Beste sorroundkombinasjon til ca 20.000 kr?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste sorroundkombinasjon til ca 20.000 kr?

Jeg trenger tips og anbefalinger til en høytalerkombinasjon med Onkyo 876. Blue heaven flatlinekabler til fronter, nordost signalkabel (ca 2000 kr) til sub, og monster kabler til bakhøytalere(husker ikke helt hvilke, men ikke noe dritt )

Jeg har nå Infinity Reference (ca 10 år gamle)61i, 21i og center kappa og yamaha sub SW 1500(ca 3-4 år gammel). Helt strøkne, selvsagt!
    Vurderer å selge for å få nytt sett.

Har kikket på Audio monitor RX8( ca 26000 kr, men desverre litt i høyeste prisnivå til en engangsutbetaling). XTZ 99.36/25 eller XTZ 99.36 XL Surroundsystem (18000 kr) er også aktuelle.

Design er ikke så tema her. Brukes 90 % til film. Er ikke fremmed for å starte med noen deler og så bygge på senere. Har 2 stk mission m73 stående (ikke i bruk) som evt kan brukes som bakhøytalere en periode om det sterkt anbefales å starte med eks fronter, center og sub, og senere bygge på med passende bakhøytalere.

Etter en del testing mht sub i rommet, er det ønskelig på sikt å ende opp med 2 subber. Vet ikke om det påvirker anbefalingene, men nå er det sagt.

Anbefalinger? Eller tanker i denne sammenhengen...?:-D

Intermediate JAMES HOWLET sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har infinity referance 60 foran, yamaha rx-v863 reciver, og en nad 216 til effekt(inntil videre). føler ikke jeg savner noe da jeg ser film, så å bytte front høytalere er ikke det første jeg hadde sett på hadde jeg vært i dine sko. skaff deg 2 subber så er du vel langt på vei til heftig hjemmekino opplevelse

Intermediate ElDuce sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om de er hovedfokus på film, så er jo Klipsch konge da

Du vil ha minimun fronter, center og sub?

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du brukt kommer du MYE lenger med 20.000 en nytt. Kjøpt flere ting brukt her på avtorget og det har gått bra.

Anbefaler å kjøpe brukte høyttalere. De som har høyttalere i slik prisklasse tar som regel godt vare på dem.

Onkyo tror jeg heller ikke alene kommer til å dra XTZ alternativene alene.

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt tips fra crimar

Ellers er jo SVS & Klipsch Mid Config Kundetilpasset SVS/Klipsch system - SVS/Klipsch - L-Sound AS en grei pakke te grei pris om du vil ha nytt

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange flotte innspill og forslag som jeg tar videre. :wink:

"Du vil ha minimun fronter, center og sub? "
    JA, føler det for å få en mest mulig sømløs overgang i lydbildet, spesielt foran.

"Onkyo tror jeg heller ikke alene kommer til å dra XTZ alternativene alene."
    Hva da med de alternative høytalerkombinasjonene med forsterker :
    XTZ Sub Amp 1 + 2 stk. W10.17 ; 9990,-?

Sitat Opprinnelig postet av ElDuce
    Godt tips fra crimar

Ellers er jo SVS & Klipsch Mid Config Kundetilpasset SVS/Klipsch system - SVS/Klipsch - L-Sound AS en grei pakke te grei pris om du vil ha nytt
    DET er farlige greier det!!! Det er så fort å "bare" løfte den ene og den andre komponenten i tilpasningsvinduet at før jeg vet ordet av det så koster settet 100.000!!! Ha-ha
    Men helt klart et godt alternativ. Når vi først er der, hva ville du ha løftet et nivå om du kunne. Jeg ønsker DYP bass, men kontrollert, ikke flapsete eller bunnskraping ved eksplosjoner m.m Vet at det er mye å be om, men derfor er jeg klar for å dele opp kjøpet.

Bare fortsett å kommme med det dere har av innspill! Gjerne så konkret som mulig. Linker er geniale i denne sammenhengen.

Supert, Takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runefilm

DET er farlige greier det!!! Det er så fort å "bare" løfte den ene og den andre komponenten i tilpasningsvinduet at før jeg vet ordet av det så koster settet 100.000!!! Ha-ha
    Men helt klart et godt alternativ. Når vi først er der, hva ville du ha løftet et nivå om du kunne. Jeg ønsker DYP bass, men kontrollert, ikke flapsete eller bunnskraping ved eksplosjoner m.m Vet at det er mye å be om, men derfor er jeg klar for å dele opp kjøpet.

Bare fortsett å kommme med det dere har av innspill! Gjerne så konkret som mulig. Linker er geniale i denne sammenhengen.

Supert, Takk!
    Skulle jeg først løftet noe i en hjemmekino så måtte de uten tvil være center, for MYE av lyden kommer derfra da, og er virkelig verdt å undersøke

Ellers, ønsker du dyyyyp bass, så er nok SVS subene noe for deg SVS har hvertfall maaange tilhengere her inne.

Men jeg regner med du vil ha fetest mulig, så.... hva med:

Klipsch RF-82 (nypris ca 10.000,-)
    Klipsch RC-64 (nypris ca. 10.000,-)
    SVS PC12-plus sub (nypris ca. 10.000,-)

Nyprisene er røflig, og kan jo selvfølgelig variere litt fra plass til plass.

MEN, litt tålmoighet og leter på brukt'n så finner du nok dette til en grei pris i din prisklasse
    Da nærmere du deg en frontrekke med feet lyd å dypbass langt ned i kjelleren

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke erfaring med det settet peronlig, men SVS er jo godt likt her inne, så du trår nok ikke feil med det settet heller, men vil tru du trenger noe strømsterkt for å drive dette skikkeli minuset er at det mangler sub

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk El Duce.
    Det har blitt stilt spørsmål om Onkyoen 876 vil kunne drive det godt nok?
    Hva tenker du om det? Kan jo BI ampe?

Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    966
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk El Duce.
    Det har blitt stilt spørsmål om Onkyoen 876 vil kunne drive det godt nok?
    Hva tenker du om det? Kan jo BI ampe?
    Å drive de klarer den nok, de skal ikke mye til for å få lyd slik sett.
    Men steget fra å få lyd, og til å få god lyd med god kontrol er stort.

Klart du kan bi-ampe frontene, og det vil nok hjelpe på litt, men de gjelder da evt bare frontene. Center'n vil fortsatt henge etter, og den er vel kanskje den viktigste i hjemmekino oppsett, så den bør også få godt med krefter

Evt, bi-ampe front, og egen effetforsterker til center (Emotiva UPA-1 f.eks) men da blir kostnadene høyere.

Men ville nok heller anbefalt å bare kjøre 1 kanal pr. ht foreløpig, og oppgradere forsterker når lommeboken tilater det

Har samme problemet selv.
    Min Onkyo 1007 blir way to weak til å drive frontrekken skikkelig, så må nok oppgradere med effektforsterker snart jeg også :wink:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører for tiden SVS STS-01, SCS-01 og SBS-01 + et par aktive BOSE'er og PC12-NSD og jeg kan lett anbefale SVS. Nå har jo SCS og SBS kommet i oppgraderte utgaver også. Jeg kjenner ikke til Onkyo'en din, men jeg bruker en Yamaha 663 med separat effekt og selv om det spilte bra med bare 663'en så er de glad i litt ekstra effekt. Det gir er punsj jeg ikke trodde var mulig med 6" basser. Det spiller helt rått på film, særlig med tanke på prisen og jeg er veldig fornøyd med de på musikk også. Mangler bare en 2-kanals effekt og to par SSS-01 så er det komplett.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg var deg ville jeg beholdt SW1500 og kjøpt en ekstra SVS for kun å ta seg av dyp bassen under 30HZ. SW1500 er faktisk ikke ille over ca 25HZ og klarer høye lyd trykk over 100 dB lett i 25-63HZ i snitt ref Yamaha YST-SW1500 - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com . . Hadde 2 stk SW1500 og angret litt på at jeg solgte de da de skaffet trekk i kinoen(målte 118dB på ringens herre oliphant scenen). Klipsch er veien og for mest dynamikk på kino evt brukt markedet.

Kan være at du har mye og hente på det oppsettet du har idag å med mere effekt og full kalibrering?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rs_banditt
    Hvis jeg var deg ville jeg beholdt SW1500 og kjøpt en ekstra SVS for kun å ta seg av dyp bassen under 30HZ. SW1500 er faktisk ikke ille over ca 25HZ og klarer høye lyd trykk over 100 dB lett i 25-63HZ i snitt ref Yamaha YST-SW1500 - Home Theater Forum and Systems - HomeTheaterShack.com . .
    Flotte idéer, men hvordan er det praktisk mulig å få til den type deling mellom subbene?

Kan være at du har mye og hente på det oppsettet du har idag å med mere effekt og full kalibrering?
    Helt sikkert! Flere har nevnt det, og må kanskje vurdere å på sikt hente inn mer effekt. Akkurat nå er det en som er interessert i å kjøpe alle høytalerne i ett kjøp, og derfor åpner det for å tenke helt nytt.8)
    Prøver derfor å få et overblikk og langsiktig løsning(mål), og kan gjerne leve med noen mellomløsninger til jeg får alt på plass, men de løsningene MÅ være en del av hovedmålet.

Når alt er på plass(gammelt eller nytt), vil jeg nok kjøpe en skikkelig kalibrering på lyd og bilde. Har Dreamscreen curve 106" med Epson TW 1000, som heller ikke er kalibrert eller tilpasset.
    Jeg spurte i en annen tråd om hvem som kan kalibrere bilde i Kristiansand, men ingen svarer på det. Kan ikke flytte til Oslo for å kalibrere:cry: ...

Takker for alle innspill til nå, og oppfordrer til å fortsette med det.
    1. Forslag med å forbedre eksisterende løsning

1. Hovedmålsløsninger, som gjerne kan overstige 20.000 kr grensa, men over litt tid. Maks 20´ i nær fremtid.

1. Forslag til mellomløsninger, men hovedmålet inkludert.

Må jo ikke handle nytt, men nå som muligheten byr seg er det fint å utforske den, samtidig få sjekket omkring forbedring av eksisterende utstyr(som gjerne kan bli en billigere løsning!)

Jeg sitter forresten i et rom på 4x5 meter ,med en kontorpult på ene kortveggen, og lerret er litt på siden av langveggen. Dvs at jeg sitter ca 3 meter fra lærret( se X med ny sweetspot på tegning). Har tegnet rommet:Pga dårlig(veldig variabel) bassfrekvens er nå kinoen vendt 90`til venstre i forhold til tegningen. Dvs at lerret er på veggen med døra. Ellers er ting som de står.
    http://avforum.no/forum/attachments/...etspot-256.bmp

Målinger: Sofaen står i "gammel sweetspot", x er ny sweetspot som er slik det står i dag.
    Vedlegg 65728

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0