Slik velger man høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Slik velger man høyttalere

Du er på utkikk etter nye høyttalere og står mellom mange valg. Du går rundt i butikker og lytter. Problemet er at du hører høyttalerne i ulike lokaler med ulik akustikk og elektronikken spiller også en rolle. Så hvordan skal velge høyttalere som er best egnet til sitt eget rom?

1. Skaff deg måleutstyr. Et billig EMU lydkort, en Behringer EMC 8000 mikrofon og gratisprogrammet REW er en mulighet. Synes du er er for vanskelig, kan XTZ sitt komplette måleutstyr være en god løsning.

2. Ha høyttalerne på hjemlån.

3. Mål høyttalernes frekvensrespons i lytteposisjonen. Jobb så godt du kan med plassering.

Så er det bare å velge de høyttalerne som måler jevnest. Har du kunnskap om impulsrespons kan du også se på dette. Men frekvensresponsen er det viktigste. En høyttaler med f.eks betydelige diper/daler i mellombassen/nedre mellomtone vil bli kjedelig og fort slitsom å lytte til i lengden. Og en høyttaler med store peaker i bassen vil heller aldri gi et bra resultat. Og tilsvarende med mye ekstra nivå i diskanten. Den høyttaleren som måler jevnest vil nesten alltid være den foretrukne i lengden.

Newcomer victorystone sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Evt. kan du kun lytte til dem og bestemme deg for hvilke du syns låter best etter din smak.. Det er tross alt det man skal bruke høyttalerene til, ikke å se på grafer..

Så kan man heller se på grafene hvis man ikke klarer å velge mellom to høyttalere...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av victorystone
    Evt. kan du kun lytte til dem og bestemme deg for hvilke du syns låter best etter din smak.. Det er tross alt det man skal bruke høyttalerene til, ikke å se på grafer..

Så kan man heller se på grafene hvis man ikke klarer å velge mellom to høyttalere...
    +1

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Du er på utkikk etter nye høyttalere og står mellom mange valg. Du går rundt i butikker og lytter. Problemet er at du hører høyttalerne i ulike lokaler med ulik akustikk og elektronikken spiller også en rolle. Så hvordan skal velge høyttalere som er best egnet til sitt eget rom?

1. Skaff deg måleutstyr. Et billig EMU lydkort, en Behringer EMC 8000 mikrofon og gratisprogrammet REW er en mulighet. Synes du er er for vanskelig, kan XTZ sitt komplette måleutstyr være en god løsning.

2. Ha høyttalerne på hjemlån.

3. Mål høyttalernes frekvensrespons i lytteposisjonen. Jobb så godt du kan med plassering.

Så er det bare å velge de høyttalerne som måler jevnest. Har du kunnskap om impulsrespons kan du også se på dette. Men frekvensresponsen er det viktigste. En høyttaler med f.eks betydelige diper/daler i mellombassen/nedre mellomtone vil bli kjedelig og fort slitsom å lytte til i lengden. Og en høyttaler med store peaker i bassen vil heller aldri gi et bra resultat. Og tilsvarende med mye ekstra nivå i diskanten. Den høyttaleren som måler jevnest vil nesten alltid være den foretrukne i lengden.
    Joda, for den personen som runker til en linjær frekvensgang, og verdsetter det audiotekniske fremfor selve musikken er sikkert dette midt i blinken.
    Mannen som kjøper Kari Bremnes skiva fordi det er en god innspilling, men ikke egentlig liker musikken - og hører på denne døgnet rundt.

Når jeg derimot kjøper meg en høyttaler, handler det om så mye mer enn en snorrett kurve.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse reaksjonene kunne se jeg alt da jeg leste orsos første innlegg.

Jeg sverger selv til nøytrale høyttalere, og har ofte nok opplevd at besøkende ikke har likt lyden. Og jeg vet ikke hvor ofte jeg har opplevd folk som har skrytt av egne anlegg, som, når jeg fikk høre dem, var et mareritt av buldrebass...

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik velger man høyttalere på 3 enkle steg:
    1. Logg inn på avforum.no.
    2. Opprett en egen tråd og be folk komme med forslag til hvilke høyttalere du bør kjøpe.
    3. Velg det forslaget som får flest "+1".

Enkelt og greit.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    Enkelt og greit.
    Men veldig kjedelig for oss som ikke elsker Klipsch og Swans...

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2. Opprett en egen tråd og be folk komme med forslag til hvilke høyttalere du bør kjøpe.

Enkelt og greit.
    +1:lol:

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betydningen av lytting alene er sterkt overdrevet. Kommer fortere i mål med målinger, men selvsagt må man bruke ørene også. Den ene utelukker ikke det andre. Problemet med lytting alene er at det er vanskelig og huske hvordan forrige høyttaler låt, over kort tid lar man seg fort imponere over skjev frekvensgang mens i lengden blir det feil og slitsomt og man kan la utseendet/prisen og det man har har lest om høyttalerne farge opplevelsen.

Spør man om råd fra andre, kommer det en haug med forslag. Det er ikke spesielt god veiledning. Hvordan andre opplever sin egne høyttalere i sine egne rom, forteller heller ingenting om hvordan de samme høyttalerne vil spille i mitt rom. Rommet kan gi utslag på 30-40 dB.

Intermediate Tronic sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    4,319
    Takk & like
    Nevnt
    17 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ofte vil vel WAF spille en viss rolle også (les: forkludre hele prosjektet), har dere glemt det?

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller en receiver med romkorreksjon så er det bare å kjøpe de høyttalerene du har lyst på/ser dyrest ut/er dyrest

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Enkelt og greit.
    +1:lol:

Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Men veldig kjedelig for oss som ikke elsker Klipsch og Swans...
    Er litt sant det du sier her, men må være en grunn til at Klipsch har fått så mange tilhengere? Hva gir en bedre kino opplevelse enn Klipsch og SVS? Om vi da tar prisen i betraktning her da...

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil tro forvrengning er viktigere enn frekvensrespons ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt i tvil om hvordan man kan velge høyttalere ut fra målt frekvensrespons, selvom jeg vet mange gjør det. "Åh se, den går til 28 hz, den må jeg ha".
    Betyr ingen verdens ting i den virkelige verden....

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå mener vel trådstarter at man skal forsøke å måle i det rommet der høyttalere skal stå. Dessuten ble det vel også nevnt at responsen skule være jevnest mulig.

Forvrengning er det muligens ikke like lett å måle selv. Men det er klart at det betyr mye for hvordan høyttalere låter. Og her er det jo ganske opplagt at mange faktisk foretrekker høyttalere med mye forvrengning, fremfor de med mindre... Lav forvrengning oppfattes av mange som lite eller dårlig bass.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    vil tro forvrengning er viktigere enn frekvensrespons ?
    Den er nok omtrent like lav i alle kjente høyttalere i tilsvarende prisklasse. Her tror jeg neppe man finner veldig store variasjoner.

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Er litt i tvil om hvordan man kan velge høyttalere ut fra målt frekvensrespons, selvom jeg vet mange gjør det. "Åh se, den går til 28 hz, den må jeg ha".
    Betyr ingen verdens ting i den virkelige verden....
    Dypbassen er ikke det viktigste. Øvre bass og mellomtonen er veldig viktig og der ofte mange høyttalere svikter. Jeg ofrer gjerne dypbass for at dette området skal sitte.

Det er ganske godt dokumentert at frekvensresponsen er det som betyr mest for lyttere. Den skal ikke være panneflat, men være jevn og ha få avvik. Det har vel verdt nevnt at mange foretrekker en liten heving et sted (husker ikke nøyaktig hvor).

Måler man høyttalerne man har, så tror jeg man vil oppleve at de som måler jevnest er også de som låter best i de aller fleste tilfellene. Hva som vil fungere best i et rom kan være ulikt og derfor er det viktig med hjemlån før et kjøp. Kanskje dette er oppskriften mot byttesyken?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    forvrengning vil vel variere veldig i forhold til frekvens fra høyttaler til høyttaler, selv om prisen er lik.- som sammen med spredning og frekvensrespons utgjør høyttalerens egenlyd.

ofte man kan se relativt lik frekvensrespons fra høyttalere som låter ulikt.
    f.eks en AKG låter ikke som en Sennheiser, men tror du det skyldes nivå?
    selv membranmaterial i en diskant kan vær lett å høre noen ganger..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    et godt eksempel er forsterkere og annen elektronikk. hvorfor låter det så ulikt? de måler jo langt flatere enn en høyttaler, men kan variere mye i graden av forvrengning ut, i forhold til frekvens, last etc. eller hva?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forvrengning regnes i alle fall ikke som viktigere enn frekvensrespons. Jeg vet ikke sikkert, men skal jeg tippe på noe så er det fordi alle høyttalerne som blir testet under slike forhold har relativt lav forvrengning. Cerwin Vega er ikke med på testbenken for å si det slik.

Eksemplet med elektronikk kan jeg ikke se har noen paralell her. Jeg snakker ikke hvordan en høyttaler måler i et anekoisk rom eller hva den er oppgitt med under specsen. Jeg snakker om hvordan høyttaleren måler i vår stue. Og her kan man få store forskjeller. Du får ikke lik frekvensrepons fra to ulike høyttalere plassert i samme rom med samme plassering. Og frekvensrespons i lytteposisjon regnes altså som det viktigste faktoren for god lyd.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABC123
    Joda, for den personen som runker til en linjær frekvensgang, og verdsetter det audiotekniske fremfor selve musikken er sikkert dette midt i blinken.
    Mannen som kjøper Kari Bremnes skiva fordi det er en god innspilling, men ikke egentlig liker musikken - og hører på denne døgnet rundt.

Når jeg derimot kjøper meg en høyttaler, handler det om så mye mer enn en snorrett kurve.
    +1

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •