Stativ vs Dipole som bakhøyttalere i surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Stativ vs Dipole som bakhøyttalere i surround

Noen som har noen innspill på dette?
    Er det stor forskjell i surroundfølelse?

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bakhøytalere i ett 7.1 anlegg eller såkalte bakhøytalere i ett 5.1 anlegg som egentlig er sidehøytalere om det skal brukes til ekte surroundlyd i film

Type rom (lende/bredde) og sweetspot , plassering av sitteplasser , plasseringsmulighet i rom , type lyd som avspilles(fake opp stereo til surround , ekte 5.1 , 7.1 lyd) , ønsket lyd fra den mest kraftige i effekter , mest fortellende lyd til den mere diffuse lyden som surrer rundt , personlig ønske om lyd

Man kan jo også velge høytalere som man ved bryter kan velge mellom
    monopole
    dipole
    bipole
    så har man selv valg ut fra hva man avspiller og ønsket lydbilde ut fra om man veksler mellom ganger der man er sweetspot lytter eller kanskje er flere lyttere og bedre lytteopplevelse for alle og selvsagt om det er fake / ekte lyd og ønsket lydbilde

Til film ville jeg vel kanskje anbefale bipole fremfor dipole men direkte fremfor noen av dem om man har rom , plassering som passer for slike høytalere

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut til at jeg har misforstått litt, har ikke tenkt over at det er forskjell på bipol og dipol.

Hvilken type er feks Klipsch RS42?

Hvis jeg skal ha 5.1 oppsett med RS42 som surroundhøyttalere, skal jeg da sette de slik som THX anbefaler?

Eller er det "mer riktig" å sette de på bakvegg med litt mellomrom slik jeg ville gjort med vanlig stativhøyttalere ?

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg Klipsch rs 62 bak ht og lurer på en ting ang. plassering.
    Gjør det noe om jeg plassere dem på veggen, bak sweetspot? for har skråtak på sidene og dermed ikke mulighet for å henge på siden, som ekte surround...

I såfall må dem henge med bare 10 cm gulvklaring på siden, noe som i hvertfall ikke går!

Vil surround lyden fungere bra fordet, selv om det hadde vært det optimale og ha dem på siden?
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RS-42/52/62 er bipolare høyttalere.
    De sprer lyden såpass mye at plassering ikke har like mye å si som på f.eks direkte høyttalere. Jeg har de selv satt på sidene av sweetspot.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unified86
    RS-42/52/62 er bipolare høyttalere.
    De sprer lyden såpass mye at plassering ikke har like mye å si som på f.eks direkte høyttalere. Jeg har de selv satt på sidene av sweetspot.
    Men hvis høyttalerne lager er mer diffust lydbilde enn vanlige stativhøyttalere, "ødelegger" ikke de da det lydbildet som regissøren har prøvd å lage med filmen?

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Men hvis høyttalerne lager er mer diffust lydbilde enn vanlige stativhøyttalere, "ødelegger" ikke de da det lydbildet som regissøren har prøvd å lage med filmen?
    Nei, det kommer ann på regissøren det :P
    Hvis du leste den artikkelen jeg gav deg link til, så kan du lese at filmfolk ofte foretrekker bipole/dipole da disse gir et større og fyldigere lydbilde, og samtidig har godt spredning.
    Det er uansett en smak og behag sak.
    Så jeg kan bare anfale deg å prøve å begge deler

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det kommer ann på regissøren det :P
    Hvis du leste den artikkelen jeg gav deg link til, så kan du lese at filmfolk ofte foretrekker bipole/dipole da disse gir et større og fyldigere lydbilde, og samtidig har godt spredning.
    Det er uansett en smak og behag sak.
    Så jeg kan bare anfale deg å prøve å begge deler
    Ja fordelene er jo helt klart god spredning av lyden, samt at det ofte er enklere å henge opp en høyttaler på veggen som er beregnet for det

Så fordelene er vel fler enn de eventuelle ulempene..

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt ok og lese ang direkte v.s spredningshøytalere
    A Guide to Bipolar, Dipolar, & Direct-Radiating Surround Speakers - Blu-ray Forum

Klipsch RS er ikke dipole eller bipole men Wide Dispersion Surround Technology
    der de er bygget med elementene 90 grader vinkel fra hverandre så de totalt dekker 180 grader horisontalt og dekker også 60 grader vertikalt

Hva som anbefales til en vanlig offentlig kinosal eller av utviklere av diffuse lyd som feks Lucasfilm , THX eller Audyssey for å fremme sine produkter ville jeg ikke tatt så nøye da det er din smak og ønske som bør legges til grunn for lyd + ditt ønske om hvordan ekte surround skal gjengis + stereo til fake surround

Mengde spredning og på hvilken måte sammen med plassering av høytalere ut fra type rom , type høytaler og hvor sitteplasser for lytting er avgjør lydbilde.

Det sier seg selv at høytalere som er laget for diffuse lyd gir diffuse lyd
    Det vil også si at de ikke blir så gode til å gi kraftige effekter som oftest er i surround høytalere osv
    De er bra der man ønsker ganske likt lydbilde da flere sitteplasser hører.

Høytalere for diffuse lyd ble oppfunnet lenge før vi fikk surround og ekte surround å var jo for å kunne gi et simmulert surround lydbilde.
    Smak og behag gjør jo at flere velger hele surroundoppsettet sitt med bare refleksjonshøytalere
    (blir litt liten vits med ekte surround da for man får jo tilnærmet samme lyd ved å fake stereo til surround og avspille med feks 5.1 refleksjonshøytalere)
    men det er vel dette mange ønsker refleksjonshøytalere til........de ønsker ikke direkte lyd og de legger opp til at man motar samme type lyd samme hvor man sitter å hører på ...man mister jo informasjonen i lydbilde laget til ekte surround men det er slik de ønsker det.

Blande med direkte høytalere i frontrekke og refleksjonshøytalere til surround / surround back er ofte mye brukt i dag
    Hvorfor er at mange har feks smale rom der direkte høytalere for mange blir vel direkte + mange feilplasserer de litt som gjør at de rett og slett blir ubehagelige å lytte til
    Ved å bruke refleksjonshøytaler slipper de å få direkte lyd

Selv mener jeg at ved å velge 7.1 høytalere fremfor 5.1 med direkte høytalere vil avlaste den direkte fokus ved å ha en sidehøytaler på hver side i 5.1 og gjør at ved flere lydkilder med surround back gjør at 7.1 med direkte høytalere blir bra.
    (men så er det de som ikke har plasseringsmuligheter eller ønsker 7.1 høytalere)
    Litt viktig er uansett også plassering av dipole , bipole høytalere for å få den lyden man betaler for

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Klipsch RS er ikke dipole eller bipole men Wide Dispersion Surround Technology
    der de er bygget med elementene 90 grader vinkel fra hverandre så de totalt dekker 180 grader horisontalt og dekker også 60 grader vertikalt
    For å spesifisere det helt: så sitter WDST teknologien i hornene, men de er vel fortsatt bipolare i den forstand.
    Basselementene er uansett bipolare.
    Det er fortsatt riktig å si at RS er bipolar.
    Så lenge det er to elementer som jobber i fase, men som er vendt i hver sin retning, er det vel en bipolar høyttaler?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva tror dere om SVS sin nye surr. ht? Om man ser den opp emot Klipsch? Prisen er hvertfall meget fin

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å spesifisere det helt: så sitter WDST teknologien i hornene, men de er vel fortsatt bipolare i den forstand.
    Basselementene er uansett bipolare.
    Det er fortsatt riktig å si at RS er bipolar.
    Så lenge det er to elementer som jobber i fase, men som er vendt i hver sin retning, er det vel en bipolar høyttaler?
    Egenlig ikke så mye å diskutere men de har ikke samme spredningsmønster som bipolar og forstår vel ut fra
    Klipsch Audio Technologies
    Associate Engineer
    RS-42 = Bipole or Dipole - The Klipsch Community
    at de er WDST og har ingen ting felles for bipolar men bass er vel i fase ja men man har vel ikke en bipolar høytaler selv om om man monterer to av elementene i feks 90 grader i en kasse å de spiller i fase for det er vel ikke bare det Klipsch gjør
    Hybrid kan man vel kanskje kalle RS høytalerene eller WDST som Klipsch selv gjør

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •