Hvor mye bedre lyd ved å montere en sub til små høyttalere?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor mye bedre lyd ved å montere en sub til små høyttalere?

Har disse høyttalerene som jeg kobler til laptop for å spille musikk og de gir svært god lyd, men jeg ville hatt høyere lyd. Kunne altså tenkt meg høyere og "mer" lyd enn det jeg får på max volum. Jeg vurder nå å kjøpe denne suben, men hvor mye mer og bedre lyd får jeg egentlig med en slik?

Jeg er selvsagt klar over at slike små høyttalere har sine begrensinger, men jeg er først og fremst ute etter noe som enkelt kobles til laptopen og som gir bra lyd uten verken de store dimensjonene eller utgiftene.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den subben burde gi mer bunndrag.. men de små aktive høyttalerene du har kan ikke spille høyere forde . MEn du får mer bass da...

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Den subben burde gi mer bunndrag.. men de små aktive høyttalerene du har kan ikke spille høyere forde . MEn du får mer bass da...

+1

Suben vil gjøre stor forskjell på "trøkket".

Mvh
    Peter

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm - ble litt usikker på. Vil suben gi mest i f.t. mer bass og dunk-dunk, eller vil den ha mye for seg for lydopplevelsen totalt? At lyden oppleves som kraftigere og høyere.

Kanskje jeg skulle spurt i butikken om det gikk an å låne med seg hjem og prøve.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis poenget er å spille høyere så må du ha en sub med høypassfilter. Da kan du filtrere bort bassen fra de små høyttalerne og da kan du mest sannsynlig spille høyere. Bl.a. SVS har mulighet for det. PB10-NSD er den billigste til 5290kr. Det finnes helt sikkert andre som har denne muligheten også.

Intermediate xanakor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har du ikke noen innstillinger på pc'en som gjør at du får til å spille høyere?

du må jo høre forbasket dårlig om du virkelig syns de spiller lavt. jeg har hørt endel på de høyttalerne du har selv, og har modellen over. og jeg kan ikke si jeg kjenner meg igjen med det du nevner her. har du prøvd forskjellig plassering?

bassen i mine var veldig boomete og plasserte seg feil i rommet, dette bedret seg med en sokk i hver bassport, ja! en sokk.

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget er vel å stille inn grunnivå på lydstyrken på selve høyttalerne for deretter å regulere volumet fra PCen.
    Hvis høyttalerne står på bånn gnu uten å gi særlig lyd er det jo linjesignalet inn som er for lavt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lundsiden
    Poenget er vel å stille inn grunnivå på lydstyrken på selve høyttalerne for deretter å regulere volumet fra PCen.
    Hvis høyttalerne står på bånn gnu uten å gi særlig lyd er det jo linjesignalet inn som er for lavt.
    Lyden på høyttaleren er satt på max og så justerer jeg lyden fra pc-en. Når jeg har på max begge steder er det vitterlig ikke kjempehøy lyd. Altså; det er litt høy lyd, men den kunne helt klart med fordel vært høyere og kraftigere. Kan prøve å justere litt på innstillingene på pc-en, men vet ikke helt hva der som evt. vil kunne gjøre en endring.

En annen ting med høyttalerene er at det tidvis ikke er lyd i den høyttaleren som det ikke er forsterker i. Trodde først jeg hadde koblet feil da det ikke var lyd der, men så plutselig var det lyd. Jeg har festet ledninger godt alle steder så det bør ikke være det som er årsaken. Det er imidlertid ikke det som er årsaken til lav lyd for jeg synes ikke lyden er høy når det er lyd i begge heller.

Høyttalerene står ca. 2 meter fra hverandre oppå en tv-benk. Tv-benken er ca. 4-5 meter fra der jeg sitter. Høyttalerkabelen jeg kjøpte skulle være av god kvalitet (i hvert fall den beste kvaliteten de hadde på Lefdal). Kabelen fra pc til høyttalere er av samme merke som høyttalerene.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du trenger ikke lure på noe som helst, kjøp subben, du vil ikke angre....
    Om du ville ha høyere bedre lyd i utgangspunktet kunne du jo kjøpt den større modellen, den dobler utgangseffekten til 30 watt :ARGON 7350A Høyttalersystem | Hi-Fi Klubben, eller D'feldt audioengine 5 - multimediehøyttalere for PC - Spesifikasjoner , Test av Dynaudio MC-15 Høyttalere - Lyd og Bilde eller Diva by Swans M-200 Media Loudspeakers by Srajan Ebaen
    og da tar vi med disse highend modeller du vil kunne bruke hele livet ditt med glede :Dynaudio Focus 110A aktiv høyttaler | Soundgarden

Ikke sett lyden på høyttalerne på max, følg manualen og følg hva der står der, maksimum anbefalt setting er vel 3/4 opp på volum. Du vil få stor forbedring med subben koblet på....
    Jeg har D`Feldt 2 og de spiller mer enn høyt nok for meg....
    Bruker du ITunes kan du åpne equalizeren og justere gain litegran opp, bare litegran ellers forvrenger det.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om lyden tidvis faller ut ifra høyttaleren det ikke er forsterker i så må du jo levere de tilbake?

Det kan være en utgangsfeil på den med forsterker.

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angrer nå på at jeg ikke tok 7350 i stedet ja, men da jeg kom til butikken i går var det egentlig disse høyttalerne fra B&W jeg skulle. Fikk anbefalt Argon 7340 i stedet og var ikke da klar over at det fantes en modell over i nesten samme str., men med bedre effekt. Kanskje de ikke hadde denne modellen i butikken og at det var derfor de ikke ble anbefalt.

Lurer på om jeg nå får byttet de jeg har til modellen over. Hvis det er noe feil med dem (i f.t. tidvis manglende lyd til den ene høyttaleren) kan det jo hende jeg får levert tilbake uansett og da kan jeg like gjerne bytte til modellen over. Når jeg da i tillegg vil kjøpe en sub er jeg jo en bedre kunde.. - noen som har erfaring med Hi-Fi klubbens policy og kundeservice på sånt?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvor du har handlet har du jo krav på retur av defekt produkt.

Om du velger et annet produkt som erstatning burde ikke være et problem.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har disse på stua, og tvlyden ble mye bedre. Så supplerte jeg med en XTZ 10" subb, og vips ble lyden dyp, varm og naturlig. Til og med W er enig.

Min mening er - det er ikke noe å lure på sånn rent lydmessig. Estetikken må du vurdere selv.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,305
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjør på!

lever inn og spør om du kan få oppgradere til modellen over.

jeg fikk en Xtz 10.16 sub inn døra idag. skal fortelle deg at det ble pc-anlegg, jeg er kjempefornøyd slik det er nå

mvh
    stian

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp - var innom i dag og bestilte modellen over + sub. Det var helt greit å bytte inn de jeg hadde kjøpt. Så i disse transportstreiktider får vi se hvor lang tid det tar før det blir ny lyd i stua.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vurdan fungerer high pass filter dere snakker om?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står i post no: 5.
    Signalet går inn i subben, alt under valgt frekvens tar subben seg av, alt over sendes videre til høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leste post 5, men skjønte ikke 100%