HT som ligner B&W 604 S3, men med mer trøkk/punch/lekenhet?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Active Superbit sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HT som ligner B&W 604 S3, men med mer trøkk/punch/lekenhet?

Jeg har eid B&W DM 604 S3 i ca 8 år nå, og har vært nesten helt fornøyd. Mellomtonen og diskanten er akkurat slik jeg ønsker den. Klar og tydelig. Spesielt mellomtonen syns jeg er fantastisk. Men skulle ønske meg noe mer med bassen. Er ikke sikker på om jeg vet hva jeg syns mangler selv, men føler det kan forklares som mer trøkk/punch/lekenhet.

Har hørt de skal være ganske tungdrevne. Etter å ha kjørt de kun med Denon AVR-3805, gikk derfor til innkjøp av Rotel RMB-1075 for ett år siden. Bi-ampet to kanaler til hver front, og bruker den siste på centeren. Dette hjalp, men ikke nok. Det er uaktuelt for meg å bruke mange tusen til på en annen effektforsterker, for jeg tror ikke problemet ligger først og fremst der. Jeg trenger nok et nytt høyttaerpar etter å ha vært trofast med B&W i 8 år :wink:

Jeg er derfor på utkikk etter en høyttaler som kan gi meg omtrent de samme kvalitetene i mellomtone, og for så vidt diskant, men noe annet i bassområdet. Noen som har noe tips?

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert å kjøpe en sub for å få det lille ekstra i bunnen? Finnes endel musikalske subber der ute. Velodyne som selges på soundgarden skal visst være meget musikalske. Blir dette for dyrt kan XTZ også gjøre jobben. Har selv 12" XTZ og synes det hjalp mye i det nedre spekteret. Kanskje litt for brumlete for å være den ultimate musikksubben.

Har jo selv 604 S3 og mener de er meget bass-sterke, men mye vil ha mer... 683 vil være å gå ned i bassmengde, men bassen har klart mer punch. Klipsch vil være en mye mer leken høytaler, men har ikke etter min mening den samme gode og behagelige lyden i toppen.

Har hørt mye flott om XTZ høytalere kombinert med 2 mindre subber. Kanskje det hadde vært veien å gå. Er mange her inne som gladelig hjelper til med en lytteseanse.

Vil anbefale deg å ta en tur innom de store hifi-kjedene å lytte til det de har.

Intermediate Spiff79 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Sted
    Stavanger
    Poster
    1,762
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om anlegget primært brukes til film hadde jeg valgt en rør sub fra SVS. Kjøpte en selv og herregud for en forskjell!!!
    Er vel det innkjøpet som har løftet film opplevelsen mest I mitt oppsett

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1, Men synes den fungere greit til musikk òg med litt kalibrering.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle nevner sub her... Kan det ikke bli litt vanskelig å få til en god overgang mellom bass og mellomtone med en slik løsning? Høyttalerne skal brukes mest til film, men vil at det skal låte supert når jeg hører på musikk også. Tenkte derfor at å bytte ut høyttalerne var den beste løsnngen mtp lydkvaliteten. Sub skal jeg bruke til film uansett, men er litt mer skeptisk til musikk...?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Jeg har eid B&W DM 604 S3 i ca 8 år nå, og har vært nesten helt fornøyd. Mellomtonen og diskanten er akkurat slik jeg ønsker den. Klar og tydelig. Spesielt mellomtonen syns jeg er fantastisk. Men skulle ønske meg noe mer med bassen. Er ikke sikker på om jeg vet hva jeg syns mangler selv, men føler det kan forklares som mer trøkk/punch/lekenhet.

Har hørt de skal være ganske tungdrevne. Etter å ha kjørt de kun med Denon AVR-3805, gikk derfor til innkjøp av Rotel RMB-1075 for ett år siden. Bi-ampet to kanaler til hver front, og bruker den siste på centeren. Dette hjalp, men ikke nok. Det er uaktuelt for meg å bruke mange tusen til på en annen effektforsterker, for jeg tror ikke problemet ligger først og fremst der. Jeg trenger nok et nytt høyttaerpar etter å ha vært trofast med B&W i 8 år :wink:

Jeg er derfor på utkikk etter en høyttaler som kan gi meg omtrent de samme kvalitetene i mellomtone, og for så vidt diskant, men noe annet i bassområdet. Noen som har noe tips?

Kjøp deg Dali Lektor 8, bedre enn 604s3 på så si alle parametere . og bass er det masse av i de to 8" .

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Kjøp deg Dali Lektor 8, bedre enn 604s3 på så si alle parametere . og bass er det masse av i de to 8" .
    Syns ikke akkurat at mellomtonen dens kan måle seg med B&W sin Dessuten er det et stort minus at den ikke har mulighet for bi-wiring.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mellombass eller dypbass du føler de mangler da?

En RMB-1075 er sterk den, men du får jo RB-1092 for 8000kr og du får igjen endel for 1075'en også.

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro 804 vil oppfylle alle dine krav til en høytaler jeg da
    men da må du kanskje ha ny amp også....

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar så langt!
    Er det ingen som har flere tips til høyttalere som har lignende mellomtone som B&W?

Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er det mellombass eller dypbass du føler de mangler da?

En RMB-1075 er sterk den, men du får jo RB-1092 for 8000kr og du får igjen endel for 1075'en også.
    Er egentlig ikke helt sikker, hehe.. Vet bare at jeg føler noe mangler. Litt av begge deler tror jeg. Ønsker kanskje litt mer trøkk i brøstkassa.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Superbit
    Syns ikke akkurat at mellomtonen dens kan måle seg med B&W sin Dessuten er det et stort minus at den ikke har mulighet for bi-wiring.
    BW sin nye mellomtone er knall, men på 604s3 syns jeg Lektor 8 ikke har noe problemer med å matche..
    Biwiring er vel ikke noe pluss . beste er å kjøre en og samme amp innpå høyttaleren, for å få lik tonal balanse... mange dyre HIGH'endere har ikke biamp muligheter .

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo se på Swans sin Diva-serie, f.eks 6.2F. Det er en her på forumet som har skrevet en fin liten review av den, som før hadde B&W. Ny koster den vel rundt 13k, brukt på torget får man den for 8k nå.

Testen

EDIT: Om biwire er viktig for deg, så mener jeg at de som selges nye nå har dette, selv om det ikke er det i den testen over.

-Ole-

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Olesan
    Du kan jo se på Swans sin Diva-serie, f.eks 6.2F. Det er en her på forumet som har skrevet en fin liten review av den, som før hadde B&W. Ny koster den vel rundt 13k, brukt på torget får man den for 8k nå.

Testen

EDIT: Om biwire er viktig for deg, så mener jeg at de som selges nye nå har dette, selv om det ikke er det i den testen over.

-Ole-
    Har sett litt på Swans, syns de ser nydelige ut og hørt mye bra om de. I testen du linker til, skriver han at det største minuset med høyttalerne er mellomtonen. Er ikke umulig jeg ordner meg en lytt på Swans en dag, men sånn med det første virker det ikke som det riktigste valget.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er en ide, men jeg tror ikke du vil gå fra b&w til klipsch. Klipsch har en ekstremt god bass, både når det kommer til pressisjon og dynamikk (beste på markedet vil jeg tro), men mellomtonen og diskanten kan du glemme (etter min smak :P). Å slå mellomtonen til B&W er virkelig vrient, de er kjent for å framhevene nesten enhver vokal :P

Jeg hadde tatt titten på dali hvis jeg var deg. De har dessverre ikke samme mellomtone som B&W har, men de har derimot en helt fantastisk diskant (igjen, beste på markedet :P). Dali har laget en del høytaller som har vært gode på bassen, og jeg tror påstå at dali lektor er hardere på bassen enn det B&W er, det er i hvertfall det jeg har erfart. De lavere dali modellene er mer åpne for forskjellig type musikk og åpner lydbildet rimelig greit for det som skal være for musikk. De klarer ikke slå B/W når det komme til Bjørn Rosenstrøm og Susanna Vega, men jeg tør påstå at de klarer seg ganske greit ellers.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Klipsch er en ide, men jeg tror ikke du vil gå fra b&w til klipsch. Klipsch har en ekstremt god bass, både når det kommer til pressisjon og dynamikk (beste på markedet vil jeg tro), men mellomtonen og diskanten kan du glemme (etter min smak :P). Å slå mellomtonen til B&W er virkelig vrient, de er kjent for å framhevene nesten enhver vokal :P

Jeg hadde tatt titten på dali hvis jeg var deg. De har dessverre ikke samme mellomtone som B&W har, men de har derimot en helt fantastisk diskant (igjen, beste på markedet :P). Dali har laget en del høytaller som har vært gode på bassen, og jeg tror påstå at dali lektor er hardere på bassen enn det B&W er, det er i hvertfall det jeg har erfart. De lavere dali modellene er mer åpne for forskjellig type musikk og åpner lydbildet rimelig greit for det som skal være for musikk. De klarer ikke slå B/W når det komme til Bjørn Rosenstrøm og Susanna Vega, men jeg tør påstå at de klarer seg ganske greit ellers.
    Har hørt på Klipsch, men som du sier er ikke mellomtonen den samme. Men diskanten var enda verre, hehe.. Taklet ikke horndiskanten.

Jeg trenger ikke bedre mellomtone enn B&W, men ihvertfall opp mot noe lignende. Hørte på to Dali-modeller i vinter og det falt ikke helt i smak hos meg. Sikkert gode høyttalere, for har hørt de har fått mye skryt de siste årene, men passet ikke helt for mine ører. Var noe i overgangen mellom mellomtonen og diskanten som "skurret".

Blant alle de hundrevis med merkene som finnes der ute, så må det da finnes flere høyttalere som har mellomtone som ligner på lyden til B&W?!?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Superbit - har du funnet noen nye høyttalere som du likte bedre?
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    207
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Superbit!!

Va litt i samme båt som deg når æ så etter oppgradering sjøl opp i fra 603S3 høytalerne, ville ikkje heller gi slepp på den mellomtonen til B&W. Så da tok æ mæ en lytte runde. i den pris klassen æ tenkte meg, hørte på SA Mantra 60, Dali Mentor 6, B&W CM7-CM9. SA va veldi tynn i lyden så den røyk veldi fort ut av vurderinga. Dali va veldi bra mye rytme og detaljer og trykk, men ikkje helt den fyldige lyden til B&W. CM7 hadde alt æ va ute etter, men ikkje nok bass og dynamik. Akkurat som 604S3. Endte til slutt opp med CM9 som hadde den totale pakken æ va ute etter. Koster litt men vel verd pængan. Og ikkje vær redd før og legge i penger til singnal og høytaler kabler Mye og hente der Håpe dette va nyttig

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert XTZ 99.36? Vet mange blir skeptiske p.g.a. den lave prisen, men det er flere tester som viser at disse kan måle seg bra mot dyrere høyttalere, som f.eks. CM7 som nevnes her. Kjøpte disse nylig selv, og mener at spesielt mellomtonen og diskanten er helt fantastisk. Jeg har ikke optimalt rom i forhold til bass, men synes de trykker utrolig bra selv med to plugger i (har 3 totalt, tar man dem ut øker trykket). Se denne testen i Lyd&Bilde; High-End til under 10.000?. I testen trekkes bassen frem som et noe svakere punkt enn resten, så mulig denne bare gir deg samme problemet du allerede har. På den annen side er jeg og mange andre uenig i akkurat dét, så mitt råd er at du prøver selv.

Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    347
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg endte opp med å kjøpe Monitor Audio GS60. Jeg har alltid sett på de som aktuelle, men det ble et lite impulskjøp da jeg fant et par brukt. Jeg bor midlertidig på en hybel, og får ikke testet de ordentlig før jeg flytter tilbake til leiligheten min, men alt i alt var lyden en klar oppgradering fra B&W 604. Bassen er foreløpig også denne høyttalerens svakeste punkt. Jeg merker de går dypere enn 604, men det var litt mer "punch" i 604. Bassen er også noe ustabil i GS60, den kommer og går litt, men det er stor sannsynlighet for at det er rommet sin skyld og ikke høyttalerne.

GS60 har en litt annen type mellomtone og diskant enn 604, men jeg vil si like god. Mellomtonen til 604 er noe mer "direkte". Lyden på GS60 er fantastisk oppløst, og makan til stort og fyldig lydbilde har jeg aldri hørt før! Alt i alt virker dette lovende, men jeg forventer meg som sagt enda bedre lyd når jeg flytter tilbake til ordentlige stue i leiligheten min :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •