Når man ikke har råd til Beethoven Concert Grand...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Når man ikke har råd til Beethoven Concert Grand...

Er på utkikk etter nye høyttalere og ut fra det jeg har lest så tyder mye på at Vienna Accoutsic Beethoven Concert Grand ville vært den rette høyttaleren for meg. Varm og fyldig lyd med bra bassgjengivelse osv.
    Problemet er bare at disse blir altfor dyre for meg selv om jeg skulle kjøpt de brukt. Jeg har et maks budsjett på 15000kr ny eller brukt. Nå har jeg Paradigm 9se mk3, og er forsåvidt ganske fornøyd med disse. Gir bra med trøkk og detaljer, men savner litt av alt for å si det slik.
    Det er kritisk viktig for meg at det jeg kjøper ikke har hard/skrikende diskant og øvre mellomtone. Er m.a.o. etter en høyttaler med varm lydsignatur og bra trøkk.
    Nå har jeg en Denon PMA1500AE forsterker, men er forsåvidt åpen for utskifting av denne etterhvert.
    Jeg bor krøkete til så det er vanskelig for meg å få lyttet på noe utstyr så jeg ville vært svært takknemlig om noen kunne styrt meg i riktig retning mot noen rimeligere alternativ til de nevnte Beethoven-høyttalerene....

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da ville jeg sett på de mindre modellene i serien. Forskjellen ligger i ennå større og fyldigere lydbilde jo høyere opp du kommer i serien. Jeg tar ikke for store ord i min munn når jeg sier man får hakeslepp av hva MOZART Grand eller BACH Grand leverer av bass gjengivelse med den "enkle" bestykningen de har.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1
    Tror nok ikke du kommer til å angre hvis du før eksempel går fot Mozart. Ligger et pent par på sentralen for 12k.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter BEF her i forslaget om å se mer på de mindre modellene, eksempelvis Mozart. Utrolig hvor dypt den høyttaleren spiller med tanke på bestykningen. Denne vil jo også havne godt innenfor budsjettet ditt, ser at det ligger minst et par på bruktbørsen i øyeblikket.

Active hackpacker sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med disse : Boston VR3 på avtorget

Disse har alt det du søker etter. En høytaler som gir et flott lydbilde som du kan lytte til i timesvis uten å bli sliten i ører.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må innrømme at jeg sliter litt med å se for meg at Mozart Grand vil klare å gi meg det trykket jeg er ute etter. Beethoven har vel 3x7 + en 6", mens Mozart bare har 2x6. Paradigmene jeg har nå har vel 2x8".
    Er redd jeg vil oppleve det som for spinkelt og da evt. må kjøpe en sub itillegg og dermed sprenger budsjettet mitt....

Vil min Denon i det hele tatt ha noen sjanse til å drive noen av Vienna-høyttalerene eller må den skiftes ut?

Må uansett vente til feriepengene kommer...

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stort er rommet høyttalerne skal stå i?
    SB Touch

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest
    Må innrømme at jeg sliter litt med å se for meg at Mozart Grand vil klare å gi meg det trykket jeg er ute etter. Beethoven har vel 3x7 + en 6", mens Mozart bare har 2x6. Paradigmene jeg har nå har vel 2x8".
    Er redd jeg vil oppleve det som for spinkelt og da evt. må kjøpe en sub itillegg og dermed sprenger budsjettet mitt....

Vil min Denon i det hele tatt ha noen sjanse til å drive noen av Vienna-høyttalerene eller må den skiftes ut?

Aldri døm en hund etter hårene.. Bare prøv Klipsch og se hva ETT LITE 6,5" klarer og levere du!

Jeg har hatt Klipsch F1 og har pr. i dag Dynaudio DM 2/7.. Begge deler er bare et 6,5" element.. Spiller med en sinnsyk dynamikk og trøkk iforhold til hva elementet og størrelsen tilsier..

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Hvor stort er rommet høyttalerne skal stå i?
    Omtrent 35 kvadrameter (stue).

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordvest

Du skal ikke la deg lure av bestykningen i høyttaleren. Det spiller meget hurtig og kontant. Du vil nok oppleve en bass som er mye mere fast og dynamisk enn hva dine Paradigmene er. Så det at Vienna ikke skal levere nok bass trenger du ikke bekymre deg for. Hvordan matchen mellom Vienna og Denon amp'en din vil være, så vil den nok klare oppgaven, dog vil du ha mere å hente med en bedre amp.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan hende det blir litt smått med Mozart på 35m2 ja. Tror dessverre at ampen din kan slite litt med å drive BCG hvis du er glad i litt volum. 140w på 1kHz dynamisk effekt i 4 ohm er kanskje noe lite. Her er hvertfall et alternativ hvis du ikke er redd for import:

HIFI4ALL.DK | Køb Salg Bytte | Vienna Beethoven Concert Grand

Edit:
    Du kan fortsatt få et par brukte Mozart og en god, brukt sub for under 15k
    SB Touch

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Kan hende det blir litt smått med Mozart på 35m2 ja. Tror dessverre at ampen din kan slite litt med å drive BCG hvis du er glad i litt volum.
    Her er det jo flere faktorer som spiller inn da, hvordan retning i rommet den spiller, hvor møblert er rommet, lytte avstand ect.ect... Har vært i flere store rom der små systemer har spilt utrolig stort og luftig. Når jeg skriver det slik er det med utgangspunkt at han ikke er så heldig å ha et rom på 7x5 meter og spiller i hele lengderetningen av rommet.

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4,5 x7,5m blir vel omtrent riktig. Spiller i lengderetningen ja, med anlegget plassert mot en kortvegg. Sitter ca. 3,5m unna. Ganske normal møblering, noe vinduer og generelt ikke alt for mye på veggene. Eikegulv. Standard takhøyde.

Edit: og enebolig med 100meter til naboer på hver side og tolerant kone så jeg liker å spille høyt og føle bassen på kropen ( til en viss grad). Viktig at det ikke blir skrikende eller presset på høyt volum..

Edit2: Det er ikke noen andre, billigere høyttalermerker som har noe av samme lydsignaturen da? (Fylde/varme og trøkk)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten kan du spare, og de vil sikkert dukke opp på brukten med jevne mellomrom. Eller kjøpe en av de mindre modellene og så utvider du med et par subwoofere når du har råd.

Sonus Faber Toy Tower kan også være en høyttaler du kan vurdere eller en brukt dyrere Sonus Faber. B&W 805s sammen med sub'er kan også være noe du vil like.

Skal du har trykk i det nederste registeret er det vanskelig å komme unna subwoofere. Men du vil trenge to stykker og bra integreringsverktøy.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •