Noen Som Kan Hjelpe Med å Finne Et Surround Anlegg Til Ca 100,000,- + - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 70 av 70
    Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Kekka
    Hva jeg har skjønnt så er det en bra senter, men nå var det snakk om prisforskjell mellom fronter å senter her. Men ser heller ikke at denne sentern er noe bedre enn Klipsch sin RC-64. Som koster 3k mindre. Litt med design osv å gjøre sikkert.
    Det var det du skriver her jeg stusset over. Saken her er jo ganske enkel. Til klipsch er utvilsomt RC64 eller RF7 best, og til Swans vil det være fornuftig å gå for F1.1C.

Jeg har hatt begge (blandt mange andre) og de har sine styrker og svakheter begge to. RC64 er dynamisk med høy morrofaktor, men har en tendens til å få en noe hul og metallisk klang når man drar på skikkelig.
    F1.1C er en bedre allrounder enn Klipsch da den har en mer nøytral lydsignatur enn RC64, noe som gjør den mer egnet til å brukes i forskjellige høyttaleroppsett. Den spiller med stor pondus, men kan fort virke litt tilbakelent. Den ene er ikke bedre enn den andre, men de er to fullstendig forskjellige høyttalere. Som å sammenligne Mazda mot Toyota.
    Disse centerne er i den lavere prisklassen, men likevel eksemplarer som leverer veldig godt til prisen.

BTW. Ser B&W blir stemplet som daffe og uengasjerende her, men da tror jeg de må ha vært matchet dårlig på elektronikksiden. Noe av utfordringen med høyttalere fra B&W er at de setter tøffe krav til matching og kvalitet også i de billigere prisklassen. Det er dessverre få som følger opp dette da det ikke er naturlig å henge dyr elektronikk på en ht som 683 eller CM9. Personlig finner jeg heller ikke B&W sine høyttalere overpriset da de kommer i svært gjennomført kvalitet i alle prisklasser. Se f.eks på finishen og kabinettoppbygningen på CM9. Til en pris på 20 000,- kan man ikke klage på hva man får kvalitetsmessig, men om man liker lyden i dem er selvfølgelig en personlig samkssak. B&W produserer høyttalere som helt klart vokser med elektronikken man henger dem på
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av devilej
    Det var det du skriver her jeg stusset over. Saken her er jo ganske enkel. Til klipsch er utvilsomt RC64 eller RF7 best, og til Swans vil det være fornuftig å gå for F1.1C.

Jeg har hatt begge og de har sine styrker og svakheter begge to. RC64 er dynamisk med høy morrofaktor, men har en tendens til å få en noe hul og metallisk klang når man drar på skikkelig.
    F1.1C er en bedre allrounder enn Klipsch da den har en mer nøytral lydsignatur enn RC64, noe som gjør den mer egnet til å brukes i forskjellige høyttaleroppsett. Den spiller med stor pondus, men kan fort virke litt tilbakelent. Den ene er ikke bedre enn den andre, men de er to fullstendeig forskjellige høyttalere. Som å sammenligne Mazda mot Toyota
    +1

selv liker jeg veldig godt lyden i Klipsch, og hadde nok utvilsom valg akkurat det, MEN jeg er fullstendig enig i at man bør velge til det øvrige oppsettet man har, og det gjelder vel over alle merker, Klipsch skiller seg mer ut ja, og derfor kanskje spesielt her, men jeg ville nok ikke hatt en Swans center med f.eks B&W, JBL eller dali fronthøytalere heller, men pga Klipsch sin lydsignatur og spillestil ville denne "stikket seg" enda litt mer ut enn enkelte andre..

til Klipsch velger man Klipsch center, og Swans til Swans center...

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytter du mest til musikk, ville jeg verken ha valgt B&W CM serien eller Klipsch. Ville også ha lagt mest penger i høyttalerne. En relativt rimelig surroundreceiver med pre-out holder som regel. Så bruker du effektforsterker til frontene. Emotiva er sikkert et bra valg her og mye for pengene. Eventuelt kan du utvide med en ren forforsterker med såkalt prosessor inngang på sikt hvis du vil ha et løft på musikksiden.

Finnes mange gode høyttaler kanditater. Et tips herfra er Usher Mini Dancer 2 som fronter, kutt ut senter hvis du ser film stort sett alene og et par rimelige Usher bakhøyttalere. Suppler med to subwoofere, f.eks Elemental Design.

Men for all del: Kom deg rundt og lytt mye. Og ikke glem og gjør akustiske tiltak hvis du har mulighet til det. Rommet foruten høyttalerne er det viktigste for totalresultatet. Har du f.eks kort avstand til vegger, bør du velge høyttalere utifra det.

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i dette du sier. MEN det var snakk om prisforskjell mellom fronter å senter? Så kan ikke på noen måte skjønne hvorfor du begynner å diskutere saken. Og når du har hørt begge å har en god peil på dette med lyd så hvorfor ikke bare si at det er forskjell på disse senterne å at Swansen er en medre allrounder?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ingen diskusjon, lurte bare på hva grunnlaget ditt var for denne uttalelsen
    Sitat Opprinnelig postet av Kekka
    Men ser heller ikke at denne sentern er noe bedre enn Klipsch sin RC-64. Som koster 3k mindre. Litt med design osv å gjøre sikkert.
    Uansett handler denne tråden om å finne et greit surroundoppsett til rundt 100k, og ikke hva som er best av Klipsch og BW etc. Best vi tar det tilbake til topic.
    Trådstarter er litt for lite med i sin egen tråd her til at det er noe poeng å ta dette så mye lengre uten mer input fra han
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTW. Ser B&W blir stemplet som daffe og uengasjerende her, men da tror jeg de må ha vært matchet dårlig på elektronikksiden. Noe av utfordringen med høyttalere fra B&W er at de setter tøffe krav til matching og kvalitet også i de billigere prisklassen. Det er dessverre få som følger opp dette da det ikke er naturlig å henge dyr elektronikk på en ht som 683 eller CM9. Personlig finner jeg heller ikke B&W sine høyttalere overpriset da de kommer i svært gjennomført kvalitet i alle prisklasser. Se f.eks på finishen og kabinettoppbygningen på CM9. Til en pris på 20 000,- kan man ikke klage på hva man får kvalitetsmessig, men om man liker lyden i dem er selvfølgelig en personlig samkssak. B&W produserer høyttalere som helt klart vokser med elektronikken man henger dem på

det kan jo også være en smakssak, jeger enig i at matching er alfa omega, men jeg testet hegel,primare, samt på den tiden hadde jeg A23, og A21, og etter hva jeg har fått med meg er det svært mange som anbefaler Parasound, og også nettopp Halo på B&W, likevel synes jeg de ikke ble "gøy" og engasjerende nok.. de var gode å høre musikk på, men det var ikke min smak..

Beste jeg klarer å forklare det som er vel litt uengasjerende og daff, nettopp fordi jeg ble sittende å vente på ting jeg visste var der, men som aldri dukket opp... MEN for en mellomtone!

Jeg vil presisere at jeg mener byggekvalitetet virker å være meget god iforhold til prisklasse i de forskjellige B&W, men det hjalp ikke, både jeg og damen i huset foretrakk RF82 også til musikk kontra DM683 og CM7 - det forbli en smakssak.

men nok OT for min del.

som sagt jeg henger med på tipset om JBL LS serien, som er pene visuelt i pianosort, trøkker bra, og passer veldig godt til film! selvsagt vil jeg også anbefale Klipsch oppsett siden jeg liker godt Klipsch..

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassen i CM 7 er i alle fall ikke spesielt god. Den er pløsete. Dali Mentor er etter mening en bedre høyttaler. CM 9 har jeg ikke hørt nok til å uttale meg, men jeg hadde uansett kjøpt dyrere fronthøyttalere når totalbudsjettet er 100k+. Man må opp i litt høyere prisklasse for å få skikkelig gode høyttalere.

Hva med bruktkjøp? Får jo vesentlig mer for pengene da. Denne pakken ser ikke dum ut:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=64191&cat=12

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM9 var bare et eksempel i en prisklasse det finnes endel av her inne.
    Det er enormt mye lekkert og velspillende å velge blandt, men trådstarter bør komme med litt mer spesifike krav til det han ønsker seg før det er mulig å komme med fler forslag
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter. Om du skal bruke annlegget til musikk og film vil jeg annbefale et sett fra Soundgarden basert på høytalere fra danske System Audio.

Settet er som følger;
    Front: SA Explorer (33k). Stor og flott(syntes jeg i allefall) høytaler med masse dynamikk og som spiller luftig og åpent. Utrolig tight og ganske dyp bass. Disse går faktisk ned til 30hz. (kan byttes i Ranger om du ikke trenger allt trøkket, eller om du vil bruke dobbel sub)

Senter: SA Exact. (8k) En bra center så lenge den får nok watt, så her ville jeg kanskje valgt en effektforsterker, litt avhengig av hvilken løsning du går for på elektronikk (noe jeg kommer tilbake til). Denne kan også henges direkte på vegg, noe som ser stilig ut.

Bak (8k): SA 1750. Utgående modell av en god gulvstående fra SA, og etter min mening mer enn god nok som bakhøytaler. Satt ned til 8k siden de er på vei ut. Designmessig lik Explorer. Eventuelt så kan du oppgradere til Aura60(12k) eller Mantra60(15k) som også er gulvstående. Vil du ha stativ-/vegghøytalere bak ka du gå for Exact (16k for 2 stk) også her. Eller noe rimeligere fra SA. Her kan du også velge Klipsh RS52 som er bipol, evt DS6 til B&W. Vil dog understreke at jeg ikke har hørt de 2 sistnevnte.

Dette havner da på ca 50k.

Til sub kan jeg anbefale Velodyne SPL1200Ultra (15k), men her vil nok mange være uenig.

Da sitter vi igjen med 35 til elektronikk. Og da kan vi gjøre det enkelt og velge en Primare SPA22(30k). Legg til et lydkort til 5k og så takler den også HD lyd. Minuset med denne vil være at den ikke har noen form for romkorreksjon. Allt(!) må gjøres manuelt.

Alternativt kan du velge en Hegel H200 som stereo forsterker og en reciever etter eget ønske til 10-15k. Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg blir redd når jeg ser mange anbefaler deg en reciever til 10k og under dette. Den vil ALDRI bli bra på musikk, samme hvor mye effekt du gir den ekstra. Men med denne løsningen kan du spille musikk med KUN Hegel H200. Når du skal se film bytter du inngang på den (elektronisk såklart) og den fungerer da som en ren effektforsterker til frontene.

Om du går for sistnevnte løsning ville jeg valgt en effekt til å sette på centeren. En billigere sub kan få det til å gå opp budsjett messig.

Som du ser er allt her valgt fra soundgarden. Det gir deg litt prutningsmånn når du sier du skal ha en pakke til 100k. Alle priser jeg har oppgitt er veiledene forruten 1750 som er satt ned fra 12k til 8k.

Til dere som mener dette er urealistik så skjønner jeg det når jeg ser på utstyrslisten deres, men jeg er selv 25år og har kino til over 200k, samt stereo til 50k. I tillegg kommer tv og slikt. Og det er mange som bruker mer enn dette også. Ikke vær så forbanna negative når noen vil ha hjelp. Kom med konkrete forslag, så får det være opp til trådstarter om dette låter tilfredstillende.

Alternativ høytalerpakke er den som devilej nevner. Denne låter også veldig bra.

MEN, nå må jeg ut i det fine været på denne fridagen. Håper dette var til hjelp.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bor i Bergen eller omegn så kan du jo ta deg en tur innom "ragwo" og høre på anlegget han selger.

http://avforum.no/avtorget/showcat.p...0&ppuser=18210

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •