denne tråden jeg, siden topic starter ikke gidder å bruke den lenger.

Skaffet meg nylig 2 stk brukte 10" dynaBel elementer. Da jeg kom hjem, satte jeg de på gulvet i garasjen, og kjente på de. Dvs, jeg trykket elementet inn for å sjekke at det var i orden. Det ene var OK, men det andre sitter dønn fast. Ikke sjans i havet å få løsnet det.

Har målt med multimeter, og både det som fungerer, og det ødelagte, viser 4,2 ohm.

Hva betyr det? Er elementet sprengt? Går det an å fikse?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjetilbm
    Stjeler denne tråden jeg, siden topic starter ikke gidder å bruke den lenger.

Skaffet meg nylig 2 stk brukte 10" dynaBel elementer. Da jeg kom hjem, satte jeg de på gulvet i garasjen, og kjente på de. Dvs, jeg trykket elementet inn for å sjekke at det var i orden. Det ene var OK, men det andre sitter dønn fast. Ikke sjans i havet å få løsnet det.

Har målt med multimeter, og både det som fungerer, og det ødelagte, viser 4,2 ohm.

Hva betyr det? Er elementet sprengt? Går det an å fikse?
    Du kan prøve å steke det i stekovnen (ja serriøst) for å løsne limet i membranen etc. Høres jo som at spolen ikke er kortsluttet, men er vel lite håp for elementet fryktet jeg..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Løsning på "bassen er død":

Takk for alle svar. Har desverre ikke fulgt opp tråden min, men nå har jeg endelig ordnet høyttalerne. Tok de med til HiFi huset i bærum. De ble regelrett kondemnert. Skikkelige sprengt og ødelagt altså. Så, da var jeg plutselig på høyttalerjakt.

Lånte med meg MA RS6. Likte denne godt, en skikkelig kul høyttaler. Var nær ved å velge denne, men ble i siste liten noe "frempå" til min smak.

Lånte B&W dm685 fra hifiklubben. Fin denne også, men litt kjedelig?
    Var usikker her,

men lånte Dynaudio dm2/7 fra soundgarden. Denne traff midt i blinken. spilte bedre enn 685 i min stue. Strøken over hele registeret (i alle fall for mine ører). SKikkelig trøkk! Synes den spiller bra på ulike typer musikk.

Det ble nye dynaudio, synes de lager jævlig bra stativhøyttere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •