Hvis man deler på 80hz, trenger man egentlig mer enn stativhøyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvis man deler på 80hz, trenger man egentlig mer enn stativhøyttalere?

Som tittelen sier, hvis man skal ha hjemmekino og setter delingen på 80hz med feks en SVS PB10-NSD som sub, trenger man da egentlig en større gulvstående høyttaler i tillegg da siden delingen skjer over smertegrensen for bass i stativhøyttalere ?

Takker for innspill

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja og nei.

Ja i form av at du aldri får det samme smekket som en stor høyttaler med mye mer membranareal gir. Dette gjelder selv om du har 4 av verdens råeste suber fra 80Hz og ned.

Nei i form av at dette ikke er noe du tenker på om du får en god stativhøyttaler til å klaffe. God og fyldig bass er fullt mulig å oppnå selv fra stativhøyttalere.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man vil da gjerne ha smekk, så svaret er ja, etter min oppfatning.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil nok tape endel dynamikk og trøkk i mellombassen med stativhøyttalere sammenlignet med større fronter, suben vil ikke være noen erstatning for gulvstående på dette området.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,667
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Som tittelen sier, hvis man skal ha hjemmekino og setter delingen på 80hz med feks en SVS PB10-NSD som sub, trenger man da egentlig en større gulvstående høyttaler i tillegg da siden delingen skjer over smertegrensen for bass i stativhøyttalere ?

Takker for innspill
    Trenger og trenger:grin:
    Selv om man deler på 80 hz,så spiller de jo en del lavere enn det,og man får jo sem regel to elementer som spiller fra 50-60 hz og oppover i stedet for ett,så det blir nok litt mer "trøkk" uansett!
    Hadde her hos meg til test MA GS 10,mens jeg ventet på mine kjære GS 20,og jeg må si at selv om de spilte veldig bra,så var det absolutt noe kjedeligere med disse,enn med GS 20'ene ja!
    Kunne ikke dra på like høyt,og hadde ikke samme dynamikken synes jeg!
    Men dette kommer jo mye an på rommet også,og hvilken prisklasse man legger seg på!
    Nå er jo f.eks mine GS 20 i utganspunktet dobbelt så dyre som GS 10 også,så det skuller vel bare mangle egentlig!

En stativhøytaler til 10k,kan vel vere et vel så godt valg som en gulstående til samme pris!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette har vært diskutert i det vie og det brede tidligere.

Min korte oppsumering:

Stativhøyttalere kan være så mangt, men om man tenker på tradisjonelle løsninger, f.eks en stativhøyttaler med en singel 6-8" mot en gulvstående med to eller flere x 6-8" så vil den gulvstående ha en klar fordel i maksimalt trykk og dynamikk i mellombass/upper bassen.

Så finnes det også eksempler på "stativhøyttalere" som danker ut mange gulvstående også på trøkk, men det finnes alltid unntak fra en regel osv.

Det er også mulig å dele subber langt høyere enn det man gjør i tradisjonelle hjemmekino/hifi oppsett og da kan det hele faktisk snu seg på hodet, men det blir igjen ganske spesielle oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Dette har vært diskutert i det vie og det brede tidligere.

Min korte oppsumering:

Stativhøyttalere kan være så mangt, men om man tenker på tradisjonelle løsninger, f.eks en stativhøyttaler med en singel 6-8" mot en gulvstående med to eller flere x 6-8" så vil den gulvstående ha en klar fordel i maksimalt trykk og dynamikk i mellombass/upper bassen.

Så finnes det også eksempler på "stativhøyttalere" som danker ut mange gulvstående også på trøkk, men det finnes alltid unntak fra en regel osv.

Det er også mulig å dele subber langt høyere enn det man gjør i tradisjonelle hjemmekino/hifi oppsett og da kan det hele faktisk snu seg på hodet, men det blir igjen ganske spesielle oppsett.
    Tenkte i så fall i baner av B&W 685..
    Men kanskje enkelt og greit å se på 684 eller 683 da, siden det gir mer snert som det sies over her =)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •