Stor forskjell på gamle/nye ht?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stor forskjell på gamle/nye ht?

Sitter idag med en Sony STR-DG910 receiver, koblet opp med 2 stk JVC 3 veis 100w gulvhøyttalere (10" basselement) fra slutten av '80, sammen med 2 stk mindre høyttalere fra samme produsent fra samme tid som bak høyttalere og en flaut liten center høyttaler fra Proson.. Ingen sub.
    Fronthøyttalerne var av bedre middelklasse, men dog ingen toppmodell.

Det er selvfølgelig vanskelig å si noe sikkert, men tror dere et Dynavoice F6 7.0 sett fra surround.no vil gi endel bedre lyd enn disse gamle?
    Savner liksom litt trøkk i lyden, virker som jeg må veldig høyt opp i volum for å få noe bass i det hele tatt, en sub hjelper sikkert endel, men samme høyttalere ga mer trøkk på mitt gamle stereoanlegg enn på denne surround receiveren.

Syntes også selve surround effekten er stusselig, får liksom ikke helt kinofølelsen syntes jeg.

Har jo lest mye positivt om disse Dynavoice F6, og denne pakken ligger i et levelig prisnivå for meg.

Tenker på denne pakken: Dynavoice Magic F-6 EX 7.0 Black 7 Kanaler | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Vurderer en sub evt. etterhvert, har da kikket på: XTZ-99-W10.16

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ht pakken og suben er nok ett meget bra sett iforhold ti prisen Ligger nok mye morro der

Klart at ht'ne har forbedret seg over 30 år

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du har mye og gå på med bedre reciver siden du skriver at høytalerne hadde bedre lyd på den gamle stereo forstkern. De gamle Sony reciverne er desverre ikke veldig strøm og effekt sterke. Har du pre out på sony? Ville isåfall prøvd med effekt som f.eks NAD eller annet som koster lite(under 5k).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang bedre lyd på den gamle forsterkeren så hadde den endel mer justeringsmuligheter, 7 bands eq, loudness og normal bass/treble, mulig det utgjorde endel.
    Tror jeg i første omgang prøver noen nye ht, så får vi ta det videre derfra.
    Den har 4x subwoofer pre-outs, ikke noe for resten..

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du å absolutt ha en ny receiver, der er liten vits i å kjøpe nye høyttalere om lyden du nå er dårlig i forhold til en stereo integrert forsterker.....
    Stereo er normalt myyye bedre enn en tilsvarende surround receiver, så du må litt opp i pris for en ny bedre surround receiver.....

Hva er det der har 4 x sub pre out?
    Din receiver har også mange justeringsmuligheter, merkelig du ikke har oppdaget det da....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å si at den har mange justeringsmuligheter er vel å ta i, den har kun bass+treble, i tilegg til auto calibration og avstandsjustering.

Ang 4 sub pre out så var det svar til rs bandit som mente jeg kunne koble til en effekt forsterker hvis det var pre-outs på receiveren.

Syntes det er rart at en 3 år gammel receiver, som kostet 4500,- ikke skal klare jobben.

Det jeg savner mest er trøkk i lyden uten å måtte skru volumet høyt, det sørget bla. loudness og eq for på stereo forsterkeren, jeg er relativt fornøyd med trykket på høyere volum, men tenkte at nye høyttalere kanskje var noe enklere å drive, slik at det ble litt mer fart i sakene på lavere volum, men godt mulig jeg tenker feil her?

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jvc1986
    Å si at den har mange justeringsmuligheter er vel å ta i, den har kun bass+treble, i tilegg til auto calibration og avstandsjustering.

Ang 4 sub pre out så var det svar til rs bandit som mente jeg kunne koble til en effekt forsterker hvis det var pre-outs på receiveren.

Syntes det er rart at en 3 år gammel receiver, som kostet 4500,- ikke skal klare jobben.

Det jeg savner mest er trøkk i lyden uten å måtte skru volumet høyt, det sørget bla. loudness og eq for på stereo forsterkeren, jeg er relativt fornøyd med trykket på høyere volum, men tenkte at nye høyttalere kanskje var noe enklere å drive, slik at det ble litt mer fart i sakene på lavere volum, men godt mulig jeg tenker feil her?
    Skjønte likksom heller ikke helt vitsen med å kjøpe nye høytalere når du var fornøyde med disse på din gamle forsterker. En reciever mangler som regel en masse watt, å Sony sine recievere er ikke akkurat di beste (Egen erfaring)
    Jeg ville personlig kjøpt meg ny reciever. Du kan jo ta en titt på den H/K 255 som ligger her på brukten. Der får du MYE bang for the buck! Å H/K er kjent for å levere mere watt en det som er oppgit i specs! I tilleg får du HD lyd å diverse. Også mulighet for Effektforsterker til frontene i senere tid!
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg ser poenget
    Nå er jeg mest glad i å kjøpe nytt..

Ser den har fått god omtale den H/K, så skal vurdere saken

Takk for tilbakemeldinger

Intermediate HK_Xclio sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Sørreisa
    Poster
    2,433
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, jeg ser poenget
    Nå er jeg mest glad i å kjøpe nytt..

Hva med Pioneer VSXLX52?

Ser den har fått god omtale den H/K, så skal vurdere saken

Takk for tilbakemeldinger
    Du skal ikke være redd for å kjøpe brukt
    Har aldrig vært noe "FAN" av Pioneer sine produkter, men har hørt mye godt om di største modellene. Å siden prisen ikke ser ut til å være ett STORT problem, så har du jo også denne

Onkyo 1007
    Panasonic VT-50 65" - Klipsch RF-7MKII - RC-64MKII - RS-62MKI - SvS PB13Ultra - Yamaha RX-V3800 - Parasound NC 2250 - HeadFi -> Little Dot MKII - Grado SR80i

Mvh
    Svein S

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja, aldri likt designet på Onkyo, ser så simpelt ut, da ser H/K bedre ut

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør nok ha ny reciver ja.. Har funnet test på det jeg tror er rett reciver og den leverer ikke i nærheten nok effekt og strøm hvis du vil ha høy lyd på de høytalerne du har. Sound & Vision Magazine - Test Bench: Sony STR-DG910 A/V Receiver

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du må revidere din oppfattelse av surround receivere, og stereo forsterkere....
    En surround receiver der koster 4500,- er "ikke mye tess" egentlig, tenk på hva den inneholder : forforsterkerdel for 6 kanaler, effektforsterkerdel for 5 pluss kanaler gjerne med 100 watt per kanal, auto dit og dat, dacs for alle kanaler, strømforsyning, radiodel osv osv.
    En stereo forsterker til samme pris vil fullstendig utklasse suround receiveren på god lyd, og den vil også oppfylle de tekniske data som oppgitt utgangseffekt, noe surround receiveren bare klarer med 6 ohms høyttaler i 1 kanal, sol i ryggen og nedoverbakke ved 1000 hz i et halvt milisekund.
    Okay, noen receivere klarer seg ganske bra, men ditt utsagn om at stereo forsterkeren spiller mye bedre har vi sett og hørt om mange ganger før, det er ikke noe nytt, du kan ikke sammenlikne de to ting.....
    Men, kjøper du en Pioneer LX52 tror fort du oppdager golyden igjen....

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er H/K AVR 260 i forhold til 255 og Pioneer LX52?

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er H/K AVR 260 i forhold til 255 og Pioneer LX52?
    tror jeg skrev til deg i en annen tråd, men ta en titt på 355, den koster 5k ny hos netshop, ca det du får for 260 (om ikke mindre) og pioneeren, er ganske fornøyd med hvordan den låter på 2ch stereo, men da skal det ikke MYE til for å gjøre meg fornøyd da jeg ikke er den detaljefreaken. På film er det derimot mye morro, og 355 er forløperen til dagens 460 + 355 har 5 watt mer enn 460 OG det følger med dokking

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KUnne ikke finne den på netshopå, de hadde dog 360 til 5990,- mot 5190,- for 260

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil alltid være en utvikling av høyttalere så de blir *bedre* (oppgradert) men selv om en høyttaler er gammel behøver det ikke å si at den er en dårlig musikk formidler ;-)

når jeg ser på hva du har her ville jeg anbefale deg å bytte forsterkeren først! vil tro det er aller mest og hente på dette byttet!

Mvh
    Ole

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er blitt planen, ser ut som det ender opp med en Pioneer LX52.
    Bare få skattepengene først

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •